مبادلات و معامله

در حقیقت بازاریابی زمانی وارد عمل میشود که مردم برای تامین نیازها و خواسته های خود تصمیم به مبادله می گیرند. مبادله عبارت است از دریافت چیزی مطلوب از دیگری در مقابل پرداخت ما به ازایی به ان.برای تحقق مبادله پنج شرط زیر لازم است:

حداقل دو طرف وجود داشته باشد.

هر طرف باید چیز باارزشی برای مبادله با دیگری در اختیار داشته باشد.

هر طرف باید دارای توانایی لازم برای مراوده و تحویل با طرف دیگر باشد.

هر طرف باید در مورد قبول یا رد پیشنهاد طرف دیگر از ازادی عمل کامل برخوردار باشد.

طرفین باور داشته باشند که انجام مبادله برای انها مناسب بوده و در ضمن علاقمند به انجام مبادله باشند.

گاهی اوقات از مبادله به عنوان فرایند فایده یا فرایند ارزش زا یاد می کنند زیرا معمولا در پایان هر مبادله طرفین از انجام مبادله به نحوی منتفع می شوند.

مبادله فقط یکی از روشهایی است که مردم به وسیله انها کالای مطلوب خود را به دست می اورند.روش های دیگر عبارت است از: اقدام به تولید کردن کالای مورد نیاز، اجبار ، تکدی کردن.

انجام مبادله واقعی وابسته است به توافق طرفین مبادله بر سرشرایط ان. شرایطی که وضعیت طرفین را بهبود می بخشد یا حداقل بعد از مبادله وضعیت بدتر نشده باشد.

The Importance of Marketing - UHY Haines Norton

معاملات:

می دانیم که دو نفر در صورت مذاکره و کسب توافق درگیر انجام مبادله می شوند. پس از حصول توافق می توانیم نتیجه بگیریم که معامله ای صورت می گیرد.معامله واحد اندازه گیری بازاریابی بوده و شامل داد وستد فایده بین دو نفر یا بیشتر است . یک معامله می تواند به صورت پولی باشد یا به صورت پایاپای .برای تحقق یک معامله شرایط زیر لازم است:

  • وجود حداقل دو کالای باارزش.
  • شرایطی که مورد توافق باشد.
  • زمان توافق
  • مکان توافق

طرفین معامله برای انجام معامله از یک نظام حقوقی تبعیت می کنند زیرا بدون یک نظام حقوقی حاکم برقراردادها ،انجام معامله توسط مردم همراه با جو عدم اعتماد بوده و امکان دارد افراد متضرر شوند.

فرایند تلاش طرفین برای رسیدن به توافق متقابل بر سر شرایط، مذاکره خوانده می شود. با توجه به مذاکره است که طرفین بر سر شرایط به توافق میرسند یا تصمیم میگیرند معامله ای انجام نشود.

روابط و شبکه ها

بازاریابی رابطه ، ایجاد رابطه رضایت بخش بلند با مشتریان ، عرضه کنندگان مواد اولیه و اقلام مصرفی و توضیع کنندگان محصولات شرکت به منظور حفظ رجحان و تداوم فعالیت اقتصادی آنها با شرکت است . از تعریف بازاریابی رابطه متوجه میشویم که بازاریابی معامله زیر مجموعه بازاریابی رابطه ای میباشد . بازاریابی رابطه ، کم هزینه است و زمان انجام معاملات را تا حد زیادی کاهش میدهد. در صورتی که که بازاریابی رابطه با موفقیت همراه شود ، انجام امورات نیاز به مذاکره و گفتگو نداشته و به انجام امور جاری تبدیل میشود. حاصل و نتیجه نهایی بازاریابی رابطه ، ایجاد یک دارایی منحصر به فرد برای شرکت است که شبکه بازاریابی نام دارد. یک شبکه بازاریابی ، ازشرکت ، مشتریان ، کارکنان ، عرضه کنندگان ، توضیع کنندگان ، خرده فروشان و … تشکیل شده است که شرکت با آنها روابط اقتصادی سودآوری را ایجاد میکند.

بازار

مفهوم مبادله به مفهوم بازار منجر میشود. بازار شامل تمام مشتریان بالقوه است که دارای نیاز و خواسته مشترکی بوده و برای ارضا نیاز و تحقیق خواسته تمایل به ناجام مبادله داشته و توانایی این کار را نیز دارند و

با توجه به تعریق بازار مشخص است که اندازه یک بازار به عوامل زیر بستگی دارد :

  • افرادی که دارای نیاز یا خواسته ای هستند
  • وجود منابعی که مورد توجه و علاقه افراد میباشد
  • داشتن توان و تمایل برای انجام مبادله

علاوه بر تعریف فوق از بازار ، تعاریف دیگری نیز مطرح شده اند که عبارتند از :
-محلی که خریداران و فروشندگان برای مبادله کالاهای خود دور هم جمع می شدند (تعریف تاریخی)
-مجموعه ای از خریداران و فروشندگان که مشغول به مبادله یک کالا یا یک طبقه خاصی از آن کالا هستند . مثل بازار خرید و فروش مسکن و غله (تعریف اقتصاد دانان)
– بازاریابان میگویند فروش یعنی صنعت و خریداران یعنی بازار

گاهی اوقات بازرگانان برای گروه بندی های مختلف مشتریان از واژه “بازار” استفاده میکنند. آن ها درباره بازار نیاز بازار کالا ، بازار جمعیت شناختی و بازار جغرافیایی گفتگو میکنند. آن ها حتی مفهوم بازار را برای دسته بندی های غیر مشتری نیز تعریف کرده اند بازار هایی مثل رای گیری ، نیروی کار و نیکوکاران

این مقاله ادامه دارد …

undefined


منبع : کتاب بازاریابی فلیپ کاتلر
مقاله مرتبط : جذاب ترین روش های بازاریابی چریکی در ایستگاه های اتوبوس

پست های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها