شعار تبلیغاتی یکی از روشهای بازاریابی است. درواقع برند شما باید در قالب چند کلمه مخاطب مورد نظر را هدف قرار دهد و هدفش را بیان کند.
شعار تبلیغاتی جملهای است که محصول یا خدمات شرکتی را در قالب چند کلمه به مشتری توضیح میدهد. شعار تبلیغاتی نیز مانند لوگو، بهمنظور تبلیغات استفاده میشود. لوگوها نمایندهی بصری برند هستند؛ درصورتی که شعارها اهداف برند را بهصورت نوشتاری بیان میکنند. شعار تبلیغاتی و لوگو هردو به اندازهی نام شرکت برای جلب توجه مشتری اهمیت دارند؛
با این مزیت که قابل فهمتر هستند و به خاطر سپردن آنها راحتتر است. هدف از ساختن شعار تبلیغاتی این است که مردم پیام برند را به خاطر بسپارند.
گاهی اوقات نام برند فراموش میشود؛ اما شعار تبلیغاتی آن در ذهن دیگران خواهد ماند.
هر چقدر شعارهای تبلیغاتی خلاقانهتر طراحی شوند، شانس موفقیت شما را افزایش میدهند.
ما در این مقاله قصد داریم نکاتی را که باعث جذاب شدن شعار تبلیغاتی میشوند، بررسی کنیم.
همچنین مراحل ساختن شعار و تعدادی از شعارهای تبلیغاتی معروفترین برندها را نیز به شما معرفی میکنیم.
چه چیزهای باعث جذابیت شعار تبلیغاتی میشوند؟
عوامل مختلفی در جذابیت یک شعار تبلیغاتی مؤثر هستند که از جمله مهمترین آنها میتوان موارد زیر را نام برد:
- سادگی و کوتاه بودن
یک شعار تبلیغاتی تنها در صورتی جذابیت دارد که مخاطبان بهسرعت متوجه نکتهی آن شوند.
درواقع شعار شما تنها چند ثانیه فرصت دارد تا توجه مخاطب را به خودش جلب کند. بنابراین هر چقدر سادهتر باشد، فهم آن نیز بیشتر میشود.
به یاد داشته باشید که یک شعار تبلیغاتی هیچ موقع نباید بیشتر از یک جمله باشد. تا جای ممکن جملات را کوتاه کنید.
به جای به کار بردن چند کلمه، از لغاتی استفاده کنید که چند معنی میدهند. - حفظ یکپارچگی
یکی از مهمترین عواملی که باید در بازاریابی برند رعایت شود این است که شعار تبلیغاتی شما با لوگو و نام شرکت همخوانی داشته باشد. - تمرکز بر وجه تمایز
هر برندی بر یک موضوع خاص تمرکز میکند و سعی میکند در آن موضوع قویتری از بقیه ظاهر شود.
بهتر است که این موضوع در ساختن شعار تبلیغاتی نیز به کار رود. بهعنوان مثال اگر مزیت برند شما، قیمت کمتر نسبت به سایر رقبا است،
این موضوع را در شعار تبلیغاتی خود نیز عنوان کنید. - حفظ ماندگاری با گذشت زمان
بهعنوان مثال شعار تبلیغاتی اپراتور مخابراتی ورایزن را در نظر بگیرید. این شرکت سالها پیش عبارت «صدامو میشنوی؟» را برای شعار تبلیغاتی خود استفاده کرد. تکنولوژی در آن زمان پیشرفت زیادی نکرده بود و همین موضوع باعث موفقیت این شعار تبلیغاتی شد. اما امروزه کیفیت مکالمهی تمام تلفنهای همراه واضح است. بنابراین این برند مجبور شد که برای هماهنگی با تکنولوژی روز دنیا شعار خود را عوض کند. شما هم باید پیشرفت تکنولوژی را در نظر بگیرید و از عباراتی استفاده کنید که با گذشت زمان قدیمی نشوند. - عدم نیاز به توضیحات اضافه
از عباراتی استفاده کنید که هدف برند شما را بهخوبی توضیح میدهند.
به عبارتی مشتری با خواندن آن بتواند متوجه شود که برند شما در چه زمینهی کاری فعالیت میکند. - در نظر گرفتن بازار هدف
برخی برندها در سطح بینالمللی فعالیت میکنند. در چنین شرایطی شعار تبلیغاتی شما باید تمام مخاطبان هدف را در نظر بگیرد.
این موضوع را نیز فراموش نکنید که گاهی اوقات زمانی که یک کلمه به معادل خود تبدیل میشود، معنی اصلی خود را از دست میدهد. - مثبت بودن
یک شعار تبلیغاتی خوب، سریع به خاطر سپرده میشود و احساس خوبی در شنونده ایجاد میکند. همچنین بر مزیتهای یک برند بیشتر از ویژگیهای آن تأکید میکند.
هر چقدر مشتری احساس بهتری بعد از خواندن شعار تبلیغاتی بگیرد، بهتر میتواند با برند ارتباط برقرار کنند. - صداقت داشتن
صداقت یکی از مهمترین ویژگیهایی است که باید در شعار تبلیغاتی خود رعایت کنید. از به کار بردن کلماتی مانند «اولین» و «بهترین» اجتناب کنید؛ زیرا عباراتی که با این کلمات ساخته میشوند معمولا صحت ندارند. همچنین از میزان خلاقیت شعار تبلیغاتی میکاهند. مشتریها روی شعار تبلیغاتی شما حساب باز میکنند. بنابراین قولی ندهید که بعدا نتوانید به آن عمل کنید.
نمونههایی از بهترین شعارهای تبلیغاتی
در ادامهی مقاله به بررسی ۵ مورد از معروفترین شعارهای تبلیغاتی جهانی و علت محبوبیت آنها میپردازیم:
نایک؛ فقط انجامش بده (Just Do It)
این برند در مدت کوتاهی توانست خودش را بهعنوان چیزی فراتر از یک برند ورزشی در ذهن دیگران ماندگار کند.
درواقع این برند تبدیل به تصور ما از ورزش شده است و مشتریها را تشویق میکند که از موانع سخت عبور کنند.
شعار تبلیغاتی نایک میگوید: اگر میخواهی یک قهرمان باشی، فقط انجامش بده. این تنها چیزی است که برای موفقیت تو اهمیت دارد. آژانس تبلیغاتی این برند از همان روزهای اول میدانست که نایک با گذشت زمان خودش را بازاریابی خواهد کرد.
برند نایک در اولین روزهای بعد از راهاندازی، کفشهای مخصوص دوی ماراتن تولید میکرد. همانطور که میدانید، این رشته بهعنوان یکی از سختترین ورزشها شناخته میشود.
درنتیجه شعار «فقط انجامش بده» خیلی خوب هدف اصلی این برند را به مخاطبان هدف بیان میکند.
اپل؛ متفاوت فکر کن (Think Different)
این شعار تبلیغاتی تنها از ۲ کلمه تشکیل شده است. اما هرکسی با خواندن آن متوجه میشود که با داشتن محصولات اپل حس جدیدی را تجربه خواهد کرد.
طبق گزارش فوربز، یک سال بعد از پخش این شعار تبلیغاتی قیمت سهام اپل ۳ برابر شد.
این شعار تبلیغاتی سالهای زیادی همراه برند اپل بوده است؛ اما خریداران این محصولات همچنان خودشان را در میان کسانی تصور میکنند که طرز تفکر متفاوتی دارند.
لورال؛ چون تو ارزشش را داری (Because You’re Worth It)
چه کسی پیدا میشود که دلش نخواهد ارزش استفاده از بهترین محصولات را داشته باشد؟ خانمها به این دلیل از لوازم آرایشی استفاده میکنند که زیبا و باارزش شوند.
این شعار تبلیغاتی اهمیت محصولات آرایشی را بیان نمیکند؛ بلکه تصویر شما را در صورت استفاده از این محصولات ارائه میدهد.
بیامو؛ طراحیشده برای لذت رانندگی (Designed for Driving Pleasure)
شرکت بیامو محصولات خود را به تمامی کشورهای جهان میفروشد. این برند چندین سال، در آمریکای شمالی با شعار تبلیغاتی خود یعنی «نهایت رانندگی» شناخته میشد. شعار تبلیغاتی جدید آنها نیز مشتری را وادار میکند که برای تجربهی یک احساس فوقالعاده، مبلغ خوبی بابت خرید پرداخت کند.
مک دونالد؛ من عاشقشم (I’m Lovin’ It)
این شعار تبلیغاتی نمونهی بسیار خوبی از در نظر گرفتن مخاطبان هدف است. مطمئناً غذاهای مک دونالد، سالمترین انتخاب یک فرد نیستند. اما سالم بودن مزیت برند مک دونالد نسبت به سایر برندها نیست، بلکه طعم و مزهی غذاهای آن باعث راضی نگه داشتن مشتریها میشوند.
همچنین بخوانید بهترین شعارهای تبلیغاتی جهان
همچنین بخوانید بهترین شعارهای تبلیغاتی ایرانی