گروه فولکس واگن یک شرکت خودروسازی آلمانی است که دفتر مرکزی آن در شهر وولفسبورگ واقع در استان « Lower Saxony» آلمان قرار دارد. این شرکت تولیدکننده خودرو‌های تجاری و مسافربری، خودرو‌های مسافربری خود را تحت نام برند‌های اسکانیا، «MAN» ، « Neoplan» و فولکس واگن می‌فروشد. برند‌های خودروی تجاری این شرکت را آئودی، Skoda، بنتلی، پورشه، لامبورگینی و فولکس واگن تشکیل می‌دهند.

شرکت فولکس واگن در سال ۱۹۳۷ میلادی توسط « Deutxche Arbetsfront » (جبهه کارگری آلمان) تأسیس شد و بعد از یک سال اسم آن به « Volkswagenwerk »  تغییر یافت.

هدف اصلی از تأسیس این شرکت تولید خودروی فولکس واگن (یا همان خودروی بیتل) بود. مدت کوتاهی پس از راه‌اندازی شرکت، جنگ جهانی دوم شروع شد. در آن زمان این کمپانی دست به تولید خودرو‌های نظامی زد. پس از جنگ، در سال ۱۹۴۹ میلادی، فولکس واگن به Volkswagen-Finanzierung-Gesellschaft تغییر نام داد و دولت نظامی بریتانیا که مالک شرکت بود، سهام آن را به دولت آلمان فروخت. با تأسیس شعبه دوم فولکس واگن در شهر تورنتو واقع در استان اونتاریو، این شرکت در سال ۱۹۵۳ میلادی جهانی شد. به همین ترتیب، شعبه‌های فولکس واگن در برزیل و ایالات متحده آمریکا نیز در سال ۱۹۵۵ میلادی شروع به فعالیت کردند. این شرکت خیلی زود به آفریقای جنوبی، سوئد و چین نیز راه یافت. در سال ۱۹۶۰ نام شرکت به  Volkswagenwerk Aktiengesellschaft  تغییر پیدا کرد.

با وجود تداوم روند توسعه فولکس واگن، اولین اقدام اصلی آن خارج از آلمان تحت همکاری با خودروساز اسپانیایی « SEAT, S. A.» صورت گرفت. نام این شرکت بار دیگر به نشانه توسعه بین‌المللی به (Volkswagen Aktiengesellschaff»  (Volkswagen AG» تبدیل شد. تا سال ۱۹۹۰ میلادی، این شرکت با عبور از SEAT، اولین شرکت تابع غیر آلمانی خود را تأسیس می‌کند. پس از این اقدام، جهانی شدن فولکس واگن کاملا واضح و مبرهن بود. در سال ۲۰۰۳ نیز این شرکت سهام «Skoda Auto » را خرید. فولکس واگن حالا در جایگاه سومین خودروساز بزرگ دنیا ایستاده است. با توجه به فهرست فوربس شامل ۵۰۰ شرکت بزرگ جهان در سال ۲۰۱۳، فولکس واگن دومین سهم از بازار اروپا را به خود اختصاص داده و نهمین شرکت بزرگ خودروساز در دنیا است. در شرایط کنونی بیش از ۳۰۰ هزار کارمند در سرتاسر جهان به استخدام این شرکت درآمده‌اند. فولکس‌واگن رکورد فروش ۹٫۷ میلیون دستگاه خودرو را اخیراً ثبت کرد. فولکس واگن رسیدن به آمار فروش سالانه ۱۰ میلیون دستگاه خودرو را در سر می‌پروراند که چندان غیرمحتمل نیز نیست.

دامنه فعالیت‌های جهانی این شرکت به ۱۵۳ کشور می‌رسد. توابع اصلی فولکس واگن را AUDI AG, Bentley Motors Ltd, Automobili Almborghini S. p. A. , Bugatti Automobiles, Suzuki Motor Corporations و Ducati Motor Holding S. p. A. تشکیل می‌دهند. Volkswagen AG یک فهرست اولیه در بازار سهام فرانکفورت و چند فهرست ثانویه در بازار‌های سهام لندن، نیویورک و سوییس دارد.

در کنار ساخت خودرو، این شرکت به سرمایه‌گذاری گسترده در حوزه اسپانسری مسابقات ورزشی نیز می‌پردازد. فولکس واگن در رویداد‌های ورزشی مهمی از قبیل بازی‌های المپیک تابستانی سال ۲۰۰۸، بازی‌های المپیک زمستانی سال ۲۰۱۴ و مدرسه فوتبال «آکادمی دیوید بکام» سرمایه‌گذاری کرده است. فولکس واگن همچنین صاحب تیم فوتبال باشگاه ورزشی BFL Wolfsburg هست.

برتری و تنوع اهداف کلیدی این شرکت به شمار می‌روند. با وجود شروع متواضعانه و ویرانی‌های کارخانه اصلی آن حین جنگ جهانی دوم، ضمن حفظ ماهیت خود، فولکس واگن در حوزه نوآوری جهانی و تخصیص سهمی عظیم از بازار و صنعت خودرو پیشتاز است. طی دوران فعالیت ۷۷ ساله‌اش، این برند ۱۰ مدیرعامل را به خود دیده است که حکایت از ثبات آن دارد. این اتفاق به نوبه خود به تعهد فولکس واگن نسبت به ترسیم آینده‌ای روشن برای برند اشاره می‌کند.

رسوایی

بررسی تعدادی از خودروهای دیزل فولکس واگن در سال ۲۰۱۴ توسط اتحادیه بین‌المللی حمل و نقل پاک شروع این ماجرا بود. قوانین زیست محیطی و آلودگی در قبال خودروها در ایالات متحده سخت‌تر از هر نقطه‌ای از زمین است و خودرو‌های دیزلی فولکس واگن عموما به راحتی این تست‌ها را پشت سر می‌گذاشتند. اتحادیه‌ی مذکور به کمک دانشگاه ویرجینیا غربی در راستای یافتن سوخت‌های جایگزین و پاک اقدام به تست خودروها در شرایط واقعی کرد. اما مشکل از آن‌جا شروع شد که نتایج این بررسی‌ها با نتایج آزمایشگاهی بدست‌ آمده توسط گروه منابع هوایی کالیفرنیا تفاوت زیادی داشت.

طبق گفته‌های آرویند تیروونگدام از اعضای حاضر هنگام انجام آزمایشات، این گروه تعدادی از خودروهای دیزل فولکس واگن را در کنار بی‌ام‌و X5 دیزل وارد جاده کرده و به بررسی آن‌ها پرداختند. اما نکته‌ی عجیب آن‌جا بود که جتا بین ۱۵ تا ۳۵ برابر و پاسات ۵ تا ۲۰ برابر آلودگی بیشتری نسبت به حد مجاز وارد هوا می‌کردند. بی‌ام‌و X5 نیز بدون مشکل تست‌ها را پشت سر گذاشت. گمان نکنم بین مونیخ تا ولسفبورگ فاصله زیادی باشد؛ مدیران فولکس واگن حداقل می‌توانستند با سفری کوتاه به مونیخ دلیل موفقیت بی‌ام‌و را از مدیران این شرکت جویا شوند.

گروه موجود پس از مشاهده‌ی نتایج آزمایشات در ابتدا بدون تردید گفتند که نتایج اشتباه است و به بحث با یکدیگر در خصوص وجود مشکل در نحوه‌ی انجام آزمایشات پرداختند. اما پس از انجام دوباره و سه‌باره‌ی آزمایشات به این نتیجه رسیدند که مشکلی بزرگ وجود دارد. خودروها در شرایط آزمایشگاهی نتایج خوبی از خود به جای می‌گذاشتند اما در شرایط رانندگی معمولی به معنای واقعی کلمه فاجعه بودند. آن‌ها پس از مشاهده‌ی این تناقض به سرعت نرم‌افزار ماژول کنترل را به عنوان عامل این مشکل نشانه رفتند. نرم‌افزار این خودرو درست مانند تقلبی که پیش‌تر در عرصه‌ی موبایل و توسط تعدادی از تولید‌کنندگان برای بالا بردن نتایج بنچمارک‌ها انجام شده بود، عمل می‌کرد. این نرم‌افزار به نحوی متوجه می‌شد که خودرو در حال تست در آزمایشگاه است و اعمال شرایط خاصی باعث کاهش شدید گازهای خروجی می‌شد. طبق گفته‌های تیروونگدام این نرم‌افزار بسیار حرفه‌ای طراحی شده بود و امکان نداشت که رانندگان و کارشناسان تغییرات نحوه‌ی کارکرد خودرو را متوجه شوند.

اما پس از این اتفاق آژانس حمایت از محیط زیست آمریکا به همراه گروه منابع هوایی کالیفرنیا وارد قضیه شدند و پرونده‌ای در این خصوص در ماه می ۲۰۱۴ تشکیل دادند. فولکس واگن نیز در همین زمان تمام تلاش خود را برای زیر سوال بردن نتایج دانشگاه ویرجینیا به کار برد. در دسامبر ۲۰۱۴ فولکس واگن اعلام کرد ۵۰۰ هزار خودرو دیزل در آمریکا را برای بهبود نرم‌افزارشان فراخوانی کرده است؛ اما مشکل چیزی نبود که با بروزرسانی نرم‌افزاری حل شود.

در جولای ۲۰۱۵ آژانس حمایت از محیط زیست آمریکا به همراه گروه منابع هوایی کالیفرنیا به نتیجه‌ی جامع خود رسیدند و آن را به صورت زیر همگانی کردند:

در تعدادی از خودروهای دیزل فولک واگن نرم‌افزاری توسعه داده شده است که در شرایط خاص جنبه‌های به خصوصی از سیکل عملیاتی را بهبود می‌بخشد.

فولکس واگن پس از مشاهده جو به وجود آمده، توسط مدیر بخش آمریکای شمالی خود به عذر خواهی رسمی پرداخت و وی با عبارت ما گند زدیم! عمق فاجعه را نشان داد. اما ظاهرا این اعتراضات نه تنها تمامی نداشتند بلکه روز به روز در حال افزایش بودند. بالاخره هیئت مدیره‌ی فولکس واگن تصمیم خود را گرفتند و قربانی این قضایا کسی نبود جز مدیرعامل این شرکت مارتین وینترکورن. وی همان شخصی بود که با اعمال سیاست‌های خود فولکس واگن را به برترین تولید‌کننده‌ی خودرو در جهان تبدیل کرده بود. فشار هیئت مدیره باعث شده تا وینترکورن پس از انتشار ویدیوی رسمی و عذرخواهی در آن، استعفای خود را اعلام کند.


همچنین بخوانید داستان برندهای مطرح دنیا

پست های مرتبط

ارسال دیدگاه برای %s