تعریف

بازی‌آفرینی، بازی‌سازی یا بازی‌وارسازی (گیمیفیکیشن) استفاده از المان‌ها و تفکرات بازی‌گونه است در زمینه‌هایی که ماهیت بازی ندارند. بازی‌سازی را می‌توان مفهومی قدیمی دانست که چند سالی است دیدگاهی آکادمیک و منسجم گرفته است. مفهوم اولیه بازی‌سازی را می‌توان اینطور بیان کرد: استفاده کردن از انگیزاننده‌های طبیعی برای به حرکت در آوردن مخاطب. از آنجا که یکی از انگیزاننده‌های جذاب برای انسان تفریح و بازی است، این نقطه را می‌توان همان نقطۀ آغازین مفهوم بازی‌سازی دانست. بازی‌آفرینی در برنامه‌ها و فرآیندها برای بالا بردن تعهد کاربر، بازگشت سرمایه‌گذاری، کیفیت داده‌ها، به موقع بودن و آموزش به کار می‌رود.

زمینه‌های پر کاربرد

مفهوم بازی‌سازی را هم‌اکنون می‌توان در بسیاری از زمینه‌های تجاری و محصولات، آموزش‌های اجتماعی، پزشکی، درمان اختلالات فکر و ذهنی، درمان فراموشی یا حتی آموزش‌های نظامی مشاهده کرد. چیزی که در همۀ آنها مشترک می‌باشد، سعی در بهینه کردن یادگیری و درگیر ساختن کاربر با محصول (یا مفهوم مورد نظر) است. در حقیقت، از باز‌ی‌سازی می‌توان جهت ایجاد جذابیت در یادگیری و انجام فرایندها استفاده نمود و این خاصیت تکراری یا کارهای غیر جذاب برای مقاصد غیر بازی‌گونه استفاده را می‌توان مهم‌ترین دلیل فراگیری این زمینه جدید در عرصه‌های مختلف دانست.

هستۀ استراتژی بازی‌آفرینی پاداش برای بازیکنانی است که وظایف خواسته شده را کامل کنند.

انواع جایزه شامل موارد پیش رو است: امتیاز (Points) پیشرفت در نشان‌ها (Badge) و یا مراحل پر شدن نوار پیشرفت اعطای مبالغ مجازی.

بازی‌آفرینی در تجارت الکترونیکی

در دنیای جدید که صدها فروشگاه آنلاین هر روزه ظاهر می‌شوند، در صدر بودن، کار بسیار سختی است. این یعنی باید به سختی کار کنید، با موضوعات داغ بازاریابی حرکت کرده و تکنیک‌های جدید را پیاده‌سازی نمایید. تب خرید از فروشگاه‌های آنلاین به شدت در حال شیوع بوده و فروشگاه‌های آنلاین در ایران رو به رشد هستند. این بازار نوپا در حال حاضر مشتریان بالقوۀ بسیار زیادی دارد، اما نکتۀ مهم این است که در آینده‌ای بسیار نزدیک، بازار اشباع شده و این فروشگاه‌ها شروع به رقابت برای جذب مشتریان یکدیگر می‌نمایند. این همان نقطه‌ای است که ابزاری مانند گیمفیکیشن به‌شدت با اهمیت خواهد شد. اگر چه سیاست درست این است که یک فروشگاه آنلاین از ابتدا با پیاده‌سازی بازی آفرینی، وفاداری مشتریان به سایت را افزایش دهد.

بازی‌آفرینی در مدیریت سازمان‌ها

اگر مدیر یک سازمان هستید این اطمینان را به شما می‌دهم که با به کارگیری درست، این تکنیک می‌تواند در حوزه‌های مختلف به یاری شما بیاید و سازمان شما را متحول کند. بازی‌آفرینی برای استخدام نیروهای جدید در واحد های حساس، افزایش بهره‌وری در کارکنان شرکت، شیوه‌های صحیح تشویق، پاداش و تنبیه و بسیاری موارد دیگر که معمولاً مشکل اساسی تمامی مدیران سازمان است، روش‌ها و تکنیک‌های جالبی توسط متخصصین بازی‌آفرینی ارائه می‌شود.

این تکنیک‌ها به قدری دقیق و کاربردی است که کسی که از بیرون به سازمان شما نگاه می‌کند به هیچ وجه احساس نمی‌کند که کارکنان شما در حال بازی کردن هستند ولی پویایی و حس درگیر شدن در آنها کاملاً واضح و ملموس خواهد بود.

کاربرد گیمیفیکیشن در بازاریابی

بازاریاب‌ها با استفاده از شیوه‌های مختلف همواره به دنبال آن هستند که مخاطب و مشتری را درگیر طرح خود کنند و آن را به مصرف‌کننده دائمی محصول یا سرویس خود تبدیل نمایند؛ به همین دلیل آنها نگاه ویژه‌ای به بازی، سرگرمی، لذت و تفریح (گیمیفیکیشن) دارند، زیرا استفاده از این تکنیک‌ها می‌تواند حس خوبی را در استفاده از سرویس یا کالای مورد نظر به کاربر القا و در ذهن او ماندگار کند. حتی افراد ممکن است یافته‌های بازی‌گونه خود را در شبکه‌های اجتماعی با دوستان خود به اشتراک بگذارند.


منبع: بازی‌آفرینی، فناوری‌های نو
نویسنده: ریحانه کریمی‌پور

پست های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها