ارتقاء رتبه سایت در گوگل با شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی و بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) بخشی از بازاریابی هستند اما از هر کدام از بخش ها بپرسید که تیم آنها چگونه با تیم دیگر می تواند در تعامل باشد، با چهره ای گیج از شما استقبال می کنند!

مرز بین شبکه های اجتماعی و SEO مبهم است.

آیا رونق شبکه های اجتماعی یک عامل رتبه بندی است؟

و اگر نه، آیا موتورهای جستجو به معیارهایی که شبکه های اجتماعی در نظر می گیرند توجه می کنند؟

این مقاله پاسخ های کوتاهی را به اشتراک می گذارد.

آیا شبکه های به اشتراک گذاری محتوا عامل رتبه بندی گوگل است؟


مت کاتس، سخنگوی گوگل گفت که رتبه بندی موتورهای جستجو مستقیماً تحت تأثیر شبکه های اجتماعی قرار نمی گیرد:

اما فقط به این دلیل که شبکه اجتماعی یک سیگنال رتبه بندی مشخص نیست،

این بدان معنا نیست که نشاط یک صفحه در شبکه های اجتماعی بر رتبه بندی کلمه کلیدی مشخص هیچ تاثیری ندارد.

عوامل رتبه بندی شناخته شده مانند بازدید مستقیم از وب سایت، نرخ بازگشت و زمان حضور در سایت، معیارهای متأثر از بازاریابی رسانه های اجتماعی هستند.

برای سوق دادن افراد به وب سایت خود می توانید از پلتفرم هایی مانند توییتر، لینکدین و فیس بوک استفاده کنید.

بهینه سازی صفحه (on page) باعث می شود آنها صفحات بیشتری را مشاهده کنند

و به موتورهای جستجو سیگنال های لازم برای رتبه بندی URL شما را بدهد.

چگونه شبکه های اجتماعی بر SEO تأثیر می گذارد


در حالی که اشتراکگذاری محتوا در شبکه های اجتماعی یک عامل رتبه بندی مشخص در الگوریتم جستجوی گوگل نیست،

دو سوم بازاریابان معتقدند که بین اشتراک گذاری محتوا در یک صفحه خاص و رتبه کلی جستجوی آن ارتباط وجود دارد.

بیایید تجزیه و تحلیل کنیم که چگونه رسانه های اجتماعی به استراتژی SEO کمک می کند.

امکان دستیابی به بک لینک


مخاطبان شبکه های اجتماعی نسبت به اکثر وب سایت ها بیشتر است.

تقریباً نیمی (48٪) از جمعیت جهان به نوعی از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند.

این مخاطب 3.78 میلیارد نفر است!

صاحبان وب سایت های دیگر بخشی از آن مخاطبان را تشکیل می دهند.

در واقع، نویسندگان و بازاریابان برای یافتن ایده های محتوای جدید به شبکه های اجتماعی تکیه می کنند.

از این طریق یک رابطه متقابل سودمند حاصل می شود.

SEO کارها محتوای وب سایت خود را در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارند.

همان نویسندگانی که به دنبال محتوای منحصر به فرد برای لینک دادن هستند تا آن را در محتوای خود قرار دهند.

قانع نشده اید؟!

بیایید از راهنمای CoSchedule برای بهترین زمان برای ارسال ایمیل به عنوان مثال استفاده کنیم.

این برند دارای 2.5K مشارکت شبکه های اجتماعی در سراسر فیس بوک، توییتر، Reddit و Pinterest است:

در حالی که نمی توان گفت آن شبکه های اجتماعی بیشترین تأثیر را در موفقیت سئوی آن داشته اند،

بدون شک تاثیرات این بک لینک های 1K+ را که از 700+ دامنه منحصر به فرد به دست آورده است، نمی توان نادیده گرفت.

(حتی اگر اینطور نباشد، مدت زمانی که تیم تان برای ایجاد پیوندهای دستی استفاده می کند را به طور چشمگیری کاهش می دهد.)

بیشتر افرادی که راهنما را به اشتراک می گذارند به معنای کره چشم بیشتر است

و شانس بیشتری برای نویسندگان وجود دارد که راهنما را در محتوای خود نقل قول کنند:

ترکیبی از پیوندهای قوی، سئوی on page و اشتراک گذاری اجتماعی به این معنی است

“بهترین زمان برای ارسال ایمیل”، تقریباً 5K بازدیدکننده ارگانیک را در ماه به سمت سایت هدایت می کند.

افزایش شهرت برند


آیا می دانستید بیش از 50 درصد شهرت برند از روابط اجتماعی آنلاین آنها ناشی می شود؟

کاربران رسانه های اجتماعی برای یادگیری در مورد برندها، دیدن آموزش و سرگرمی، از بسترهای مورد علاقه خود استفاده می کنند.

این سفر جایی است که بیشتر شهرت برندها در آن شکل می گیرد.

الگوریتم گوگل و انسان ها(کاربران فضای مجازی) این شهرت را در نظر می گیرند.

بیایید با اولین شروع کنیم. الگوریتم گوگل پیچیده است اما می تواند در یک بیانیه ماموریت خلاصه شود:

ارائه بهترین، با کیفیت ترین و مرتبط ترین نتیجه برای هر اصطلاح معین.

سایت های مورد اعتماد، سایت هایی که شهرت خوبی دارند احتمال بیشتری دارد که از سایت های بدون وب سایت استفاده کنند.

از نظر کاربر، تحقیقات نشان داد که وقتی مشتریان بالقوه یک مقاله منفی در صفحه نتایج موتورهای جستجوی گوگل (SERP) پیدا کرده و بخوانند،

شرکت ها 22٪ از سهم بازارشان را از دست می دهند.

یک استراتژی شبکه های اجتماعی می تواند این باشد که هرگونه پوشش منفی را جایگزین می کند.

مطبوعات بد را با پیوندی به پروفایل شما جایگزین کند.

به ویژه اینکه رتبه دامنه (DR) سایت های شبکه های اجتماعی از اکثر نشریات بیشتر است.

هیچ دلیلی فوری برای نگرانی در مورد شهرت آنها وجود ندارد

یا هیچ مزاحمتی برای خواندن درباره محصول آنها در سایت شخص ثالث وجود ندارد:

افزایش ترافیک جستجوی نام تجاری


بر هیچ کس پوشیده نیست که شبکه های اجتماعی این قدرت را دارند که تعداد افرادی را که برند شما را دنبال می کنند، نشان دهد.

اما مخاطبانی که اسیر شبکه های اجتماعی شما می شوند و محتوای شما را خودشان پیدا می کنند،

مزایای بیشتری نسبت به افرادی که دارند که از طریق تبلیغ و … به سایت شما آمده اند.

ارسال محتوای مرتبط، احتمال خرید فالوئرها از محصولات یا خدمات شما در زمان نیاز را افزایش می دهد.

شما در ذهن شان باقی می مانید.

هنگامی که آنها آماده خرید هستند، گزینه هایی در ذهن دارند.

آنها می توانند روی پیوند موجود در بیوگرافی شبکه های اجتماعی شما کلیک کنند.

اما اگر تأثیر بسزایی داشته اید و بر برندینگ خود کار کرده اید، کاربران می توانند برای انجام جستجوی برند شما به موتورهای جستجو مراجعه کنند.

این توییت این مفهوم را در عمل نشان می دهد.

Nextiva ویدئویی را در توئیتر خود به اشتراک می گذارد که توضیح می دهد چرا مشتریان هدف شان، باید از سیستم تلفن ابری آنها استفاده کنند.

پیشرفت ارگانیک توئیت شان در مشاهده فیلم از YouTube است.

هنگامی که ویدئو آنها را متقاعد می کند تا از سایت یا توئیتر یا یوتیوب Nextiva استفاده کنند،

احتمال زیادی وجود دارد که فرد گوگل را با یک عبارت جستجو مانند “سیستم تلفن مبتنی بر فضای ابری” جستجو کند.

تیم سئوی Nextiva با کسانی که در گوگل با این کلمه کلیدی و صفحه فرود بهینه شده آن جستجویی انجام داده اند، ملاقات می کند:

قدرت جستجوی عباراتی همراه با نام برند بسیار زیاد است.

بیشتر از 20 عبارت برتر در گوگل که بیشترین جستجو را داشته اند عبارات برنددار هستند.

از جمله “Facebook” ،”Ebay” و “Walmart”.

این فعالیت جستجو به خرید آنلاین نیز منتقل می شود.

تحقیقات نشان می دهد که 82 درصد از افرادی که یک کار تحقیقاتی مربوط به خرید را در یک موتور جستجو انجام داده اند،

نام برندی را انتخاب کرده اند که از قبل با آن آشنا بوده اند.

(جای تعجب نیست که چرا در سال 2019، 136 درصد در جستجوی نام تجاری رشد داشته اند.)

درخواست اینفلوئنسرهای شبکه های اجتماعی از الگوریتم E-A-T


گوگل همیشه به دنبال راه هایی برای بهبود نتایج جستجوی خود است (به همین دلیل است که آنها چندین بروزرسانی الگوریتم را هر ساله منتشر می کنند.)

یکی از بزرگترین تغییرات در الگوریتم آن معرفی E-A-T بود که مخفف عبارت زیر است:

  • تخصص: نویسنده چقدر در مورد موضوع تجربه یا آگاهی دارد؟
  • مقام: وب سایت منتشر کننده محتوا چقدر معتبر است؟
  • قابلیت اطمینان: مردم چقدر به ناشر محتوا(برند یا شخص) اعتماد دارند؟

کار با اینفلوئنسرها احتمال پیروی از دستورالعمل های E-A-T آنها را افزایش می دهد.

بیایید آن را در عمل به کار گیریم و بگوییم که شما سعی می کنید برای “نرم افزار SEO” رتبه بندی کنید.

یک اصطلاح رقابتی که مخاطبان مورد نظر شما به دنبال آن هستند.

محتوای وبلاگ نویسان مانند رند فیشکین یا شما هایدر در سایت حتی اگر این یک پست شبکه اجتماعی باشد که محصول شما را نشان می دهد، راه زیادی را پیش خواهد برد. به گوگل ثابت می شود که سایت شما بهترین موقعیت را دارد تا به کاربر در جستجوی “نرم افزار SEO” کمک کند.

زیرا این صفحه به متخصصان صنعت متصل است که Google (و مخاطبان شما) از قبل به آنها اعتماد دارند.

یک برند این کار را با استفاده از تجزیه و تحلیل شبکه های اجتماعی انجام داد تا محتوای محبوب خود را پیدا کند.

آنها با عبارت “ناسالم ترین غذاها” آشنا می شدند. یک اصطلاح رقابتی که هر ماه 1300 نفر جستجو می کردند.

پس از استفاده از بینش ها و انجام بهینه سازی و سئوی on page،

این پست در رسانه های اجتماعی وایرال یا ویروسی شد (بیش از 134 هزار مشارکت تا به امروز).

محتوا توسط اینفلوئنسرهای بزرگ در فضای شبکه های اجتماعی حوزه آشپزی و غذا به اشتراک گذاشته شد.

چندی بعد، به رتبه 2 صعود کرد.

نحوه استفاده از شبکه های اجتماعی برای بهبود تلاش های SEO


کل پرسش “آیا شبکه های اجتماعی بر SEO تأثیر می گذارد؟” را می توان در یک معادله متمرکز کرد:

دیده شدن بیشتر در شبکه های اجتماعی = پیوندهای بیشتر(Url) = رتبه های بالاتر سایت

اکنون ما رابطه بین این دو را می دانیم. بیایید به چهار روش عملی که می توانید با استفاده از یک استراتژی SEO در فعالیت های شبکه های اجتماعی خود مرتبط کنید، نگاهی بیندازیم.

1. پست های جدید را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید تا سریعتر ایندکس شوند

موتورهای جستجو باید وب سایت شما را قبل از نمایش در لیست نتایج فهرست بندی کنند.

ایندکس شدن صفحه تا یک ماه طول می کشد. رسانه های اجتماعی می توانند این روند را تسریع کنند.

گوگل با اسکن پایگاه داده موجود، محتوای جدیدی پیدا می کند.

پلتفرم هایی مانند توییتر، فیس بوک و LinkedIn بخش بزرگی از پایگاه داده آنها هستند.

بدین معنی که با به اشتراک گذاشتن مطالب خود در شبکه های اجتماعی بلافاصله پس از انتشار، می توانید محتوای جدید را سریع تر نمایه سازی کنید.

خبر خوب این است که این فرایند را می توان به صورت خودکار انجام داد.

در داخل CoSchedule و پنل نوین هاب، می توانید CMS خود (مانند وردپرس) را به حساب های شبکه های اجتماعی خود متصل کنید. هر زمان که منتشر شود، محتوای جدید را به طور خودکار در رسانه های اجتماعی به اشتراک می گذارد

و به Google (و مخاطبان شما) کمک می کند تا سریع تر آن را پیدا کنند.

از شبکه های اجتماعی برای تحقیقات کلمات کلیدی استفاده کنید


تحقیقات کلمات کلیدی بخش مهمی از هر استراتژی SEO است.

این کار با کشف اصطلاحاتی که مخاطبان شما در حال جستجو هستند انجام می شود تا محتوای شما که برای همان عبارت بهینه شده است، بتواند در موتور جستجو پیدا شود.

یکی از تاکتیک های مورد علاقه من برای تحقیق این است که کلمات کلیدی با حجم کم جستجو را برای یافتن کلمات کلیدی که جستجوهای زیادی ندارند

اما برای رهگیری مشتری احتمالی شما مناسب هستند، جستجو کنم.

شبکه های اجتماعی دارای داده های زیادی در مورد کلمات کلیدی با جستجوی کم هستند

که می توانید برای تعیین کلمات کلیدی خاصی که باید دنبال آنها بروید – به ویژه در مورد هشتگ ها – استفاده کنید.

هشتگ ها یکی از محبوب ترین روش هایی است که افراد می توانند محتوای خود را در پلتفرم هایی مانند توییتر و اینستاگرام پیدا کنند.

برای SEO، آنها فقط راهی برای جذب افراد بیشتر نیستند.

آنها عبارت های کوتاه و به یاد ماندنی هستند که اغلب دارای حجم جستجوی ارگانیک نیز هستند.

3. از داده های شبکه های اجتماعی برای ایجاد محتوای با کیفیت بالا استفاده کنید

داده ها برای هر استراتژی بازاریابی دیجیتال – از جمله شبکه های اجتماعی، SEO و بازاریابی محتوا ارزشمند است.

پلتفرم هایی مانند Buzzsumo محبوب ترین محتوای شبکه های اجتماعی را در یک صنعت خاص نشان می دهند.

می توانید از این مشاهدات برای بهبود محتوای خود، به اشتراک گذاری بیشتر و رتبه بالاتر استفاده کنید.

بیایید آن را عملی کنیم و بگوییم که در مورد خدمات مشتری B2B می نویسید.

آن عبارت را در Buzzsumo وارد کنید و خواهید دید که کدام نوع محتوا بیشترین اشتراک اجتماعی را دارد.

این مورد، پشت صحنه شرکت هایی است که این کار را به خوبی انجام می دهند:

چندین روش وجود دارد که می توانید از این بینش ها برای ایجاد محتوای ارزشمند برای استراتژی SEO خود استفاده کنید:

  • به محبوب ترین نمونه ها/ مطالعات موردی مراجعه کنید
  • نقل قول های منحصر به فرد از روزنامه نگاران برتر در این زمینه دریافت کنید
  • محبوب ترین پست های شبکه های اجتماعی را در محتوای خود جاسازی کنید
  • اینفوگرافیک هایی را که در شبکه های اجتماعی محبوب هستند تکرار کنید

در هر صورت، شما از گزارشات شبکه های اجتماعی برای آشنایی با مواردی که افراد بیشتر به اشتراک می گذارند، استفاده می کنید. نه تنها منجر به محتوای با کیفیت بالا می شود که می تواند خود نرخ به اشتراک گذاری بیشتری داشته باشد،

بلکه برای ایجاد محتوای جذاب از طرف Google پاداش خواهید گرفت.

4. در حالی که منتظر رتبه بندی هستید، ترافیک را هدایت کنید


ما قبلاً این حقیقت را لمس کرده ایم که ممکن است مدتی طول بکشد تا گوگل فهرست جدیدی از محتوا را فهرست بندی(ایندکس) کند.

این بدان معنا نیست که شما باید بنشینید و منتظر بمانید.

تبلیغ محتوا بخشی از استراتژی بازاریابی دیجیتال است که اغلب مورد غفلت قرار می گیرد.

بازاریابان ساعت ها وقت صرف ایجاد محتوای جدید می کنند. فقط به محض انتشار قطعه بعدی.

شبکه های اجتماعی این پتانسیل را دارند که ترافیک سایت را افزایش دهند.

حتی در حالی که منتظر رتبه بندی Google هستید.

به عنوان مثال، این پست جدید،

در اولین هفته به اشتراک گذاشته شدن در LinkedIn، بیش از 1600 بازدید داشت.

همه قبل از آنکه زمان لازم برای رتبه بندی در نتایج جستجو برای کلمه کلیدی اصلی خود را داشته باشد:

Google هنوز از سیگنال های شبکه های اجتماعی استفاده نمی کند اما در حال آمدن به این سمت است

در حالی که از سیگنال های شبکه های اجتماعی در الگوریتم گوگل استفاده نمی شود،

قطعاً بین میزان ویروسی بودن یک محتوا و رتبه بندی جستجوی ارگانیک آن رابطه وجود دارد.

با این حال، هنوز عوامل خاصی وجود دارد که باعث می شود موتورهای جستجوگر هنگام تصمیم گیری در مورد اینکه کدام صفحه باید رتبه بندی شود، متکی بر معیارهای شبکه های اجتماعی نباشند. که شامل:

  • جلد: بیش از 293،000 پست فیس بوک در هر دقیقه به اشتراک گذاشته می شود. کاربران اینستاگرام روزانه 95 میلیون فیلم و عکس بارگذاری می کنند. شبکه های اجتماعی اطلاعات بسیار زیادی برای سازگاری با زیرساخت های کنونی موتورهای جستجو دارند.
  • زمان بندی: از آنجا که هر روز محتوای زیادی در شبکه های اجتماعی منتشر می شود، پست ها به سرعت تبدیل به اخبار قدیمی می شوند. موتورهای جستجو محتوای تازه را در اولویت قرار می دهند اما آنقدر در شبکه های اجتماعی وجود دارد که محتوای یک هفته ای به سرعت قدیمی می شود.
  • زمینه: دنیای شبکه های اجتماعی به سرعت جلو می رود. دنیای وبلاگ نویسی اینطور نیست. موتورهای جستجو می توانند برای ترسیم رابطه بین ایندکس کردن شبکه های های اجتماعی و محتوای خوب تلاش کنند.
  • فالوورهای جعلی: ارزشی که در شبکه های اجتماعی زیاد به دنبال آن هستند به این معناست که برندها مجبور به پرداخت هزینه فالوورهای جعلی می شوند. تشخیص واقعی بودن یا جعلی بودن فالوئرها آسان نیست.
  • مشارکت پولی: شرکت ها می توانند ربات ها را برای ارسال هرزنامه و افزایش معیارهای تعامل خود به کار بگیرند. موتورهای جستجو این خطر را دارند که محتوای بد را با تعداد زیادی از شبکه های اجتماعی جعلی در اولویت قرار دهند تا محتوای ارزشمند با حداقل (اما واقعی) تعامل.

نتیجه نهایی؟ شبکه های اجتماعی آگاهی از برند را افزایش می دهد.

این منجر به مجموعه ای از مزایای SEO می شود.

از جمله افزایش جستجوی عبارات مرتبط با برند و اعتماد بیشتر Google

در مورد اینکه محتوای شما بهترین راه حل برای جستجوی جستجوگران است.

از این نکات برای بخش SEO و شبکه های اجتماعی خود استفاده کنید.

به یاد داشته باشید، این ها هر دو با هم در حال تولید محتوا و رشد هستند تا به یک هدف برسند:

مشتریان بیشتر.

جهت راهنمایی بیشتر و یا گرفتن کمک برای راه اندازی فضای مجازی و سایت خودتان با کارشناسان کانون تبلیغاتی ایران زمین در تماس باشید.

منبع: سایت coschedule.com

ترجمه و نگارش: حسام بهمن

کارشناس تولید محتوا و مدیر شبکه های اجتماعی کانون تبلیغات ایران زمین، “ایزاکو”)

پست های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها