تبلیغات VOD و انواع آن: چرا کسب و کارها باید از آن استفاده کنند

به احتمال زیاد، شما یکی از میلیون‌ها نفری هستید که در سراسر جهان هر روز از VOD استفاده می‌کنند.

این پرتقاضاترین راه برای تماشای ویدیو در سال 2021 است و می‌توان آن را در همه جا از سرگرمی گرفته تا تبلیغات پیدا کرد.

اما اگر تعجب می کنید:

“VOD چیست؟” یا «چرا اینقدر مهم است؟»

نترسید! ما اینجا هستیم تا شما را به طور کامل با آن آشنا کنیم.

در این راهنما، همه چیزهایی را که باید در مورد VOD بدانید، از جمله اینکه چیست، چرا اهمیت دارد

و چرا باید از آن در تجارت کسب و کار خود استفاده کنید، توضیح خواهیم داد.

VOD چیست؟


VOD یا ویدیو بر حسب تقاضا، هر پلتفرم توزیع محتوا است که به بینندگان این امکان را می دهد که انتخاب کنند چه زمانی، کجا و چگونه رسانه ها را مشاهده کنند.

به عبارت دیگر:

آنها می توانند به سادگی روی یک پیوند کلیک کرده و شروع به تماشای یک ویدیو کنند.

برای مثال، اگر روی ویدیوی یوتیوب تعبیه‌شده در اینجا کلیک کنید و شروع به پخش کند،

این ویدیو به صورت کاملاً درخواستی است.

از آنجایی که VOD از طریق اینترنت پخش می شود، مانند تلویزیون پخش سنتی به اتصالات کابلی یا ماهواره ای متکی نیست. اگر پهنای باند کافی دارید، می توانید تماشا کنید!

این به کاربران امکان می دهد با استفاده از هر دستگاه دارای اینترنت، محتوای پخش از پیش ضبط شده را پیدا کرده و تماشا کنند.

ویدیوی درخواستی دارای 3 مزیت اصلی است. این ویدئو به بینندگان اجازه می دهد:

  1. در هر زمان تماشا کنید. کاربران می توانند هر زمان که بخواهند محتوا را پخش کنند. برخلاف برنامه‌های تلویزیونی «خطی»، که فقط به‌صورت بلادرنگ پخش می‌شوند، VOD به یک برنامه زمان‌بندی تعیین شده متکی نیست.
  2. آنچه را که تماشا می کنند کنترل کنید: در مقایسه با برنامه ریزی تلویزیونی سنتی، کاربران فرصت بیشتری برای انتخاب آنچه تماشا می کنند دارند.
  3. از کنترل‌ پنل آن رسانه استفاده کنید: کاربران می‌توانند پخش، مکث، عقب، سریع به جلو، و نحوه تماشای محتوا را کاملاً کنترل کنند. به این ترتیب، آنها هرگز چیز مهمی را از دست نمی دهند.

هنگامی که همه اینها را ترکیب می کنید، VOD به مخاطبان آزادی می دهد تا محتوا را به روشی راحت و در دسترس مشاهده کنند.

و البته چیزهای زیادی برای تماشا وجود دارد!

می‌توانید محتوای ویدیوی درخواستی را به انواع مختلف محتوا ارائه دهید:

  • تدریس خصوصی آنلاین
  • درس ها و کلاس ها (موسیقی، رقص، مهارت های تخصصی)
  • برنامه های تناسب اندام
  • اجرای موسیقی و رویدادهای ورزشی
  • نمایش محصولات
  • دوره های مدرسه و دانشگاهی
  • تیم سازی شرکتی
  • پادکست و مصاحبه

ویدیوی درخواستی یا VOD بخش مهمی از بسیاری از مدل‌های مختلف کسب‌وکار مدرن امروزی است.

برخی از شما احتمالاً هر روز خودتان استفاده می‌کنید.

در واقع، در پی همه‌گیری کووید-19 ارزش بیشتری نیز پیدا کرده است.

در بخش بعدی، شما را با 3 مدل برتر کسب و کار VOD آشنا می‌کنم تا بتوانید ببینید که افراد از کدام مدل‌ها برای کسب درآمد از محتوای ویدیوی خود استفاده می‌کنند.

3 مورد از بهترین بیزنس مدل VOD


هر سازنده محتوای ویدیویی می تواند مخاطبان وفادار خود را به یک کسب و کار موفق VOD تبدیل کند.

برای شروع، در اینجا ۳ روش محبوب برای کسب درآمد از ویدیوهایتان آورده شده است:

SVOD (ویدئوی درخواستی اشتراکی)


مدل SVOD یا Subscription Video-On-Demand به بینندگان امکان دسترسی کامل به کتابخانه ویدیویی را با هزینه ماهانه یا سالانه می دهد.

این اشتراک های پولی تمام محتوای مورد علاقه بینندگانش را در یک پلتفرم بدون تبلیغات یا پنجره بازشو به بینندگان نشان می دهد.

اکثر کاربران VOD ترجیح می دهند برای برنامه های اشتراک پول خرج کنند. نظرسنجی CMO گزارش می دهد که بینندگان 65٪ از وقت خود را در خانه صرف تماشای خدمات SVOD می کنند.

این امر SVOD را به منبع درآمد مطمئنی برای صاحبان مشاغل تبدیل می کند.

برخی از خدمات اشتراکی که احتمالاً می شناسید عبارتند از…

  • Netflix
  • Amazon Prime 
  • Disney+
  • Hulu

و در ایران فیلیمو، نماوا، فیلم نت و… ازین دسته اند.

این غول ها نمونه های خوبی از SVOD هستند. با این حال، مدل‌های اشتراک می‌توانند برای هر کسب‌وکار ویدیویی با اندازه کار کنند!

به عنوان مثال، یکی از مشتری های سایت Uscreen BirdieTime یک برنامه فوق العاده موفق برای افرادی با علاقه خاص خاص ایجاد کرد: گلف.

محتوای ویدیویی BirdieTime شامل نکات آموزشی، اخبار، یک گروه اجتماعی منحصر به فرد و برنامه های مربیگری مناسب است.

آنها همچنین به اعضا امکان پرداخت ماهانه یا سالانه را می دهند.

به محض ورود، دسترسی نامحدود به همه ویدیوهای موجود در آرشیو محتوای BirdieTime دارند:

آن‌ها می‌توانند از طریق تلفن یا رایانه و لپ تاپ خود به این مورد دسترسی داشته باشند.

بنابراین زمانی که در خارج از پلتفرم دوره آموزشی هستند، همیشه فقط چند کلیک با یک آموزش فاصله دارند.

برای الهام بیشتر، این لیست از داستان های موفقیت SVOD از صاحبان مشاغلی مانند شما را بررسی کنید!

TVOD (ویدیوی تراکنشی برحسب تقاضا)


TVOD یا Transactional Video-On-Demand از فرمت پرداخت به ازای مشاهده استفاده می کند.

مشتریان برای دسترسی به محتوای خاصی یک بار خرید می کنند.

به عنوان مثال، خرید فصل های کامل یا قسمت های جداگانه از برنامه های تلویزیونی مورد علاقه خود از طریق Amazon Prime یا iTunes و فیلیمو، نماوا و…

کسب‌وکارهای مبتنی بر TVOD می‌توانند با دریافت هزینه کمی بالاتر به ازای هر خرید، درآمد بیشتری داشته باشند.

این به این دلیل است که آنها معمولاً روی تراکنش‌های یک‌باره متمرکز هستند

و مشتریانی که به دنبال این ویدیوها هستند، قیمت بیشتری را برای ویدیوی خاصی که می‌خواهند می‌پردازند.

با این حال، در این مدل، کسب‌وکارهای TVOD باید مطمئن شوند که مقدار خرید به اندازه کافی بالا می‌ماند تا سود ثابتی کسب کند و البته این می‌تواند کار سختی باشد.

پیشنهاد ما این است: از SVOD و TVOD با هم استفاده کنید.

ارائه اشتراک و تراکنش‌های فردی پتانسیل درآمد بالاتری را برای شما ایجاد می کند.

به عنوان مثال، تلویزیون HighVibe علاوه بر بسته‌های SVOD، یک دسته پرداخت به ازای نمایش نیز دارد.

مشتریان می‌توانند علاوه بر اشتراک‌های معمولی خود، دسترسی یک‌باره به پخش‌های زنده و ویدیوهای ویژه (مانند خرید بلیت کنسرت) را خریداری کنند.

AVOD (تبلیغات ویدیویی بر حسب تقاضا)


AVOD یا تبلیغات ویدیوی درخواستی، اساساً برای بینندگان «رایگان» است زیرا هیچ هزینه‌ای برای تماشا نیاز ندارد.

درآمد AVOD از کسب و کارهایی است که برای تبلیغات کوتاه ویدیوهای شما هزینه می کنند.

برای بینندگان، این یک مورد آشنا است. زیرا شبیه تلویزیون کابلی است.

جایی که آنها برای تماشای برنامه‌ها «قیمت» تماشای تبلیغات را پرداخت می کنند.

پلتفرمی که در این زمینه موفق ترین بوده YouTube بوده است.

احتمالاً متوجه تبلیغاتی شده‌اید که قبل، حین و بعد از ویدیوها ظاهر می‌شوند.

البته آپارات در ایران نیز نمونه ای ازین دست است.

این روش پیش‌فرض برای کسب درآمد با ویدیوی درخواستی بود و در حالی که برخی از تولیدکنندگان محتوا درآمد خوبی کسب می‌کنند، 96.5 درصد برای کسب درآمد از محتوا با استفاده از یوتیوب و سایر مدل‌های تجاری مبتنی بر تبلیغات تلاش می‌کنند.

معامله سختی است. این تبلیغات یعنی:

  • قوانین و مقررات سختگیرانه در مورد محتوای شما
  • هیچ کنترلی روی تبلیغات مرتبط با محتوای شما وجود ندارد.
  • درآمد کاملاً به تبلیغ کنندگان بستگی دارد، نه کیفیت محتوای شما.
  • ترافیک بیننده کمتر، زیرا اکثر سیستم عامل های AVOD توسط مصرف کنندگان شناخته شده نیستند.

مدل‌های AVOD می‌توانند امتیازدهنده باشند اما ممکن است در بلندمدت با نیازهای کسب‌وکار شما سازگار نباشند.

چرا VOD در سال 2021 مهم شد؟


در سال 2021، ویدئو به روش تعامل با مصرف کننده تبدیل شده است.

تا سال 2022، 82 درصد از کل ترافیک اینترنت مصرف کننده از طریق ویدیوهای آنلاین استفاده می شود.

چندین دلیل کلیدی وجود دارد که VOD به چنین ضرورتی تبدیل شده است. بیایید آنها را تحلیل کنیم.

1. مردم به طور فعال به دنبال ویدیو هستند.


امسال، افراد بیشتری نسبت به همیشه به دنبال ویدیو هستند.

در حقیقت، وب‌سایت‌های دارای ویدیو شاهد افزایش ۱۵۷ درصدی ترافیک جستجوی ارگانیک خود بوده‌اند.

این به این دلیل است که مردم در واقع ویدیوها را جذاب‌تر و آموزنده‌تر از سایر انواع محتوا می‌دانند.

در واقع، یک مطالعه در سال 2020 توسط Wyzowl نشان داد:

  • 72 درصد از مشتریان ترجیح می دهند از طریق ویدیو در مورد محصولات یا خدمات بیاموزند.
  • بینندگان، 95٪ از یک ویدیو را که یک محصول یا خدمات را توضیح می دهد درک می کنند (در مقابل درک 10٪ هنگام خواندن متن توضیحی).
  • 65 درصد از مردم ترجیح می دهند برای حل یک مشکل یک ویدیو تماشا کنند.

ما نمی گوییم که اشکال دیگر رسانه ها مهم نیستند! اما اهمیت ویدیو برای مخاطبان در همه جا همچنان در حال افزایش است.

2. مردم خواهان انتخاب و کنترل بیشتری بر آنچه تماشا می کنند، هستند.


بسیاری از مردم روابط خود را با ارائه دهندگان خدمات کابلی قطع می کنند و به جای آن برای سرویس های پخش VOD ثبت نام می کنند. این مثل برش بند ناف می ماند!

به این دلیل است که VOD به مخاطبان، انعطاف پذیری و عملکرد را می دهد تا دقیقاً آنچه را که می خواهند و در زمانی که می خواهند تماشا کنند.

VOD به سادگی چیزهای بیشتری را به مشتریانش ارائه می دهد. به خصوص اکنون که می توانند محتوایی را که قبلاً فقط با کابل در دسترس بود، مانند رویدادهای ورزشی زنده تماشا کنند.

به همین دلیل است که تعداد عضویت‌های ویدیوی پخش زنده برای اولین بار در سال 2018 از عضویت تلویزیون کابلی پیشی گرفت و به همین دلیل است که افراد بیشتری به خلاص شدن از شر جعبه دستگاه خود و رفتن به پخش ویدیو ادامه می‌دهند.

3. سازندگان ویدیو می توانند «دروازه بانان این عرصه» و رقبای سنتی را دور بزنند و محتوای خود را مستقیماً به مخاطبان هدف ارائه دهند.


کسب و کارهای متمرکز بر ویدئو اکنون می توانند بر اساس شرایط خود فعالیت کنند.

کارآفرینان ویدیویی قبلاً توسط “دروازه بانان” اداره می شدند یا افراد و شرکت هایی که کنترل می کنند چگونه محتوای شما ایجاد شود. به عنوان مثال، یک مدیر شبکه تلویزیونی که تصمیم می گیرد از ایده شما برای یک برنامه فیلمبرداری کند یا خیر یا ضوابط ساخت تیزر تبلیغاتی در صدا و سیمای خودمان.

اکنون، هرکسی که اتصال به اینترنت، دسترسی به دوربین و ایده خوبی دارد، می‌تواند با ایجاد و توزیع محتوا به تنهایی از طریق ویدیو درآمد کسب کند. مثل این فرد در یوتیوب.

4. VOD کمتر از تلویزیون و ماهواره هزینه دارد، در حالی که محتوای بیشتری برای تماشا به شما ارائه می دهد.


قیمت متوسط تلویزیون کابلی حدود 217 دلار در ماه است. که بیش از 2600 دلار در سال است! علاوه بر این، هزینه های اضافی گرانی مانند اجاره تجهیزات را نیز به همراه دارد.

در مقایسه، خدمات VOD یک معامله هستند.

بینندگان مجبور نیستند برای بسته‌های کابلی گران‌قیمتی که شامل تعداد زیادی نمایش است که نمی‌خواهند ببینند، هزینه بپردازند. در عوض، آن‌ها می‌توانند ماهانه هزینه کمتری برای طرح‌های اشتراکی که واقعاً به آن‌ها علاقه دارند، پرداخت کنند.

پخش زنده یا Live Streaming در مقابل VOD


“Going Live” واقعی ترین شکل ویدیو و راهی عالی برای ارتباط با مخاطبان است.

محبوبیت پخش زنده در حال حاضر بیشتر از ویدئو است. بنابراین هر کسی که در کسب و کار تولید محتوای ویدیویی فعالیت می کند باید در مورد آن بداند. با این واقعیت شروع می شود که اگرچه ویدیو است اما به طور اکید VOD نیست.

بیایید در مورد جایی که پخش زنده با دنیای ویدیوهای درخواستی مطابقت دارد و اینکه چگونه می توانید از هر دو نوع محتوا برای رشد کسب و کار خود استفاده کنید صحبت کنیم.

پخش زنده یا Live Streaming چیست؟


پخش زنده ویدیویی است که در زمان حال پخش می شود. به این معنی که کاربران باید در زمان حال و اکنون وقت خود را اختصاص داده و تماشا کنند. این تصاویر از قبل ضبط یا ویرایش نشده است. این باعث می شود تعاملی تر و احساسی تر شود!

سازندگان محتوا می توانند با پخش زنده به روش های زیر به مخاطبان دسترسی پیدا کنند:

  • نگاهی به پشت صحنه کسب و کار یا کارهای روزمره شما
  • جلسه پرسش و پاسخ
  • آموزش (در زمینه کسب و کار یا صنعت تان)
  • نمایش ارزش ها و مهارت ها
  • نکات، ترفندها و توصیه ها
  • وبینارهای معرفی محصول یا خدمات جدید و یا آموزشی

اساساً، پخش زنده می تواند هر چیزی را که قبلاً هم در مورد آن صحبت می کردید، تأثیرتر کند. همچنین، گنجاندن یک سیستم چت به صورت زنده و Live همیشه یک امتیاز اضافی است زیرا به شما امکان می دهد با تعامل مستقیم با بینندگان خود، روابط خوبی ایجاد کنید.

از آنجایی که مخاطبان ارتباط قوی با پخش زنده احساس می کنند، برخی از کسب و کارها صرفاً بر اساس محتوای زنده به وجود آمده اند.

به عنوان مثال، PTZtv One برای مشترکینی که به پخش منظره های آرامش بخش برای بهبود اعصاب در زندگی خود نیاز دارند، منظره پخش می کند.

دیگران از پخش زنده به عنوان یک ابزار بازاریابی برای ایجاد هیجان برای موارد زیر استفاده می کنند:

  • اطلاعیه ها و اخبار برند خود
  • محتوای جدید منحصر به فرد
  • دموی محصولات یا خدمات
  • بیانیه های مطبوعاتی
  • به روز رسانی اطلاعات در زمان مناسب

… و هر چیز دیگری که می خواهید تبلیغ کنید.

بابی براون با هنرمند makeup جیمی پرز، از لایو اینستاگرام برای پخش جریانی آموزش برای ایجاد سر و صدا برای رویدادهای آینده استفاده می کند.

آینده VOD


آمارها نشان می دهد که در دنیا تقاضا برای ویدیو همچنان رو به رشد خواهد بود. در واقع، 99 درصد از بازاریابان قصد دارند در سال های آینده پول بیشتری را به ویدیو اختصاص دهند.

تعجب آور نیست زیرا ویدیوی درخواستی کاملاً با سبک زندگی مدرن ما مطابقت دارد. از سال 2021 به بعد دیگر مخاطبان به راحتی، انتخاب و سرعت نیاز دارند. VOD همه اینها و بیشتر از اینها را به ما می دهد.

منبع: سایت uscreen.tv

ترجمه و نگارش: حسام بهمن (کارشناس تولید محتوای کانون تبلیغاتی ایران زمین)

پست های مرتبط

1 پاسخ

ارسال دیدگاه برای %s