مقدمه

هر روز که از خواب بیدار میشویم تبلیغات کالایی را در تلویزیون میبینیم، در حال رفتن به محل کار بیلبورد ها و بنرهای تبلیغاتی سطح شهر پیام های تبلیغاتی را مدام تکرار میکنند، رادیو نام برندهای مختلف را بارها تکرار میکند و حتی در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام یا تلگرام نمی شود از تبلیغات فرار کرد. از تبلیغات بانکها و بیمه گرفته تا تبلیغات مواد شوینده ومحصولات غذایی، زندگی هر روز ما پر شده از تبلیغات. در اصل کمپین های تبلیغاتی هستند که باعث شده اند زندگی ما غرق در تبلیغات شود. اما چقدر از این کمپین های تبلیغاتی میتوانند مفید باشند و واقعا توجه بیننده ها یا شنونده ها را به خود جلب کنند؟ یک کمپین تبلیغاتی چگونه میتواند موفق عمل کند که در میان سیل تبلیغات به چشم بیاید و توجه را جلب کند؟

کمپین تبلیغاتی چیست؟

یک کمپین تبلیغاتی(advertising campaign) یک استراتژی خاص طراحی شده است که برای دستیابی به نتایج مطلوب مانند افزایش آگاهی از برند ، افزایش فروش و بهبود ارتباطات در یک بازار خاص ، از طریق رسانه های مختلف انجام می شود. همه اینها از طریق تبلیغات حاصل می شود. هنوز نیز بسیاری از کارآفرینان گمان می کنند که تبلیغات جزو کارهای غیر ضروری و حاشیه ایست درحالی که در اشتباه هستند. درواقع داشتن یک تبلیغات خوب منجر به نتایجی شگفت انگیز می شود و بسیار مهم است البته به این شرط که سازمان یافته و برنامه ریزی شده باشد.

چگونه یک کمپین تبلیغاتی موفق داشته باشیم؟

تعیین هدف کمپین

در ابتدا وقتی درباره ی یک کمپین تبلیغاتی صحبت می کنیم باید بدانیم که برای چه می خواهیم تبلیغات را انجام دهیم و هدف ما از انجام این تبلیغ چیست؟ تعیین هدف در شروع تبلیغات یک مرحله اساسی در استراتژی تبلیغاتی است و بدون یک هدف گذاری دقیق نمی توان توقع داشت تبلیغات موثر واقع شود. مهم نیست که تجارت شما تا چه اندازه بزرگ است شما باید اهداف خود را قبل از شروع و پرداخت هزینه ای برای تبلیغات مشخص کنید. بیشتر مردم وقتی درباره تبلیغات صحبت می کنیم فقط به فروش بیشتر فکر می کنند اما حقیقت این است که یک تبلیغات ممکن است اهداف بسیار زیادی به غیر از صرفا فروش بیشتر داشته باشد. متداول ترین اهداف شامل ایجاد آگاهی بیشتر در بین مخاطبین بیشتر یا جذب مشتری های جدید باشد برای تبلیغ محصولات فعلی و عرضه ی محصولات جدید. همچنین می توانید یک کمپین تبلیغاتی ایجاد کنید که برای ارتقاء سطح آگاهی از برند یا کمک به ارتباط یک مارک خاص یا برند باشد. هدف شما هر یک از اینها که باشد مهم است که قبل از اقدام به تبلیغات آن را مشخص کنید و استراتژی های مخصوص به خود را در پیش بگیرید.

تعریف هدف

بخشی از موفقیت یک کمپین مستقیماً با مخاطبان هدف شما مرتبط است. اگر بازار هدف یا مخاطب مشخصی داشته باشید ، تحقق و اندازه گیری اهداف خود بسیار آسان تر است. تعریف نکات زیر به شما کمک می کند تا از طریق استراتژی تبلیغات تبلیغاتی خود به چه کسی دسترسی پیدا کنید: سن ، جنس ، طبقه اجتماعی ، وضعیت تأهل ، سطح تحصیلات ، علاقه ها ، عادت ها و سرگرمی ها همه می توانند در شناسایی صحیح مخاطب مورد نظر شما مفید باشند.

مخاطبان خود را بشناسید و تقسیم بندی کنید

هنگامی که میخواهید یک کمپین تبلیغاتی داشته باشید باید بدانید که کدام طیف از مردم مخاطب شما هستند یا می توانند مخاطب شما باشند و بعد از شناسایی مخاطب ها آنها را دسته بندی کنید. معمولا مخاطب ها را بر اساس محصولات یا خدماتی که می خواهید بفروشید و اطلاعات جمعیتی مختلف و یا رسانه هایی که به آن دسترسی دارند آنها را به گروه های مختلف تقسیم می کنیم. خود را به جای مشتری های احتمالی خود قرار دهید و سعی کنید شناسایی آنها را انجام دهید اینکه چه چیزی باعث علاقه آنها می شود. آیا آنچه شما ارائه می دهید برای آنها مفید است؟ چگونه توجه آنها را جلب خواهید کرد؟ آیا از مارک یا محصول شما مطلع هستند؟ آیا آنها قدرت خرید محصولات شما را دارند یا خدمات شما برای آنها بیش از حد گران است؟

رسانه تبلیغاتی

شما باید در مورد رسانه ای که قصد تبلیغ در آن دارید تصمیم گیری کنید. ابزارهای مفیدی در دسترس شماست که می توانید از آنها به نفع خود بهره ببرید و پیام کمپین تبلیغاتی خود را از طریق آنها به مخاطب های خود برسانید. بیایید انواع مختلف گزینه های تبلیغاتی موجود را مرور کنیم: شما می توانید در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام، تلگرام و… تبلیغات خود را انجام دهید. تبلیغات در شبکه های اجتماعی به شما امکان می دهد به راحتی به مخاطبان خود دسترسی داشته باشید. قالب ها و سیستم عامل های مختلف موجود استراتژی های طراحی شخصی را ارائه می دهند که میزان موفقیت شما را بالا می برند.

پیام تبلیغات

داشتن یک پیام و محتوای خوب در تبلیغات یک مضوع اساسی است. پیام یک تبلیغات نباید کپی برداری از روی یک تبلیغات دیگر باشد چون اهداف و استراتژی های تجارت ها با هم متفاوت هستند. شما باید تبلیغاتی ایجاد کنید که دارای صدایی طبیعی باشد به خوبی سازمان دهی شده باشد و واضح و روان و منسجم باشد. ممکن است ایجاد همچین محتوایی در ابتدا آسان به نظر بیاید اما اگر به این واقعیت اضافه کنید که پیام شما علاوه بر داشتن همه ی این ویژگی ها باید مختصر نیز باشد کار کمی دشوار شود. مخاطب شما با طولانی شدن تبلیغ خسته میشود و مضوع را گم می کند یا حوصله اش سر می رود یا حتی اگر به تبلیغات شما توجه کند باید توجه داشته باشید که یک پیام طولانی با محتوای طولانی در ذهن نمی ماند. برای به وجود آوردن یک محتوای و پیام کوتاه که ویژگی های گفته شده را داشته باشد می توانید از متخصصین این رشته کمک بگیرید.

طراحی ویژه ی خود را در نظر بگیرید

برای داشتن یک تبلیغات خوب که توجه را جلب کند شما باید سعی کنید در عین داشتن یک محتوای و پیام خوب طراحی منحصر به فرد خود را داشته باشید. برای جلب مخاطبان خود از وب سایت ها و طراح هایی که کار آنها ایجاد طراحی های جذاب است کمک بگیرید. روزانه هزاران تبلیغات بیلبورد از شرکت ها و برند های مختلف ایجاد میشود اما تبلیغات مک دونالد همیشه خاص بوده و به همین دلیل است که بیش از همه در ذهن می ماند. آنها خلاقیت دارند. پس با داشتن خلاقیت طراحی ایجاد کنید که مخصوص خودتان باشد که با آن شناخته شوید.

پست های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها