تبلیغات در دنیای رقابتی امروز، تبلیغات برای کسب موفقیت، از یک انتخاب ساده اختیاری، به یک اجبار تبدیل شده است. اگر یک مقدار ریزبینانه‌تر نیم‌نگاهی به شرکت‌های بزرگ در دنیا و همچنین در کشور خودمان بیندازید، متوجه می شوید که در ذهن مردم شرکت های بزرگ، شرکت‌هایی هستند که بیشتر دیده می‌شوند. یعنی بیشتر تبلیغ می‌کنند و یا به بیان بهتر همیشه تبلیغ شرکت‌های بزرگ و موفق دیده می‌شود. امروزه با توجه میزان قابل توجه تبلیغات در زمینه‌های گوناگون، تبلیغات دیگر برای کسب و کارها چه کوچک چه بزرگ یک انتخاب یا یک هزینه نیست؛ بلکه هم سرمایه‌گذاری بلند مدت است هم یک اجبار.

تبلیغات هزینه است یا سرمایه‌گذاری؟

برای فعالیت‌های تبلیغاتی در دنیای امروز باید این اعتقاد به تبلیغات نگریسته شود که تبلیغات هزینه ‌بر نبوده، بلکه نوعی سرمایه‌گذاری بنیادی برای پیشبرد اهداف سازمانی و ملی است و در صورت اجرای صحیح و اصولی می‌‌تواند دستاوردهای ارزشمندی را به همراه داشته باشد. در این رابطه، هدف و وظیفه تبلیغات افزایش بازاریابی و بازارافزایی است و هرگونه بی‌‌توجهی و بهره‌برداری نکردن صحیح از این ابزار، نه تنها عدم موفقیت را در پی داشته، بلکه موجبات عقب ماندن از رقابت‌ها و سبقت‌های بازاریابی جهانگردی و در نهایت شکست و ورشکستگی در دنیای بازاریابی صحیح و اصولی در عرصه بین‌المللی را در پی خواهد داشت و در دنیای امروز، تلاش‌های تبلیغاتی و بازاریابی، به مراتب از تولید و فروش مهم‌تر است.

نکات مهم در تبلیغات موفق

نخستین مرحله این است که بودجه و سرمایه‌ای مناسب با گستردگی کسب و کارتان برای تبلیغات در نظر بگیرید، تبلیغات در هر رسانه‌ای سرمایه و بودجه خاص خود را می طلبد. پیش‌ از این که پولی در این مسیر به جریان بیاندازید، باید حساب همه چیز را بکنید؛ مثلاً میزان وسعت کار چقدر است؟ رقبای شما در بازار به چه میزان روی تبلیغات سرمایه‌گذاری کرده‌اند؟ البته یک نکتۀ دیگر را نیز نباید فراموش کرد و آن این است که تبلیغات باید به اندازه‌ای باشد که سود‌آوری و منافع شرکت را مخصوصاً در کسب و کارهای کوچک تحت تأثیر قرار ندهد. کسب و کارهای نوپا که ابتدای راه هستند باید برای تبلیغات یک استراتژی هوشمندانه داشته باشند نه این که هر هفته یا هر روز تبلیغات ضعیف ارائه دهند، مثلاً زمان خاص یا مناسبتی در راه است که می‌خواهید شرایط فروشتان را به اطلاع مشتری‌ها برسانید، خب می‌توانید از تبلیغات قوی‌تر استفاده کنید و به مشتری‌ها اطلاع‌رسانی کنید.

سرمایه‌گذاری تبلیغاتی در ایران

اجرای یک برنامهء تبلیغاتی، مستلزم صرف هزینه است، به این رو تبلیغات به عنوان یکی از سرفصل‌های مالی سازمان‌ها و شرکت‌ها محسوب می‌شود. هزینه‌های تبلیغاتی مشکلی است که تمام شرکت‌ها خصوصاً شرکت‌های تجاری کوچک با آن مواجهند. بسیاری از این شرکت‌ها برای جذب و حفظ مشتریان خود به تبلیغات وابسته‌اند. با وجود این، هزینۀ انجام تبلیغات مؤثر و مستمر خصوصاً در شرایط کنونی بازار و اقتصاد برای بسیاری از این شرکت‌ها طاقت‌‌فرسا و کمرشکن است. متأسفانه صاحبان کسب ‌وکار در کشور ما به تبلیغات به چشم یک موضوع کاملاً پیش ‌پا افتاده نگاه می‌کنند، هر زمان که اسمی از تبلیغات می‌شنوند، اکثراً به یاد طراحی یک کاتالوگ یا بنر تبلیغاتی می‌افتند و کاملاً بدون هدف، اقدام به ساخت تبلیغات چاپی و… نموده و آن را منتشر می‌کنند، بدون اینکه هیچ برنامه‌‌ریزی برای آن داشته باشند و یا اینکه هدفی را در نظر گرفته باشند. در تبلیغات برنامه‌‌ریزی نقش مهمی دارد، اگر شما ندانید هدفتان از تبلیغ چیست، برای چه کسی تبلیغ می‌کنید و در کل خصوصیات بازار هدفتان چیست به نتیجۀ مطلوب نخواهید رسید.

اهمیت سرمایه‌گذاری برای تبلیغات

تا به حال به این فکر کرده‌اید که حتی بزرگترین تجارت‌های جهانی شرکت‌های خودروسازی بزرگی مانند بنز یا BMW و… با وجود این که سهم بزرگی از بازار جهانی را تسخیر کرده‌اند همچنان سرمایه‌های عظیمی را برای تبلیغات اختصاص می‌دهند؟ این موضوع به خودی خود نشان‌دهنده ضرورت تبلیغات است. مهم نیست تا چه حد موفق هستید! کافی است لحظه‌ای از مشتریان خود غافل شوید. در همین لحظه رقبای جدید شما نام خود را در ذهن مخاطبان به نحوی حک خواهند کرد.

هنری فورد،کارآفرین، مخترع، نویسنده و نظریه‌پرداز آمریکایی می‌گوید: «کسی که بخاطر صرفه‌جویی در هزینه ها، تبلیغات خود را متوقف می‌کند، مانند کسی است که برای صرفه‌جویی در وقت ساعتش را متوقف کند».

یکی از دلایلی که بزرگترین تجارت های جهانی با وجود به زانو در آوردن بازار همچنان دست از تبلیغات نمی‌کشند، ماندگاری در ذهن مخاطب است.

ضرورت تبلیغات به این معنا نیست که به محض آغاز روند تبلیغات انتظار داشته باشید سود کسب کنید. انجام تبلیغات راهی تخصصی و طولانی است و در صورتی که این راه به شکل صحیح و منطقی طی شود منجر به کسب سود خواهد شد.

«متفاوت نبودن در تبلیغات، خودکشی محسوب می‌شود» (ویلیام برنباخ)

بررسی نقش عناصر محیطی درکیفیت بصری فضا

طراحی گرافیک از ملزومات تبلیغات و پیام‌رسانی در روزگار ماست و در جوامع پیشرفته در همۀ زوایای زندگی، حضوری محسوس دارد، آشنایی با فرهنگ جامعه و شناخت ارزش‌ها و هنجارها، آداب و رسوم و قوانین آن بیشترین اهمیت را در طراحی گرافیکی دارد. گرافیک محیطی، علمی است که چگونگی استفاده ازطرح‌ها، رنگ‌ها و… را به صورت ماهرانه اصولی و برنامه‌ریزی شده، به‌سبب بهتر و ساده‌تر شدن روابط، اطلاع‌رسانی و ساختن زیبایی‌های محیط عمومی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

تبلیغات شهری

تکنولوژی زندگی انسان را به سمت ساخت، تولید و تنوع سوق می‌دهد. بدین ترتیب نیاز به بازار عرضه و تقاضا به وجود می‌آید و مهمترین ابزار دستیابی به آن تبلیغات است و تبلیغات شهری به عنوان زیر مجموعۀ گرافیک محیطی وظیفۀ انتقال پیام را برعهده دارد.

 

پست های مرتبط

ارسال دیدگاه برای %s