امروزه در خیلی جاها روی تبلیغات چاپی با یک مربع به شکل ماتریس دوبعدی شامل لکههای مشگی رنگ مواجه میشوید که کدِ Quick Response Codes) QR) یا کدهای پاسخگوی سریع نام دارد. در حقیقت QR کدها یک نوع بار کد هستند که به نسبت بارکدهای سنتی حاوی اطلاعات بیشتری هستند و در تعریف یک خطیِ آن میتوان گفت که کد QR یک هایپرلینک از جنس کاغذی است. برای مثال، شما در حین جستجوهای خود عادت دارید بر روی کلماتی که به شکل لینک درآمدهاند کلیک کنید و به صفحات دیگری برای دریافت اطلاعات بیشتر هدایت شوید. دقیقا QR کدها هم همین عملکرد را دارند اما با این تفاوت که مخاطبان را از دنیای حقیقی به سمت صفحات وب هدایت میکنند. شما با گوشی همراه خود این QR کد را میخوانید و به جایی که هدف تبلیغات است، هدایت میشوید و جزییات بیشتری را بوسیله مشاهده صفحات وب دریافت میکنید.
کدهای QR چگونه کار میکنند؟
یک کد QR به سادگی توسط یک دستگاه مانند تلفن همراه یا تبلت متصل به اینترنت اسکن میشود و کار میکند. کافیست گوشی یا تبلت شما به یک دوربین و برنامه کدخوانِ QR مجهز شده باشد. این برنامه میتواند به صورت رایگان بر روی سیستم عامل گوشیهای هوشمند نصب شود. بدینترتیب کد QR با استفاده از دوربین دستگاه اسکن و سپس به صورت یک URL (یک ادرس در صفحات وب) ترجمهمیشود و طیف وسیعی از اقدامات را بر روی دستگاه کاربر در بر می گیرد برای مثال:
- مشاهده یک وبسایت و یا صفحه فرود(landing page)
- شماره گیری شماره تلفن
- ارسال پیام متنی یا پیشنهاد ویژه
- ارسال ایمیل
- دانلود اطلاعات تماس (کارت ویزیت)
- مشاهده نقشه های گوگل محل کسبوکار
- مشاهده مشخصات رسانههای اجتماعی
مراحل اسکن کد QR
چگونه کدهای QR در بازاریابی موثر هستند؟
شما میتوانید این کدها را در مواردی مانند کنفرانس یا رویداد و هرگونه تبلیغات چاپی از قبیل؛ کارت بازرگانی، بروشور، پوستر، آگهی،کارت پستال و… به کار ببرید و تبلیغات آفلاین خود را به فرآیند تبلیغات آنلاین خود متصل کنید.
کد QR روی کارتهای بازرگانی
کدهای QR روی کارت پستال
کدهای QR بر روی بیلبوردها برای دانلود یک کتاب رایگان در فرآیند اجرای یک کمپی
تبلیغات چاپی و کدها
کدهای QR برای چه کسبوکاری کارآمد هستند؟
هر نوع کسبوکاری می تواند از این کدها در فرآیند بازاریابی خود استفاده کند و دو زمینه تبلیغات آفلاین و آنلاین خود را به هم ارتباط دهد و به بخشی از مخاطبان خود که از فعالیت شما در دنیای دیجیتال خبر ندارند اطلاعرسانی کند و خدماتی که در فضای دیجیتال ارائه میدهد در اختیار آنها بگذارد.
چند نمونه از استراتژی استفاده کردن از کدهای QR در فرآیندهای بازاریابی:
راههای متعددی برای استفاده استراتژیک کدهای QR به عنوان پلی میان تبلیغات آنلاین و آفلاین موجود است که به بررسی چند نمونه از آن میپردازیم:
- یک مشاور میتواند کارت کسب و کار خود را به یک کد QR در پیوند با یک صفحه فرود مجهز و در آن صفحه فرود شرایط دانلود اطلاعات تماس و جزییات بیشتر را فراهم کند و بدینترتیب مخاطبِ مشتاق را در همین صفحه از خدمات و نحوه رزروِ نوبت آگاه کند.
- فرض کنید یک پوستر تبلیغاتی برای برگزاری یک سری کلاسهای آموزشی برای تبلیغات طراحی کردید برای بالا بردن اثرگذاری هرچه بیشتر این پوستر در جذب مخاطب آن را به یک کد QR در پیوند یک وبسایت متصل کنید. شما میتوانید یک آزمون خود ارزیابی و منابعی که قرار است در اختیار دانشجوها قرار بدهید را در آنصفحه به طور کامل توضیح دهید و شرایط ثبت نام را در همان جا فراهم کنید تا مخاطب مسیر آسودهای را برای استفاده کردن از خدمات شما بپیماید.
- یک فروشگاه میتواند برای محصولات خود تگ حاوی QR کد آماده کند تا مشتریان با اسکن این کدها به آرشیو محصولات با جزییات بیشتر دسترسی پیدا کنند و همچنین از محصولات آینده با خبر شوند. بدینترتیب با یک کدِ ساده وفاداری مشتریان نسبت به برند به نحوی بهبود پیدا میکند.
- یک سازمان خیریه میتواند بر روی بستههای خیریه خود، کدهای هدایت کننده را ایجاد کنند تا بدینترتیب مسیر کوتاهی را برای افراد مشتاق به اهدا ایجاد کند.
- یک رستوران بر روی منوی خود با این کدها میتواند شرایطی را برای رزرو آنلاین طراحی کند.
کدهای QR در تبلیغات آفلاین یک رستوران
- روی بستههای تولیدات خود میتوانید با چاپ این کدها مخاطبان خود را به صفحههای آموزشی نصب و نگهداری و خدمات پس از فروش هدایت کنید.
- یک نامزد انتخاباتی میتواند دسترسی به فایلهای سخنرانی خود را بر روی پوسترهای تبلیغاتیش توسط این کدها امکانپذیر کند.
- در یک کنفرانس شرکتکنندگان میتوانند اطلاعات کسبوکار و یا سخنرانان را از طریق اسکن کدِ روی بروشور بدست بیاورند.
- یک کسبوکار در زمینه املاک میتواند به وسیله این کدها روی تبلیغات چاپی خود، نقشههای داخلی و تصاویری از املاک خود را به راحتی در اختیار مشتریان قرار دهد.
- در پوستر یک فیلم یا تئاتر میتوان کدهای در پیوند با صفحه نمایش تیزر یا تریلر قرار داد.
مزایای استفاده از کدهای QR چیست؟
- راحتی کاربر: با هدایت کاربر به صفحات مورد نظر خیلی از فرآیندها آسان میشود برای مثال؛ ثبتنام، دسترسی به اطلاعات و جزییات بیشتر، خرید آنلاین، ثبت سفارش و…
- مقرون به صرفه: به واسطه ثبت این کدها تبلیغات چاپی کمتری تولید میشود زیرا توضیحات بیشتر را در فضای بهتری قرار میدهیم.
- حمایت از محیط زسیت: تولید تبلیغات چاپی کمتر، کاغذ کمتر در نتیجه منابع زیست محیطی بیشتر
- یکپارچگی: فرآیند تبلیغات آنلاین و آفلاین یکدست میشود و یک حرکت رفت و برگشتی بوجود میآید.
- قابل ردیابی و آنالیز: شما میتوانید از روی اسکنها اطلاعات مفیدی را بیرون بکشید برای مثال، مخاطبان شما بیشتر در چه منطقهای حضور دارند؟ شما در چه منطقهای بیشتر باید انرژی بگذارید تا میزان اسکن و جذب مخاطب را بالا ببرید؟ تعداد اسکنها و موفقیت کدها برای هدایت کاربرها به چه میزان بودهاست؟و…
چه نکاتی را باید در ثبت کدهای QR رعایت کنید؟
متن و محتوا: مطمئن شوید کدها مخاطب هدف را به سمت محتوای درستی هدایت میکنند.
طراحی صفحه فرود: با توجه به اینکه این اسکنها توسط دستگاههای دستی مانند گوشی همراه یا تبلت اتفاق میافتد طراحی صفحه فرودی که کاربر به آنجا هدایت میشود باید مختص صفحه نمایش گوشی یا تبلت باشد تا تمرکز کاربر بالا برود.
جایی مناسب برای ثبت: کدها را در تبلیغات خود در جایی قرار دهید که هم اسکن آن بسیار آسان باشد و هم مطمئن باشید در آن فضا اینترنت برای مخاطبان وجود دارد و با سرعت خوبی کار میکند.
پیشنهاد ویژه در کنار کدها: شاید اسکن کد برای هر کسی جذاب نباشد هر جا که کد را ثبت میکنید حتما جمله یا عبارتی را تحت عنوان دکمه فرخوان در کنار این کد قرار دهید برای مثال؛ برای دریافت تخفیف یا برای دیدن پیشنهادهای ویژه کد زیر را اسکن کنید.
به جمله فراخوان برای اسکن کد در عکسهای زیر دقت کنیعطافپذیری: کدهای QR باید app-agnostic باشد یعنی هر کسی بار کدخوانی بتواند کد شما را اسکن کند این بدان معنی است که از لحاظ فنی کد شما باید از میزان انعطافپذیری بالایی برخوردار باشد.
موقعیت انتظار: بهترین زمان و مکان که مخاطب هدف خود را جذب کنید فضایی است که افراد در حال انتظار هستند برای مثال یک فروشگاه با ثبت کد QR در ایستگاههای مترو و اتوبوس میتواند افراد در حال انتظار را به انجام خرید نیازهای روزانه به صورت آنلاین مشغول کند.
ممنون اطلاعات خوبی بود
اقا دستتون درد نکنه خسته نباشید عالیییی بود
ممنون از حسن توجهتون