آیا تا به حال وارد یک فروشگاه یا رستوران شده‌اید که بوی خوشایندی حس کرده باشید؟ آن بو به عنوان یک قسمت از تکنیک بازاریابی جدید به نام “بازاریابی رایحه” یا “بازاریابی با بو” میباشد. بازاریابی رایحه  ترکیبی از تبلیغات معمولی با تأثیر آرام و قدرتمند رایحه است تا فروش را افزایش دهد و تجربه خاطره‌انگیزی را برای مشتریان ایجاد کند.

با توانایی در افزایش وفاداری مشتریان و تقویت شناخت برند، بازاریابی رایحه به سرعت به یک گزینه محبوب برای کسب‌وکارها تبدیل می‌شود.

در این مقاله، به بررسی اصول اساسی بازاریابی رایحه می‌پردازیم و تأثیر آن در افزایش فروش را بررسی خواهیم کرد.

بازاریابی رایحه چیست؟

بازاریابی رایحه یا بازاریابی با بو، استفاده از رایحه برای ایجاد تجربه مثبت مشتری و افزایش فروش است. بازاریابی رایحه بر اساس  این ایده استوار است که حواس انسان می‌تواند واکنش‌های روانی و فیزیولوژیکی را فعال کند. با منتشر کردن بوهای خوشایند در یک فضا، کسب‌وکارها می‌توانند فضایی دعوت‌کننده ایجاد کنند که مشتریان را ترغیب به اقامت بیشتر، بازگشت مکرر و خرید بیشتر محصولات یا خدمات کنند.

همچنین بازاریابی رایحه برای ایجاد خاطراتی که اسم شرکت را با یک رایحه مثبت مرتبط می‌کند، نیز کار می‌کند.

این ارتباط می‌تواند به ساخت مشتریی وفادار کمک کند، زیرا مشتریان بوی خوشایند را با برند ارتباط می‌دهند و احتمال خرید از آنها در آینده را افزایش می‌دهند.

تحقیقات نشان داده است که بازاریابی رایحه می‌تواند موثر باشد زمانی که همراه با سایر تکنیک های بازاریابی استفاده شود.

 

طبق یک نظرسنجی انجام‌شده توسط مجله بین‌المللی مطالعات بازاریابی، ۴۰۰ مصرف‌کننده پس از انتشار بوی

محیطی خوشایند در فروشگاه‌ها و محصولات نایکی، نظرات مثبت‌تری درباره فروشگاه و محصولات آن ابراز کردند. علاوه بر این، این افراد همچنین احتمال بازدید مجدد از فروشگاه را بیشتر اعلام کردند..

انواع عطر

انواع مختلف عطرها می‌توانند حالات و احساسات مختلف را به وجود آورده و ابزارهای ارزشمندی در بازاریابی رایحه باشند. در زیر نمونه‌هایی از انواع خانواده‌های عطر و چگونگی استفاده از آن‌ها برای ایجاد جوی خاص آورده شده‌اند:

1. عطرهای گلی:

   عطرهای گلی به دلیل ویژگی‌های آرام‌بخش و آرام‌کننده خود، در بازاریابی رایحه محبوب هستند.

 آن‌ها می‌توانند محیطی آرام و آرامش‌بخش ایجاد کنند که در مکان‌هایی مانند اسپاها، استودیوهای یوگا یا فروشگاه‌های محصولات بهداشتی مفید باشد. عطرهای گلی معمول شامل لاواندر، گل رز، یاسمین و کاهومیل هستند.

2. عطرهای مرکباتی:

   عطرهای مرکباتی به دلیل ویژگی‌های تازگی وافزایش دهنده  انرژی شناخته می‌شوند.

 آن‌ها می‌توانند محیطی تازه و انگیزاننده ایجاد کنند که برای مکان‌هایی مانند باشگاه‌ها، کافه‌ها و فروشگاه‌هایی که محصولاتی با سبک زندگی فعال را ترویج می‌کنند، ایده‌آل باشد.

 عطرهای مرکباتی معمول شامل لیمو، پرتقال و گریپ‌فروت هستند.

3. عطرهای چوبی:

   عطرهای چوبی گرم و خاکستری اند و برای ایجاد محیطی دلپذیر و دلفریب عالی هستند.

 آن‌ها می‌توانند در مکان‌هایی مانند کافه‌ها، کتابفروشی‌ها یا فروشگاه‌هایی که محصولات دکوراسیون خانه را فروش می‌دهند، مورد استفاده قرار گیرند. عطرهای چوبی معمول شامل صندل‌وود، سرو چوبی و پچولی هستند.

4. عطرهای ادویه‌ای:

   عطرهای ادویه‌ای به دلیل ویژگی‌های تحریک‌آور و تازه‌کننده‌شان شناخته می‌شوند.

 آن‌ها می‌توانند محیطی پرانرژی و هیجان‌انگیز ایجاد کنند که برای مکان‌هایی مانند بارها، رستوران‌ها یا فروشگاه‌هایی که محصولات غذایی خاص را فروش می‌دهند، مفید باشد.

عطرهای ادویه‌ای معمول شامل دارچین، گلابی و زنجبیل هستند.

5. عطرهای میوه‌ای:

   عطرهای میوه‌ای تازه و شیرین هستند و برای ایجاد محیطی شاد و شاداب عالی هستند. آن‌ها می‌توانند در مکان‌هایی مانند فروشگاه‌های بستنی، فروشگاه‌های شیرینی و یا فروشگاه‌هایی که اسباب بازی کودکان را می فروشند، استفاده شوند.

عطرهای میوه‌ای معمول شامل توت فرنگی، هلو و سیب هستند.

چگونگی کار بازاریابی رایحه

حس بو، تأثیر قدرتمندی بر احساسات و رفتار دارد. وقتی که ما بوی چیزی حس می‌کنیم، ممکن است خاطرات را فعال کرده، احساسات را به وجود آورده و حتی بر روحیه‌مان تأثیر بگذارد. به همین دلیل بازاریابی رایحه یک ابزار ارزشمند برای کسب‌وکارهاست تا تجربه مشتریان خود را بهبود بخشد و فروش خود را افزایش دهد.

پاسخ هیجانی به بو:

مطالعات رفتاری نشان داده‌اند که سیگنال‌های بویایی می‌توانند بیشتر از بقیه حس ها  خاطرات پراحساس و احساساتی را ایجاد و یا یادآوری کنند.

به دلیل اینکه اتصال بو به سامانه لیمبیک – مسئول واکنش‌های غریزی و احساسی – است که آن را در تشکیل خاطرات به خصوص قدرتمند می‌کند.

بوی مناسب می‌تواند حس ارامی و رضایت را ایجاد کند که باعث می‌شود مشتریان احساس راحتی کنند. همچنین می‌تواند احتمال خرید محصولات یا درگیری با خدمات را افزایش دهد.

پاسخ شناختی به بو:

شواهد متعددی نشان می‌دهد که احتمالاً ارتباط قابل توجهی بین بو و فعالیت مغز وجود دارد. و

قتی کسی بویی حس می‌کند، این یک واکنش در سیستم بویایی و شناختی او ایجاد می‌کند؛ این باعث تغییر سلول‌های عصبی با تنفس می‌شود، همچنین هماهنگی شبکه‌های مختلف در اطراف فرکانس‌های بتا در مناطق مختلف مغز ایجاد می‌شود.

 این به تبدیل عملکرد شناختی بهبود یافته و یادآوری اطلاعات منجر می‌شود.

پاسخ فیزیولوژیک به بو:

سیگنال‌های بویایی همچنین می‌توانند تأثیر مستقیمی بر بدن داشته باشند و وضعیت فیزیولوژیک آن را تغییر دهند.

بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که تحریک بویی از عطرها تغییرات فوری در پارامترهای فیزیولوژیک مانند فشار خون، تنش عضلات، انقباض دهنده مردمک، دمای پوست، نرخ ضربان قلب و فعالیت مغز ایجاد می‌کند.

 یکی از راه‌های بهره‌گیری از این پاسخ فیزیولوژیک استفاده از برخی بوها برای کاهش استرس و اضطراب در مشتریان است.

مزایای استفاده از بازاریابی رایحه

1. ارتقاء شناخت برند:

تجربه برند مجموعه ای از انطباق‌ها، ارزش‌ها و احساساتی است که مشتریان در هنگام تعامل با برند شما دریافت می‌کنند. بازاریابی رایحه می‌تواند یک ابزار قدرتمند برای کسب‌وکارها باشد تا خود را از رقبا متمایز کند.

با ایجاد بوهای منحصربه‌فرد و خاطره‌انگیز که به برند مرتبط می‌شوند، مشتریان می‌توانند به سرعت یک کسب‌وکار را از دیگران تشخیص دهند.

هنگامی که مشتریان با بوی مشخصی آشنا شده‌اند، این به آن‌ها کمک خواهد کرد تا برند را در آینده به یاد بیاورند و شناسایی کنند.

2. ایجاد یک تجربه خاطره‌انگیز:

همانطور که قبلاً بحث کردیم، بو توانایی ایجاد احساسات و خاطرات در مشتریان را دارد.

این می‌تواند برای القا پاسخ‌های احساسی مثبت در زمان تعامل مشتریان با برند شما بهره‌مند شود.

به عنوان مثال، اگر یک رستوران یا کافه دارید، می‌توانید از بوی قهوه تازه یا غذاهای خوشمزه برای ایجاد یک جو دعوت‌کننده استفاده کنید که باعث می‌شود مشتریان احساس راحتی و خوشایندی کنند.

 این ممکن است منجر به یک تجربه لذت‌بخش‌تر برای آنها شود و باعث شود که احتمال بازگشت آنها در آینده بیشتر شود.

 

افزایش جذابیت مشتریان و افزایش فروش بازاریابی رایحه

سرانجام، استفاده از بازاریابی رایحه می‌تواند به افزایش فروش برند کمک کند زیرا محیط دلپذیری ایجاد می‌کند که مشتریان را به خرید ترغیب می‌کند.

 همچنین به مشتریان کمک می‌کند تا اطلاعات را سریع‌تر دریافت و بهتر به یاد بسپارند که می‌تواند برای کسب‌وکارهایی که بر مواد بازاریابی برای تبلیغ محصولات خود تکیه می‌کنند، مفید باشد.

علاوه بر این، بو می‌تواند به افزایش خرید و هزینه کردن مشتریان منجر شود زیرا نشان داده شده‌است که به طور مستقیم بر روحیه و رفتار افراد تأثیر می‌گذارد و آنها را بیشتر به خرید  ترغیب می‌کند.

انواع بازاریابی رایحه

بازاریابی رایحه برای هتل‌ها:

استفاده از بازاریابی رایحه برای هتل‌ها نشان داده شده‌است که رضایت مشتریان را افزایش می‌دهد و آنها را تشویق می‌کند که در آینده دوباره بازگردند.

هتل‌ها می‌توانند از بازاریابی رایحه برای ایجاد یک فضای آرام و شبیه به خانه برای مهمانان خود استفاده کنند.

بوهای گرم و دلفریب از کوکی‌های تازه پخته شده و لباس‌های تمیز اغلب برای ایجاد احساس خوش‌آمدگی و آرامش در محیط هتل استفاده می‌شوند.

برندهای هتلی لوکس مانند وستین، ریتز-کارلتون و شانگری-لا از دهه‌ها استفاده از بو به عنوان یک مکانیزم بازاریابی استراتژیک در لابی‌ها، سالن‌های ورزشی و اتاق‌های جلسات خود هستند.

 این قضیه کمک می‌کند تا یک تجربه فراموش‌نشدنی برای مشتریان ایجاد شود که آنها آن را هنگام بازدید مجدد در آینده به یاد بیاورند

بازاریابی رایحه برای فروشگاه‌های خرده‌فروشی:

آمار بازاریابی رایحه نشان می‌دهد که استفاده از بوها در فروشگاه‌های شما می‌تواند به طور چشمگیری فروش فروشگاه را افزایش دهد،

همچنین امتیازات رضایت مشتری را به طور قابل توجهی ارتقا دهد. این به دلیل آن است که عطرهای استفاده شده توسط خرده‌فروشان یک فضای خوشایند ایجاد می‌کنند که افراد را تشویق می‌کند که بیشتر در فروشگاه بمانند و محصولات بیشتری را بررسی کنند.

یک مثال از بازاریابی رایحه موفق درست، بلومینگدیلز ست. این برند مد برجسته به خاطر بوهای خود معروف است که به که برای قسمت های مختلف فروشگاه خود در نظر گرفته اند.

به عنوان مثال، بوی کره‌ی نارگیل آرامبخش برای لباس‌های شنا، بوی بنفشه شیرین برای لباس‌های زیرزنانه و بوی پودری ملایم برای لباس‌های نوزاد ارائه می‌شود.

عطرهای بلومینگدیلز سبک و ممتاز هستند، و با تصویر برندشان همخوانی دارد.

 وقتی وارد یک اتاق می‌شوید، تقریباً حس نمی‌شود، اما خاطرات خوشحال‌کننده به مدت طولانی پس از رفتن شما باقی می‌ماند.

بازاریابی رایحه برای رستوران‌ها:

بوی نان تازه‌پخته شده و گوشت خوشمزه می‌تواند راه موثری برای جلب مشتریان به رستوران‌ها باشد و آنها را گرسنه‌تر کند.

 بازاریابی رایحه برای رستوران‌ها باید حول محور غذاهایی که ارائه می‌دهند باشد، زیرا این می‌تواند به مشتریان کمک کند تا ارتباط فوری با غذا برقرار کنند.

این تاکتیک توسط بسیاری از رستوران‌های محبوب، از زنجیره‌های فست فود تا رستوران‌های مجلل، استفاده می‌شود.

مثال‌هایی از زنجیره‌های رستورانی که بر این روش بازاریابی حساب می‌کنند، شامل استارباکس و سینابون می‌شوند. سینابون به صورت استراتژیک مکان‌های مغازه‌های خود را انتخاب می‌کند که بوها ماندگار تر باشند تا بوی رول‌های دارچین تازه‌پخته‌اش بماند.

در حالی که استارباکس اغلب بوی قهوه خود را پخش می‌کند تا همه را به کافه خود دعوت کند.

با استفاده از راهکارهای بازاریابی رایحه، رستوران‌ها نه تنها تجربه مشتری را با فراخوانی خاطرات خوشایند بهبود می‌بخشند، بلکه مشتریان اضافی را به واحدهای خود جذب می‌کنند.

بازاریابی رایحه در مراقبت‌های بهداشتی:

ممکن است بپرسید “چرا در مراقبت‌های بهداشتی از بازاریابی رایحه استفاده شود؟” جواب ساده است: بوهای مناسب می‌توانند استرس را کاهش دهند و برای بیماران یک فضای آرام‌بخشتر ایجاد کنند.

 سیستم‌های رایحه محیطی در بیمارستان‌ها به ایجاد یک فضای خوشایند و دلنشین کمک می‌کنند که می‌تواند به طور قابل توجهی رضایت بیماران را افزایش دهد. این بوها همچنین می‌توانند بهبود در درک کیفیت خدمات، تمیزی و بهداشت شخصی ایجاد کنند.

این مقاله ادامه دارد

پست های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

8 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سیمین
سیمین
4 ماه قبل

معرفی کنید برند های معروف تولید رایحه رو

سبحان
سبحان
3 ماه قبل

خیلی خوب بود لینک ادامه مقاله رو نزاشتید

زهرا شفیعی
زهرا شفیعی
3 ماه قبل

کاش عطرهای مرغوب رو هم معرفی میکردید

خخخخ
خخخخ
3 ماه قبل

عطر اولین چیزی که میتونه برند شمارو به یه شخص یاداوری کنه

Erick
Erick
3 ماه قبل

بو همیشه مهمترین یاداور خاطره ها بوده

Mesi
Mesi
3 ماه قبل

کاش اسم برندای عطری که بنظرتون مناسبن و بزارین

زینب
زینب
3 ماه قبل

رایحه های مناسب هر کسب و کار لطفا معرفی کنید