بلاگ-کسب و کار

بلاگ

کسب و کار

مقالات و آموزش های مرتبط با کسب و کار

OKR چیست ؟ [+ ویژگی ها و مثال های کاربردی]

در دنیای رقابتی امروز، سازمان‌ها برای موفقیت نیازمند چارچوب‌ هایی هستند که بتوانند استراتژی‌های کلان خود را به اهداف عملیاتی تبدیل کرده و به‌ طور مستمر عملکرد خود را ارزیابی و بهینه ‌سازی کنند. یکی از اثربخش‌ ترین مدل‌های مدیریتی در این زمینه، OKR  (Objectives and Key Results)  یا  “اهداف و نتایج کلیدی“ است که...

هزینه جذب مشتری چیست؟ [نحوه محاسبه و بهینه سازی CAC]

در هر کسب ‌و کار، جذب مشتری جدید یک گام اساسی برای رشد و افزایش درآمد محسوب می‌شود، اما تنها زمانی می ‌توان از موفقیت در این زمینه سخن گفت که هزینه‌های مربوط به این فرآیند به ‌درستی محاسبه و مدیریت شوند. هزینه جذب مشتری (Customer Acquisition Cost – CAC)  یکی از مهم ‌ترین شاخص‌های...

نقاط درد مشتری چیست ؟[+مثال ها و راهکارهای جلوگیری]

نقاط درد مشتری (Pain Points) به چالش‌ها، مشکلات یا نیازهای برآورده‌ نشده‌ ای اطلاق می ‌شود که مشتریان هنگام تعامل با یک محصول، خدمت یا برند تجربه می ‌کنند. این نقاط درد معمولاً در چهار دسته‌ ی اصلی جای می ‌گیرند: ۱. نقاط درد خدماتی این نوع مشکلات به کیفیت خدمات ارائه‌ شده مربوط می...

نرخ ریزش چیست ؟ [+مزایا و محدودیت های Churn Rate]

نرخ ریزش  (Churn Rate)، که از آن با عنوان نرخ فرسایش یا نرخ ترک مشتری نیز یاد می ‌شود، شاخصی کلیدی برای اندازه‌ گیری تعداد مشتریانی است که در یک بازه زمانی مشخص، تعامل خود را با یک کسب‌ و کار متوقف می ‌کنند. این نرخ معمولاً به ‌صورت درصدی از مشترکینی بیان می‌ شود...

نرخ حفظ مشتری چیست ؟ [+روش محاسبه CRR]

نرخ حفظ مشتری (Customer Retention Rate) ، شاخصی کلیدی است که نشان می‌دهد چه درصدی از مشتریان یک کسب ‌و کار در بازه زمانی مشخص همچنان به استفاده از محصولات یا خدمات آن شرکت ادامه می ‌دهند. اما این شاخص صرفاً یک عدد نیست؛ بلکه انعکاسی از توانایی یک سازمان در ایجاد روابط ماندگار، پرورش...

50 اصطلاح استارتاپی رایج [+ تعریف واژگان استارتاپی ]

در دنیای استارتاپ‌ها، به‌ دلیل سرعت بالای تحولات و پیچیدگی‌های خاص این حوزه، اغلب از واژه‌ها و اصطلاحات استارتاپی  تخصصی استفاده می ‌شود که معادل ‌های دقیقی در زبان فارسی ندارند یا برای فهم صحیح‌ شان نیاز به توضیحات گسترده دارند.  این اصطلاحات استارتاپی به ‌منظور تسهیل و تسریع ارتباطات میان کارآفرینان، سرمایه‌ گذاران و...

قیمت ‌گذاری روانشناختی چیست ؟ [+مثال های کاربردی]

قیمت ‌گذاری روانشناختی یا psychological pricing  یک رویکرد و استراتژِی در تعیین قیمت است که با بهره ‌گیری از اصول روان ‌شناسی، بر نحوه درک و برداشت مصرف‌ کنندگان تأثیر می‌گذارد. در این روش، قیمت‌ها به‌گونه ‌ای تنظیم می‌شوند که اندکی کمتر از اعداد کامل به نظر برسند تا مشتریان، ناخودآگاه قیمت را پایین‌ تر...

بوت استرپینگ چیست ؟ [+مزایا و معایب Bootstrapping ]

اصطلاح  بوت استرپینگ (Bootstrapping)  برگرفته از ضرب ‌المثل انگلیسی “pulling oneself up by their bootstraps” است. این عبارت به معنای انجام کار تنها با تکیه بر توانایی‌ها و منابع شخصی است. در دنیای استارتاپ، بوت استرپینگ به روشی اشاره دارد که در آن بنیان ‌گذار بدون استفاده از منابع مالی خارجی مانند بانک‌ها یا سرمایه‌...

استارتاپ ناب چیست ؟ [ متدولوژی Lean Startup ]

روش‌ شناسی یا  متدولوژی استارتاپ ناب (  start up lean  )، رویکردی پیشرفته برای توسعه کسب‌ و کارها و محصولات است که بر تکرار سریع، دریافت بازخورد از مشتریان، و کاهش هدررفت منابع تأکید دارد. در این مدل، استارتاپ‌ ها با ساخت حداقل محصول پذیرفتنی  (Minimum Viable Product – MVP)، نمونه های اولیه محصول یا...

نرخ سوختن در استارتاپ [ + راههای کاهش Burn Rate ]

نرخ سوختن (Burn Rate ) معیاری کلیدی است که نشان ‌دهنده سرعت مصرف سرمایه ‌گذاری خطر پذیر (VC) توسط استارتاپ ‌ها برای پوشش هزینه‌های عملیاتی و سربار، پیش از دستیابی به جریان نقدی مثبت است. این شاخص به سرمایه ‌گذاران و بنیان ‌گذاران کمک می‌کند تا مدت زمان دوام مالی شرکت را پیش از نیاز...

استراتژی ورود به بازار یا Go To Market

استراتژی ورود به بازار (GTM)  Go-to-Market Strategy یک برنامه ‌ریزی استراتژیک و چند وجهی است که توسط کسب ‌و کارها برای معرفی مؤثر محصولات یا خدمات جدید به بازار تدوین می‌شود. این استراتژی، با هدف به حداقل رساندن ریسک ‌های مربوط به عرضه و به حداکثر رساندن پذیرش و موفقیت در بازار، شامل بخش ‌بندی...

پیچ دک (Pitch Deck) چیست ؟ [ارائه استارتاپ به سرمایه گذار]

پیچ دک (pitch deck) یا همان ارائه استارتاپ به سرمایه گذار ، یک ارائه مختصر است که به بنیان‌ گذاران (founder)  این امکان را می ‌دهد تا کسب‌ و کار، فرصت‌ های بازار، مدل درآمدی، تیم اجرایی و پیش ‌بینی‌های مالی خود را به سرمایه‌ گذاران بالقوه معرفی کنند. هدف از این ارائه، جلب توجه...

هک رشد و استراتژی Growing Hack

هک رشد یا Growing hack روشی است که کار از طریق آزمون و خطا  سریع ‌ترین و کارآمد ترین راه‌ های رشد کسب ‌و کار را شناسایی می کند. در این روش، به جای طی کردن مسیرهای سنتی، از راهکارهایی خلاقانه، سریع و مقرون ‌به‌ صرفه برای تسریع روند رشد استفاده می‌شود؛ به همین دلیل...

حداقل محصول پذیرفتنی [روش ساخت MVP]

حداقل محصول پذیرفتنی  (Minimum Viable Product – MVP) یک اصطلاح استارتاپی است که به محصول اولیه و ساده یک پروژه اطلاق می گردد. MVP  صرفاً شامل ویژگی‌های اصلی محصول می باشد و برای ارزیابی و اعتبارسنجی ایده‌های استارتاپی طراحی می ‌شود.  MVP ها می‌توانند به شکل نمونه ‌های اولیه، ویدیوهای معرفی، صفحات فرود و حتی...

سرمایه گذاری خطر پذیر چیست ؟ [نقش VC ها در استارتاپ]

سرمایه گذاری خطر پذیر  (VC) ، که به اختصار برای “Venture Capital” استفاده می‌شود، یکی از شیوه‌ های تأمین مالی است که معمولاً در مراحل اولیه رشد استارتاپ ‌ها و کسب ‌و کارهای نوپا به کار گرفته می‌شود. در این مدل، استارتاپ‌ ها برای جذب سرمایه، درصدی از سهام خود را در اختیار سرمایه‌ گذاران...
1 2 3 4 5 10