تست A/B یک فرآیند آزمایشی است که ابتدا نمونه‌ها را به دو گروه A و B تقسیم می‌کند، سپس تغییراتی در گروه B اعمال شده و داده‌های به دست آمده از هر دو گروه جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل می‌شوند. در مراحل تست A/B، ابتدا هدف و معیارهای اندازه‌گیری تعیین می‌شوند. سپس، تغییرات موردنظر در گروه B اعمال می‌شوند، که ممکن است شامل تغییرات در طراحی، محتوا و یا عوامل دیگر باشد. در ادامه، داده‌های به دست آمده از هر دو گروه جمع‌آوری می‌شوند و با استفاده از تحلیل آماری مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. در نهایت، بر اساس نتایج به دست آمده، تصمیم‌گیری صورت می‌گیرد و در صورتی که گروه B بهبودهای معنی‌داری نشان دهد، تغییرات اعمال شده به عنوان بهینه‌سازی در وبسایت یا محصول اصلی اجرا می‌شوند.

در ادامه مقاله قبل ما در این مقاله به شرح مراحل تست A/B   می پردازیم:

تاییدیه های اجتماعی  

تاییدیه های اجتماعی  در حوزه بازاریابی حمایت کنندگان برند شما هستند و ارزش محصول یا برندتان را تأیید می‌کنند.

نمونه‌های تاییدیه های اجتماعی  شامل:

– نقدها

– تأییدیه‌ها

– گواهی‌نامه‌ها

– جوایز

هدف از برجسته‌سازی این موارد، اطمینان خریداران از برند شماست، زیرا مردم   به افراد بیشتر از برندها اعتماد میکنند.

یک نظرسنجی از Matter نشان داد که بیشتر مصرف‌کنندگان (61%) به توصیه‌های دوستان، خانواده و اینفلوئنسرها اعتماد دارند تا به محتواهای خود برند (38%).

در یک نظرسنجی جداگانه از BrightLocal، تقریباً نیمی از مصرف‌کنندگان (46%) اعلام کردند که به نقدها به اندازه توصیه‌های شخصی اعتماد دارند.

در اینجا یک مثال از تاییدیه های اجتماعی  از تولیدکننده شمع انگلیسی به نام Solent Wick آورده شده است:

یک صفحه نقد و بررسی در مورد  تولیدکننده شمع انگلیسی Solent Wick با عنوان “فقط به حرفهای ما اعتماد نکنید!”  نوشته شده است.

لحن گفتار، و اسلوب نوشتاری نشان می‌دهد که این نقدها واقعی هستند. این به مخاطبان میفهماند که خرید این محصول تصمیم خوبی است.

در حال حاضر، نقدهای مشتری Solent Wick در نزدیکی پایین صفحه اصلی وب‌سایت قرار دارند. اگر می‌خواهند بهینه‌سازی‌هایی را در صفحه اعمال کنند، تیم بازاریابی یا طراحی شرکت می‌تواند با آزمون A/B نقدها را در بخش‌های بالاتر (به عبارت دیگر، در بالای صفحه) یا در صفحات محصول مختلف منتشر کند.

سپس موفقیت را می‌توان با مقایسه نرخ تبدیل یا زمان در صفحه اندازه‌گیری کرد.

از هر فرصتی برای جلب نظر افراد استفاده کنید.. به عنوان مثال، نظرات خریداران بر روی صفحات محصول میتواند اطمینان بخش باشد، در حالی که جوایز و گواهی‌نامه‌ها برای صفحه اصلی سایتتان میتواند مفید و اطمینان بخش باشد.

چگونه یک تست A/B   را در 7 مرحله اجرا کنیم

تست A/B به اشکال مختلفی ارائه می‌شوند و هرکدام نتایج مشخصی را دنبال می‌کنند.

به جای تلاش برای پوشش همه آنها در یک مرحله، ما یک راهنمای گام‌به‌گام ایجاد کرده‌ایم تا به شما کمک کنیم یک آزمون A/B استاندارد روی دو نمونه محتوا اجرا کنید.

1. به دنبال فرصت‌های بهبود بگردید

یک تصویر از عملکرد فعلی وب‌سایت خود را با استفاده از داده‌های ابزارهای زیر ایجاد کنید.

ahref

Google Analytics

Google Search Console

که باعث ایجاد یک گزارش از میزان جستوجوی کلمات و میزان بازدید از صفحات و بک لینکهای سایت میشود

2. شناسایی یک متغیر

هنگام بررسی داده‌ها  متوجه می‌شوید که بسیاری از متغیرها جهت آزمایش ممکن است وجود داشته باشند. پیشنهاد ما این است که بر روی یک متغیر در هر تست تمرکز کنید. این باعث می‌شود تغییرات در عملکرد را به راحتی تحلیل کنید.

به عنوان مثال: فرض کنید که همه پستهای وبلاگ‌ شما عناوینی دارند که حاوی نه کلمه یا یا بیشتر هستند. میتوانید تصمیم بگیرید آزمایش‌های A/B را بر روی یک مجموعه از پستهای قدیمی و یا ضعیف با کوتاه کردن عناوین اجرا کنید و با پیگیری تعداد بازدید صفحه، تأثیر کوتاه کردن عناوین را اندازه‌گیری کنید.

3. تعیین یک فرض برای تست

بر اساس تحقیقات خود، دقیقاً مشخص کنید که چه چیزی را می‌خواهید کشف کنید. یادآوری: آزمایش‌های A/B برای اثبات یا رد ایده‌ها به منظور بهبود عملکرد با داده‌ها هستند.

در مثال ما، فرضیه ممکن است به سادگی این باشد که “عناوین کوتاه‌تر جذاب‌تر از عناوین بلندتر هستند.” در نظر بگیرید که چگونگی اثبات یا رد این فرضیه به کسب و کار شما کمک خواهد کرد.

به این ترتیب متوجه می‌شوید که آیا آزمایش‌هایی که در حال انجام اند ارزشمند هستند یا خیر.

به عنوان مثال: “با اثبات اینکه عناوین کوتاه‌تر جذاب‌تر هستند، ما می‌توانیم رهنمودهای ویرایشی خود را بهبود دهیم و بازده بازاریابی محتوا را افزایش دهیم.”

4. تعیین اهداف و دوره  زمانی

در طول آزمایش‌های خود چندین معیار را اندازه‌گیری کنید. اما یک یا دو تا از معیارها بیشتر از سایرین مهم خواهند بود. قبل از شروع یک معیار اصلی را انتخاب کنید.

اگر دو ویژگی جدید را در کنار یکدیگر آزمایش می‌کنید، یک معیار اصلی  را در نظر بگیرید و نتیجه را بررسی کنید. به این ترتیب، می‌توانید به سادگی عملکرد را مقایسه کنید.

در زمان آزمایش‌ها همزمان، یک دوره زمانی آزمایش را انتخاب کنید که با اهداف شما سازگار باشد.

آزمایش‌های طولانی معمولاً داده‌های دقیق‌تری تولید می‌کنند. اما هر چه زودتر نتایج را داشته باشید، زودتر می‌توانید بر اساس آن‌ها عمل کنید – بنابراین تعادل مهم است.

یک ماه معمولاً نقطه شروع معقولی است.

اگر تغییرات را در محتوای موجود آزمایش می‌کنید، باید عملکرد فعلی را به عنوان مقیاس مقایسه (بدون هیچ تغییری) بسنجید تا یک مبنای اندازه‌گیری برای نسخه جدید داشته باشید.

برخی از عناصر آزمایش را بر اساس زمان اندازه‌گیری می‌کنید.

به عنوان مثال، می‌توانید تعداد بازدید صفحه یک پست وبلاگ را در 30 روز قبل از تغییر آن بررسی کنید. و دوباره آن را 30 روز بعد بررسی کنید.

برای برخی از عناصر آزمایش، پیگیری عملکرد بر اساس   تعداد نمونه محدود آسان‌تر است.

به عنوان مثال، اگر تیتر پیامک و یا ایمیلی را آزمایش می‌کنید،   نرخ باز کردن لینک ارسالی (معیار اصلی شما)   برای 300 نفر اول با 300 نفر بعدی مقایسه میشوند. به این ترتیب، تأثیر تغییرات باید  واضح و معنی دار باشد.

5. ایجاد نسخه‌های متغیر بر اساس فرضیه‌تان

نسخه “کنترل” و “چلنجر” را راه‌اندازی کنید.

نسخه بدون تغییر آنچه که آزمایش می‌کنید، نسخه کنترل است.

این ممکن است شامل یک قطعه محتوای موجود باشد، مانند یک صفحه اصلی یک ساله یا چیزی جدید که بر اساس یک فرآیند وجود دارد ، مانند CTA صفحه landing page.

چلنجر نسخه تغییر یافته‌ای است که با کنترل شما رقابت خواهد کرد. شما باید این نسخه را ایجاد کنید. اگر یک متغیر کوچک را تست می‌کنید (مانند تعداد کلمات تیتر یک)، بقیه محتوا را ثابت نگه دارید.

به عنوان مثال، اگر بخواهید بدانید آیا افزودن اطلاعات تماس به یک صفحه محصول به شما کمک می‌کند تا باعث بیشترین تماس برای شما شود، یک صفحه بدون جزئیات تماس را راه‌اندازی (یا پیدا) کنید. سپس یک نسخه جدید با جزئیات تماس برای مقایسه ایجاد کنید.

6. تست  A/B  را اجرا کنید

برای مشاهده تأثیر تست A/B بر جستجو، یک ریدایرکت 302 به صفحه چالنجر خود راه‌اندازی کنید.

در جستجو، آزمایش یک صفحه جدید در مقابل یک صفحه قدیمی   به نتایج دقیقی منجر نخواهد شد. گاهی اوقات زمان لازم است تا موتورهای جستجو صفحات را ایندکس کنند و حتی ممکن است زمان بیشتری طول بکشد تا در نتایج جستجو (SERPs) نشان داده شوند. به همین دلیل، یک هدایت موقت به صفحه چلنجر یک مرحله مهم است.

در پایان دوره آزمایشی خود (مثلاً یک ماه) یا هنگامی که داده‌های کافی دارید، نتایج صفحه چلنجر را با نتایج نسخه کنترل مقایسه کنید تا ببینید کدام یک عملکرد بهتری داشته‌اند.

7. تحلیل نتایج و مسیرهای بعدی خود را مشخص کنید

داده‌های شما چه اطلاعاتی ارائه می‌دهد؟

اگر نسخه متغیر بهتر از محتوای اصلی عمل کرده باشد، مراحل بعدی شما ساده هستند.

آنچه را یاد گرفته‌اید را بر روی صفحات دیگر وب‌سایت خود اعمال کنید و در حین پیشروی (و به ویژه تغییرات در عملکرد) آن را نظارت کنید.

اگر آزمایش شما فرضیه‌تان را رد کرد، نیز کاملاً خوب است. در نهایت، اگر داده‌ها هر فرضیه‌ای را که مطرح می‌کنید، پشتیبانی کنند، ممکن است چیز جدیدی یاد نگیرید.

هر فرضیه ناتوان یک فرصت است برای یادگیری و ایجاد ایده‌های بیشتر برای آزمایش.

۳ چالش اساسی در تفسیر نتایج تست A/B 

آیا به نتیجه تست شک دارید؟ در نظر داشته باشید که یکی از این اشتباهات رایج ممکن است نتایج را تغییر دهد.

1. جامعه هدف ناکافی

تصور کنید که شما CTA یک آگهی اینترنتی را تنظیم می‌کنید. در هفته اول، همهٔ ۱۰ نفری که کلیک کردند، به مشتری تبدیل می‌شوند.

آیا این نتیجه خوبی است؟ نه کاملاً. این مثبت کاذب به این معنا نیست که شما هنر نگارش تبلیغات را برای تبلیغات رسانه‌های اجتماعی فرا گرفته‌اید. چون نفراتی که تبلیغات شمارا دیده اند کم بوده اند  برای همین شما نیاز به اجرای آزمایش برای مدت زمان بیشتر دارید.

طی گذشت زمان، داده‌ها باید به صورت متوازن شوند تا به شما نگاه دقیق‌تری به عملکرد بدهند.

2. اثر نوآوری

احتمالاً برخی از کاربران وب سایت شما به مراتب بیشتر از دیگران به سایت شما مراجعه می‌کنند. ممکن است افرادی باشند که پست‌های وبلاگ شما را دنبال می‌کنند، مانند مشتریان دائم یا رقبای شما.

اگر یکی از این بازدیدکنندگان ناگهان چیزی متفاوت ببیند، احتمالاً توجه او را جلب می‌کند. حتی اگر این تفاوت درحد رنگ جدید یک دکمه باشد.

فرض کنید که شما یک تصویر جدید را در صفحه اصلی تست می‌کنید. ممکن است باعث شود بازدیدکننده معمولی بیشتری بر روی صفحه شما بماند، اما نه فقط به این دلیل که جذاب‌تر یا تأثیرگذارتر است، فقط به این دلیل که متفاوت است.

اثر نو آوری را با تمرکز بر آزمایش‌های خود روی بازدیدکنندگان اولیه تا جای ممکن جدی بگیرید. چرا؟ بازدیدکنندگان جدید محتوای شما را برای بار اول میبینند. بنابراین احتمالاً طبیعتر رفتار می‌کنند و داده‌های دقیق‌تری را برای شما تولید می‌کنند.

عوامل خارجی

عوامل خارجی که خارج از کنترل شما هستند، می‌توانند بر نتایج آزمایش A/B شما تأثیر بگذارند.

بعضی از این عوامل، مانند تعطیلات، قابل مدیریت هستند.

به عنوان مثال، اگر یک فروشگاه آنلاین دارید و می‌خواهید تیتر های ایمیل و پیامک را تست کنید، این تست را در دوران تعطیلات طولانی مانند عید نوروز انجام ندهید.

مشارکت در خرید آنلاین قبل از تعطیلات بیشتر است و میتوان آنموقع را برای تست انتخاب کرد

اما سایر عوامل مانند قطع شدن سرویس پلتفرم، پیش بینی پذیر نیستند.

اگر اینستاگرام در حالی که شما دارید تبلیغات را در آن تست می‌کنید قطع شود، مشارکت به طور حتم کاهش می‌یابد. هر داده‌ای که در طول این قطعی جمع‌آوری می‌کنید، نادرست است و نباید به نتیجه شما افزوده شود.

انتخاب دقیق موضوعات آزمایش A/B

شما نمی‌توانید هر جزء از استراتژی بازاریابی یا وب‌سایت خود را تست A/B کنید – و نباید حتی برای این کار  تلاش کنید.

به جای اینکه همهٔ جزئیات استراتژی بازاریابی یا وب‌سایت‌تان را آزمایش کنید، عناصری که بیشترین تاثیر را بر نرخ تبدیلتان دارد شناسایی کرده و آنها را تست کنید

نقاط شروع ساده برای آزمایش‌های A/B جدید شامل CTAها، عناوین وموضوعات پیامک ها و یا ایمیل ها  هستند.

پست های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 نظر
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Yar
Yar
4 ماه قبل

بله انتخاب درست موضوعی که میخایم تستش کنیم خیلی مهمه