تبلیغات یکی از مهم ترین روش های رونق کسب و کارها است اما هزینه های نسبتا بالایی هم دارد که در صورت موفق شدن میتواند چندین برابر این هزینه را برگرداند اما چطور می شود مطمئن شد که تبلیغ موثر واقع شده و مخاطبین را جذب میکند؟ وقتی در مورد تبلیغات صحبت می شود موارد زیادی هستند که باید در نظر داشت و بین همه ی فاکتور هایی که منجر به موفقیت یک تبلیغات میشود هماهنگی درستی ایجاد کرد که تبلیغات شکست نخورده و مثمر ثمر واقع شود.

انتخاب رسانه تبلیغات

انتخاب رسانه تصمیم منحصر به فردی است که باید توسط تبلیغ دهنده اتخاذ شود اما چه رسانه ای برای چه کسب و کاری مناسب است و رسانه درست را چطور انتخاب کنیم که پیام مورد نظر تبلیغ دهنده درست به مخاطب ها انقال داده شده و موثر واقع شود. هیچ رسانه ای وجود ندارد که برای همه ی واحد های تجاری بهترین باشد و بهترین حالت بستگی به وضعیت به خصوص هر واحد تجاری در بازه ی زمانی خاص دارد.

انتخاب رسانه ای که میخواهیم در آن تبلیغات کنیم یکی از مهم ترین مواد است. این انتخاب درست میتواند به میزان دیده شدن تبلیغات، موفقیت، تاثیرگذاری و هزینه ی تبلیغات تاثیر به سزایی داشته باشد. در انتخاب این مورد باید بیشترین توجه به مخاطبین شود.

مخاطبین هدف

هر کمپین تبلیغاتی در ابتدا باید مخاطبش را بشناسد. هدف از انتخاب رسانه انتقال پیام تبلیغات به مخاطبان هدف به طور موثر و اقتصادی است این شناخت دید بهتری به تبلیغ دهنده داده و در هدف گیری دقیق کمک به سزایی می کند. در هر کسب و کار و تجارتی شناخت مخاطبین بسیار حائز اهمیت است و این که شناخت درست مخاطبین تا چه میزان میتواند به رشد هر کسب و کاری کمک کند امری واضح و مبرهن است.

 برعکس نشناختن مخاطبین هدف نوعی بی گدار به آب زدن است و میتواند یک کسب و کار و حتی تبلیغات را به سمت شکست سوق دهد. همانطور که موقع شروع یک کسب و کار ابتدا مخاطبین آن را در نظر میگیریم، تبلیغات هم باید به شکلی برنامه ریزی شود که تمرکز اصلی آن در جذب همان افرادی باشد که به تجارت شما علاقه دارند. مثلا اگر میخواهید برند پوشاک خود را تبلیغ کنید بهره بردن از صفحه هایی(پیج های اینستا) در اینستا که در زمینه استایل و پوشاک فعالیت میکنند گزینه ی مناسبی است. چنین صفحه هایی مخاطبین ثابتی دارند که به سادگی به موارد مشابه جذب میشوند.

شما بر مبنای هر استراتژی تبلیغاتی ای که فعالیت کنید با سه دسته از  مخاطب ها مواجه هستید :

1- کسانی که قبلا از محصولات شما استفاده کرده اند.

2- کسانی که مجبور به استفاده از محصولات شما یا مشابه آن هستند.

3- کسانی که میخواهند از محصولات شما خرید کنند.

برای شناسایی درست مخاطبین هدف خود باید درباره آنها اطلاعات جمع آوری کنید. اینکه بدانید مخاطبین شما چه ویژگی هایی دارند؟  بیشتر از چه رده سنی هستند؟ جنسیت آنها چیست؟ درآمد آنها چقدر است؟ تعداد افراد خانواده آنها میانگین چند نفر است؟ از چه رسانه هایی بیشتر استفاده می کنند؟ در کدام مناطق زندگی می کنند؟ چه نوع موسیقی می شنوند؟ و در کل، چه فعالیت هایی در زندگی روزانه دارند و علایق آنها چیست؟

شناخت درست و دقیق دایره مخاطب ها در تبلیغات از اصلی ترین گام های تبلیغات بشمار می آید. کوچک ترین موارد در این راه مهم هستند و باید در نظر گرفته شوند.

رقبای خود را بشناسید

بازار و مخاطب تبلیغات شما با بازار و مخاطبین تبلیغات رقبای شما یکی است. بنابراین واضح است که شناخت توانایی ها و نقاط ضعف و قدرت رقبا و دانستن آنچه سرسخت ترین رقبا به آنها توجه میکنند، برای تمامی شرکت هایی که به دنبال تبلیغات هستند حائز اهمیت است. با شناخت نحوه کار و فعالیت رقبای موفق میتوانید از تجربیات آنها بهره ببرید و راه های شکست خورده را دوباره تکرار نکنید (آزموده را آزمودن خطاست)

اهمیت زمانبندی درست در تبلیغات

اهمیت زمان در هر کاری مطرح است و جزو مواردی است که تاثیر مهمی در روند کارها دارد. در تبلیغات نیز زمانبندی درست نقش بسزایی در دیده شدن و مورد توجه قرار گفتن یک تبلیغات موثر است.

تبلیغات فصلی

شخصی که مغازه لوازم التحریر دارد می داند که باید تبلیغات کار خود را از اواخر شهریور شروع کند چون فصل باز شدن مدارس در ایران از مهر ماه است و در نزدیکی شب یلدا کسی به لوازم التحریر توجه نمی کند.

در ابتدای زمستان تبلیغات ورزش ها و بازی ها زمستانه شدت میگیرد و از اواخر اسفند تبلیغات پوشاک اوج می گیرد.

در نظر گرفتن رویداد های زمانی و مناسبت های خاص در تبلیغات همیشه مهم بوده.

روانشناسی

یکی از مهترین مواردی که در زمانبندی تبلیغات مهم است این است که بدانید مصرف کننده ها طی سال های اخیر چگونه فکر میکنند، به چه مسائلی اهمیت می دهند و علایق آنها حول محور چه مضوعاتی میچرخد. در اواخر زمستان خیلی ها تصمیم میگیرند که تا شروع سال جدید وزن اضافی خود را کم کنند تا در دید و بازدید ها خوش اندام دیده شوند. حتما شما هم تبلیغات مربوط به ورزش و تغذیه را در این مدت دیده اید و شاید گاهی شما هم تحت تاثیر این تبلیغات قرار گرفته و ورزش را شروع کردید. اینکه بدانید دغدغه های فکری مخاطبین شما در زمان هایی چیست باعث میشود به درک و شناخت نسبی از آنها برسید که به موفقیت تبلیغات شما کمک زیادی میکند.

پاسخگویی

وقت واقعا طلاست و رقابت در بازاریابی سخت و نفسگیر است. یکی از مهمترین تاثیرات زمان بندی کمیپین های تبلیغاتی در بخش پاسخگویی مشخص میشود. پاسخگویی به بازخوردها در کوتاه ترین زمان ممکن یک گام بزرگ در پیروزی در رقابت نفس گیر بازار است. مهم ترین بخش زمانبندی درمورد پاسخ گویی باز میگردد به زمانی که  کسانی بعد از دیدن تبلیغات تحت تاثیر آن قرار گرفته و به دنبال اطلاعات بیشتر هستند یا سئوالی برایشان پیش آمده. با توجه به بازخورد های مخاطبان اگر به این موارد به موقع پاسخ داده شود هم میتواند اعتماد مخاطبان را جلب کرد و هم کمپین بازاریابی بهینه می شود.

البته موارد و نکات بیشتری را می توان به این لیست اضافه کرد و با توجه به افزایش رسانه های ارتباط جمعی مطالب بیشتری نیز روزانه به این موارد اضافه میشود.

.

پست های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها