تاتا استیل شرکت فولاد هندی است که در سال ۱۹۰۷ تأسیس شد. این شرکت یکی از شرکت‌های زیرمجموعه گروه تاتا به‌شمار می‌آید. شرکت تاتا استیل با ظرفیت تولیدی معادل ۲۳٫۸ میلیون تن در سال ۲۰۱۲، به‌ عنوان دوازدهمین شرکت فولادسازی جهان شناخته‌ شد. دفتر مرکزی این شرکت در شهر بمبئی، مهاراشترا قرار دارد و سهام آن در بازار بورس اوراق بهادار بمبئی و بورس اوراق بهادار ملی هند دادوستد می‌شود. تاتا استیل دارای عملیات در ۲۶ کشور جهان بوده و تمرکز اصلی آن در بازارهای فولاد استرالیا، جمهوری خلق چین، هند، هلند، سنگاپور، تایلند و انگلستان می‌باشد. شرکت تاتا استیل در سال ۲۰۱۲ در فهرست فورچون جهانی ۵۰۰ در رتبه ۴۰۱ از بزرگترین شرکت‌های جهان قرار گرفت.

این شرکت در سال۱۹۱۱ با ظرفیت ۰/۱ میلیون تن فولاد نرم، تولید را آغاز کرد و در طول سال‌ها به صورت آرام و پیوسته به رشد خود ادامه داد. تا سال ۱۹۵۸ یعنی نیم قرن بعد ظرفیت آن به ۲ میلیون تن افزایش بود. این شرکت به دنبال روش‌های سازمان‌یافته و نیز غیر تشکل یافته برای رشد و جذب شرکت‌ها در این فرایند بود. در سال ۱۹۷۳ این شرکت چند معدن زغال سنگ و فلزهای گدازآور را صاحب شده بود. ده سال بعد تاتا، شرکت ایندین تیوب که تولید کنندۀ لوله‌های بدون درز و لوله‌های جوشکاری شده بود را خریداری کرد و در سال ۱۹۹۱، این شرکت واحد‌های آهن کروم شرکت OM را به دست آورد. امروزه این شرکت طیف وسیعی از محصولات را تولید می‌کند. فولاد تاتا بخشی از گروه تاتا است که یکی از بزرگترین و مشهورترین مجتمع‌های کسب و کار در هندوستان است. در اوایل دهۀ ۸۰ این شرکت یک برنامۀ پنج مرحله‌ای مدرن‌سازی را برای کارخانۀ فولاد خود آغاز کرد که نهایتاً این شرکت را یک دهه بعد تبدیل به اولین تولیدکنندۀ فولاد در آسیا و بزرگترین تولیدکنندۀ فولاد مختلط در هندوستان در بخش خصوصی کرد. تا سال ۲۰۰۰ هشت بخش از فولاد تاتا تحت لیسانس ایزو ۱۴۰۰۱ قرار داشتند و این شرکت قبلاً با سرمایه‌گذاری بیش از ۶۰ میلیارد چهار مرحله از برنامۀ مدرن‌سازی را تکمیل کرده بود. تا آوریل ۲۰۰۱ فولاد تاتا ارزان‌ترین تولیدکنندۀ فولاد در جهان بود به صورتی که هزینه‌های عملیاتی آن ۷۵ دلار برای هر تن بود.

در این زمان شرکت همچنین مرحلۀ پنجم مدرن‌سازی را آغاز کرد که در این مرحله تأکید و تمرکز بر روی جذب، توسعه و حفظ منابع انسانی تحت برنامۀ اصول اخلاقی عملکرد بود. این مرحله شامل دو بخش اصلی بود که یک ساختار سازمانی جدید را ایجاد می‌کردند که هدف آن، ایجاد رشد فرایندهای انعطاف‌پذیر تصمیم‌گیری و قابلیت پاسخگویی و نیز معرفی سیستم‌های مدیریت عملکرد بود که بر روی سیستم پاداش در ارتباط با عملکرد و فرصت‌های پیشرفت تمامی کارکنان به صورت مساوی تأکید و تمرکز می‌کردند. این شرکت همچنین یک برنامۀ نگهداری ثمربخش و خلاق کلی را آغاز کرد تا زمان توقف کار اصلاحات مجدد، اتفاقات، خطاها، و عدم پذیرش محصولات را کاهش داده، از بخش تکیه‌گاه خود آغاز کرده و بعداً آن را در تمام کارخانجات و دستگاه‌های شرکت تحقق بخشد.

سود‌آوری صنعت فولاد در هندوستان به طور کلی با چرخه‌های کسب و کار جذب و اکتساب سود هنگامی که نظام اقتصادی به خوبی در جریان است و نیز تضعیف و کاهش آن به هنگام رکود مرتبط است. در اواخر دهۀ ۱۹۹۰ صنعت فولاد هندوستان با عرضه‌ی بیش از حد و اشباع در بازار مواجه شد که این مسئله به شدت بر سود شرکت‌های مرتبط تأثیر گذاشت. به منظور کاهش وابستگی به محیط‌های خارجی و چرخه‌های کسب و کار، فولاد تاتا راهبری را انتخاب کرد که بر دو نکتۀ زیر تأکید داشت: نام‌گذاری محصولات آن و حرکت به سمت محصولات ارزش افزوده.

در اواخر۱۹۹۰ این شرکت برنامه‌های بازاریابی داخلی متفاوتی را عرضه کرد تا بر روی خدمت‌رسانی و نیز بر روی مشتری تأکید کند. این برنامه‌ها شعارهای تبلیغاتی این چنین داشتند: «در هر صورت، مشتری اول است»، «در هر صورت، هرساله، مشتری اول است» و « ما به مشتری تعهد می‌دهیم که برای او آماده هستیم».

تاتا متوجه شد که کارکنان آنها، دارایی‌های مهم و ضروری در زمان مشتری مدارتر شدن هستند، بنابراین این شرکت یک برنامۀ مدیریت ارزش خرده‌فروش را انتخاب کرد که بر اساس آن به فروشندگانی که از سوی خرده‌فروشان استخدام شده بودند، آموزش می‌داد تا به افزایش فروش کمک کنند. به طور مثال در منطقه‌ای در هندوستان شمالی، تیم‌های فروش آموزش داده شده به وسیلۀ شرکت، با مهندسان معمار تماس گرفته و آنها را در خصوص مزایای استفاده از فولاد بیشتر متقاعد می‌کردند که این مسئله منجر به دو برابر شدن سهم بازار تاتاتیسکون در آن منطقه شد.

یکی از مهمترین چیزها در نام‌گذاری این است که بدانید در واقع در حال پیام دادن به چه کسی هستید، یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین کاربردهایی که تاتا در طول دورۀ تلاش‌های نام‌گذاری خود به عهده  گرفت بررسی گروه هدف و تغییر و اصلاح توضیع بود. مشتریان صنعتی، عمدتاً تولیدکنندگان اتومبیل از جمله ماریوتی، تلکو، وفورد بودند که با دانش خود در زمینۀ فولاد به شرکت کمک کردند به روشی کل‌نگرانه بر کیفیت محصول تمرکز کرده و در خصوص ویژگی‌ها و مزایای استفاده از انواع مختلفی از فولاد، بحث و تبادل نظر کنند.

فولاد تاتا هدف‌های شرکتی خود را تحقق بخشیده و در زمینۀ نام‌گذاری فولاد در هندوستان بسیار موفق بوده است. با بخش‌بندی، تمرکز و بالا بردن کارایی فعالیت‌ها، تاتا، به تامین کنندۀ برتر در منطقه تبدیل شده است. چالش‌های بزرگ دیگری نیز اکنون به چشم می‌خورد دسترسی جهانی از طریق نام‌گذاری جهانی.

 


منبع: کتاب مدیریت برندهای صنعتی
 نویسندگان: فیلیپ کاتلر، والدیمار پفورچ 
مترجم: کامبیز حیدرزاده

ارسال دیدگاه برای %s