مقدمه

امروزه با توجه به رقابت شرکت ها و برندهای بزرگ در بازاریابی و جذب بیشتر مخاطبان تبلیغات کارآمد و زیرکانه عامل موفقیت در این رقابت هاست، کسب و کاری که با تبلیغات هدفمند بر روی جلب توجه مشتری ها تمرکز کند احتمال موفقیت بیشتری دارد. همانطور که می دانید اینکه تنها محصولی را تولید کنید و در بازار عرضه کنید کافی نمی باشد و نمی تواند موفقیت تجارت شما را تضمین کند. حتی اگر محصول شما از سطح کیفی بالایی برخوردار باشد بازهم لازم است تا از راه های متفاوتی مردم را از وجود محصولتان آگاه کنید. شناخت ابزارهای تبلیغاتی و میزان و شکل تاثیر گذاری هر کدام متفاوت است و شما با شناخت این تفاوت ها و هماهنگ کردن آنها با ویژیگی های برند خود میتوانید اثرگذاری خود را بیشتر کنید. درحال حاضر با وجود اینترنت، روش های تبلیغاتی تغییرات فراوانی کرده اند. تبلیغات اینترنتی در میان کسب و کارها فراگیر شده اند در نتیجه روش های سنتی تبلیغات تاثیر کمتری در انتخاب مردم دارند. شما میتوانید برای دادن آگاهی از هرگونه تغییرات جالب در محصولات یا نحوه ی عرضه آنها، برتری هایی که برند شما نسبت به سایر برندهای مشابه دارد، امتیازاتی که برای مخاطب فراهم کرده اید و برای انتقال هر پیام دیگری به مشتری هایتان از تبلیغات بهره ببرید. اما چه تبلیغاتی روی مردم تاثیر میگذارد؟ یا اصلا چگونه این تاثیر مثبت بر میزان فروش شما تاثیر میگذارد؟

تبلیغات و فروش

هدف اصلی هر تبلیغاتی ابتدا نگه داشتن اعتماد مشتری های ثابت و جذب مخاطبین جدید و جلب اعتماد آنهاست تا تبدیل به مشتری شودند. بنابراین مدیران همواره در پی یافتن راه هایی برای اندازه گیری تاثیر تبلیغات در فروش هستند. در واقع ارزیابی و تحلیل درست از این موضوع که آیا تبلیغات ما بر میزان فروش تاثیر داشته و اگر تاثیر داشته میزان اثر گذاری آن تا چه اندازه بوده بسیار مهم تر از خود سودی است که از طریق تاثیر این تبلیغات داشته ایم. در برند سازی و فروش، تبلیغات به عنوان وسیله‌ای کارآمد مورد استفاده قرار می گیرد. امروزه تأثیری که تبلیغات در فروش دارند انکار ناپذیر است تا جایی که می توان گفت تبلیغات همواره نوعی سرمایه‌گذاری به حساب می آید. لازم به ذکر است عامل نیروی انسانی در فروش حضوری همانند تبلیغات دیداری دارای اهمیت بالایی می باشد. چنانچه نحوه فروش و معرفی محصول به عاملین فروش درست آموزش داده شود خود از جمله عوامل تبلیغات در فروش یک برند است. لازم به ذکر است جهت تبلیغات مؤثر می بایست آهسته آهسته قدم برداشت تا هم مشتریان قدیم فعال بمانند و هم به تعداد مشتریان جدید افزوده شود. این نکته را باید در نظر داشت که عامل هزینه برای به وجود آمدن یک برند و سپس هزینه‌های تبلیغات برای تبدیل شدن به یک برند معتبر دغدغه امروز بسیاری از شرکت ها می باشد.

سنجش میزان اثربخشی تبلیغات

اثربخشی تبلیغات به برند ها کمک می کند تا تشخیص دهند که آیا تبلیغات آنها مورد توجه مخاطبان خود قرار گرفته است یا خیر و آیا بهترین بازده تبلیغات را دارند یا بازده تبلیغات آن ها پایین است . این کار آنها را قادر می سازد نقاط قوت ، ضعف و میزان بازگشت سرمایه در کمپین های خاص را بسنجند ، بنابراین می توانند متناسب با آن تنظیم شوند. با کنترل بیشتر مشتری ها و مسدود کردن تبلیغاتی که نمی خواهند ببینند ، برند ها باید اطمینان حاصل کنند که تبلیغات خود را با ترکیبی کامل از دسترسی و ارتباط انجام دهند. صاحبان کسب و کارهایی که مایل به تبلیغ کردن برند خود هستند در ابتدا و قبل از شروع انجام یک تبلیغات باید میزان انتظاری که از یک تبلیغات دارند را درنظر داشته باشند. آماری که از میزان اثربخشی تبلیغات بعد ازانجام تبلیغات توسط فاکتور های مختلف به دست می آید باید ثبت شود. این فقط به شما می گوید که چه چیزی توانسته مفید واقع شود و انجام دوباره آن به شما کمک میکند یا میزان پیش بینی های شما تا چه میزان درست بوده. پس از اجرای استراتژی شما ، چه اتفاقی می افتد؟ در حین تجزیه و تحلیل عملکرد پس از کمپین ، بینش های واقعی و عملی آشکار می شود. بینش هایی با قدرت سوپر استراتژی های تبلیغاتی آینده

دیده شدن تبلیغات

می دانید که تبلیغاتی موثر است که افراد بیشتری آن را ببینند. هر چقدر که یک تبلیغات بیشتر دیده شود احتمال موفقید آن بیشتر است. اگر نتوانید به صورتی عمل کنید که تبلیغات به درستی پخش شود و مخاطب های بیشتری آن ار ببینند احتمال موفقیت خود در آن تبلیغات را از دست خواهید داد.

اگر شما صاحب یک کسب و کار هستید و یا میخواهید برای برند خود تبلیغات موثری انجام دهید ابتدا باید بدانید که آمار بازدید مجله یا شبکه ای که قصد انجام تبلیغات در آن دارید به چه صورت است. اگر میخواهید یک بیلبورد تبلیغاتی داشته باشید باید بدانید که کدام خیابان یا بزرگراه رفت و آمد بیشتری دارد یا در چه مکان هایی احتمال دیده شدن یک بیلبورد بیشتر است و یا در چه مکانی احتمال اینکه یک نوشته دیده شود وجود ندارد. مثلا خیابان هایی که همیشه ترافیک سنگینی دارد مکانی مناسب برای انجام یک تلیغات خوب بیلبورد است. راننده هایی که در ترافیک مانده اند ناخودآگاه بارها یک تبلیغ مشابه را میبینند و میخوانند . کافی است یک تبلیغ کنجکاو کننده یا جذاب در چنین مکانی نصب کنید که هزارن ماشینی که ساعت ها دراین خیابان ها به آرامی عبور میکنند به برند شما جذب شوند. امروزه دیگر همه میدانند که تبلیغاتی که بر اساس طنز باشد در کشور ما بیشتر مورد استقبال قرار میگیرد. حتی در بیلبور های تبلیغاتی هم میبینید که فقط عکس بیلبوردی در شبکه های اجتماعی دست به دست میشود که محتوای طنز دارد. یک تبلیغ با طنز خوب خود به خود در دست مردم پخش می شود و تعداد زیادی هر روز آن را میبینند. در واقع با بررسی آمار مخاطبان رسانه های مختلف (مثلا تعداد مخاطبان شبکه های تلویزیونی یا رادیویی که تبلیغ خاصی را پخش کرده اند یا تیراژ روزنامه ها و مجلاتی که تبلیغی را منتشر کرده اند) می توان تا حدودی به میزان دیده شدن تبلیغات پی برد.

جمع بندی

روش های فوق، برای سنجش مستقیم و غیرمستقیم اثربخشی تبلیغات مورد استفاده قرار می گیرند. با بررسی و تحلیل نتایج به دست آمده از شیوه های ارزیابی مطرح شده، می توان به میزان تاثیر تبلیغات بر فروش و سود بیشتر پی برد و تصمیمات جدیدی برای تغییر یا ادامه روند تبلیغات، اتخاذ کرد.

پست های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها