اهمیت برند سازی شخصی یا پرسونال برندینگ در بازار کار
برندینگ دیگر یک ابزار محدود به شرکتها نیست؛ حرفه ای ها هم برند سازی شخصی یا پرسونال برندینگ خود را مدیریت میکنند تا به موفقیت دست یابند.
درک از اهمیت پرسونال برندینگ و چگونگی ساخت آن برای دیده شدن در بازار کار امری حیاتی است.
تغییرات در روند ارتباطات اجتماعی
نحوه تعامل و انجام کارها با تحولات رسانههای اجتماعی بهطور دائمی در حال تغییر است
به همین دلیل برندینگ دیگر تنها یک ابزار برای بازاریابی شرکتها نیست؛ حتی اگر پروفایل LinkedIn خود را بهطور کامل بهینهسازی نکردهاید، قبل از هر چیز باید به برند شخصی خود فکر کنید که به دنیا میگوید: “من به حرفه ی خودم اهمیت می دهم.”
اگر از رسانههای اجتماعی کاملاً دوری کردهاید، ممکن است نسبت به هزاران حرفهای که با جوامع خود بهطور هدفمند در تعامل هستند، عقب افتاده باشید.
پرسونال برندینگ یا برند سازی شخصی در 2024 چگونه خواهد بود؟
همانند شرکتها، برند شخصی شما نمایانگر هویت شماست.
اپل خود را به عنوان نوآور معرفی کرده و به مصرفکنندگان قول داده است که محصولات آنها با هیچ محصول دیگری در بازار شباهت نداشته باشد.
برند نایکی به شما میگوید “فقط انجام دهید”، با تأکید بر قدرت و عملکرد.
برند تریدر جو میخواهد به شما بگوید که آنها تجربه ای بهتر از سایر رقبا برای مردم رقم خواهند زد .
برند شخصی به همین ترتیب عمل میکند. برند شما نه تنها تصویر شماست بلکه داستان و موقعیت شما در حرفه و بازر کار است.
پرسونال برندینگ به مخاطبان شما درباره ارزشها و باورهای شما میگوید.
حرفهای ها و کارآفرینان از برند خود به عنوان یک ابزار بازاریابی دقیق استفاده میکنند، اما صداقت را در بردسازی شخصیشان حفط می کنند.
بدون توجه به حرفه شما، برند شخصی شما باید یک بیان واقعی از آنچه شما میتوانید ارائه دهید باشد.
برندینگ در حوزههای حرفهای
بازاریابان دیجیتال اغلب خود را به عنوان افراد با اعتماد به نفس و آماده به اشتراکگذاری دانششان معرفی میکنند.
تصاویر آنها اغلب از رو به رو است و علت حضورشان را به عنوان افرادی که به موفقیت دست یافتهاند و میخواهند این موفقیت را به اشتراک بگذارند، بیان میکنند.
طراحان گرافیک خود را بر اساس سبک منحصر به فردی که به کسبوکارها ارائه میدهند، برند میکنند.
اما به طور کلی، برند شخصی آنها باید زیبا و مرتبط با جدیدترین روندهای طراحی باشد.
متخصصان مالی ممکن است خود را به عنوان افرادی که دانش آخرین روندهای سرمایهگذاری و اقتصادی را دارند و با یک سبک حرفهایتر معرفی کنند.
حرفهای های صنعت فناوری میخواهند خود را به عنوان متخصصان صنعت در زمینه خاص خود معرفی کنند و بر دانش و تخصص در فناوریها، روندها و تغییرات آینده در صنعت خود تأکید کنند.
در هر زمینهای که فعالیت میکنید، برند شخصی شما باید شخصیت واقعی شما را منعکس کند.
اگر میخواهید مخاطبان بدانند که انسان سختگیری نیستید ، متن وبسایت یا لینکدین شما از زبانی ساده و دوستانه استفاده خواهد کرد.
اما اگر میخواهید حرفهای دقیق و با جزئیات باشید، محتوای شما باید دقیق تر و بدون اشتباه باشد.
برند شخصی شما شامل پروفایلهای شبکههای اجتماعی، وبسایت و نحوه ارتباط با افراد است.
درست است: حتی ایمیلهای شما، نظرات در پستها و پیامهای خصوصی شما نیز برند شخصی شما را منعکس میکنند.
مزایای پرسونال برنیدنگ یا برندسازی شخصی
برند شخصی شما درباره شما چه خواهد گفت؟ داشتن برند شخصی چه فرصتهایی برای شما فراهم میکند؟
اصالت
برندینگ شخصی نشان میدهد که شما نسبت به اخلاق و تلاشهای خود واقعاً جدی هستید.
شما میتوانید نقاط قوت و دستاوردهای خود را به نمایش بگذارید و در عین حال درباره اشتباهاتی که در طول راه انجام دادهاید، صادقانه حرف بزنید.
افراد معمولاً اعتراف به اشتباه افراد تاثیر گذار را تحسین می کنند.
اعتماد
برندسازی شخصی به مخاطبان این امکان را میدهد که احساس کنند میتوانند شما را بشناسند.
به عنوان مثال، ممکن است به مصاحبهکننده بگویید که شما برای ارتباط با دیگران اهمیت قائل هستید، اما شبکه اجتماعی شما چه میگوید؟
برند شخصی یا پرسونال برند شما را به عنوان یک مدیر ، یا یک فرد تاثیر گذار تعریف میکند.
این نشان میدهد که شما منبع قابل اعتمادی از دانش و تجربه هستید.
اعتبار
یک برند شخصی به طور معمول اعتبار یک شخص حرفهای در حوزه تخصص خود را به نمایش میگذارد. این ممکن است به صورت نوشته هایی در پروفایل LinkedIn شما، پروفایل کاریابی های آنلاین، یا دیگر عناصر فاضای مجازی باشد.
برند شخصی شما به مخاطبان میگوید که شما میدانید چه کاری را انجام میدهید و میتوانید این کار را بهتر از رقبایتان انجام دهید.
نظارت
رسانههای اجتماعی تنها امکان کنترل محدودی را برای شما فراهم میکنند و همیشه نمیتوانید نظرات دیگران را کنترل کنید.
اما با مدیریت برند شخصی خود، همچنان میتوانید تصویری که از خود نشان میدهید را مدیریت کنید. ایدهها و افکار ممکن است تغییر کنند، و برند شخصی شما یک مسیر منحصر به فرد در جریانهای تغییرات است.
فرصتها
حیاتیترین مزیت پرسونال برندینگ، فراهم کردن فرصتهاست.
برند شخصی شما میتواند با برقراری ارتباطات در صنعت، شبکهسازی با افراد حرفه ای با اندیشه های مشابه و ساختن یک اجتماع که میتوانید بر آن تأثیر بگذارید، به شما کمک کند که حرفه ی خود را ارتقا دهید.
برند شخصی به مخاطبان نشان میدهد که شما واقعی، قابل اعتماد و دارای اعتبار هستید. و همچنین نشان میدهد که شما دیگران را را تحت تاثیر قرار میدهید تا در راه شما قدم بگذارند.
مراحل پرسونال برندینگ یا برندسازی شخصی
اگر میخوهید برندسازی شخصی خود را تازه شروع کنید و یا میخواهید برند شخصی خود را بهبود ببخشید، شما این مراحل را در نظر بگیرید:
1. تعریف از ارزشهای خود
از خود بپرسید چرا تمرکزتان را روی برند شخصی تان قرار داده اید.
چرا شما در زمینه خود متخصص هستید؟ چه چیزهایی شما را ترغیب می کند؟
به یاد داشته باشید که کلید یک برند شخصی قوی، واقعی بودن است، بنابراین شما باید در مورد آنچه که میخواهید صادق باشید.
ارزشهای اصلی کار شما چیستند؟
2. شناسایی مخاطبان خود
وقتی یک مقاله در LinkedIn منتشر میکنید، برای چه کسانی این کار را میکنید؟ در نظر بگیرید که وقتی در توییتر، اینستاگرام یا فیسبوک پست میگذارید، با چه کسانی در حال صحبت کردن هستید.
مشتری ایدهآل خود یا مدیر مناسب در محل کار ایدهآل تان را تصور کنید. درباره سبک زندگی آنها، چگونگی ظاهرشان و حتی صحبتهایشان فکر کنید.
تصورشما به شما کمک میکند تا به تقاضاها و نیازهای آنها پاسخ دهید.
3. تصمیم بگیرید که چگونه برند شخصی خود را ایجاد میکنید
به خاطر داشته باشید که برند شخصی شما بیش از عکس پروفایل یا لوگوی شما است.
به عنوان مثال، آیا یک وبسایت با محتوای قوی برای همراهی با پروفایلهای شبکههای اجتماعی خود دارید؟
یا مثلا شعار شما چیست؟
در واقع، از خود بپرسید که چگونه میخواهید خود را به دیگران معرفی کنید. اگر تاکنون تنها به یک یا دو پلتفرم اعتماد داشتهاید، در نظر بگیرید که یک پلتفرم جدید را امتحان کنید.
یا شاید وقت آن رسیده باشد که از خود عکس حرفه ای بگیرید یا عکسهای حرفهای فعلی خود را بهروز کنید.
این فرصت را به عنوان یک فرصت برای ابداع یا بازآفرینی در نظر بگیرید.
در حال حاضر چگونه خود را به نمایش می گذارید و چه راههای جدیدی برای این کار وجود دارد؟
4. شبکه، شبکه، شبکه
ارتباط با افراد حرفه ای دیگر بسیار مهم است تا برند خود را مدیریت کرده و دامنه تأثیر خودتان را گسترده کنید.
به پستهای دیگر با سوالات و نظرات پاسخ دهید.
از یک متخصص حرفه ی خود که برایش احترام قائلید بپرسید که آیا امکان همکاری وجود دارد یا خیر
برند شخصی شما یک خیابان دوطرفه است. با ایجاد ارتباطات، میتوانید آگاهی بهتری از برند خود در بین مخاطبان پدید آورید.
شبکهسازی برای دیگران هم به شدت مفید است. در نهایت، آنها همانند شما بر روی همان پلتفرم هستند و برندهای خود را به اشتراک میگذارند، چرا که میخواهند ارتباط برقرار کنند.
5-از همکاران خود بازخورد دریافت کنید
دریافت بازخورد چالش برانگیز است چون گویی شما تمام این ساعات را صرف بهینهسازی برند شخصی خود کردهاید، تا در نهایت متوجه شوید که نقصی در شما وجود دارد!!
با این حال، برند شما به کامل بودن تعاملات وابسته است. ایجاد هویت شخصی چیزی نیست مگر آنکه به توسعه برند خود برای ارتباط با دیگران باز باشید.
پیشروی با برند شخصی خود
حالا که برند خود را ایجاد کردهاید، تصمیم بگیرید که آینده این پرسونال برند چه خواهد بود؟.
1. پایداری را حفظ کنید:
-. پیامرسانی شما در تمام پلتفرمها باید همیشه انرژی یکسانی داشته باشد.باید انرژی خود را در طول زمان حفظ کنید
– اطمینان حاصل کنید که فعالیتهای شما پیام برند شخصی شما را تضعیف نمیکند.
برند شما باید در سبک یکسان باشد تا اعتماد مخاطبان شما حفظ شود.
2. ادامه دادن به گفتن داستان:
– کارآفرینان اغلب داستان زندگی خود را در وبسایت یا پستهای صفحه خود دارند که به داستان اینکه چرا اینجا هستند میپردازد.
اما برندهای شخصی موفق داستانها را در تمام اشکال ارتباطی به اشتراک میگذارند.
– خاطرات اخیری که برایتان جذاب بوده، تشویق کرده یا چالشآفرین بوده را به اشتراک بگذارید.
داستانها و خاطرات مختلف یا رویاها را به اشتراک بگذارید.
داستان خود را برای دنبالکنندگان جدید دوباره بیان کنید یا داستان خود را از زاویه های مختلف دوباره بررسی کنید.
3. تأثیرگذاری:
برند شخصی یا پرسونال برند شما باید متفاوت باشد
نه تنها هر سال به بازبینی اهداف برند خود بپردازید بلکه هر هفته یا ماه وقت بگذارید تا مراحل بعدی اهداف شبکهسازی خود را تعیین کنید.
– اهداف کوتاهمدت را برای ایجاد تأثیرهای دائمی تعیین کنید.