نام‌گذاری دوگانه برای ایجاد ارزش ویژۀ نام و نشان تجاری

گفته شده که مؤسس آمازون دات‌کام به نام جف بزوس، گفته که دوست دارد شرکت خود را جایگاه‌یابی کند تا بتواند هر چیزی غیر از بتن را بفروشد. اگرچه کسب و کار سیمان یک صنعت کالایی است که ویژگی آن، رشد کُند، نیاز به دارایی بالا و تقاضا غیر قابل پیش‌بینی است، ولی سمکس توقعات افراد در خصوص سیمان را زیر پا می‌گذارد. سمکس یک شرکت سیمانی در مکزیکو شمالی است، یک فرایند در حال رشد را در دهۀ گذشته در پیش گرفته تا تبدیل به سودآورترین شرکت سیمانی در جهان شود. سررشتۀ موفقیت این شرکت، راهبرد نام و نشان تجاری شرکتی دقیق آن است.

تاریخچۀ شرکت

Related image

سمکس در سال ۱۹۰۶ تأسیس شد، در دهۀ ۱۹۹۰ رشد پویای خود را آغاز کرد و در کمتر از ۱۰ سال در صنعت سیمان جهانی، رتبۀ خود را از ۲۸ به رتبۀ ۲ ارتقا داد. سمکس گزارش کرد که درآمد خالصش در سال ۲۰۰۵ بیش از چهار برابر درآمد خالص سال ۲۰۰۳ بود. سمکس در سال ۲۰۰۵ بیش از ۱۵/۳ میلیارد دلار فروش داشت که این رقم سودی معادل ۳/۶ میلیارد دلار در بر داشت که این آمار موجب شد این شرکت تبدیل به سودآورترین شرکت در این صنعت شود. سمکس در بیش از ۵۰ کشور فعالیت دارد و با بیش از ۹۰ کشور روابط تجاری دارد.

سمکس به عنوان (رهبر دیجیتالی) شناخته می‌شود، از ایدئولوژی تکنولوژی اطلاعات و کسب و کار الکترونیک برای این صنعت قدیمی دارای تکنولوژی پایین استفاده کرده و بنابراین قوانین بازی را در بیشتر بازی‌هایی که حضور دارد، انتقال داده است. با اکتساب شرکت محصولات آمادۀ ترکیب، سمکس در مسیر رسیدن به جایگاه رهبری جهانی است.

اجزای مدل کسب و کار سمکس

  1. تأکید و تمرکز بر کسب و کار اصلی سیمان، بتن آمادۀ ترکیب، و مصالح دانه‌بندی شده؛
  2. ارائۀ بهترین مسئلۀ ارزشی به مشتریان خود
  3. رشد و افزایش سودآوری از طریق جایگاه‌های منسجم در زنجیرۀ ارزشی صنعت مربوطه
  4. اختصاص کارآمد سرمایه
  5. بهبود مستمر و پیوسته بهره‌وری و کارایی عملی

در گزارش سالیانه سال ۲۰۰۴ سمکس اظهار داشت: علامت تجاری سمکس، تنها یک نشان تجاری، شعار تبلیغاتی، یا بیان یک رسالت نیست بلکه، وعده و وعیدی است که به مشتریان می‌دهیم در این خصوص که خدمات برجسته و محصولات با کیفیت عالی ارائه می‌دهیم و امروزه نام و نشان تجاری سمکس مترادف است با استحکام، اعتبار و ثبات در تمامی بازارهایی که حضور دارد. برخی از ویژگی‌ها و خصوصیات شناسایی شده در نام و نشان تجاری سمکس عبارت اند از: شرکت جهانی، تمرکز بر مشتری، تمرکز بر سرمایه‌گذاران و خلاقیت در زمینۀ تکنولوژی. ارزش‌ها و ویژگی‌های نام و نشان تجاری سمکس به سادگی در تمامی فعالیت‌ها و تصمیمات شرکت قابل تشخیص هستند.

 

 

 


منبع: کتاب مدیریت برندهای صنعتی
نویسندگان: فیلیپ کاتلر، والدیمار پفورچ
مترجم: کامبیز حیدرزاده

 

 

 

ارسال دیدگاه برای %s