تبلیغات مخفی با محرک‌های زیرآستانه‌ ای چیست ؟ [+مثال هایی از پیام های سابلیمینال ]

ما امروز در دنیایی زندگی می‌کنیم که هر روز هزاران پیام تبلیغاتی از چشم و گوش ما می‌ گذرد؛ اما برخی از این پیام‌ها، نه برای «دیدنِ» ما بلکه برای «حس‌کردنِ» ما طراحی شده‌اند. آنچه ما غالباً نمی‌بینیم، می تواند توسط پیام‌هایی که در زیر سطح آگاهی ما قرار دارند ،  بیشترین اثر را روی ما بگذارد . یعنی همان چیزی که رسانه‌ها، بازاریابان و طراحان آن را «تبلیغات مخفی» یا «تبلیغات زیرآستانه ‌ای» (در انگلیسی Subliminal stimuli) می‌ نامند.

در این مقاله، ما وارد دنیای این تبلیغات نامرئی می ‌شویم و توضیح می دهیم که  این روش‌ها چیستند، چگونه اجرا می‌شوند، آیا واقعاً مؤثرند، و چگونه می‌توان از آن‌ها به‌ صورت حرفه‌ای، اخلاقی و مؤثر استفاده کرد.

 در ادامه، مثال‌ ها، آمار و تحلیل‌هایی خواهید دید که تصویر روشنی می ‌دهند از اینکه بدون آنکه متوجه شویم  چگونه ناخودآگاه ما ممکن است درگیر تبلیغات شود.

تبلیغات مخفی یا زیرآستانه‌ ای (سابلیمینال) چیست؟

تعریف علمی و روان ‌شناختی یک محرک زیرآستانه‌ ای

تبلیغات زیر آستانه ‌ای به آن دسته از پیام‌های حسی گفته می ‌شود که پایین ‌تر از آستانهٔ ادراک آگاهانهٔ فرد قرار می ‌گیرند؛ یعنی مخاطب به ‌طور آگاهانه آن‌ها را نمی ‌بیند یا نمی ‌شنود، اما ناخودآگاه او ممکن است آن‌ها را ثبت کند و بر احساس، فکر یا رفتار او تأثیر بگذارد.
برای مثال، یک فریم تصویری که کمتر از ۱۳ میلی‌ثانیه نمایش داده شود، ممکن است توسط ضمیر ناخودآگاه ثبت شود، اما ضمیر آگاه آن را تشخیص ندهد.

تفاوت بین تبلیغات آشکار، نیمه‌آگاه و پنهان

تبلیغات آشکار، آنهایی هستند که مخاطب به‌ روشنی می‌ بیند یا می ‌شنود. تبلیغات نیمه‌آگاه ممکن است توجه مستقیم مخاطب را جلب نکند اما او به ‌نوعی متوجه آن باشد. اما تبلیغات زیر آستانه ‌ای کاملاً پنهان‌ اند . طراحی شده‌اند تا از توجه آگاهانه عبور کنند. این تمایز، زمینهٔ اخلاقی، قانونی و عملیِ این حوزه را نشان می‌دهد.

نقش ضمیر ناخودآگاه در تصمیم‌های خرید

تحقیقات نشان داده‌اند که وقتی محرک‌های زیر آستانه ‌ای با انگیزهٔ  های بالفعل مخاطب هم ‌راستا باشند، امکان تأثیرگذاری‌ شان بالاتر است.

 به عنوان مثال، وقتی یک فرد تشنه است، رنگ‌ها یا تصاویر پنهانی که به نوشیدنی اشاره دارند ممکن است بیشتر روی آن فرد تأثیرگذار باشند.
با این حال، باید تأکید کرد که اثربخشی این روش محدود است. در بسیاری از مطالعات دیده شده که این روش نمی‌تواند جایگزین تبلیغات آشکار شود.

۲. ریشه‌های تاریخی تبلیغات مخفی

آزمایش جیمز ویکاری تا کوکاکولا و پاپ‌ کُرن

در سال ۱۹۵۷، James Vicary  ادعا کرد با گذاشتن پیام‌های زیر آستانه‌ای نظیر «Eat Popcorn» و «Drink Coca-Cola» در سینما، فروش پاپ ‌کُرن و کوکاکولا را بالا برده است.

اگرچه بعدها مشخص شد که داده‌ها قابل اعتماد نیستند، اما این ادعا نقطهٔ عطفی شد در نگرانی عمومی نسبت به تبلیغات پنهان.
این شروعی بود برای ثبت پرسش‌ها: “آیا انتخاب از ما گرفته شده است ؟” و “آیا ذهن ما بدون آگاهی مورد نفوذ قرار می ‌گیرد؟”

 واکنش نهادها و رسانه‌ها

به ‌تدریج، برخی کشورها استفاده از تبلیغات زیر آستانه ‌ای را در رسانه‌های عمومی محدود یا ممنوع کردند؛ چون احتمال «دستکاری ذهنی» در این روش مطرح بود.
این واکنش‌ها نشان می‌ دهند که این تکنیک صرفاً تکنیکی تبلیغاتی نیست؛ بلکه به حوزهٔ اخلاق، قانون و حقوق مصرف ‌کننده نیز مربوط می شود.

تحول رسانه ‌ای و ورود فضای دیجیتال

با رشد تلویزیون، اینترنت، رسانه‌های اجتماعی و دستگاه‌های موبایل، تبلیغات زیر آستانه ‌ای نیز شکل تازه ‌ای گرفتند: تصاویر لحظه ای، پیام‌های صوتی زیرصدایی، طراحی لوگوهای با پیام پنهان، و ترکیب داده‌های رفتاری با تکنیک‌های ناخودآگاه.

 این تحول، برندها را بر آن داشت تا  برند ها به فکر ماندگاری بیشتر در ذهن جامعه بیفتند.

انواع تبلیغات زیر آستانه ‌ای  و پنهانی

تبلیغات مخفی دیداری

در تبلیغات مخفی دیداری، تکنیک‌هایی استفاده می ‌شوند مانند:

  • فریم‌های بسیار کوتاه (مثلاً ۱ تا چند میلی‌ثانیه) در فیلم یا ویدیو که مخاطب آگاهانه متوجه آن نمی ‌شود؛

  • جاسازی لوگو، نماد یا رنگی در طراحی بصری که نادیده گرفته می ‌شود اما در ذهن مخاطب ثبت می ‌شود؛

  • ترکیب تصویر یا حرکت به‌ گونه‌ای که مخاطب حس می ‌کند چیزی دیده، اما نمی‌ داند چه دیده است

تبلیغات مخفی شنیداری

در این دسته، تکنیک‌هایی که به ‌کار می ‌روند شامل موارد زیر میشود:

  • ‌پخش پیام‌های صوتی با قدرتی کمتر از آستانهٔ شنیداری   (sub-audible messaging)؛

  • برگردان صدای مخفی (back-masking) یعنی ضبط پیام و پخش  معکوس آن یا در پس ‌زمینهٔ موسیقی؛
  • استفاده از فرکانس‌های پایین، زمزمه ‌وار یا زیرصدایی که مخاطب به‌ طور آگاه از آن مطلع نمی ‌شود اما ذهن ناخودآگاهش آن را دریافت می ‌کند.

به عنوان مثال ممکن است زیر موزیک تبلیغاتی، صدای زمزمه‌ای وجود داشته باشد که مخاطب نشنود اما ذهن او آن را دریافت کند و احساس مثبتی نسبت به برند پیدا کند.

تبلیغات زیر آستانه ‌ای دیجیتال

در بستر دیجیتال، ابزارها و فرصت‌های جدید باعث شده ‌اند تبلیغات زیر آستانه ‌ای پیچیده ‌تر و هدفمند تر شوند:

  • بنرها یا ویدیوهای تبلیغاتی که در ثانیه‌های ابتدایی فریمی بسیار کوتاه از محصول یا پیام برند را نمایش می ‌دهند؛

  • استفاده از داده‌های بزرگ (Big Data) و هوش مصنوعی برای تحلیل رفتار کاربران، تشخیص وضعیت ذهنیِ مخاطب و نمایش پیام زمانی که احتمال دریافت بالا است؛

  • تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، موبایل، بازی‌ها، واقعیت افزوده   (AR)، واقعیت مجازی (VR) که امکان تأثیر در فضای مجازی را فراهم می‌کنند؛



مطالعه‌ای در ۲۰۲۴ نشان داده که تبلیغات زیر آستانه ‌ای زمانی مؤثرتر است که مخاطب آمادهٔ تصمیم‌ گیری باشد  یعنی بستر ذهنی اش از قبل آماده  شده باشد

.
بنابراین، در فضای دیجیتال، ترکیب بین «موقعیت مناسب مخاطب» + «پیام زیر آستانه ‌ای» + «نمایش دقیق» باعث می‌ شود که این تکنیک بتواند به یاری کمپین تبلیغاتی بیاید، نه اینکه جایگزین آن شود.

استفاده از تبلیغات مخفی در سینما

نمونه‌های واقعی ازتبلیغات پنهانی و زیر آستانه ای

فیلم سینمایی The Exorcist  ۱۹۷۳

کارگردان William Friedkin عمدتاً از تکنیک تصویری استفاده کرده است که در آن فریم ‌هایی بسیار کوتاه (مثلاً چهرهٔ موجودی سفید و ترسناک) در کابوس شخصیت ظاهر می ‌شوند. این فریم‌ها به ‌قدری سریع هستند که مخاطب غالباً آگاهانه آن‌ها را نمی‌ بیند، اما ناخودآگاه آن‌ها را در ذهنش ذخیره می‌ کند.
در اینجا عملکردی مشابه «تبلیغات مخفی دیداری» را می ‌توان چنین توضیح داد: اول، حسِ مخاطب آماده است (ترس یا کنجکاوی) . سپس محرک زیر آستانه ‌ای (چهرهٔ شیطانی) نمایش می ‌یابد و در ناخودآگاه ثبت می شود.


اگر بخواهید این تکنیک را در تبلیغات یک برند اجرا کنید، می ‌توان معادل آن را به صورت «نمایش کوتاه محصول»، یا «تصویر رنگ برند تان» در ثانیه‌های آغازین ویدیوی تبلیغاتی دانست که مخاطب متوجه‌ اش نشود اما ذهنش آن را دریافت کند.

فیلم سینمایی  They Live  ۱۹۸۸

در این فیلم اثرگذار، کارگردان John Carpenter به ‌صورت نمادین به موضوع کنترل ذهنی و تبلیغات زیر آستانه ‌ای می ‌پردازد. شخصیت اصلی با عینکی خاص متوجه می‌شود که رسانه‌ها در سراسر شهر با تبلیغات پنهانی، مردم را به مصرف، اطاعت و هم ‌سویی فرهنگی ترغیب می ‌کنند.

عبارت‌هایی مانند «OBEY» یا «CONFORM» به ‌صورت زیرپوستی نشان داده می ‌شوند.
این اثر را می‌توان به‌ مثابه یک متافُرم دربارهٔ تأثیرات ناخودآگاه رسانه‌ها و تبلیغات دید .این فیلم، مثال مهمی است برای اینکه چگونه پیام‌های زیر آستانه ‌ای می ‌توانند برای کنترل جمعی و فرهنگی استفاده شوند.

شعارهای سریع و تصاویر پس زمینه بدون اینکه مخاطب آگاهانه آن‌ها را «ببیند»، ذهن او را به ایدهٔ «اطاعت»، «مصرف» و «هم‌ سویی» سوق می ‌دهند.

لوگوهایی با پیام زیر آستانه ‌ای

در دنیای برندینگ و طراحی بصری، چند مثال شاخص وجود دارد که از مهندسی بصری برای انتقال پیام‌ های «مخفی» استفاده می ‌کنند:

FedEx

در لوگوی این برند، بین «E» و «x» یک پیکان مخفی قرار دارد که مفهوم سرعت و حرکت را به‌ طور ناخودآگاه منتقل می ‌کند.

Amazon

لبخندی که از حرف «a» تا «z» کشیده شده نشان می ‌دهد «همه چیز را از A تا Z داریم» . پیامی که ناخودآگاه مخاطب را به تنوع و کامل بودن برند هدایت می‌ کند.

Tostitos  

دو حرف «T» در وسط لوگو شبیه دو نفر در حال دست دادن یا جشن گرفتن هستند و حرف «i» وسط آن‌ها نماد چیپس یا سس محسوب می ‌شود . پیامی بصری زیرپوستی برای  مفاهیم «دوستی»، «مهمانی»، «لذت»


این‌گونه مثال‌ها نشان می‌دهند که تکنیک زیر آستانه ‌ای الزماً نیاز به فریم چند میلی ‌ثانیه‌ای ندارد، بلکه می توانند تصاویری باشند که  معنای پنهانی و هوشمندانه داشته باشند.

وقتی تبلیغات زیر آستانه ‌ای واضح می ‌شود

وقتی یک کمپین تبلیغاتی زیر آستانه ‌ای به‌صورت آشکار مورد نقد قرار می‌گیرد، نتیجه ممکن است عکس شود: مخاطب احساس می‌کند «هدف شدم» و اعتمادش به برند کاهش می‌یابد. برای مثال، وقتی در یک بنر محیطی یا تبلیغ تلویزیونی، فریمی تند از محصول در ثانیهٔ اول نمایش داده می‌شود و بعد مشخص می‌شود که این «پیام پنهان» بوده است، واکنش منفی از سمت مخاطبان می‌آید.
به‌طور خلاصه: طراحی خوب «ناپیدا»ست، طراحی ضعیف به‌راحتی کشف می‌شود و تبدیل به ضدتبلیغ می‌گردد.

شواهد علمی تبلیغات پنهانی و زیر آستانه ای

بررسی های علمی نشان داد که ، اثر تبلیغات زیر آستانه ‌ای بر رفتار مصرف‌ کننده ( بدون آمادگی قبلی) بسیار ضعیف یا نزدیک به صفر بوده است

.
– پژوهشی در سال ۲۰۲۵ نشان می ‌دهد که این تبلیغات زمانی مؤثرترند که مخاطب آمادهٔ تصمیم ‌گیری باشد .یعنی محرک زیر آستانه ‌ای با نیاز اولیهٔ او هم ‌راستا باشد.


بنابراین می ‌توان نتیجه گرفت که  تبلیغات مخفی می ‌تواند تأثیر داشته باشد، اما نه آن ‌گونه که برخی ادعا می ‌کنند . یعنی نه به‌ عنوان یک «راه میان ‌بر مطلق». با شرایط ایده ‌آل و طراحی دقیق، تأثیر آن به‌عنوان یک مکمل می تواند خوب و مناسب باشد .

ملاحظات اخلاقی، قانونی و تصویر برند

برخی کشورها تبلیغات با پیام زیر آستانه ‌ای را به عنوان تبلیغات «غیرمنصفانه» اعلام کرده ‌اند. مثلاً در یکی از مقالات آمده است که بریتانیا و استرالیا استفادهٔ گسترده از آن را ممنوع کرده‌اند.
 از منظر برندینگ اگر مخاطب احساس کند «فریب خورده است» است، اعتمادش کاهش می‌ یابد. پیام زیر آستانه ‌ای اگرروزی آشکار شود، می تواند به یک ضد تبلیغ مبدل شود.

در تبلیغات آشکار، مخاطب می‌ داند که دارد تبلیغ می ‌بیند؛ اما در تبلیغات مخفی، این آگاهی ممکن نیست. این موضوع در مطالعات به‌عنوان نقطهٔ چالش ‌برانگیز در تبلیغات پنهانی و یا سابلیمینال مطرح شده است.

ریسک های استفاده از تبلیغات پنهانی

  • استفادهٔ نابجا از محرک‌های زیر آستانه ‌ای ممکن است اثر معکوس بگذارد. یعنی مخاطب می تواند احساس فریب خوردگی یا دستکاری روانی بکند.

  • هزینه و پیچیدگی طراحی و آزمون این ‌گونه تبلیغات به‌ طور قابل ‌توجهی بالاست؛ برای این نوع تبلیغ باید ابزارهای تخصصی داشت (مثلاً تست نورومارکتینگ، رفتار کاربر، اندازه‌ گیری ناخودآگاه) تا اثر واقعی  آن سنجیده شود.

  • این روش نباید جایگزین تبلیغات آشکار شود بلکه مکمل آن باشد.

 راهکارهای عملی برای تبلیغات زیر آستانه ای

 طراحی کمپین با تبلیغات زیر آستانه ‌ای

  1. تحلیل دقیق نیاز، انگیزه یا مشکل مخاطب: مثلاً مخاطب تشنه  چه چیزی است ؟، به محصولی نیاز دارد یا تجربه‌ای جدید می ‌خواهد؟

  2. طراحی پیام زیر آستانه ‌ای که با آن نیاز هم ‌راستا باشد: ممکن است این پیام شامل نشان دادن لحظه ای  لوگو، رنگ، نماد کوتاه یا صدای زیر آستانه ‌ای باشد.

  3. قرارگیری مناسب در زمان و رسانه: مثلاً در ثانیه‌های آغاز یا انتهای ویدیو، یا به صورت کاملا غیر واضح در تبلیغات محیطی
    .
  4. تست میدانی: یاد آوری برند، احساس مخاطب و تمایل به خرید را  در نسخه های بدون تبلیغات مخفی و با تبلیغات مخفی بسنجید و مقایسه کنید.

و در آخر

 با اینکه تبلیغات زیر آستانه ‌ای یا تبلیغات مخفی آن طور که برخی ادعا میکنند اعتباری ندارد و تاثیر گذار نمی باشد اما تحقیقات نشان داده اند که برای افرادی که آمادگی پذیرش یک مساله یا موضوعی خاص را دارند تبلیغات مخفی می تواند تاثیر گذار باشد.

از منظر برندینگ، احترام به مخاطب و شفافیت، کلید حفظ اعتماد است.

این روش پتانسیل دارد اما میزان تاثیر گذاری اش شرطی است: مخاطب باید آماده باشد، پیام باید هم‌ راستا باشد و طراحی باید دقیق باشد.

این ابزار نباید جایگزین تبلیغات روشن و اخلاقی شود بلکه باید مکمل آن باشد.

همچنین بخوانید نکاتی درمورد طراحی گرافیکی تبلیغاتی

پست های مرتبط

ارسال دیدگاه برای %s