سامسونگ یک گروه صنعتی کره‌ای است که گسترۀ محصولات آن از وسایل الکترونیک تا خدمات، متغیر است. دفتر مرکزی سامسونگ در سئول کرۀ جنوبی واقع است. ارزش نام تجاری این برند در سال ۲۰۰۰، ۵/۲ میلیارد دلار بود که با افزایش ۱۰۰ درصدی به ۱۲/۵ میلیارد دلار در آن سال رسیده بود. در سال ۲۰۰۵ این شرکت ۱۷۵/۰۰۰ کارمند و گردش کل ۴۳/۶ میلیارد دلار داشت. نوآوری و نامگذاری بهتر به سامسونگ کمک کرد به سودی برابر ۱۰/۵ میلیارد دلار در آن سال دست یابد. سامسونگ به منظور صادرات سبزیجات و ماهی خشک شده در سال ۱۹۳۸ تاسیس و در اواخر دهۀ ۱۹۵۰ در صنایع مختلف آغاز به تولید انبوه کرد، سامسونگ در بحران مالی درسال ۱۹۹۷، با بدهی ۲۰ میلیارد دلاری مواجه و مجبور شد در یک فرایند بازسازی، ۱۰۰ کسب و کار غیر ضروری شرکت را حذف کند.

 

این شرکت تنها ۴۷ شرکت تابعه را نگه داشته و به صورت راهبردی بر روی ۴ بخش فنی تمرکز داشته:

دستگاه‌های نمایش
ابزارهای ذخیره
حافظۀ دسترسی تصادفی
پردازشگرها

سامسونگ یک رسالت و یک دیدگاه واضح را در سرتاسر تمام کسب و کارهای اصلی خود اجرا کرد:

دیدگاه سامسونگ: (هدایت جریان تکامل و تحول دیجیتال)

رسالت سامسونگ: (شرکت الکترونیکی دیجیتال) یعنی شرکتی که تکامل و تحول دیجیتال را از طریق محصولات دیجیتال خلاقانه و فرایندهای الکترونیکی هدایت می‎کند.

نام و نشان تجاری

نام سامسونگ به انگلیسی نوشته شد که بتواند حضور جهانی خود را در سرتاسر دنیا گسترش دهد. این نام براساس یک طرح نشان تجاری جدید و پویا ارائه شد و نشان دهندۀ تصویر کلی از کسب و کار پویا بود. این نشان تجاری بیضی‌شکل مظهر گردش زمین در فضا بود و تصویری متمایز از تغییر، تنوع، و نوآوری را انتقال می داد. حرف (اس) در اول و (جی) در آخر به طور جزئی  از این بیضی خارج می‌شوند تا محیط داخلی را به فضای خارجی ارتباط داده و نشان دهند که سامسونگ تمایل دارد با دنیا یکی باشد و به جامعه خدمات ارائه دهد.

انتقال به تمامی سهامداران                  

سامسونگ یک برنامۀ جامع را برای اطمینان از انتقال منسجم به تمامی سهامداران با درنظر گرفتن نقش‌های مختلف نام و نشان تجاری تعیین کرد. سامسونگ سه گروه بسیار تاثیر‌گذار را شناسایی کرد:

گروه کارکنان و مشتریان: نقش نام و نشان تجاری در ایجاد اعتماد و ترویج هویت

مشتریان هدف ،جامعۀ مالی و عموم مردم: نقش نام و نشان تجاری برای ایجاد اعتماد، تحریک توقعات تحلیل گرایان، ایجاد حسن نیت (تابعیت شرکتی).

استعدادها، نگهبانان و رهبران ایده: نقش نام و نشان تجاری برای ایجاد جایگاه (کارمند ممتاز) و نیز ایجاد حسن نیت.

نایب رئیس سامسونگ، یان جونگ یونگ، اظهار داشت که این شرکت سعی خواهد کرد تا سال ۲۰۱۰ تبدیل به یکی از سه شرکت الکترونیک برتر از لحاظ کیفیت و کمیت شود و بنابراین سعی خواهد کرد درآمد و نیز ارزش نام و نشان تجاری خود را در زمینۀ کسب و کار نیمه رسانه‌ها، در مقایسه با اینتل بالا ببرد. به رغم رقابت شدید اینتل و سامسونگ هر دو سعی در ایجاد صحنه‌ها و موقعیت‌هایی بهتر برای بهبود فرصت‌های کسب و کار داشتند.

این شرکت در مقایسه با همتایان خود از جمله دل، پاناسونیک، اچ پی، موتورولا، و نوکیا ارزش ویژۀ نام و نشان تجاری داخلی خود را دو برابر کرد.

در نتیجه سامسونگ با موفقیت از طریق ایجاد یک مسئلۀ ارزشی جهانی، یک نشان تجاری و یک پیام منسجم نام و نشان تجاری، یک راهبرد نام و نشان تجاری را دنبال کرد و ارزش‌های یکسانی را در کل کسب و کار به تمامی سهامداران انتقال داده و توجهی واضح به سمت یک رویکرد احساسی برای افزایش تصویر نام و نشان تجاری را دنبال کرد.


منبع: کتاب مدیریت برندهای صنعتی
نویسندگان: فیلیپ کاتلر، والدیمار پفورچ
مترجم: کامبیز حیدرزاده

ارسال دیدگاه برای %s