پیچ دک (Pitch Deck) چیست ؟ [ارائه استارتاپ به سرمایه گذار]

پیچ دک (pitch deck) یا همان ارائه استارتاپ به سرمایه گذار ، یک ارائه مختصر است که به بنیان‌ گذاران (founder)  این امکان را می ‌دهد تا کسب‌ و کار، فرصت‌ های بازار، مدل درآمدی، تیم اجرایی و پیش ‌بینی‌های مالی خود را به سرمایه‌ گذاران بالقوه معرفی کنند. هدف از این ارائه، جلب توجه سرمایه‌ گذاران و متقاعد کردن آن‌ها به تأمین مالی استارتاپ است. طراحی یک پیچ دک مناسب به کارآفرینان کمک می‌کند تا مسیر کسب ‌و کار خود را شفاف کرده و استراتژی ‌هایشان را به ‌طور مؤثر بیان کنند.

در واقع پیچ دک ابزاریست که به کارآفرینان امکان می‌دهد تا کنترل روایت خود را در دست بگیرند و اطلاعات را به شکلی که می‌خواهند، به سرمایه‌ گذاران منتقل کنند.

این ارائه معمولا به صورت اسلایدهایی در قالب وب و یا پاورپوینت می باشد.

شش مؤلفه اساسی پیچ دک و ارائه استارتاپ به سرمایه گذار

چه در مراحل ابتدایی جذب سرمایه باشید و چه در مراحل پیشرفته‌ تر، پیچ دک یا ارائه  شما باید شامل این شش عنصر کلیدی باشد:

1. مأموریت یا چشم‌انداز شما 

2. مسئله  و راه حل 

3. اندازه بازار فرصت پیش رو 

4. محصول شما و ویژگی‌های منحصر به فرد آن 

5. دستاوردها و درآمد کسب ‌شده 

6. مدارک دال بر توانمندی تیم شما برای اجرایی کردن طرح

هر یک از این موضوعات باید با داده‌های مستند و تحلیل‌ های دقیق پشتیبانی شوند تا نشان دهید که بازار به محصول شما نیاز دارد و مردم حاضر به پرداخت پول برای آن هستند. .

هدف از این کار جذب اعتماد سرمایه ‌گذاران و برانگیختن علاقه آن‌ها به چشم‌ انداز آینده کسب ‌و کار شماست.

برای ارائه استارتاپ خود چند اسلاید نیاز دارید؟ 

بهترین ارائه ‌، ارائه ای است که مختصر و مفید باشد و معمولاً برای توضیح هر موضوع تنها از یک اسلاید استفاده کند.

نیازی به محدود کردن خود به تعداد مشخصی از اسلاید نیست، اما بهتر است تعداد اسلایدها را به 10 الی ۴۰ عدد محدود کنید.

 نکته مهم‌ تر این است که باید به مخاطبان خود توجه کنید و زمان لازم برای درک مطالب را در نظر بگیرید.

فراموش نکنید که تجربه افرادی که در زمان ارائه شما در اتاق حضور دارند، با کسانی که ارائه شما را به‌ صورت غیر همزمان می‌بینند، متفاوت است.

بنابراین، می‌توانید دو نسخه از ارائه خود تهیه کنید: یک نسخه ساده و خلاصه برای ارائه زنده و نسخه‌ ای مفصل ‌تر همراه با توضیحات برای بررسی بیشتر به مخاطبان خود ارسال کنید.

اگر نکات اضافی یا جزئیات خاصی دارید، می ‌توانید آنها را در یک ضمیمه قرار دهید تا تعداد اسلایدها قابل کنترل باقی بماند.

ساختار یک ارائه استارتاپی

1.اسلاید عنوان و یک جمله کلیدی به یاد ماندنی 

اسلاید های اول شما بسیار حیاتی ‌اند؛ زیرا نخستین تأثیر شما را بر مخاطب ایجاد می‌کنند.

 به همین دلیل، باید اسلاید عنوان شما بی‌عیب و نقص و حرفه‌ ای باشد، و جمله کلیدی شما باید هم جذاب باشد و هم به‌ طور کامل ایده شما را توصیف کند.

این ارائه استارتاپی از Finance, Baby! یک مثال خوب از اسلاید عنوان است که هم ساده است و هم در ذهن می‌ماند.

 این اسلاید، شرکت finance baby را با یک جمله جذاب و گیرا معرفی می‌کند که توجه مخاطب را از همان ابتدا جلب می‌کند.

“توانمندسازی زنان برای مالکیت پول خود”

۲. مشکل و راه حل 

بسیاری از پیچ دک ها و ارائه های  موفق مستقیماً وارد توضیح مشکل می‌شوند.

 این کار به مخاطب نقطه شروع روشنی می ‌دهد و او را قادر می‌سازد تا خود را جای مشتری هدف شما قرار دهد.

این رویکرد همچنین آنها را برای درک تاثیر محصول شما و اهمیت آن آماده می‌کند.

معمولاً اسلاید های زمینه ‌ساز به ابعاد انسانی ‌تر داستان پرداخته و مشکلات واقعی کاربران را به‌ طور بصری برجسته می‌کنند.

می‌توانید از تصاویر، نمودارها، پروفایل‌های کاربران، یا حتی ویدیویی از یک مشتری واقعی استفاده کنید تا این بخش ملموس ‌تر و قابل ارتباط ‌تر شود.

نمونه‌ ای مناسب از  ارائه مساله و مشکل، اسلاید «مشکل» در پیچ دک  Airbnb است.

اسلاید راه ‌حل  Airbnb  که به ‌صورت کاملاً واضح و با کلمات بزرگ و برجسته نشان می‌دهد چگونه به سه مشکل اصلی اشاره‌ شده پاسخ می‌دهد.

۳. اندازه بازار و تناسب بازار 

گام بعدی منطقی در داستان شما این است که مقیاس مشکل و فرصت‌های موجود در بازار را به وضوح نشان دهید.

این اسلاید باید داده‌هایی را ارائه کند که اندازه بازار هدف شما، دامنه فرصت‌ها و بازدهی سرمایه ‌گذاری مورد انتظار برای سرمایه‌ گذاران را مشخص کند.

بخش نهایی این قسمت باید توضیح دهد که چرا هیچ راه‌ حل موجود در حال حاضر قادر به حل این مشکل به‌ طور کامل نیست.

این بخش مخاطب را برای ورود به بخش بعدی، یعنی معرفی محصول، آماده می‌کند.

۴. معرفی محصول 

پس از ارائه خلاصه ‌ای از ایده، بسیاری از ارائه‌ ها بر ویژگی‌های کلیدی محصول تمرکز می‌کنند تا توجه سرمایه گذاران را به مزیت محصول جلب کنند.

اسلاید های معرفی محصول  نقش حیاتی در جلب توجه سرمایه ‌گذاران ایفا می‌کنند.

۵. مدل کسب‌ و کار 

اسلاید مدل کسب ‌و کار به ‌طور هوشمندانه پیوند میان داده‌های بازار و ارزش منحصر به ‌فرد محصول را نشان می‌دهد.

 این اسلاید توضیح می‌دهد که چگونه شرکت از مشتریان بالقوه درآمد زایی خواهد کرد و چرا این مدل خاص کسب ‌و کار بهترین انتخاب برای پاسخ به نیازهای بازار و تطابق با محصول است.

۵. پیشرفت و درآمد 

اسلاید های شما باید ثابت کنند که طرح کسب‌ و کار شما تنها یک ایده انتزاعی نیست، بلکه یک استراتژی عملی و ارزشمند است.

شاید بگویید کسب ‌و کارهای نوپا  ممکن است هنوز درآمدی نداشته باشند اما روش‌های دیگری برای نشان دادن پیشرفت وجود دارد.

 این روش‌ها می ‌توانند شامل پیش‌بینی‌های مالی، تعداد کاربران، لیست‌های انتظار یا چگونگی تعامل اولیه با محصول باشند.

مهم‌ترین نکته این است که باید نشان دهید مردم به محصول شما علاقه ‌مندند و در آینده حاضر به پرداخت هزینه برای آن خواهند بود.

همچنین فراموش نکنید که از اثبات اجتماعی نیز استفاده کنید مانند پذیرش توسط برندهای شناخته ‌شده، مشارکت‌ های استراتژیک و رسانه ‌ای، جوایز، پوشش رسانه‌ ای و سرمایه ‌گذاری از طرف سرمایه‌ گذاران مشهور.

۶. معرفی تیم

وقت آن رسیده که یک اسلاید به تیم خود اختصاص دهید.

 از این اسلاید در پیچ دک برای نمایش مزایای منحصر به فرد تیم بنیان ‌گذاران استفاده کنید و نشان دهید که تیم شما چه چیزی می‌تواند ارائه دهد.

این اسلاید می‌تواند شامل اطلاعاتی درباره شرکت‌های قبلی که تیم شما تأسیس کرده یا تجربیات و نمونه کارهای افراد تیم  باشد..

نمونه اسلاید های پیچ دک Airbnb

در اینجا یک الگوی ارائه برگرفته از Airbnb آورده شده است که می‌ توانید از آن ایده بگیرید. 

و در آخر

زمانی که شروع به ارائه پیچ دک خود به سرمایه گذاران می کنید، تصویر واضح ‌تری از مطالبی که دارید و شکاف ‌هایی که باید پر کنید، خواهید داشت.

به یاد داشته باشید که جذب سرمایه یک فرایند تدریجی است و ممکن است که چندین سرمایه گذار پس از ارائه ، درخواست شما را رد بکنند!

حتی پس از تأیید نهایی ارائه استارتاپی خود، احتمالاً نیاز خواهید داشت تا آن را با اطلاعات جدید به‌ روزرسانی کنید یا برای مخاطبان خاصی آن را شخصی‌ سازی کنید.

وقتی شروع به ارائه به سرمایه‌ گذاران می‌کنید، بازخوردهای آنها به شما کمک خواهد کرد تا اسلایدهای خود را بهبود ببخشید .

داستان خود را بهتر کنید، متن‌های اضافی را حذف کنید و داده‌هایی را اضافه کنید که مخاطبان شما به‌ طور مداوم درخواست می‌کنند.

با ادغام یاد گیری‌های خود از این چرخه باز خورد اسلایدها، به‌ طور حتم سریع ‌تر از همیشه پیشنهاد توافق سرمایه گذاری را دریافت خواهید کرد.

منابع : +

ارسال دیدگاه برای %s