بازاریابی در کلاب هاوس (Club House) – نکات مهمی که هر بازاریاب باید بداند

اگر اخیراً اخبار را خوانده اید یا در شبکه های اجتماعی گشت و گذاری داشته اید، احتمالاً در مورد برنامه جدید صوتی رسانه های اجتماعی به نام Clubhouse چیزی شنیده اید.

کلاب هاوس یا Clubhouse به کاربران امکان می دهد به عنوان شنونده یا سخنران از مکالمه های صوتی استفاده کنند.

در چند ماه گذشته 100 میلیون دلار به ارزشش افزوده شده است.

کلاب هاوس به بیش از 10 میلیون کاربر فعال رسیده است.

اکنون،

غول های فناوری مانند توییتر، اینستاگرام، فیس بوک و لینکدین به طور غیرمنتظره ای ویژگی های مشابهی را برای ورود به سمینارهای صوتی و چت ایجاد می کنند.

اگر به دنبال رقابت در مورد استوری های اسنپ چت و ویژگی های مشابه صدایی در TikTok، احساس تعجب می کنید،

باید بگوییم شما تنها نیستید!

هنگامی که یک برنامه جدید شبکه های اجتماعی ویروسی می شود،

تقریباً می توانید تضمین کنید که حداقل یکی از غول های فناوری اجتماعی یک ویژگی رقابتی مشابه را آزمایش می کند.

هر بار که این اتفاق می افتد، بازاریابان تعجب می کنند.

“کدام یک از این کانال های رسانه های اجتماعی را باید در استراتژی خود استفاده کنم؟

آیا این روند حتی ارزش سرمایه گذاری را دارد؟”

خبر خوب این است که رقابت شدید پیرامون یک روند رسانه های اجتماعی، مانند چت صوتی، نشان می دهد

که به این زودی از بین نمی رود.

ممکن است ارزش سرمایه گذاری را داشته باشد.

بنابراین تنها چیزی که باید بفهمید این است که کجا این روند را آزمایش کنید.

در زیر، ما به شما مختصری از چهار رقبای بزرگ بالقوه کلاب هاوس و همچنین برخی اقدامات اجرایی بازاریابی برای کمک به شما

در تعیین اینکه کدام بستر برای برند شما مناسب است، می پردازیم.

قبل از غواصی در این اطلاعات لازم است دانش خود را از Clubhouse تقویت کنید؟

آنچه درباره فضاهای توییتر می دانیم


Twitter Spaces در اواخر ماه دسامبر به آرامی برای گروه کوچکی از آزمایش کنندگان نسخه بتا منتشر شد.

همچنین به طور کامل در ماه مه سال 2021 راه اندازی شد.

این ویژگی که شباهت زیادی به Clubhouse Rooms دارد، به کاربران با بیش از 600 دنبال کننده امکان میزبانی یک فضا یا اتاق گفتگوی صوتی را برای هرکسی می دهد.

البته فقط چند دنبال کننده از پیش انتخاب شده می تواند به آنها دعوت شود.

آزمایش Spaces در اواخر سال گذشته در پی موفقیت برنامه های صوتی ای مانند Clubhouse اعلام شد.

در آن زمان، کیوان بیکپور به TechCrunch گفت:

” ما فکر می کنیم که صدا در بسیاری از فضاهای دیجیتال در حال حاضر دوباره احیا شده است.

دیدن اینکه چگونه سایر شبکه های اجتماعی جستجو در منطقه نزدیک شما دارند، بسیار جذاب خواهد بود.

اما ما فکر می کنیم که برای ما نیز یک سیستم حیاتی است. “

فضای توییتر چگونه کار می کند؟

اگرچه Twitter Spaces هنوز در حال پیشرفت است و در ماه های آینده ویژگی های بیشتری را ارائه می دهد،

کسانی که از قبل به ویژگی کامل دسترسی دارند می توانند با نگه داشتن دکمه ارسال برنامه توئیتر خود و انتخاب نماد Spaces جدید یا ضربه زدن روی آنها، Space ایجاد کنند.

نماد Fleets و انتخاب ایجاد یک Space به جای Fleet.

در حال حاضر، وقتی یک Space راه اندازی می شود، عمومی است و همانطور که در زیر نشان داده شده است، می توانید آن را در نوار ناوگان پیروان خود مشاهده کنید.

در آینده نزدیک، توییتر می گوید که قصد دارد امکان برنامه ریزی و بلیط فروشی اتاق ها را فراهم کند

که به افراد امکان می دهد چت ها را از قبل تعیین کنند

یا بلیط ها را به یک فضای خصوصی بفروشند.

در حال حاضر، کسانی که Space را راه اندازی می کنند می توانند حداکثر 10 بلندگوی انتخاب شده را انتخاب کنند.

از آنجا، آنها می توانند متناسب با کسانی که دست خود را بالا می برند اجازه صحبت دهند

و اینکه چه کسی صحبت می کند را تنظیم کنند.

در حال حاضر به نظر نمی رسد که در تعداد افرادی که می توانند انتخاب شوند و به طور بالقوه درخواست صحبت کنند، محدودیت وجود داشته باشد.

در آینده، توییتر قصد دارد این ویژگی را گسترش دهد و اجازه میزبانی مشترک را به شما بدهد.

در این حالت به دو کاربر امکان میزبانی و اجرای فضایی را می دهد.

تجربه کاربری یا UX

هنگام ورود به فضا ، تجربه کاربری یا UX آن مانند کلاب هاوس است.

از این جهت که قبل از دیدن لیست شنوندگان دیگر می توانید ببینید چه کسی صحبت می کند و چه کسی فضا را ایجاد کرده است.

همچنین یک پیکان رو به پایین در بالای صفحه مشاهده خواهید کرد که به شما امکان می دهد گوش دادن به چت را ادامه دهید،

همچنین یک درخواست “ترک اتاق”،

درخواست صحبت، اشتراک و نماد قلب به شما امکان می دهد سیگنال لذت خود را ازین برنامه داشته باشید.

مانند Clubhouse، کاربران هنگام ورود به اتاق بی صدا می شوند.پ

اگر می خواهند چیزی بگویند باید از مجری جلسه اجازه بگیرند.

Twitter Spaces UX

خوراک آماده برای بازاریابان


Spaces با دسترسی کاربران جدید هر روز همچنان در حال پیشرفت است.

با این حال، این ویژگی می تواند برای برندهایی که به دنبال مخاطبان گسترده و بستر کاملاً عمومی هستند،

مناسب باشد.

در حالی که مخاطبان توییتر بیش از 330 میلیون کاربر فعال ماهانه دارند، برنامه آن نیز در دسترس همه کاربران تلفن های هوشمند است.

در همین حال، Clubhouse هنوز فقط با دعوت امکان فعالیت دارد

و با وجود رشد سریع، امکان دسترسی به کاربران Android وجود ندارد.

برای توییتر و مارک هایی که قصد دارند جامعه فالوئرهای خود را در این سیستم عامل ایجاد کنند، Spaces نیز می تواند یک انتقال طبیعی باشد.

در این مرحله، مردم در حال حاضر از توییتر برای پاسخ به موضوعات متنی و توییت های مربوط به علایق، صنعت، عقاید و علاقه های خود استفاده می کنند.

اکنون، آنها می توانند بدون نگرانی در مورد محدودیت شخصیت، نظرات خود را در Spaces به اشتراک بگذارند.

این می تواند مخاطبان جامعه محور توییتر را بیشتر درگیر کند

و در عین حال به برندها کمک کند ارتباطات بازاریابی را به سطح بالاتری برسانند.

آنچه درباره Live Rooms اینستاگرام می دانیم


اندکی پس از صحبت مدیر عامل و بنیانگذار فیس بوک، مارک زاکربرگ، در اتاق کلاب هاوس، گفته می شود که این شرکت رسانه های اجتماعی در حال تجربه یک ویژگی صوتی مشابه است.

در حالی که ما هنوز مطمئن نیستیم که فیس بوک هنوز یک ویژگی رقابتی را راه اندازی می کند،

اما زیرمجموعه اش یعنی اینستاگرام، ویژگی Live خود را برای افزودن اتاق گفتگو گسترش می دهد.

آنچه باعث تفاوت چشمگیر اتاق های زنده اینستاگرام با Clubhouse یا Spaces می شود

این است که به جای بحث های صوتی، چت های ویدیویی کامل را پخش می کند.

قبل از مارس، اینستاگرام زنده به دو کاربر اینستاگرام (یک پخش کننده و یک مهمان) اجازه داد تماس ویدیویی خود را برای مخاطبان عمومی یا دنبال کنندگان پخش کنند.

برای بینندگان، این تجربه مانند تماشای تماس ویدیویی دو نفر بدون امکان شرکت در آنها بود.

اکنون، اینستاگرام ظرفیت مهمان این اتاق ها را از یک به سه اتاق افزایش داده است.

حالا به شکل زیر است:

اطلاعیه اول مارس از اینستاگرام

” در یک سال گذشته،

لحظات خاصی در Live اتفاق افتاده است،

از جمله صحبت های بسیار زیادی که درباره علم و دستورالعمل های COVID-19 شده است

یا مصاحبه با افراد مشهور و رکوردشکنی های رپ.

انواع مختلف Creator ها

از مربیان تناسب اندام، نوازندگان، Beauty Blogger ها، سرآشپزها و فعالان،

همه با ایجاد لحظات و گردهم آوردن مردم برای رسیدن به جوامع خود از طریق روش های خلاقانه، به Live متکی بودند.

“امیدواریم که با افزایش دو برابری در Live، فرصت های خلاقیت بیشتری ایجاد شود.

شروع یک گفتگوی شو،

میزبانی یک جلسه یا ایجاد همکاری مشترک با دیگر هنرمندان،

میزبانی پرسش و پاسخ جذاب

یا آموزش های جذاب با افراد یا فقط برای بودن در جمع دوستان”.

نحوه ورود به اتاق های زنده اینستاگرام چگونه خواهد بود


در حال حاضر، ویژگی لایو روم هنوز در حال گسترش است

اما به زودی در دسترس کاربران جهانی اینستاگرام قرار خواهد گرفت.

وقتی Live Rooms اجرا می شود، هر کاربری می تواند روی نماد استوری خود ضربه بزند، به سمت چپ بکشد و تنظیمات را به سمت چپ بکشد، عنوانی را برای تبلیغ در جریان خود انتخاب کند.

سپس، آنها می توانند بر روی نماد “اتاق ها” ضربه بزنند و مهمانان را برای پخش در برنامه خود انتخاب کنند.

همانطور که در زیر نشان داده شده است،

بینندگان می توانند درخواست کنند که به اتاق هایی که در حال Live هستند، بپیوندند:

instagram live rooms UX

آماده برای بازاریابان


اگرچه لایو روم ها می توانند برای برندهایی که از قبل در آنجا فالوئر دارند، چشم انداز جالبی باشند

اما به نظر می رسد محدودیت هایی دارند.

به عنوان مثال، در حالی که Twitter Spaces و Clubhouse بیش از پنج مهمان را اجازه می دهند(جدا از مجری آن)،

ویژگی Live Rooms در اینستاگرام فقط به سه مهمان اجازه دسترسی می دهد.

این ممکن است سوال یا نظر گرفتن از اعضای مخاطبی را که می خواهند به مکالمه اضافه کنند دشوارتر کند.

یکی دیگر از عواملی که با توجه به برند تجاری می تواند دخیل باشد، ماهیت بصری اتاق های زنده است.

از آنجا که بلندگوها باید روی دوربین ظاهر شوند، برخی از برندها فرصت بیشتری برای نمایش محصولات یا تصاویر دارند.

در همین حال،

برندهای دیگری که به دنبال گفتگوی بازتر هستند

باید فقط صحبت کنندگانی را پیدا کنند که از حضور در ویدئو راحت باشند.

یکی از ویژگی های خوبی که می تواند Instagram Live Rooms را برای برندها رقابتی تر کند، قابلیت Shopping یا خرید Instagram است.

در سال 2020، اینستاگرام ویژگی های خرید جدیدی را اضافه کرد که به برندها و افراد این امکان را می دهد لینک محصولات را مستقیماً در اینستاگرام به اشتراک بگذارند.

طبق اعلام اینستاگرام،

این ویژگی ها در Live Rooms در دسترس خواهد بود تا برندها بتوانند از گفتگوی زنده خود درآمد کسب کنند.

رقبای Clubhouse در لینکدین و فیس بوک


در این مرحله،

گزینه Clubhouse فیس بوک هنوز در مراحل اولیه توسعه است.

در حالی که این ویژگی در LinkedIn در اواخر مارس تأیید شد.

در این مرحله، جزئیات زیادی درباره اینکه سیستم عامل های صوتی نهایی لینکدین یا فیس بوک هنگام راه اندازی چگونه هستند، وجود ندارد.

با این حال، گزارش ها حاکی از آن است که هر دو تجربه کاربری فقط صوتی کاملاً مشابه Clubhouse دارند.

به عنوان مثال،

در اینجا نگاهی به چت صوتی LinkedIn که در حال آزمایش است

که توسط TechCrunch گزارش شده است، می اندازیم:

LinkedIn Room UX

سوزی اونز، سخنگوی LinkedIn، تأیید کرد که LinkedIn در حال آزمایش ویژگی صوتی جدیدی با UX نشان داده شده در بالا است.

اوونز گفت:

“ما در حال انجام آزمایشات اولیه برای ایجاد یک تجربه صوتی منحصر به فرد مرتبط با هویت حرفه ای شما هستیم.”

” ما در حال بررسی این هستیم که چگونه می توانیم صدا را به قسمت های دیگر LinkedIn مانند رویدادها و گروه ها برسانیم،

تا به اعضای خود راه های بیشتری برای اتصال به گروه های دلخواه خود ارائه دهیم.”

وقتی نوبت به فیس بوک می رسد،

می بینیم چیز زیادی در مورد ویژگی آن به طور عمومی اعلام نشده است.

با این حال، TechCrunch گزارش می دهد که این ویژگی می تواند بخشی از برنامه Facebook Messenger باشد.

این یک نمونه اولیه از ویژگی است که اخیراً در توییتر فاش شده است:

Facebook audio chat feature ux leak

در حالی که فیس بوک تأیید می کند که ماکت فوق بخشی از روند “اکتشافی” آن بوده است،

این شرکت فناوری به TechCrunch گفت که تصویر نسخه نهایی این ویژگی را به طور دقیق نشان نمی دهد.

آماده برای بازاریابان


در این مرحله، بازاریابان باید این گزینه ها را در ذهن خود نگه دارند که در صورت راه اندازی آماده اند تا این گزینه ها را در نظر بگیرند.

در حالی که کاربران کلاب هاوس که علاقه مند به شبکه سازی و بحث در مورد صنعت خود هستند ممکن است به خوبی به نسخه LinkedIn منتقل شوند

اما در فیس بوک می تواند به این معنی باشد که تجربیات گپ صوتی درون برنامه ای آنها می تواند شنوندگان بیشتری نسبت به آنچه در کلاب هاوس می بینید به دست بیاورد.

بازاریابان باید از کدام بستر رسانه های اجتماعی صوتی استفاده کنند؟


همانطور که با استوری ها و ویژگی های دیگر موزیک ویدئو دیدیم،

هر بستر در سوشال مدیا می خواهد از روند رسانه های اجتماعی صوتی بهره ببرد.

از آنجا که هر نسخه کاملاً مشابه نسخه های دیگر است، ممکن است از خود بپرسید که در کدام کانال باید سرمایه گذاری کنید.

در حال حاضر، هنوز در مورد اینکه کدام پلتفرم برای بیشترین موفقیت در آن بهتر است،

خصوصاً از آنجا که ویژگی های توییتر و اینستاگرام هنوز به طور کامل راه اندازی نشده اند، اتفاق نظری وجود ندارد.

با این حال، هنگامی که همه رقبای رسانه های اجتماعی ویژگی های جدید خود را پیاده سازی می کنند،

شما می توانید چند فاکتور را در نظر بگیرید تا تعیین کنید که کدام ها برای شما مناسب است، مانند:

دسترسی بالقوه:

در حالی که توییتر و اینستاگرام بیشترین مخاطب را دارند، کلاب هاوس به سرعت در حال رشد است.

اگر این برنامه به زودی نسخه اندروید خود را راه اندازی کند، به دلیل محبوبیت فعلی که دارد، می تواند رشد کند.


افراد فالو شده توسط شما:

آیا در حال حاضر افراد زیادی با هم در یک شبکه اجتماعی دارای ویژگی پخش چت هستید؟

در این صورت، شاید بخواهید قبل از سرمایه گذاری در برنامه دیگری که مخاطبی ندارید، آنجا را شروع کنید.


قالب های رسانه ای:

جریان های گپ Clubhouse و Twitter به گونه ای طراحی شده اند که فقط از طریق صدا انجام می شوند، در حالی که Live Rooms اینستاگرام ویدیو را نشان می دهد.

اگر ترجیح می دهید خارج از قاب دوربین بمانید، ممکن است بخواهید از استفاده یکی از برنامه هایی که به دوربین شما نیاز دارد، اجتناب کنید.


ویژگی های متفرقه:

در حالی که Clubhouse کاربران را قادر می سازد تا باشگاه ها یا گروهی از کاربران با علایق مشابه ایجاد کنند، اینستاگرام برندها را قادر می سازد CTA های خرید Instagram را در جریان های زنده خود قرار دهند.

در حالی که در حال جستجو در هر پلتفرم هستید، به ویژگی های کوچک تر توجه کنید که در صورتی که یکی از این ابزارها به برند شما کمک کند، آنها را از هم متمایز می کند.

می خواهید در مورد آخرین روندهای رسانه های اجتماعی بیشتر بدانید؟ با صفحه مقالات سایت کانون تبلیغاتی ایران زمین (ایزاکو) همراه باشید.

مقاله منتشر شده در Jun 7, 2021 در سایت hubspot.com

نوشته Pamela Bump

ترجمه حسام بهمن

پست های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 نظر
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
amin
amin
2 سال قبل

مرسی از این مقاله خوب.
درباره کلاب هاوس مطلب کمه و این خیلی جالب بود.