اگر شما برنامه ای برای طراحی داشته باشید ، باید حداقل کمی در مورد روان‌شناسی رنگ از نظر روابطی که بین رنگ‌ها و احساساتی که ایجاد می‌کنند، بدانید.

تاریخ رنگارنگ بشریت: چگونه زبان بر روانشناسی رنگ تأثیر می گذارد

مردم باستان همان رنگهایی را که می بینید نمی دیدند. در واقع ، مردم سایر نقاط جهان رنگ ها را آنگونه که شما می بینید نمی بینند. می توان کمی فکر کرد ، اما درست است – تحقیقات نشان داده است که زبان بر نحوه درک رنگ تأثیر می گذارد.یک مطالعه در سال 2006 نشان داد که اعضای قبیله هیمبا ، فرهنگی از نامیبیا که کلمه ای برای رنگ “آبی” ندارد ، وقتی تصویر را روبروی آنها قرار می دهند نمی توانند یک مربع آبی را از یک دایره مربع سبز تشخیص دهند. صفحه کامپیوتر مربع آبی برای انگلیسی زبانان واضح است ، اما برای شرکت کنندگان در مطالعه ، این یکی دیگر از مربع های سبز دایره بود.جالب اینجاست که وقتی به نظر می رسید دایره ای از مربع های سبز که برای انگلیسی زبانان بسیار نزدیک به سایه است ، اعضای قبیله هیمبا می توانند بلافاصله یک مربع را انتخاب کنند که همرنگ بقیه نباشد. دلیل آن این است که زبانی که آنها صحبت می کنند ، Otjihimba ، برای بسیاری از رنگهای متمایز کلمات “سبز” است.حال به این فکر کنید که اقیانوس و رنگ آبی چگونه در ما تفکیک ناپذیرند. برای یک انگلیسی زبان ، اقیانوس فقط آبی است.

round logo with geometric accents
geometric logo shaped like a turtle

هومر در Odyssey چنین دیدی نداشته است ، دریا به عنوان “شراب تاریک” توصیف کرده است. عسل را سبز و گوسفند را بنفشه توصیف می کنند. هومر تنها نویسنده باستانی نبود که دنیای آن آبی را نیز در بر نگیرد – فقدان “آبی” به عنوان توصیف کننده رنگ در اثر هومر ، ویلیام گلدستون ، محقق انگلیسی قرن نوزدهم ، و به دنبال آن لازاروس گیگر ، فیلسوف آلمانی ، از نزدیک مورد مطالعه قرار گرفت متون باستانی فرهنگ های سراسر جهان دریافتند که فقط یک تمدن ،یعنی مصری ها کلمه ای برای رنگ آبی دارد. آنها همچنین تنها فرهنگی بودند که رنگ آبی تولید می کردند.

بعلاوه ، کارهای گلدستون و گایگر همان الگو را در زبانهای باستانی یافتند که از هند تا ایسلند را در بر می گیرد: اولین “کلمات رنگی” ثبت شده کلمات سیاه و سفید بودند.

در مرحله بعد ، ارجاعات به رنگ قرمز در متون یافت شد ، متون بعدی کلمات زرد و سبز را معرفی کردند. در هر یک از این زبانها ، آبی آخرین رنگی بود که رسماً شناخته شد.

برای روسی زبانان ، رنگ آبی در اینجا متوقف نمی شود. در جایی که انگلیسی زبانان آبی روشن و تیره می بینند ، روسی زبانان به ترتیب دو رنگ متمایز: goluboj و siniy می بینند.

در مقاله بعد وارد بحث روانشناسی رنگ می شویم . در ادامه با ایزاکو همراه باشید …

در ادامه بخوانید اصول روانشناسی رنگ 3


منبع : 99designs.de
مقاله مرتبط : اصول روان‌شناسی رنگ

پست های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها