تبلیغات محیطی و بیلبوردها: 9 باور غلط که باید اصلاحش کنیم

تبلیغات محیطی در دنیا تغییرات زیادی کرده است. این موردی است که اگر آن را دنبال نکرده باشید قطعا چیزهای زیادی را از دست دادید!

بسیاری از مردم فکر می‌کنند که می‌دانند تبلیغات محیطی چیست اما اغلب متوجه این نیستند که بسیاری از برداشت‌های شان از این رسانه تبلیغاتی قدیمی هنوز در گذشته باقی مانده است. بنابراین، برای اطمینان از اینکه درک کاملی از دنیای تبلیغات محیطی امروز و ارزشی که می‌تواند به برندهای مختلف در شکل‌ها و اندازه‌های متفاوت ارائه دهد، داشته باشید، فکر کردیم برای رد کردن بسیاری از افسانه‌ها و تفکرات اشتباه زمانی بگذاریم و برای شما مقاله ای بنویسیم.

تصورات نادرستی در مورد تبلیغات محیطی وجود دارد که متاسفانه هنوز هم اغلب آنها را می شنویم.

اگر ما در انجام وظیفه موفق شده باشیم، با درک کاملاً جدیدی از این رسانه مواجه خواهید شد.

از جمله توانایی آن در تقویت سایر تلاش‌های بازاریابی دیجیتال و سنتی شما به شکلی گسترده.

پس در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

زندگی برای گیر کردن در گذشته تبلیغات محیطی بسیار کوتاه است!

متأسفانه برخی از مردم، علی رغم اینکه صنعت تبلیغات در سال‌های اخیر دستخوش تحول عظیمی شده است، به سادگی نمی‌توانند رسانه‌های خاص را با دیدی جدید ببینند.

تبلیغات محیطی، مانند دیگر تبلیغات، اغلب قربانی این نوع تفکر شده است.

همانطور که می‌دانید، تیم کانون تبلیغاتی ایران زمین (ایزاکو) هر روزه در فضای تبلیغات محیطی زندگی می‌کند و نفس می‌کشد.

ما می‌دانیم که این صنعت از کجا آمده و در آینده به کجا می‌رود. خب به واقع ما و سایر همکاران آژانس های تبلیغاتی دیگر در حال ساخت همین صنعت هستیم و هر چقدر بخواهیم بگوییم که افسانه ها و باورهای غلط در مورد تبلیغات محیطی مربوط به گذشته است، فایده ای ندارد! ما خود را موظف می دانیم دائماً به مشتریان و شرکای خود در مورد روند صنعت تبلیغات از جمله زیرساخت های گسترده اطراف آن آموزش دهیم.

درست است که ما همیشه دوست داریم سازنده یک لحظه خوب باشیم که شما بگویید: “عجب تبلیغی”، ولی واقعا از دروغ گویی هم متنفریم. بنابراین برای رفع هر گونه سردرگمی یک بار و برای همیشه، ما به بسیاری از چیزهای اشتباهی که به طور منظم و شگفت انگیزی در این صنعت می شنویم، پاسخ می دهیم.

1. تبلیغات محیطی فقط برای بازاریابی برند خوب است


بیایید با بزرگترین و فراگیرترین تصور غلط شروع کنیم.

درست است، در گذشته، تبلیغات محیطی تا حد زیادی برای تلاش‌های بازاریابی همه برندها مورد استفاده قرار می‌گرفت.

اما بسیاری از مردم فراموش می کنند که در گذشته، تبلیغات محیطی یک تاکتیک قدرتمند تبلیغات محلی بود که به طور خاص برای برانگیختن تمایل و واکنش فوری و مستقیم مصرف کنندگان استفاده می شد. در حالی که این یک برداشت اولیه از تبلیغات محیطی است. با این وجود به توضیح این نکته کمک می کند که این رسانه همیشه برای برندسازی به تنهایی طراحی نشده است.

برای برانگیختن نوعی اقدام طراحی شده است.

امروز نیز اساساً همین امر صادق است.

از آگاهی از برند گرفته تا دعوت برای اقدام به یک عمل (و همه چیز در این بین) تبلیغات محیطی می تواند مکملی قدرتمند برای بازاریابی شما باشد. حتی بیشتر، این قدرت را دارد که تبدیل‌ مشتریان از آفلاین به آنلاین را انجام دهد و اساساً تاکتیک‌های بازاریابی دیجیتال شما را در دنیای واقعی تقویت کند.

بنابراین، بدون گزافه گویی، پر واضح است که تبلیغات محیطی نقشی بزرگ‌تر از «برند» به تنهایی بازی می‌کند.

2. تبلیغات محیطی فقط به بیلبوردهای کنار اتوبان و جاده اشاره دارد


تبلیغات محیطی بسیار بزرگ تر از بیلبوردها (به تنهایی) است.

از نقاشی‌های دیواری عظیم گرفته تا برچسب های بزرگ روی بدنه اتوبوس تا «مبلمان خیابانی» (مثلاً نیمکت‌های پارک و ایستگاه های اتوبوس)، تبلیغات محیطی تقریباً هر سازه ای را که یک برند می‌تواند پیام خود را روی آن بچسباند، شامل می‌شود.

3. تبلیغات محیطی واقعاً گران است


چیزی که بسیاری از مردم نمی دانند این است که تبلیغات محیطی کمترین هزینه را در بین تمام رسانه های سنتی ارائه می دهد. این در مقایسه با نوع تبلیغاتی که امروزه می بینیم، به ویژه در قالب های مختلف دیجیتال و شبکه های اجتماعی، مقرون به صرفه است. اما این تصور نادرست در مورد گران بودن تبلیغات محیطی ناشی از این تصور است که مردم و برخی صاحبان مشاغل می گویند:

تبلیغات محیطی همان بیلبوردهای بزرگ و جذاب است و خب قطعا باید خیلی گران باشد!

اگر به دنبال کسب نتایجی فراتر از آگاهی از برند به تنهایی هستید، راه‌های زیادی برای انجام این کار مقرون به صرفه در فضای تبلیغات محیطی، صرف نظر از اندازه کسب‌وکار یا بودجه‌تان وجود دارد.

4. خرید تبلیغات محیطی صرفاً بر اساس روابط است


ایجاد روابط قوی در هر صنعتی مهم است. صنعت رسانه و تبلیغات به هیچ وجه از این قاعده مستثنی نیست.

با این حال، بارها و بارها شنیده‌ایم که مردم می‌گویند تنها راه برای کسب بهترین نرخ‌های تعامل با برند در دنیای تبلیغات محیطی، ایجاد روابط شخصی با تک تک صاحبان رسانه‌ای است که با آنها کار می‌کنید.

ممکن است در گذشته اینطور بوده باشد، به خصوص در زمانی که خرید رسانه، به طور کلی غیرمتمرکزتر از الان بود اما امروزه، اینطور نیست.

اکنون که داده‌ها نقش برجسته‌تری در فضای تبلیغات محیطی ایفا می‌کنند،

صرف نظر از قالب تبلیغات، ایجاد رابطه دیگر تنها کلید موفقیت نیست.

با راه های ارتباطی که امروزه از کانون های تبلیغاتی و آژانس ها از جمله کانون تبلیغاتی ایران زمین در اختیار دارید می توانید به راحتی ارتباط برقرار کنید و مشاوره بگیرید. بعد از اینکه تصمیم گرفتید چه تبلیغاتی بیشترین سود را برای شما به ارمغان می آورد نیز می توانید بلافاصله برنامه ریزی کمپین خود را شروع کنید.

5. تبلیغات محیطی یک فرآیند طولانی و پر زحمت است


این بستگی به نوع تبلیغی دارد که اجرا می کنید.

برای مثال، اگر در حال سفارش یک بیلبورد عظیم هستید،

این مراحل شامل توسعه خلاقانه و تأیید، تولید و تصحیح، و در نهایت نصب و اکران آن شود.

در حالی که خرید رسانه‌هایی مانند این بیلبوردها نسبتاً کلیدی است

اما قدری آمادگی و برنامه‌ریزی باید وجود داشته باشد که باید در نظر گرفته شود

تا این نوع سفارش تبلیغاتی بدون نقص انجام شود و از هدر دادن بودجه‌های بازاریابی ارزشمند جلوگیری شود.

6. تبلیغات محیطی در یک بازار بسیار شلوغ ارائه می شود


این دور از واقعیت نیست.

البته که صاحب رسانه های بسیار بزرگی وجود دارند

اما حتی بزرگ ترین آنها نیز تنها بخشی از کل موجودی تبلیغات محیطی را در اختیار دارند. درصد بسیار دیگری در میان ده ها صاحب رسانه مختلف در سراسر ایران پخش شده است. بنابراین، اگر به اجرای یک کمپین تبلیغاتی محیطی علاقه دارید، قطعا فقط با افراد و شرکت های بزرگ کار نمی کنید و قیمت سنگین تری که گاهی اوقات با نام آنها همراه است را بر دوش نمی کشید.

در واقع، هنگامی که به دنبال تبلیغات در فضاهای خاص تر می روید، آنها نقش کمتری بازی می کنند.

مثلا مجری انحصاری تبلیغات محیطی در اتوبان تهران- قم که شاهراه مواصلاتی 17 استان کشور است،

کانون تبلیغاتی ایران زمین است که سابقه 15 ساله دارد.

7. تبلیغات محیطی مبتنی بر داده نیست


گفتن اینکه فضایی که در آن کار می کنیم مبتنی بر داده نیست، راهی عالی برای خنداندن ما است!

بیایید صادق باشیم.

مانیتورینگ و نظارت بر تبلیغات، تجربه برندهای قبلی، ترافیک گذر از کنار آن تبلیغات و…

اطلاعات زیادی را در ترکیب با هم به ارمغان آورده‌اند تا به تصمیم‌گیری هوشمندانه‌تر و مؤثرتر شما کمک کنند.

و از آنجایی که تبلیغات محیطی در دنیای واقعی اکران می گردد، ما همچنین از داده‌های ترافیکی محورها و تحرک مردم در ساعت ها و ایام سال استفاده می‌کنیم تا الگوهای حرکت مصرف‌کننده را با جزئیات درک کنیم.

به عنوان مثال، می‌توانیم شناسایی کنیم که چه حوزه‌های تجاری و کسب‌وکارهایی در آن مناطق دارای بیشترین تراکم مشتری هستند.

طبق آمار وزارت راه در اتوبان تهران- قم در یک روز 600.000 تردد خودرو وجود دارد که آمار بسیار بالایی است و اگر توجه به این کنیم که در تعطیلات این رقم بسیار بیشتر می گردد، خود نشان دهنده اهمیت تبلیغات در این شاهراه است.

حال به این داده ها اقشار مختلف مردمی که از آنجا رد می شوند تا به شهرهای مختلف خود بروند را اضافه کنید.

پس شما با کلکسیونی از جنبه های مختلف و اساسی تبلیغات محیطی روبرو هستید

که در جایی مثل تهران هم نمی توانید چنین تنوعی پیدا کنید!

8. تبلیغات محیطی قابل اندازه گیری نیست


نیمه دیگر سکه مبتنی بر داده های اندازه گیری شده است:

  • اندازه گیری تبدیل مخاطب آفلاین به آنلاین (از راه های گوناگون امکان پذیر است)
  • ROI یا نرخ بازدهی سرمایه واقعی را به عنوان تابعی از افزایش نام تجاری اندازه گیری کنید
  • کمپین ها را در زمان خاص محصول یا خدمت خود انجام دهید تا میزان موفقیت شما را افزایش دهد

بنابراین، اگر تا به حال فکر می کردید که تبلیغات محیطی مانند جعبه سیاهی است

که در آن هیچ راه واقعی برای درک عملکرد، فراتر از غریزه و احساس درونی شما وجود ندارد،

وقت آن است که دوباره فکر کنید.

گذشته را فراموش کنید و به آینده تبلیغات محیطی قدم بگذارید


نکته مهم این است که تبلیغات محیطی در چند سال اخیر تغییرات زیادی کرده است.

دیگر همان چیزی نیست که قبلا بود.

از آنجا که به عنوان برندها و بازاریابان، اکنون به روشی بهتر برای برنامه ریزی، خرید، اجرا و اندازه گیری کمپین های تبلیغات محیطی خصوصا تبلیغات بیلبوردی دسترسی دارید،

به لطف انبوهی از داده ها و خلاقیت ها، شانس بسیار بیشتری برای عملکرد دلخواه شما وجود دارد.

بنابراین، دیگر تمام فرضیات و تصورات اشتباه خود را از گذشته کنار بگذارید.

اگر در این مسیر به کمک نیاز داشتید، تیم کانون تبلیغاتی ایران زمین آماده است تا مطمئن شود که کمپین‌های تبلیغاتی شما بدون مشکل انجام می‌شوند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع تبلیغات محیطی ما از جمله بیلبوردها با ما در تماس باشید.

ما در دو شعبه در شهرهای قم و تهران آماده پاسخگویی به نیازهای تبلیغاتی شما هستیم.

نگارش: حسام بهمن (کارشناس تولید محتوای کانون تبلیغاتی ایران زمین)

پست های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها