بعید است اولین ایده، بهترین ایده باشد. بنابراین ایدهیابی را باید یک فرایند تکمیلی دانست. ارائه مثالی در این زمینه ضروری است. فرض کنید قرار است برای فیلم «راننده تاکسی» پوستری طراحی کنید. براساس آن چه تاکنون آموختهاید؛ باید کار را از نشانۀ مرتبط آغاز کنید.
الف) نشانۀ مرتبط میتواند همان تیپ خاص دونیرو در این فیلم باشد. تاکسی و اسلحه او نیز میتواند نشانه مرتبط محسوب شوند.
ب) دو نشانۀ مجاور می تواند همان تاکسی و راننده اش باشد.
ج) براساس اقتباس میتوان صحنهای خاص مانند لحظه خودکشی بعد از پایان درگیری را برگزید.
د) واگویه تاثیرگذار ومعروف «داری با من حرف می زنی؟» نیز میتواند دستمایه کار برای ایدهپردازی باشد. این فیلم سرشار از نشانهها و لحظاتی است که میتواند دستمایه مناسب برای کار طراح گرافیک قرار گیرد. بیدلیل نیست فیلم «راننده تاکسی» یکی از بهترین فیلمهای تمام ادوار تاریخ سینما است.
طبیعی است که هر یک از مسیرهای پیش گفته میتواند ایدههای متفاوتی را پیش روی ما قرار دهد. بنابراین بهتر است یک مسیر را برای ادامه کار انتخاب کنیم.
تاکسی و تاکسیران
رنگ زرد و سطح شطرنجی دو نشانۀ نمادین برای معرفی تاکسی است. این دو نشانۀ نمادین ایده پوستر (۱) را شکل دادهاند، اما این پوستر میتواند معرف یک شرکت تاکسیرانی هم باشد. باید با دیدن پوستر یک فیلم تا حدودی به موضوع و مفهوم فیلم پی برد.
حضور تراویس به عنوان راننده تاکسی تا حدودی این مشکل را حل میکند. اسلحه برای او یک نشانه مجاور محسوب میشود. پس اسلحه می تواند یادآور تراویس باشد. همجواری سطح شطرنجی و اسلحه، ایده پوستر (۲) را رقم زده است.
اثر گلوله اسلحه روی سطح شطرنجی ایده پوستر (۳) را شکل داده است. اثری که نسبت به پوستر قبلی کاملتر است.
قطرات خون روی بدنه تاکسی ایدۀ پوستر (۴) بعدی است.
آیا ترکیب گلوله و سطح شطرنجی امکان پذیر است؟ پوستر (۵)
آیا سطح شطرنجی قابلیت لگوتایپ شدن را دارد؟ پوستر (۶)
واگویه تراویس قابلیت همجواری با سطح شطرنجی را دارد؟ پوستر (۷)
سیاه و سفید نمادی از خیر و شر است. همان مبارزهای که تراویس در پیش گرفته است. دو مربع سفید و دو مربع سیاه ایدۀ یک پوستر (۸) مینمال را شکل میدهند. شاید در مسیر تکمیل و پرورش یک ایده به دستاورد راضی کنندهای نرسید. نباید ناامید شد، باید مسیر دیگری را دنبال کرد.
تلفیق اسلحه و تاکسی ایده پوستر (۹) را شکل میدهد.
آیا بین اسلحه و تاکسی رابطه شکلی وجود دارد. پوستر (۱۰)
کشف رابطه این همانی، بین اسلحه و تاکسی خلاقانهترین ایده این مجموعه پوستر را شکل میدهد. پوستر (۱۱)
مهمترین آفت ایدهیابی این است که ایده نقصی را اجرا کنید. ایده وقتی ایده است که بدیع و نوآور باشد. تمرکز بر هر ایدهای به احتمال زیاد به ایدهای ماندگارتر و جدید میانجامد.
پرورش ایده به این معناست که شما هر ایدهای را تشانه اولیه برای به الگوی فیل آبی تصور کنید. یادتان باشد ایدهها از ایدهها پدید میآیند.
منبع: دستورالعملهای «رنه ماگریت» به فیل آبی برای ایدهیابی نویسنده: محمدحسین نیرومند