مقدمه

در حال حاضر هنوز هم زمانی که از هوش مصنوعی صحبت می کنیم بسیاری تصور می کنند درباره ی ربات هایی که بدون داشتن احساس خاصی فقط فکر می کنند و تصمیم می گیرند حرف زده ایم. ربات هایی که گویا در آینده در بسیاری از کارها جایگزین انسان خواهند شد و بسیاری از اتفاقات را به دست می گیرند. البته این نوع تفکر از فیلم ها و انیمیشن هایی نظیر وال ایی نشات میگیرد که در آن ربات ها با توجه به برنامه ریزی که داشتند گاهی تصمیم هایی خلاف انسان ها می گرفتند و مانع برگشت انسان ها به کره زمین می شدند. هوش مصنوعی درواقع یک تکنولوژی به روز است، تکنولوژی که در آن سعی می شود به نحوی قابلیت تفکر را به ماشین ها یا ربات ها می دهد. البته نمی توان یک ربات را به گونه ای طراحی کرد که دقیقا شبیه به یک انسان فکر کند، نتایج تفکرات و اقدامات یک انسان گاهی می تواند کاملا غیر منطقی باشد از آن جا که احساسات در تفکر و تصمیم گیری یک انسان نقش مهمی دارد اما همانطور که می دانید نمی شود یک ربات را طوری برنامه ریزی کرد که احساسات را در نظر بگیرد. ماشین ها و ربات ها مضطرب نمی شوند و همیشه طبق الگوریتم های خاصی که برای آنها برنامه نویسی شده پیش می روند. در هر صورت آنها طبق منطقی پیش می روند که ما برایشان معین کرده ایم.

هوش مصنوعی هنوز به شکلی که تصور میکنیم عمومیت نیافته درواقع راه زیادی در پیش است که بتوان ربات های پیشرفته با انواع روش های تصمیم گیری و رفتارهای شبیه به انسان ساخت اما اکنون هوش مصنوعی به روش های دیگر در زندگی روزمره ی ما وجود دارد. بسیاری از کارهایی که در روز می کنیم تحت تاثیر هوش مصنوعی جلو می روند. در هنگام انجام یک جست و جوی اینترنتی یا گشت و گذار در صفحات شبکه های اجتماعی و بسیاری از حرکاتی که در دنیای اینترنت انجام می دهیم همگی از هوش مصنوعی تاثیر پذیرفته اند. اما این این که بدانید در کدام یک از قسمت ها هوش مصنوعی تاثیرگذار بوده کمی سخت است به این علت که هنوز درست نمی دانیم که هوش مصنوعی به طور دقیق چیست و چه کارهایی می کند. همه می دانیم که در آینده ای نه چندان دور تکنولوژی های به روز مثل ماشین لرنینگ، هوش مصنوعی، واقعیت مجازی و… به صورت فراگیر تمام ابعاد زندگی انسان ها را تحت تاثیر قرار خواهد داد پس بهتر است به جای دوری یا نگران بودن درباره ی گسترش آن بیشتر درباره ی حقیقت آن بیاموزیم تا فقط به وسیله فیلم های فراتخیلی پیش زمینه ی ذهنی غیرواقعی خود را عجیب تر کنیم.

هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی یا Artificial intelligence زیر مجموعه ای از علم های کامپیوتری و دیجیتال است که به ساخت ماشین ها و ربات هایی ارتباط دراد که بتوانند مثل یک انسان عمل و عکس العمل داشته باشند. هوش مصنوعی شاخه ای از علوم رایانه است که تلاش می کند هوش انسان را در ماشین تکثیر یا شبیه سازی کند ، بنابراین ماشین ها می توانند وظایفی را انجام دهند که معمولاً به هوش انسانی نیاز دارد. برخی از عملکردهای قابل برنامه ریزی سیستم های AI شامل برنامه ریزی ، یادگیری ، استدلال ، حل مسئله و تصمیم گیری است. ربات یا ماشینی که از هوش مصنوعی در ساخت آن استفاده شده به در یک موقعیت می تواند اطرافش را بررسی کند و موقعیت خودش را تحلیل کند اتفاقات اطراف را تا حدودی درک کند و ریکشن های طبیعی از خود نشان دهد. بنابر یک تحقیقات در دانشگاه آکسفور پیش بینی کرده اند که در سال 2030 بیشتر جایگاه های شغلی در آمریکا به دست دستگاه ها و ربات ها بدون دخالت انسان ها انجام خواهد گرفت البته این یک پیش بینی است و ممکن است شکل انجام گیری آن یا زمان درنظر گرفته شده تغییراتی داشته باشد ولی به هر صورت می دانیم که امروزه دنیا به سمت اتوماسیون شدن می رود. همینطور محققین فکر میکنند در آینده شغل هایی مانند مهندسان شبکه و برنامه نویس ها نیز به این صورت امروزی ادامه پیدا نکند. احتمالا در آینده نرم افزار های هوشمند با تکنولوژی های به روز مانند هوش مصنوعی خود برنامه نوسی کرده کد های خود را ارتقاء داده یا بهبود می بخشند.

هوش مصنوعی به چند دسته تقسیم میشود

هوش مصنوعی محدود یا (Artificial Narrow Intelligence یا ANI)

هوش مصنوعی محدود(ANI) که با نام “هوش مصنوعی ضعیف”(Weak AI) نیز شناخته می‌شود. سیستم های هوش مصنوعی با استفاده از تکنیک هایی مانند ماشین لرنینگ، یادگیری عمیق و قوانین با استفاده از الگوریتم ها طراحی می شوند. الگوریتم های یادگیری ماشین با استفاده از تکنیک های آماری برای یادگیری سیستم های هوش مصنوعی، آماده می شوند. از طریق یادگیری ماشینی، سیستم های AI بدون نیاز به برنامه ریزی خاصی برای انجام این کار، به تدریج در انجام وظایف بهتر می شوند.

هوش مصنوعی narrow or weak (ANI) که به آن AI ضعیف یا هوش مصنوعی ضعیف نیز گفته می شود، تنها نوع هوش مصنوعی است که تا به امروز موفق شده ایم به آن دست پیدا کنیم. هوش مصنوعی ضعیف هدف محور است ، برای انجام کارهای منفرد – یعنی تشخیص چهره ، تشخیص گفتار/ دستیارهای صوتی ، رانندگی با ماشین یا جستجوی اینترنت – طراحی شده است و در انجام وظیفه خاصی که برنامه ریزی شده است بسیار هوشمندانه عمل می کند.

اگرچه این ماشین ها هوشمند به نظر می رسند، اما آنها تحت نظر برنامه نویسی های محدودی عمل می کنند، به همین دلیل معمولاً از این نوع هوش مصنوعی به عنوان AI ضعیف یاد می شود. هوش مصنوعی ضعیف هوش انسان را تقلید یا تکثیر نمی کند ، بلکه فقط رفتار انسان را براساس طیف محدودی از پارامترها و زمینه ها شبیه سازی می کند.

نمونه هایی از استفاده هوش مصنوعی در زندگی روزمره که با آنها آشنا هستید.

Rankbrain توسط جستجوی Google

سیری توسط اپل ، الکسا توسط آمازون ، کورتانا توسط مایکروسافت

سایر دستیارهای مجازی IBM’s Watson

نرم افزار تشخیص تصویر/ چهره

اتوموبیل های خودران

فیلترهای هرزنامه ایمیل / ابزار نظارت بر شبکه های اجتماعی برای محتوای خطرناک

توصیه های محتوای سرگرمی یا بازاریابی براساس رفتار تماشا

هوش مصنوعی عمومی (Artificial general intelligence یا  AGI)

هوش عمومی مصنوعی (AGI) که به آن AI قوی یا AI عمیق نیز گفته می شود ، مفهوم دستگاهی با هوش عمومی است که از هوش و رفتارهای انسان تقلید می کند ، با توانایی یادگیری و استفاده از هوش خود برای حل هر مشکلی. AGI می تواند به گونه ای فکر کند ، درک کند و رفتار کند که در هر موقعیتی از انسان قابل تشخیص نباشد.

محققان و دانشمندان هوش مصنوعی هنوز به هوش مصنوعی قوی نرسیده اند. برای موفقیت ، آنها باید راهی بیابند تا ماشین ها را آگاه کنند ، و یک برنامه کامل از توانایی های شناختی را برنامه ریزی کنند. ماشین آلات باید یادگیری تجربی را به سطح بعدی برسانند ، نه تنها کارآیی را در کارهای منفرد بهبود ببخشند، بلکه توانایی استفاده از دانش تجربی را در طیف وسیعی از مشکلات مختلف نیز به دست بیاورند.

کاربردهای هوش مصنوعی

مانند دیگر تکنولوژی های به روز هوش مصنوعی هم در همه زمینه ها وارد شده. امروزه در آموزش، پزشکی، در فروش آنلاین، سیستم های کامپیوتری، کشاورزی، خودرو سازی و بسیاری از رشته ها و صنایع از هوش مصنوعی بهره میبریم.

پست های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها