اگر شما برنامه ای برای طراحی داشته باشید ، باید حداقل کمی در مورد روان‌شناسی رنگ از نظر روابطی که بین رنگ‌ها و احساساتی که ایجاد می‌کنند، بدانید. قرمز = پرشور ، آبی = آرامش بخش.. ما می دانیم که رنگ زرد تیره خسته کننده است ، اما چرا رنگ زرد روشن اینگونه نشاط آور است؟ به این فکر کنید – اگر ارتباطات عاطفی ما با هر رنگ ذاتی باشد ، در فرهنگ ها متفاوت نخواهد بود. و آنها با گذشت زمان تغییر نخواهند کرد.

رنگ مهم است. به همین دلیل مهم است که قبل از شروع به تعریف بهترین رنگهای تجاری خود ، با اصول روانشناسی رنگ آشنا شوید. وقتی فهمیدید چرا یک رنگ احساسات خاصی را برانگیخته است ، می توانید قدرت رنگ را در برند تجاری خود مهار کنید تا در سطح ناخودآگاه ارتباط برقرار کنید.

روان‌شناسی رنگ چیست؟

electromagnetic spectrum with visible light highlighted

روان‌شناسی رنگ، موضوع این قسمت این است که چگونه رنگ‌ها بر افکار ما تاثیر می‌گذارند و چگونه روان‌شناسی ما را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند؟

اما قبل از اینکه داخل بحث روان‌شناسی رنگ شیرجه بزنیم، باید مشخص کنیم که دقیقا رنگ چیست.

ما آن را به عنوان رنگ‌های مختلف و سایه‌های مختلف می‌بینیم، با این حال به لحاظ فنی،چشم‌ها و مغز شما امواج نوری را از طول متفاوت دریافت می‌کنند. تمام نور در طیف الکترومغناطیسی، از طولانی‌ترین تا کوتاه‌ترین امواج نور وجود دارد. امواج رادیویی، مایکروویو، نور مادون‌قرمز، پرتوه‌ای گاما و اشعه ایکس همه در بخش‌های مختلف در این طیف هستند. در وسط یک طیف کوچک از امواج نوری که از ۴۰۰ نانومتر تا ۷۰۰ نانومتر اندازه‌گیری می‌شوند، از جمله تمام نوری که برای چشم انسان قابل‌مشاهده است. طول‌موج‌های مختلف در این بخش، انواع رنگ‌ها را تشکیل می‌دهند که انسان‌ها می‌توانند درک کنند.

multicolored business card

محققانی که در زمینه روانشناسی رنگ فعالیت می کنند ، ارتباطات اولیه و فرهنگی ما را با رنگ های خاص و تأثیر قرار گرفتن در معرض این رنگها بر تعصبات و رفتارهای ما بررسی می کنند.

بیایید به یک مثال زندگی واقعی نگاه کنیم. شواهد اسکاتلند و ژاپن نشان داده است که وقتی چراغ های خیابانی یک محله نور آبی ساطع می کنند ، میزان جرم و خودکشی در آن محله کاهش می یابد. محققان روانشناسی رنگ سعی می کنند پاسخ دهند که چرا چنین پدیده هایی رخ می دهد؟

این می تواند به این دلیل باشد که رنگ آبی برای چراغ های خیابان یک رنگ غیرمعمول است که باعث می شود مجرمان احساس “خاموشی” نمیکنند و آنها را وادار به ترک برنامه های خود کنند. یا ممکن است به این دلیل باشد که چراغ های آبی اغلب با حضور پلیس در ارتباط هستند -جعبه های تلفن اضطراری چراغ آبی در دانشگاه ها – و این باعث می شود که مردم احتیاط بیشتری داشته باشند. یا ممکن است به این دلیل باشد که آبی یک رنگ آرامبخش تقریباً شناخته شده جهانی است و راه رفتن در زیر نور آبی آرامش بخش ، افراد را در حالت روحی کمتر آشفته ای از آنچه در زیر نورهای خیابان با رنگ قرمز یا زرد قرار دارند ، قرار می دهد.

این مقاله ادامه دارد …

در ادامه بخوانید اصول روان‌شناسی رنگ 2

مقاله مرتبط : نمونه های الهام بخش تایپوگرافی
منبع : 99designs.de

پست های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها