نام‌گذاری دوگانه برای ایجاد ارزش ویژۀ نام و نشان تجاری

گفته شده که مؤسس آمازون دات‌کام به نام جف بزوس، گفته که دوست دارد شرکت خود را جایگاه‌یابی کند تا بتواند هر چیزی غیر از بتن را بفروشد. اگرچه کسب و کار سیمان یک صنعت کالایی است که ویژگی آن، رشد کُند، نیاز به دارایی بالا و تقاضا غیر قابل پیش‌بینی است، ولی سمکس توقعات افراد در خصوص سیمان را زیر پا می‌گذارد. سمکس یک شرکت سیمانی در مکزیکو شمالی است، یک فرایند در حال رشد را در دهۀ گذشته در پیش گرفته تا تبدیل به سودآورترین شرکت سیمانی در جهان شود. سررشتۀ موفقیت این شرکت، راهبرد نام و نشان تجاری شرکتی دقیق آن است.

تاریخچۀ شرکت

Related image

سمکس در سال ۱۹۰۶ تأسیس شد، در دهۀ ۱۹۹۰ رشد پویای خود را آغاز کرد و در کمتر از ۱۰ سال در صنعت سیمان جهانی، رتبۀ خود را از ۲۸ به رتبۀ ۲ ارتقا داد. سمکس گزارش کرد که درآمد خالصش در سال ۲۰۰۵ بیش از چهار برابر درآمد خالص سال ۲۰۰۳ بود. سمکس در سال ۲۰۰۵ بیش از ۱۵/۳ میلیارد دلار فروش داشت که این رقم سودی معادل ۳/۶ میلیارد دلار در بر داشت که این آمار موجب شد این شرکت تبدیل به سودآورترین شرکت در این صنعت شود. سمکس در بیش از ۵۰ کشور فعالیت دارد و با بیش از ۹۰ کشور روابط تجاری دارد.

سمکس به عنوان (رهبر دیجیتالی) شناخته می‌شود، از ایدئولوژی تکنولوژی اطلاعات و کسب و کار الکترونیک برای این صنعت قدیمی دارای تکنولوژی پایین استفاده کرده و بنابراین قوانین بازی را در بیشتر بازی‌هایی که حضور دارد، انتقال داده است. با اکتساب شرکت محصولات آمادۀ ترکیب، سمکس در مسیر رسیدن به جایگاه رهبری جهانی است.

اجزای مدل کسب و کار سمکس

  1. تأکید و تمرکز بر کسب و کار اصلی سیمان، بتن آمادۀ ترکیب، و مصالح دانه‌بندی شده؛
  2. ارائۀ بهترین مسئلۀ ارزشی به مشتریان خود
  3. رشد و افزایش سودآوری از طریق جایگاه‌های منسجم در زنجیرۀ ارزشی صنعت مربوطه
  4. اختصاص کارآمد سرمایه
  5. بهبود مستمر و پیوسته بهره‌وری و کارایی عملی

در گزارش سالیانه سال ۲۰۰۴ سمکس اظهار داشت: علامت تجاری سمکس، تنها یک نشان تجاری، شعار تبلیغاتی، یا بیان یک رسالت نیست بلکه، وعده و وعیدی است که به مشتریان می‌دهیم در این خصوص که خدمات برجسته و محصولات با کیفیت عالی ارائه می‌دهیم و امروزه نام و نشان تجاری سمکس مترادف است با استحکام، اعتبار و ثبات در تمامی بازارهایی که حضور دارد. برخی از ویژگی‌ها و خصوصیات شناسایی شده در نام و نشان تجاری سمکس عبارت اند از: شرکت جهانی، تمرکز بر مشتری، تمرکز بر سرمایه‌گذاران و خلاقیت در زمینۀ تکنولوژی. ارزش‌ها و ویژگی‌های نام و نشان تجاری سمکس به سادگی در تمامی فعالیت‌ها و تصمیمات شرکت قابل تشخیص هستند.

تاریخچه‌ی تحول‌ آفرین CEMEX: از بنگاهی محلی تا بازیگری جهانی در صنعت سیمان

شرکت CEMEX در سال ۱۹۰۶ میلادی با راه ‌اندازی کارخانه‌ی «سمنتوس ایدالگو» در شمال مکزیک تأسیس شد.

 این شرکت که فعالیت خود را به‌عنوان تولید کننده‌ای محلی آغاز کرده بود، طی بیش از یک قرن با اتکا بر استراتژی‌های رشد مبتنی بر تملک، نوآوری فناورانه، و توسعه‌ ی بازارهای بین ‌المللی، به یکی از پیشگامان جهانی در صنعت مصالح ساختمانی بدل شد.

سیر تکاملی CEMEX در گذر زمان

۱۹۰۶
بنیان‌ گذاری رسمی CEMEX با راه ‌اندازی نخستین کارخانه‌ ی سیمان در مکزیک.

۱۹۲۰
افتتاح کارخانه‌ی «سمنتوس پورتلند مونتری» با ظرفیت تولید سالانه‌ی ۲۰ هزار تن.

۱۹۴۸
افزایش ظرفیت تولید سالانه به بیش از ۱۲۴ هزار تن؛ جهشی قابل توجه نسبت به سال‌های آغازین.

۱۹۶۶۱۹۶۷
با تملک کارخانه‌ی «سمنتوس مایا» و احداث واحدهای جدید در سیوداد بایس و تورئون، CEMEX  به بازیگری منطقه‌ای در صنعت سیمان آمریکای لاتین تبدیل شد.

۱۹۷۶
ورود به بورس اوراق بهادار مکزیک و خرید «سمنتوس گوادالاخارا»؛ نقطه‌ی عطفی در تثبیت رهبری بازار داخلی.

۱۹۸۵۱۹۸۷
فروش سالانه‌ی سیمان و کلینکر از ۶٫۷ میلیون تن عبور کرد.
تملک شرکت‌های «سمنتوس آنائواک» و «تولتکا» CEMEX را در فهرست ده تولیدکننده ‌ی برتر سیمان جهان قرار داد.
همچنین با راه‌ اندازی شبکه‌ی ماهواره‌ای  CEMEXNet ، گام بلندی در جهت یکپارچه‌ سازی دیجیتال عملیات برداشت.

۱۹۹۲۱۹۹6
ورود به بازارهای اروپا و آمریکای لاتین از طریق تملک کارخانه‌هایی در اسپانیا، ونزوئلا، پاناما، جمهوری دومینیکن و کلمبیا.
در پایان این دهه، CEMEX  به سومین تولیدکننده‌ ی بزرگ سیمان جهان تبدیل شد.

۱۹۹۸۲۰۰۰
نفوذ به بازارهای آسیای جنوب‌ شرقی با خرید سهام شرکت‌های اندونزیایی، فیلیپینی و بنگلادشی.
ورود به بورس نیویورک با نماد CX و تأسیس CEMEX Asia Holdings جهت مدیریت استراتژیک عملیات در آسیا.
تملک شرکت Southdown در آمریکا و دستیابی به عنوان بزرگ ‌ترین تولیدکننده‌ ی سیمان در آمریکای شمالی.

۲۰۰۰
اجرای پروژه‌ ی تحول سازمانی تحت عنوان «CEMEX Way» با هدف استاندارد سازی رویه‌ها، بهره‌برداری از دانش سازمانی، و افزایش یکپارچگی عملیاتی در سطح جهانی.

۲۰۰۱۲۰۰۲
ورود به بازار تایلند و تثبیت حضور در کارائیب از طریق تملک‌های هدفمند.

۲۰۰۵
ادغام با شرکت RMC و دو برابر شدن ظرفیت عملیاتی؛ این حرکت منجر به حضور فعال CEMEX در بیش از ۲۰ بازار اروپایی و گسترش چشمگیر در زنجیره‌ی ارزش صنعت مصالح ساختمانی شد.

۲۰۰۶۲۰۰۷
جشن صد مین سالگرد تأسیس با مشارکت جهانی کارکنان، و آغاز فرآیند ادغام با شرکت Rinker جهت تقویت سبد محصولات و حضور منطقه ‌ای.

تحلیل استراتژیک مسیر رشد

تحلیل روند تاریخی CEMEX نشان می‌دهد که از اواخر دهه‌ی ۱۹۸۰ به بعد، محور اصلی استراتژی رشد شرکت، تملک و ادغام هدفمند در بازارهای بین‌المللی بوده است.

رویکردی که CEMEX را از شرکتی محلی به برند جهانی در حوزه‌ی سیمان، بتن و مصالح ساختمانی تبدیل کرد.

هم‌ زمان با این توسعه، شرکت با بهره ‌گیری از فناوری‌های پیشرفته، سیستم‌های مدیریتی نوین، و ابتکار در پایداری زیست‌ محیطی، مزیت رقابتی خود را تثبیت نمود.

اگرچه بحران جهانی اعتباری در دهه‌ی ۲۰۰۰ تأثیراتی بر روند رشد CEMEX داشت، اما این شرکت با رویکردی چابک، ساختار عملیاتی خود را بازآرایی کرد تا برای موج جدید تقاضای جهانی آماده باشد.

وضعیت کنونی  CEMEX

در حال حاضر، CEMEX  یکی از معتبرترین شرکت‌های بین‌المللی در صنعت مصالح ساختمانی به ‌شمار می ‌آید.

این شرکت سالانه بیش از ۱۶ میلیارد دلار فروش دارد و با بیش از ۵۰٬۰۰۰ نیروی انسانی در بیش از ۵۰ کشور جهان فعالیت می‌کند.

حوزه‌های اصلی فعالیت آن شامل استخراج و تأمین مواد معدنی، تولید و عرضه‌ی سیمان، بتن آماده و محصولات بتنی است.


همچنین بخوانید داستان برندهای مطرح دنیا

پست های مرتبط

ارسال دیدگاه برای %s