دانشگاه کارآفرینی چیست و باید چه ویژگی هایی داشته باشد

دانشگاه کارآفرینی چیست و چگونه بزرگترین مشکلات جهان را برطرف می کند؟

امروزه، دانشگاه‌ها بیش از هر زمان دیگری نقشی محوری در توسعه و پیشرفت جوامع دارند. بسیاری از فعالان عرصه آموزش عالی بر این باورند که دانشگاه‌ ها می ‌توانند موتور محرک تحول اقتصادی و اجتماعی کشورها باشند؛ به گونه ‌ای که با خلق و انتشار دانش ، زمینه‌ ساز تغییرات بنیادین شوند. در این میان، مفهوم “دانشگاه کارآفرینی” (Entrepreneurial University) به عنوان الگویی نوین مطرح شده که فراتر از آموزش صرف، به خلق ارزش واقعی و حل مسائل جهانی می‌ اندیشد و به طور فعال در اکوسیستم های دانش بنیان و یا استارتاپی مشارکت می‌ کند.

اما پیش از آنکه به تعریف دقیق و جزئیات این مدل دانشگاهی بپردازیم، بهتر است چند نکته کلیدی را مرور کنیم تا دریابیم دانشگاه کارآفرینی چه تمایزات اساسی ‌ای با دانشگاه‌های سنتی و حتی تحقیقاتی دارد.

دانشگاه کار آفرینی؛ فراتر از یک مرکز آموزشی

دانشگاه‌ های سنتی و حتی بسیاری از دوره‌های آموزشی آزاد و آنلاین، بیشتر بر آموزش نحوه راه‌ اندازی یا مدیریت کسب و کار متمرکزهستند. منابع متعددی در قالب سمینارها، کتاب‌ها و ویدئوهای “چگونه انجام دهیم” (How-to) در دسترس هستند که برای صاحبان استارتاپ‌ها و کارآفرینان نوپا بسیار مفیدند. اما این‌ها هرگز نمی‌ توانند و نباید جایگزین دانشگاه‌های تحقیقاتی واقعی شوند. چرا که دانشگاه تحقیقاتی، مرکز انجام پژوهش‌های عمیق و بستر رشد تفکر انتقادی است، نه صرفاً آموزش مهارت‌های عملی و سطحی کسب و کار.

دانشگاه‌های تحقیقاتی، میراثی گرانبها از قرون متمادی فرهنگ علمی و آموزشی هستند که با حفظ سنت‌ها، روش‌ها و آیین‌های خود، فضای خلق نوآوری و شکوفایی ایده‌های بزرگ را در ذهن دانشجویان و پژوهشگران روشن نگاه می ‌دارند.

این محیط‌ ها جایی برای پرورش ایده‌های بنیادین و حل مسائل پیچیده‌اند که ممکن است در کوتاه مدت بازدهی تجاری نداشته باشند؛ آن‌ها صرفاً کارگاه‌های آموزشی کسب و کار نیستند، بلکه بستر سازنده انقلاب‌های علمی و فناورانه هستند.

دانشگاه کارآفرین، خط مونتاژ استارتاپ نیست

برخلاف تصور رایج ، دانشگاه‌های کارآفرینی “کارخانه تولید شرکت‌های استارتاپی” نیستند. این دانشگاه‌ها در وهله اول محیطی برای انجام پژوهش‌های اثربخش و هدفمند و حل مسائلی هستند که پیچیدگی و گستردگی آن‌ها نیازمند رویکردهای علمی، میان‌ رشته ‌ای و آینده ‌نگر است. هدف اصلی، تولید دانش و راه‌ حل‌هایی است که پتانسیل حل مشکلات بزرگ جامعه را دارند.

آینده روشن حوزه‌های مختلف علمی و فناوری که توسط پژوهش‌های دانشگاهی شکل می‌ گیرد، می‌تواند در نهایت منجر به تاسیس شرکت‌های نوپا یا تقویت کسب و کارهای موجود شود، اما “اجرای عملی ایده ها” اغلب در بیرون از محیط دانشگاه و در اکوسیستم‌های کسب و کار، استارتاپ‌ها و صنایع اتفاق می ‌افتد.

 دانشگاه بستر خلق ایده و پرورش استعداد است، نه یک مجری مستقیم و خط تولید محصولات نهایی.

همچنین، دانشگاه کارآفرین قرار نیست به تنهایی مسئول توسعه اقتصادی مستقیم یک منطقه یا کشور باشد. بسیاری از اقدامات جذب سرمایه، راه ‌اندازی مراکز رشد و شتاب‌ دهنده، و حتی احیای صنایع قدیمی توسط نهادها و افراد قدرتمند بیرون از دانشگاه انجام می‌ شود.

دانشگاه، به عنوان یک مرکز دانش و نوآوری، بستر اصلی برای خلق ایده‌ها، تربیت نیروی متخصص و پرورش ذهن‌های خلاق است که در آینده جذب محیط ‌های دانش بنیان می شوند و ارزش افزوده اقتصادی تولید می ‌کنند.

Bringing Balance To The Entrepreneurship Ecosystem In MENA

حفظ سنت‌ها، پرورش خلاقیت

یک دانشگاه کارآفرین برای تبدیل دانشجویان به کارآفرینان موفق و تاثیرگذار، لازم نیست فرهنگ و سنت‌های چند صد ساله خود را کنار بگذارد یا رشته‌های تخصصی سنتی را قربانی اهداف کوتاه ‌مدت تجاری کند. بالعکس، هنرهای آزاد (Liberal Arts) و علوم انسانی که در دانشگاه‌ها تدریس می ‌شوند، دقیقاً همان بخش‌هایی هستند که زمینه ‌ساز نوآوری‌های بزرگ و پایدار می‌ شوند.

درک عمیق روابط انسانی، چالش‌های اجتماعی، تنوع دیدگاه‌ها و تفکر انتقادی، کلید اصلی حل مسائل پیچیده جهان امروز است. دانشگاه‌های موفق کارآفرینی، علوم انسانی و اجتماعی را در کنار علوم پایه، مهندسی و علوم کاربردی می ‌گنجانند تا دانشجویان با چشم ‌اندازی وسیع ‌تر، انسانی ‌تر و جامع‌ تر به دنیای کسب و کار و نوآوری وارد شوند.

این رویکرد میان‌ رشته‌ ای، تضمین ‌کننده تربیت کارآفرینانی است که نه تنها مهارت‌های فنی دارند، بلکه از هوش هیجانی و درک اجتماعی بالایی نیز برخوردارند.

رشد کارآفرین خلاق از دل مشکلات بزرگ

در دانشگاه‌های کارآفرین، تمرکز محوری بر روی حل مشکلات پیچیده و بزرگ اجتماعی، اقتصادی و زیست ‌محیطی است. چنین دانشگاه‌هایی با بهره‌ گیری از حمایت‌های مالی و معنوی گسترده، نسل جدیدی از دانشجویان و پژوهشگران را پرورش می‌ دهند که انگیزه و تعهدی عمیق به ایجاد تغییرات مثبت و پایدار در جهان دارند. این مواجهه های چالش برانگیز ، روح کارآفرینی را در آن‌ها زنده نگه می دارد.

ذهن کارآفرین، مسائل بزرگ را نه به چشم مانع، بلکه به چشم فرصت می ‌بیند. این رویکرد باعث جذب همکاری‌های بین دانشجویان، اعضای هیئت علمی و فارغ‌التحصیلان می ‌شود و روحیه تیمی و انرژی مضاعفی را در فضای دانشگاه ایجاد می ‌کند. این همکاری‌ها در نهایت باعث پیوند عمیق ‌تر دانشگاه با جامعه و بازار می  گردد، چرا که بدون شناخت محیط واقعی و نیازهای آن، هیچ نوآوری پایدار و عملی شکل نمی‌ گیرد.

برای یک دانشگاه ، انتخاب مسئله‌ ، میتواند یکی از حساس‌ ترین بخش‌ ها باشد؛ چرا که باید میان مزایای آموزشی و تجربی برای دانشجویان و پژوهشگران، و همچنین تأثیر اجتماعی و اقتصادی آن در جامعه، تعادل برقرار کند  تا دانشجویان بهترین فرصت یادگیری و بیشترین اثرگذاری را داشته باشند. این انتخاب هوشمندانه، مسیر یک دانشگاه را به سوی موفقیتی پایدار هموار می ‌کند.

دانشگاه کارآفرین، پیوند نو آوری و اجرا

امروزه که بسیاری از شرکت‌ها و حتی موسسات تحقیقاتی دولتی به دلیل محدودیت‌های بودجه ‌ای و ساختاری، در پی کاهش فعالیت‌های پژوهشی و توسعه ‌ای خود هستند، دانشگاه‌های تحقیقاتی نقش پررنگ ‌تری در چرخه نوآوری اجتماعی ایفا می ‌کنند.

امروزه این دانشگاه ها  تبدیل به شریان‌های اصلی نوآوری در جامعه شده اند.

دانشگاه‌های کارآفرین با پذیرش ذهنیت نوآورانه و تحول ‌گرا، نوآوری را به یک قانون حاکم و بخشی جدایی ‌ناپذیر از فرهنگ سازمانی خود تبدیل می ‌کنند. اما نکته مهم ‌تر، اجرای عملی این  نوآوری‌هاست. بدون اجرای ایده‌ها، نوآوری‌ها تنها در حد تئوری و طرح‌های روی کاغذ باقی می‌ مانند و هرگز به ارزش واقعی تبدیل نمی ‌شوند.

بسیاری از دانشگاه‌ها که زمانی پیشگام نوآوری بودند، به دلیل مقاومت در برابر اجرای ایده‌ها و تغییرات فرهنگی لازم، توان خود را از دست داده و از قافله پیشرفت عقب مانده‌اند.

استقبال از ریسک ‌پذیری آگاهانه، پذیرش شکست به عنوان بخشی طبیعی از فرآیند یادگیری و تجربه اندوزی و گسترش موفقیت‌ ها و اصلاحات مستمر ، از مهمترین ویژگی های فرهنگی یک دانشگاه کارآفرین  می باشند.

این فرهنگ، زمینه‌ ساز موفقیت‌هایی با بازدهی بالا و تاثیرات عمیق در جوامع دانشگاهی و به تبع آن، در جامعه بزرگتر خواهد بود.

Getting started as a Ryerson entrepreneur - News and Events - Ryerson  University

فرهنگ مقدم بر ساختار

دانشگاه‌های کارآفرین، بیش از آنکه بر ساختارهای اداری پیچیده و بروکراتیک تمرکز کنند، بر توسعه فرهنگ کارآفرینی پایدار و پویا تکیه می ‌کنند. زمانی که ماموریت اصلی دانشگاه، حل مشکلات بزرگ اجتماعی و ایجاد ارزش برای جامعه باشد، تیم‌های متعددی با شور و اشتیاق با یکدیگر همکاری می ‌کنند تا این مسئولیت سنگین را به فرصت‌ هایی برای رشد، یادگیری و نوآوری تبدیل کنند.

اگر این هماهنگی و همسویی میان فرهنگ و ماموریت وجود نداشته باشد، دانشگاه نیز مانند بسیاری از نهادهای بزرگ دیگر، گرفتار مسائل داخلی و سازمانی شده و اولویت‌های اصلی خود را فراموش می ‌کند.

دانشگاه کارآفرین با تمرکز بر فرهنگ، ریسک ‌پذیری، حل مسئله و نوآوری، زودتر و بهتر از دیگران مشکلات را پشت سر می‌گذارد و انرژی بیشتری را صرف توسعه محیطی می‌ کند که رشد و شکوفایی در آن امکان‌ پذیر باشد.

همکاری دانشگاهیان و کارآفرینان؛ فرمول موفقیت

امروزه مشارکت‌های موثر و هدفمند میان دانشگاهیان و کارآفرینان، نتایجی فراتر از انتظارات را رقم زده است. بسیاری از دانشگاه‌های تحقیقاتی برجسته جهان و مراکز نوآوری موفق، با چنین همکاری‌های استراتژیکی شکل گرفته ‌اند و به اوج رسیده‌اند.

برنامه‌های درسی، پروژه‌های تحقیقاتی و مراکز شتاب ‌دهنده که به صورت مشترک توسط تیم‌های دانشگاهی و کارآفرینی طراحی و اجرا می ‌شوند، معمولاً کیفیت و اثربخشی بسیار بالاتری دارند. این همکاری‌ها، دانش نظری را با تجربه عملی ترکیب کرده و به راه‌ح ل‌های ملموس و قابل اجرا منجر می‌ شوند.

نمونه‌های جهانی از این همکاری‌ها بسیار زیادند؛ از کمپین‌های بهداشت عمومی دانشگاه جان‌ هاپکینز با حمایت بلومبرگ گرفته تا پروژه‌های توسعه کسب و کارهای خرد در دانشگاه تافتس (Tufts)، همگی گواه روشنی بر این واقعیت هستند که هم ‌افزایی این دو گروه، قدرتی بی ‌بدیل برای حل مسائل خلق می ‌کند.

این امر به معنای عدم توانایی دانشگاهیان در راه‌ اندازی کسب و کار نیست، بلکه نشان ‌دهنده قدرت تاثیرگذاری بسیار زیاد دو گروه در زمانی است که ذهنیت کارآفرینی و علمی در کنار هم قرار می‌ گیرند و همدیگر را تکمیل می ‌کنند.

دانشگاه کارآفرینی، پلی به سوی آینده‌ای پایدار

و درنهایت، دانشگاه کارآفرینی صرفاً یک نهاد آموزشی یا تحقیقاتی صرف نیست، بلکه یک موتور محرک قدرتمند برای نوآوری اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است. این دانشگاه‌ها پلی محکم و کارآمد بین علوم دانش بنیان و اجرای عملی آن در جامعه ایجاد می ‌کنند؛ محیطی که در آن نه تنها ایده‌های بزرگ زاده می ‌شوند، بلکه برای تحقق آن‌ها گام‌های عملی و ساختاری نیز برداشته می گردد.

دانشگاه‌های کارآفرین با نگاهی انسانی، فرهنگی، آینده‌ نگر و متمرکز بر حل چالش‌های واقعی جهان، نیروی محرکه اصلی تحول اقتصادی و اجتماعی جوامع مدرن امروزی هستند.

آنچه یک دانشگاه را به یک نهاد کارآفرین واقعی و تاثیرگذار تبدیل می‌ کند، فرهنگ جسورانه و پویای آن در مواجهه با مساله، استقبال از ریسک، پذیرش شکست به عنوان گامی برای یادگیری و پرورش خلاقیت بدون هیچگونه محدودیتی می باشد. این فرهنگ است که می ‌تواند بزرگ ‌ترین چالش‌های جهان را به فرصت‌هایی برای پیشرفت و توسعه تبدیل کند.

ارسال دیدگاه برای %s