از پاسخ رد مشتری دل آزرده و ناامید نشوید

مشتری مداری

همانطور که توضیح دادیم برای یک ویزیتور یا بازاریاب جواب رد مشتری نباید یک توهین محسوب شود، بلکه بخشی عادی از سیکل کاری فروش به حساب می آید.

بازاریاب ها و ویزیتور ها باید یاد بگیرند که جواب رد مشتری را با استدلال زیر بنگرند. در هر صورت فقط یک را مطمئن _ و راه سریع برای اجتناب از جواب رد شنیدن _ وجود دارد که البته به طور معجزه آسایی موثر است. آنهم این است که هیچ گاه سراغ مشتری نروید.

نه بخواهید مشتری با شما ملاقات نماید، نه بخواهید چیزی را بفروشید، نه در صدد دفع مشکلات مشتریان خود بر آیید. در این صورت مطمئن باشید که هیچ گاه جواب رد نخواهید شنید. البته با کمال تاسف، پولی نیز در کار نخواهد بود.

هیچکس جواب رد را دوست ندارد و این طبیعی است که اگر شما از جانب مشتریان جواب “نه” بشنوید مایوس می شوید.

اما مسئله مهم این است که در قبال جواب منفی چه خواهید کرد. اگر بتوانید خود را طوری عادت دهید که به خود بقبولانید، جواب “نه” به معنای خصومت و ضدیت با شما، کالا و شرکت شما نیست، بلکه صرفا شرایط کاری اقتضا کرده که مشتری “نه” بگوید، آنگاه می توانید غبار خستگی از تن پاک کرده و سراغ مشتری جدید بروید.

ولی اگر نتوانید به خود این عادت را بدهید، پس در پی شغل بازاریابی رفتن برای شما بسیار مشکل خواهد بود.

احتمال زیاد وجود دارد که شما نگرانی خود را از جواب “نه” مشتری منعکس کنید _ حتی اگر مشتری قصد “نه” گفتن را نیز داشته باشد. اگر چنین وضعی به طور پیوسته برایتان اتفاق بیافتد، دیگر هیچ شانسی برای موفقیت باقی نمی ماند.

اصول فروشندگی

متاسفانه، همه افراد برای حرفه بازاریابی به طور یکسان ساخته نشده اند. بعضی ها، زمان زیادی را در حرفه دیگری گذارده اند و از این رو تغییر روش و حرفه عملا امکان ندارد. خوشبختانه، بعضی دیگر قادرند که خود را وفق داده، اعتماد به نفس لازم برای این کار کسب نموده، از نقطه نظری حرفه ای و مستقل به مسئله بنگرند و جواب رد مشتری ها را به خود نگیرند.

اعم از اینکه شما از جواب نه مشتری ناراحت شوید یا نه، مشکل اصلی این است که مشتری راجع به شما چه فکر می کند، بلکه آن است که شما راجع خود چه فکر می کنید. از خود انتظار زیاد نداشته باشید، به پیشرفت کند و تدریجی قانع باشید. اگر سرانجام توانستید خود را وفق دهید و جواب های رد مشتریان را به خود نگرفتید، آنگاه است که به سوی موفقیت گام بر می دارید.

برای درک بهتر این مقاله به مقاله ی قبلی مراجعه کنید.

ارسال دیدگاه برای %s