تفاوت شعار تبلیغاتی با شعار برند چیست ؟

همه ی عناصر برندینگ نقش بسزایی در ارتقاء یک شرکت، چه بزرگ و چه کوچک، ایفا می‌کند. این شامل شعار برند و شعار تبلیغاتی نیز می‌شود. تقریباً هر برندی از شعار برند یا شعار تبلیغاتی یا هر دو بهره می‌برد. هر دوی این اجزا وسیله‌های بسیار مؤثری هستند تا برند شما شناخته شود و در ذهن مشتریان جا بیافتد.

علاوه بر این، بسیاری از افراد هنوز هم با تفاوت بین شعار برند و شعار تبلیغاتی آشنا نیستند. این موضوع ممکن است باعث شود که برندها شعارهای نامناسبی را برای شرایط مختلف ایجاد کنند.

در این مقاله  ما تفاوت‌ها، تشابه‌ها و اهمیت این عناصر در برندینگ را به شما توضیح خواهیم داد.

تگ لاین (tagline) یا شعار برند چیست؟

در زمینه برندینگ، شعار برند یک جمله یا عبارتی است که به عنوان یک بیانیه دائمی یا بلندمدت برای هدف یا ماموریت کلی برند شما ایجاد می‌شود.

شعار برند  ممکن است در طول سال‌ها تغییر کند اما همیشه محور اصلی هدف یا ماموریت شرکت شما را بازتاب می‌دهد.

با اینکه برای شعارهای برند قانون خاصی وجود ندارد، اما باید کوتاه باشند و اغلب تا 7 یا 8 کلمه محدود شوند. این شعارها باید جذاب باشند و مخاطبان هدف شما را جلب کرده و در ذهن ها بماند.

یک نمونه خوب از تگ لاین یا شعار برند می‌تواند شعار KFC باشد، که به این صورت است: “It’s Finger Lickin’ Good” یا به فارسی “لیسیدن انگشتان نیز خوشمزه است”.

 این شعار برند کوتاه و ساده است و هدف اصلی KFC را نشان می‌دهد، یعنی ارائه غذاهایی که آنقدر خوشمزه اند که شما انگشتان خود را تمیز خواهید لیسید.

 این شعار جذابی است، بنابراین وقتی مردم آن را می‌بینند، به سرعت متوجه می‌شوند که غذای آنها خوب است و افراد به تجربه کردن آنها وادار می‌شوند.

البته یک داستان معروف پشت این شعار برند وجود دارد:

یکی از مجریان فرانچایز، دیو هارمن، در دهه 1950 در پشت صحنه در حال خوردن یک بشقاب مرغ بوده و همزمان در حال فیلم‌برداری برای تبلیغات رستوران نیز بود. پس از آن، یک تماس دریافت کردند که یک نفر از  داوید هارمن بابت لیسیدن انگشتانش انتقاد کرده بود. مدیر رستوران ، کن هارباف، به صورت ناگهانی جواب داد: “خب، این لیسیدن انگشتان خوب است!” از آن زمان، این عبارت برجسته شد و به عنوان یک تگ لاین دائمی برای تبلیغات و تابلوها و غیره به کار گرفته شد.

اسلوگان( slogan ) یا شعار تبلیغاتی چیست؟

شعار تبلیغاتی، بر خلاف  تگ لاین یا شعار برند، ثابت و بلندمدت نیست.

 این شعارها، شبیه به تگ لاین‌ها، عبارات ساده اما جذابی هستند. اما اینجا تفاوت بزرگی وجود دارد؛ شعارها برای کمپین‌ها یا تبلیغات محصولات خاص ساخته می‌شوند.

هدف اصلی آنها تطابق با این کمپین‌ها یا محصولات و خدمات خاص است.

هدف اصلی یک شعار تبلیغاتی جذب بازار هدف شما و ایجاد تأثیر مثبت در نگاه اولیه مخاطبان نسبت به آنچه شما می‌خواهید بفروشید است.

یکی از کمپین‌های بازاریابی که واقعاً جواب داده، کمپین شرکت Dollar Shave Club است.

 

این کمپین تا به امروز هم  دارد کار می‌کند.

کمپین‌های آنها مانند شخصیت برندشان به سرگرمی و صداقت معروف است و شعار تبلیغاتیشان این موضوع را به تصویر می‌کشد.

اهمیت شعار برند و شعار تبلیغاتی در برندینگ

به اهمیت داشتن یک تگ لاین (شعار برند)، شعار تبلیغاتی یا هر دو در برندینگ شما می‌پردازیم:

۱. شناخت و یادآوری برند

همانطور که در پاراگراف اول اشاره شد، هر دو شعار برند و شعار تبلیغاتی برای افزایش شناخت و یادآوری برند شما بسیار موثرند. یادآوری برند به معنای دیده شدن برند شما به  صورت ناخواسته در جامعه  است.

 از طریق شعارتبلیغاتی و شعار برند، پیامی در ذهن مخاطبان هدف جا میگیرد که درباره نکات منحصربه‌فرد برند شما است.

به عنوان مثال، شعار ب‌ام‌و “ماشینی برتر برای رانندگی” است. این منجر به ارتباط  کلمه “ماشین ” با برندشان می‌شود.

 به عبارت دیگر، هنگامی که مردم به ماشین‌ها یا رانندگی فکر می‌کنند، به ب‌ام‌و نیز  فکر می‌کنند.

یک مثال دیگر، شعار شرکت نایکی عبارت “فقط انجام بده” می باشد.

آنچه این شعار را مطرح می‌کند، نه توصیف محصول یا نقطه قوت منحصربه‌فرد است، بلکه این شعاری ساده است که احساسی مثبت با فلسفه ای  شناخته‌شده را انتقال می‌دهد.

این شعار انگیزه‌ای است که افراد مخاطب را هدف قرار داده و ایجاد احساسی از “اگر آن‌ها می‌توانند، من هم می‌توانم” به آنها می‌دهد.

 به این شیوه از ایجاد احساس در مخاطبان هدف، نایکی یکی از برندهای معروف و موفق در حوزه ورزشی شده است

۲. انتقال پیام‌ و ارزش‌های برند

شعارتبلیغاتی و شعار برند هر دو می‌توانند برای انتقال پیام‌ها و ارزش‌های یک برند مورد استفاده قرار گیرند.

به عبارت دیگر، یک پیام کوتاه که شامل جوانب فعالیتی شرکت و دلایلی که مصرف‌کنندگان باید آن را انتخاب کنند، می‌شود.

 این دو یک دید کلی از برند به جامعه هدف ارائه میدهند یا بهتر است بگوییم یک معرفی مختصر به آنچه شرکت انجام می‌دهد و چگونه از سایر شرکت‌ها در همان صنعت تفاوت دارد را به جامعه هدفش نعرفی می کند.

یک نمونه دیگر خوب می‌تواند تگ لاین شرکت Airbnb باشد.

 با یک جمله کوتاه و ساده Belong Anywhere “هر جا که هستید، به جایی تعلق داشته باشید”، آنها اشاره می‌کنند که بدون توجه به اینکه کجا هستید، همیشه یک مکان برای اقامت با خدمات آنها وجود دارد.

 

این نشان می‌دهد که حتی چیزی به اندازه دو کلمه می‌تواند  پیام بسیاری درباره کاری که انجام می‌دهید، را منتقل کند

.

۳. مزیت رقابتی

مزیت رقابتی ، به ویژه از آنجا که  امروزه همه کسب و کارها رقابتی تر شده است ، بسیار مهم است.

به عنوان مثال، تعداد زیادی برند شکلات وجود دارد، درست است؟ پس چه چیز شکلات شما را متفاوت کرده و ارزش انتخاب نسبت به سایر شکلات‌ها را بیشتر میکند؟

برای این منظور، نگاهی به M&M’s بیاندازیم. شعار برند آنها “در دهان شما آب میشود، نه در دست شما” است. این جمله تنها با کمال برتری از بسیاری از رقبای هم صنعت خود پیشتازی می‌کند؛ چرا که به طور عمومی شکلات‌ها به راحتی در دستان شما ذوب می‌شوند و کثیفی ایجاد می‌کنند.

آنها این مشکل را حل می‌کنند، ، در حالی که همچنان شکلات با کیفیت و خوشمزه ای را ارائه می‌دهند.

۴. برندینگ و بازاریابی

استفاده از شعار تبلیغاتی یا شعار برند یا هر دو، واقعاً به برندینگ و بازاریابی شما در طولانی‌مدت کمک می‌کند. این به این دلیل است که، شعار برند و شعار تبلیغاتی شما می‌تواند شامل مزیت فروش یا “USP” منحصر به فرد برند شما شود.

برندهای مشهوری مانند Dollar Shave Club، M&M’s و Airbnb از این راه استفاده می‌کنند. با این اقدام، هر تبلیغات، بیلبورد یا پست رسانه‌های اجتماعی شما از بین رقبای شما  خاص تر میشود.

برجسته کردن بخشی از شخصیت برند شما – مانند رویکرد جذاب و قابل ارتباط Dollar Shave Club – ارتباط و همدلی بین برند و مشتریان شما ایجاد می‌کند. این می‌تواند منجر به افزایش ترافیک، فروش و نتایج مثبت دیگر شود.

انواع شعار برند و شعار تبلیغاتی موفق

برای درک بیشتر ، در زیر ۱۰ نمونه دیگر از برندها آمده‌اند که توانسته‌اند تگ لاین یا شعارهای خود را با موفقیت ایجاد و بازاریابی کنند:

1. تعهدآمیز (Imperative):

   – مثال: “عاشقشم””I’m Lovin’ It” از McDonald’s

   – تگ لاین یا شعار تعهدآمیز معمولاً به صورت مستقیم به عمل یا فراخوانی مستقیم به مخاطبان هدف برند می‌پردازد. این شعار حس فوری یا نوع تجربه‌ای را که مصرف‌کنندگان با ارتباط با آن برند خواهند داشت را ایجاد می‌کند.

2. توصیفی (Descriptive):

   – مثال: “شادترین مکان روی زمین” “The Happiest Place On Earth” از Disneyland

   –

تگ لاین یا شعار توصیفی همان‌طور که از نامش پیداست، یک تجربه یا احساس را توصیف می‌کند و به طور کلی اطلاعاتی را ارائه میدهند.

3. تحریک کننده (Provocative):

   – مثال: به روش خودت بخورش”!Have It Your Way” از Burger King

   – تگ لاین یا شعار تحریک کننده برای تحریک مثبت مصرف‌کنندگان طراحی شده‌اند. اینکار ممکن است شامل شوخی، طعنه، اظهارات در مورد بحران ها یا اظهارات دلسردکننده و بامزه باشد و باعث متمایز شدن برند از رقبایش شود.

۴. تفضیلی (Superlative):

   – مثال:“دنیای سر وقت”The World On Time” از FedEx

   – تگ لاین یا شعار تفضیلی بر روی نقطه قوت یکتای فروش (USP) برند تأکید دارد. این جملات معمولاً نشان می‌دهند که برند چه کارهایی را به بهترین نحو انجام می‌دهد، معمولاً با استفاده از کلماتی مثل “بهترین” یا “عظیم” برای جلب مصرف‌کنندگان استفاده میشود.

۵. پرسشی  (Interrogative):

   – مثال: چیز هایی هست که نمیتوان آنها را با پول خرید ..برای بقیه چیزها مستر کارت مناسب شماست”There are some things money can’t buy. For everything else, there’s Mastercard.” از Mastercard

   – تگ لاین یا شعار استفهامی یا پرسشی برای جلب توجه مصرف‌کنندگان با استفاده از اظهارات یا سوالات متفکرانه طراحی شده‌اند. این سوالات یا اظهارات باعث تأمل مصرف‌کنندگان در نیازها یا خواسته‌های خود می‌شوند.

۶. خاص (Specific):

   – مثال: “چیزهای تازه بخور” “Eat Fresh” از Subway

   – تگ لاین یا شعار خاص همان‌طور که از نامش پیداست، به خصوص نقطه قوت یکتای خود را برجسته می‌کنند و هدف آنها توضیحی  از محصولات یا خدمات یک برند باشد.

۷. دورنما (Visionary):

   – مثال: “در شادی را باز کن “”Open Happiness” از Coca-Cola

   –

در آخر، تگ لاین یا شعار دورنما عمدتاً تصویر آینده، هدف یا اهداف بلندمدت یک برند را به تصویر می‌کشند که هدف آن ایجاد احساسات مناسب در مخاطبان هدف است.

مثال‌های دیگر از تگ لاین‌ها و شعارهای موفق:

1. تاکو بل:

   – “Think Outside The Bun”

2. تویوتا:

   – “Let’s Go Places”

3. کیت‌کت:

   – “Have A Break, Have A KitKat”

4. اورئو:

   – “Twist, Lick, Dunk”

5. ایر آسیا:

   – “Now Everyone Can Fly”

به طور خلاصه ، شعار برند  تمام هدف، ماموریت یا هویت برند را در خود جای می‌دهد، در حالی که شعار تبلیغاتی معمولاً برای کمپین‌ها یا تبلیغات استفاده می‌شود و مدت زمان کوتاه‌تری نسبت به شعار برند دارند.

با وجود شباهت‌ها و تفاوت‌هایشان، هر دو برای موفقیت برند شما اهمیت دارند. آنها احساس ارتباط بین برند و مصرف‌کننده را ایجاد می‌کنند، که به بهتر شناخته شدن و به یادآوری برند کمک می‌کند، همچنین یک راه عالی برای تبلیغ برند و محصولات یا خدمات آن است.

پست های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

3 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سارا
سارا
3 ماه قبل

خیلی خوب و مفید بود با تشکر از بلاگ خوبتون

یاهو
یاهو
3 ماه قبل

خیلی خوب

Son
Son
3 ماه قبل

تو ضیح بدید که شعار تبلیغاتی همام اسلوگان هست و شعار برند چیه؟