با نگاهی گذرا به محصولات تجاری مختلف و بازی­ های کامپیوتری و انیمیشن­ های گوناگون به نقش مهم کاراکترها پی خواهید برد.

مطمئناً شما نیز از دوران کودکی تا به  امروز انیمیشن­ های زیادی را دیده ­اید و شخصیت ­های معروف و محبوب دوران کودکی خود را به خوبی به یاد می ­آورید. ماندگاری طولانی مدت شخصیت ­های کارتونی در ذهن باعث شد تا در تجارت و تبلیغات نیز از این عنصر مهم غفلت نشود و شخصیت­ های تجاری جذاب و ماندگاری تا به امروز خلق شوند. مطمئناً شما بعد از شنیدن نام چی ­توز قبل از محصولات آن، میمون معروف چی­ توز را به یاد خواهید آورد. پس نباید از کنار آن ساده گذشت.

کاراکتر تبلیغاتی، شخصیتی است مجازی که توسط یک طراح یا گرافیست برای تأثیرگذاری و ارتباط هرچه بیشتر یک برند با مخاطبین طراحی و خلق می­ شود. به بیان دیگر کاراکتر تبلیغاتی وسیله ­ای است که به کمک آن برندها، شرکت ­ها و کمپانی ­ها می ­توانند ارتباطی تأثیرگذار و ماندگار را با مخاطبین خود برقرار کنند. هدف از خلق یک کاراکتر برای یک برند، ارتقاء هویت سازمانی آن برند و یا ایجاد شرایطی برای برقراری ارتباط بیشتر با مخاطب می­ باشد. شاید یک کمپانی مطرح و بزرگ را بسیاری از افراد از روی لوگوی آن برند و یا نام آن برند بشناسند ولی زمانی که کاراکتری برای این برند خلق می ­شود و محصولات یا خدمات آن برند با استفاده از این کاراکتر به مخاطب عرضه می ­شوند، این امر باعث تأثیرگذاری بیشتر در ذهن مخاطب می ­گردد.

به عنوان مثال شرکت ایران رادیاتور را تقریباً همه­ ی مردم ایران می ­شناسند و یا حداقل برای یکبار اسم این برند به گوششان خورده است ولی به صورت عمومی هیچکس تصویر ذهنی جذاب و ماندگاری از این برند درخاطر ندارد، البته به جز تصویر موهومی که از تبلیغ ­های قدیمی این شرکت در ذهن ­ها به جا مانده، اما این شرکت با خلق کاراکتر خرس قهوه ­ای یا همان نوه عمو یادگار، برند خود را با مهم­ترین و اساسی ­ترین اصل در تبلیغات یعنی لبخند نشاندن بر روی لب ­های مخاطب در هنگام پذیرش تبلیغ، به مخاطب عرضه کرده است.

به طورخلاصه، خلق یک کاراکتر برای برند با هدف ارائه محصول و یا خدمات به وسیله آن کاراکتر برای تأثیرگذاری و ماندگاری در ذهن مخاطب انجام می ­شود.

اگر کاراکتر خلاقانه، صحیح و با توجه به نظام و ساختار یک برند طراحی شود بیشترین تأثیرگذاری را در درازمدت در ذهن مخاطب دارد و از طرف دیگر در کوتاه مدت بسیاری از مخاطبان را به سمت برند جذب می ­نماید.

محیط سازی برای کاراکتر:

با توجه به توضیحی که درمورد طراحی کاراکتر داده شد، نکته قابل توجه دیگر در این زمینه، محیط سازی برای کاراکتر است. محیط سازی در تعریف ساده عبارتست از قرار دادن کاراکتر تبلیغاتی در محیط ­های گرافیکی مختلف، مانند قرار دادن چی ­توز در حال و هوای جام جهانی و یا در حال موتورسواری و … . مزیت انجام این کار برای یک برند، انتقال حس زنده بودن و به روز بودن برند را در پی دارد و باعث تأثیرگذاری هرچه بیشتر برند در ذهن مخاطب می ­شود.

نکات مهم در طراحی کاراکتر:

قبل از خلق و طراحی کاراکتر به شما توصیه می ­کنیم دوباره نگاهی به گذشته بیندازید. شخصیت ­های معروف کارتونی را به خاطر بیاورید و نکاتی که در ادامه بیان می ­شوند را رعایت کنید.

در تمام کاراکترهای طراحی شده برای انیمیشن یا تجارت و یا هر نوع کاربرد گرافیکی دیگر، سادگی مهم­ترین ویژگی می­ باشد که طراح باید به آن توجه ویژه ­ای داشته باشد. مانند تمام عناصر تبلیغاتی و گرافیکی از پیچیدگی و ابهام فاصله بگیرید.

یک ویژگی خاص و منحصر به فرد برای کاراکتر خود درنظر بگیرید که آن ویژگی با نگاه ساده به کاراکتر به خوبی مشاهده شود و نیاز به توضیح برای بیننده نباشد.

از رنگ­ها به درستی استفاده کنید. شخصیت­ های کارتونی و تبلیغاتی بهتر است تا رنگ­ های جذابی داشته باشند اما تنوع رنگ کمی را برای طراحی درنظر داشته باشید و قبل از انتخاب رنگ در مورد روانشناسی رنگ مطالعه داشته باشید.

دیدن زیاد به شما کمک خواهد کرد بهتر طراحی کنید. سعی کنید قبل از شروع و ایده پردازی ابتدا شخصیت­ های تجاری و انیمیشن­ های مختلف را ببینید و نقاط  قوت و ضعف هر کدام را مشخص کنید.

بالا بردن قدرت تجسم و الهام گرفتن از شخصیت ­های اطراف، حیوانات، اجسام و حتی تلفیق این­ها م ی­تواند به شما در خلق شخصیت های خلاقانه و جذاب کمک قابل توجهی کند. متفاوت بودن با شخصیت ­های معروف و معمول نکته ­ی بسیار مهمی است که باعث می ­شود بیننده ­ی بیشتری جذب کاراکتر شما شود.

قبل از طراحی سعی کنید کاراکتر خود را در ذهن مجسم کنید و آن را از تمام جوانب نگاه کنید. روبرو، پشت سر، نیم رخ و غیره. شما باید بتوانید به طور کامل کاراکتر خود را تجسم کنید.

ویژگی­ های گروه سنی و جنسیت افرادی که با این شخصیت و کاراکتر سر و کار دارند را درنظر داشته باشید. مطمئناً کاراکتر طراحی شده برای دختران و پسران متفاوت خواهد بود.

سعی کنید کاراکتر را با ویژگی ­های اخلاقی مختلف طراحی کنید. شخصیت همیشه خوشحال ممکن است نتواند بین همه محبوب شود. پس درکنار خوشحال بودن، عصبانیت، خشم، ترس و غیره را نیز طراحی کنید.

برای معرفی برند با کاراکتر شما باید دقت زیادی داشته باشید زیرا کاراکتر تأثیر بسیار مهمی در ذهن بیننده خواهد گذاشت. کاراکتری طراحی کنید که درخور جایگاه برندتان باشد. یک کاراکتر مناسب و خلاقانه حجم زیادی از سرمایه گذاری برای معرفی برند را کاهش می دهد، چون ماندگاری کاراکتر در ذهن بیشتر از سایر تبلیغات می باشد.

در ادامه معروف ترین کاراکترهای تبلیغاتی ایران را مشاهده می کنیم:

میمون چی توز یکی از ماندگارترین وفعالترین کاراکترهای تبلیغات ایران.

کاراکتر “بیک “ایستا، بی حرکت، ساده، کم نقش اما با تکرار بالا در کنار لوگو، سالهاست که به مخاطبش نگاه می کند. از قدیمی های کاراکتر در ایران

کاراکتر ماکارونی پیچ پیچی، کاراکتر بامزه تک ماکارون است. این هم حضور برجسته کاراکتر تک ماکارون در تبلیغات محیطی این برند. ماکت بزرگ و خیابانی

کاراکتر خرس محبوب و دوست داشتنی ایران رادیاتور

سایپا یدک با این کاراکتر که چابکی را خوب تداعی می کند با مخاطبش ارتباط می گیرد.

همچنان این”گاو روزانه”از خوبهای طراحی کاراکتر در ایران است.ساده ومثال زدنی

کاراکتر این مرد ایران خودرویی از قدیمی های کاراکتر در ایران است. یک کاراکتر دو بعدی که نماینده پر سرعت این شرکت است.

کاراکتر سنجابک همچون نامش یک سنجاب است. بامزه و شیطون و به شدت در خدمت خانواده محصولات این برند (تنقلات) فعال در تبلیغات این برند و دوست داشتنی

ارسال دیدگاه برای %s