در سال ۱۹۶۰ کمپین تبلیغاتی مکدونالد با عنوان ” به دنبال قوس های طلایی” (که اشاره به دو آرک طلایی دارد که کنارهم حرف M را می سازند) فروش این شرکت را بسیار بالا برد. Ray Kroc به عنوان مغز متفکر مکدونالد اعتقاد زیادی به تبلیغات داشت او بر این عقیده بود که تبلیغات هزینه نیست بلکه یک سرمایه گذاری است که اگر درست انجام شود در آخر چیزی بسیار بیش از آنچه هزینه شده را باز خواهد گرداند.

 

 مک دونالد  به عنوان یکی از مهم‌ترین رستوران‌های زنجیره‌ای در جهان شناخته می‌شود که تقریبا بیشتر مردم دنیا اگر ساندویچ‌های آن را نچشیده باشند، قطعا نام آن را شنیده‌اند؛ بنابراین طبیعی است که برند مذکور در راستای معرفی بهتر محصولات خود، ایده‌های خلاقانه‌‌ای را در تبلیغات و بازاریابی خود به کار گیرد.


در همین راستا در اینجا به یکی از تبلیغات جالب و تأثیرگذار این شرکت اشاره می‌کنیم که از طریق یک بیلبورد بزرگ تبلیغاتی به نمایش درآمده است. این بیلبورد که توسط گروه تبلیغاتی لئوبرنت ارائه شده، حضور برند مک‌دونالد را به عنوان یک فست‌فود موفق، در زندگی‌های امروزی نشان می‌دهد.


این بیلبورد به صورت یک ساعت آفتابی طراحی شده است که ساعت‌های مختلف روز را با یکی از محصولات مک‌دونالد نشان می‌دهد.

 

 


این تبلیغ خلاق از جمله کارهای درخشان تبلیغاتی برند مک‌دونالد به شمار می‌رود که به خوبی توانسته است حضور این برند را در بیشتر ساعات زندگی نشان دهد.


به عنوان مثال، عقربه این ساعت آفتابی در ساعات آغازین صبح روی نوشیدنی‌های گرم مک‌دونالد قرار می‌گیرد و به همین نحو تا هنگام ظهر، محصولات مختلف غذایی این برند نمایش داده می‌شوند تا اینکه رأس ساعت ۱۲، عقربه ساعت مذکور روی ساندویچ‌های معروف برند مک‌دونالد، به عنوان وعده ناهار، قرار می‌گیرد.


از جمله نکات خلاقانه‌ای که در این آگهی تبلیغاتی وجود دارد، کاربرد آن به صورت یک بیلبورد بزرگ در سراسر شهر است، به این معنا که برند مک‌دونالد به خوبی بر این نکته واقف است که استفاده از ابزارهای تبلیغاتی سنتی را نمی‌توان به کناری نهاد و با وجود وفور رسانه‌های مجازی، نمی‌توان از شیوه‌های قدیمی‌تر تبلیغات دست کشید؛ چراکه این یک واقعیت است که مردم هر چقدر هم که سرشان در گوشی‌های هوشمندشان باشد، در نهایت از خانه خود بیرون خواهند آمد و سرشان را بالا خواهند گرفت؛ پس چه بهتر که بیلبوردهای نصب شده در سطح شهرها را از نظر دور نداشته باشیم و از آنها به عنوان یک سیستم تبلیغاتی تأثیرگذار استفاده کنیم.


از طرفی بیلبورد ساعتی مک دونالد این واقعیت اجتماعی را نیز منعکس می‌کند که غذاهای آماده‌ای مانند برند مک‌دونالد، به شدت با زندگی ماشینی امروز گره خورده‌اند و بسیاری از افراد در ساعات کاری خود به سوی چنین غذاهایی که راحت و سریع و در عین حال ارزان‌قیمت هستند، کشیده می‌شوند؛ به همین دلیل نیز آژانس تبلیغاتی لئوبرنت با آگاهی از این نکته مهم، به نوعی توانسته است برند مک‌دونالد را به عنوان یک برند غذایی نشان دهد که در دنیای پرتحرک امروزی می‌تواند همراه خوبی برای ساعات ارزشمند کاری افراد باشد.

 

در ادامه با ایران زمین همراه باشید تا نمونه هایی دیگر از تبلیغات برند موفق مک دونالد را شاهد باشیم.

ساندویچ روزنامه ای مک دونالد
تبلیغات روزنامه ای ساندویچ جدید مک دونالد در سوئد
 

 
دستمال های مک دونالد
این دستمال های غول پیکر هنگام تبلیغ بزرگترین همبرگر مک دونالد در استکهلم پایتخت سوئد استفاده شد.
 

 
ایستگاه اتوبوس مک دونالد
تبدیل یک ایستگاه اتوبوس معمولی به رستوران مک دونالد.
 

 
ساعت شنی قهوه ی مجانی مک دونالد
جورچین یا پازل مک دونالد
پوسترهای خیابانی یا پوسترهایی که در هوای آزاد بکار برده می شوند تبدیل به بزرگترین جورچین های سرگرم کننده شده اند. این کار در سوئد برای تاسیس McDonald’s Large Coffee به قیمت ۱ یورو انجام شد.
 

شیرهای طعم دار طبیعی

بیلبورد پای مک دونالد McDonald’s Pie
ایبن بیلبورد هنگام تاسیس مک دونالد در نیوزیلند بکار برده شد.
 

 
Wi-Fi مک دونالد

ظرف سالاد طبیعی و تازه ی مک دونالد

پوستر هوشمندانه ای که در آن از سبزیجات تازه استفاده شده است، یک اتاقک انتظار ایستگاه اتوبوس را به یک یخچال تبدیل کرده است.

 

تبلیغ کریسمس مک دونالد

 

 

ایستگاه اتوبوس مک دونالد

این آگهی خلاقانه برای تبلیغ شبانه روزی بودن رستوران های مک دونالد در استرالیا طراحی شده است.
 

پین لوکیشن McDelivery  (دلیوری مک دونالد)

مینیمالیسم یک رویکرد متداول در تبلیغات چاپی مک ‌دونالد بوده وهست.

این کمپین، که ایده‌ ای از لئو بورنت بوده است، یک آیکون کلاسیک پین لوکیشن را نشان میدهد که به دانه های کنجد، دانه های خیار، کچاپ و نوشدنی تبدیل شده اند.

 

ما تحویل می‌دهیم

آیا می‌دانید که وقتی حتی نیازی به نمایش کامل لوگوی خود (درست مانند نام برند)  ندارید، به سطح آگاهی از برند صد درصد رسیده‌اید؟

برای تبلیغ خدمات دلیوری  مک دونالد  مجموعه ‌ای از پوسترها را منتشر کرد که در آن ها آرش ‌های طلایی (خطوط فواره ای که M حرف   مکدونالد را تشکیل می دهند ) به سمت خانه‌ ی شما پرتاب می‌شوند.

با یک مینیمالیسم قوی ، استفاده هوشمندانه از رنگ، ایده القائ ارتباط سریع بین مک دونالد و منزل شما به ذهن متبادر می شود.

انعکاس‌ها

با نمایش انعکاس‌های آبی از چراغ‌های شهر در خیابان‌های بارانی، این  بنر در نگاه اول تقریباً مانند نقاشی‌های  رنگ روغن  به نظر می‌رسند.

اما با یک نگاه سریع به لوگو و شعار ساده “تا دیر وقت باز است” یا (Open Late)،  بر میخوریم و پیام را دریافت می کنیم.

 

انباشت آیکونیک کلمات

مک دونالدی ها به اندازه کافی شجاع هستند که به شما فقط یک نگاه یا اشاره ای  کوتاه از لوگوی خود را نشان دهند چرا که می‌دانند شما آن را تشخیص خواهید داد.

حالا، این کمپین از لئو بورنت حتی این کار را هم نمی‌کند !

در این کمپین مواد تشکیل دهنده غذاهای معروف خود را صرفا به صورت انباشت روی هم نوشته و میداند که با این خلاقیت می تواند در میان مردم بحث  در مورد مک دونالد را زنده نگه دارد..

بهترین چیز درباره تبلیغ بدون هیچ نشانه‌گذاری چیست ؟

مردم را به گفتگو ترغیب می‌کند.

دلیوری مک دونالد در سختی ها

این کمپین، که توسط TBWA پاریس در زمستان ۲۰۱۹ ساخته شده بود ، نشان می‌دهد که هیچ چیز مانند دلیوری مک دونالد نمی تواند در یک روز بارانی آسایش را برای شما به ارمغان بیاورد!

اثر حرف M

این طراحی مردم را مستقیماً  به کودکی شان ارجاع میدهد.

زمانی که در صنول خودروی پدرشان مینشستند و وقتی حرف M  مک دونالد را می دیدند دهان خود را مانند حرف M  مک دونالد آویزان میکردند!

مک دونالد با استفاده از حس نوستالژی مردم اینبار به جامعه نشان داد ، دهه هاست که جزو بهترین ها هستند.

مسئولیت اجتماعی مک دونالد در دوران کرونا

مک ‌دونالد در آن دوران  نسخه های جدیدی از لیوان‌های مک ‌کافه و استیکرهای نشان مک ‌دلیوری عرضه کرد  که مشتریان را به وب‌سایت vaccines.org هدایت می‌کرد، یک سایت که اطلاعات زیادی درباره چگونگی محافظت از خود در برابر کرونا و نقاط ارائه دهنده واکسن ارائه می داد.

بسته‌بندی جدید مک دونالد در آن به نقشه ای آبی اشاره می کند و شعار “ما می توانیم  این کار را انجام دهیم “را بر روی این بسته بندی درج کرده و امید تغییر وضعیت شهر های قرمز رنگ به رنگ آبی و از بین رفتن کرونا را به جامعه تزریق میکند.

(البته که شیطنت سیاسی نیز در این بین احساس می شود به این توجه داشته باشید که نقشه های آبی نماد ایالت هایی است که به دموکرات ها رای می دهند و رنگ قرمز نماد جمهوری خواهان آمریکاست ! )

ژنا جنت، معاون روابط عمومی مک ‌دونالد ، توضیح داد که مشارکت مک دونالد نشان از مسئولیت پذیری اجتماعی یک شرکت غذایی در حین پاندمی کروناست.

“ما همه می‌خواهیم خودمان و عزیزانمان را حفاظت کنیم و دوباره با جوامع خود متحد شویم. مک ‌دونالد به این ایفای نقش افتخار می کند، ارائه اطلاعات ساده‌ای که می‌تواند به حفظ ایمنی مردم  کمک کند.. ما یک تیم هستیم و امروز جامعه نیاز به اتحاد  همه مردم دارد.. ما با افتخار به این همکاری  ادامه می دهیم تا اطلاعات مورد اعتماد و تأیید شده درباره واکسن‌های کروناویروس ۱۹ را به مشتریانمان در سراسر جهان ارائه دهیم”

مک ‌دونالد یکی از اولین حامیان واکسن بود و در تمام شعبات خود اعلام کرد که به کارمندانی که واکسن می‌زنند، چهار ساعت مرخصی با حقوق و مزایا ارائه خواهد داد.

تعدادی از زنجیره‌های غذایی دیگر نیز مشتریان خود را به دریافت واکسن تشویق کرده‌اند

یکی از رایج ترین مشوق ها ارائه هدایای رایگان به  افراد دارای کارت واکسن بود.

 کریسپی کریم دونات رایگان به مشتریان واکسینه خود ارائه داد و بادوایزر با هدیه یک نوشیدنی رایگان به مشتریانش تلاش کرد آنها را به واکسینه شدن تشویق کند.

نیتانز فیموس هم در این ماجرا شرکت کرد و به کسانی که کارت واکسنشان را به رستوران پرچم کانی آیلند بیاورند، هات داگ رایگان هدیه خواهد داد.

ورود مک دونالد به دنیای انیمه

انیمه‌ها و مانگاهای ژاپنی از دهه ۱۹۸۰ به بعد، زمانی که فضای فرهنگی ژاپن در حال توسعه بود، از عناصر مختلفی از فرهنگ غربی الهام می‌گرفتند، از جمله برندهای تجاری معروف.

 مک‌دونالدز با آرشهای طلایی شناخته شده‌اش از جمله برندهایی بود که در انیمه ها استفاده می شد.

 اما به دلیل محدودیت‌های قانونی، استودیوها و هنرمندان مجبور بودند این برند را با تغییرات کوچک تغییر دهند تا از بروز مشکلات قانونی جلوگیری کنند.

 در نتیجه، آن‌ها لوگوی مک‌ دونالد را برعکس می‌کردند و به ویک دونالد تبدیل می‌کردند (تبدیل M به W)، و یک رستوران  فرضی را ایجاد می کردند.

تا سال ۲۰۲۴، مک‌ دونالد هیچگاه به طور رسمی از این فرهنگ انیمه و مانگا حمایت نمی‌کرد.

 اما در فوریه ۲۰۲۴، مک ‌دونالد  برای اولین بار وارد این فضا شد و نسخه مجازی خود را با نام ویک ‌دونالدز به عنوان بخشی از یک کمپین تبلیغاتی معرفی کرد.

این کمپین شامل محصولات ویژه ای بود که با طراحی متناسب با مانگا و انیمه توسط هنرمند معروف آکی برایت ارائه شد.

 کمپین به ‌صورت جهانی در ۳۰ بازار مختلف اجرا شد و با همکاری ویدن و کندی نیویورک طراحی و اجرا شد.

همچنین، به منظور حمایت بیشتر از این کمپین، مک‌دونالد همکاری با استودیو پیروت، یکی از معروف‌ترین استودیوهای انیمه ژاپنی، و هنرمندان دیگر مانند رئول، یک خواننده و ترانه ‌سرای ژاپنی، را آغاز کرد.

 این همکاری شامل انتشار انیمه‌های ویک‌دونالدز و ایجاد ویدیو کلیپ‌های انیمه‌ای و موسیقی‌های متناسب با این کمپین بود.

.

همچنین شمارا دعوت میکینم سری مقالات خلاقیت در تبلیغات را بخوانید

پست های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها