مود برد چیست و چگونه مودبرد درست کنیم؟

مود برد (Mood Board) یک کلاژ فیزیکی یا دیجیتالی از ایده‌ها است که معمولاً در زمینه‌هایی مانند طراحی داخلی، مد و طراحی گرافیک استفاده می‌شود. خصوصا در صنعت تبلیغات.

مودبرد بسیار بیشتر از اپلیکیشن Pinterest شما کاربرد دارد. ما را باور نمی کنید؟!

در زیر، ما برخی از راه‌هایی را فهرست می‌کنیم که ایجاد مودبرد می‌تواند

به شما در توسعه ایده‌های تان کمک کند.

از پروژه های چند تیمی گرفته تا ساختن پایه های یک شرکت، یادگیری استفاده از مودبرد به عنوان بخشی از فرآیند طوفان فکری اولیه می تواند به شما در صرفه جویی زمان و انرژی به وقت بلوغ ایده کمک کند.

در حالی که بسیاری تصور می کنند که مودبرد فقط برای پروژه هایی مانند دکوراسیون داخلی و برنامه ریزی مراسم ها ضروری است، حقیقت این است که بسیاری از متخصصان در بسیاری از عرصه های مختلف بر روی مودبرد به عنوان اولین کار خود برای هر پروژه بزرگی تکیه می کنند. در واقع مودبرد بیش از مجموعه ای از تصاویر جذاب است. مودبرد به عنوان یک انتقال دهنده اساسی بین یک فکر اولیه و یک پیش نویس اولیه به ذهن دیگران عمل می کنند. ممکن است بهتر باشد که مودبرد را یک سازماندهی بصری بدانیم.

در مطالعه ای که توسط مجله تحقیقات کسب و کار انجام شد، مشخص شد که مودبرد در تنظیم صحنه، هدایت فعالیت ها و تراز کردن محصولات فرعی با اصلی شما با ایجاد یک نقطه مرجع موثر هستند.

حال نحوه ایجاد یک مودبرد را در زیر بیاموزیم:

10 دلیل برای ایجاد مودبرد

1. به ایجاد یک پایه قوی کمک می کنند


هنگامی که پروژه اولیه شروع شد، ایجاد یک مودبرد به شما کمک می کند تا اصول اولیه این که نتیجه نهایی به طور ایده آل چگونه به نظر می رسد را مشخص کنید.

در حالی که بسیاری تصور می کنند مودبرد به عنوان الهام بخش بصری برای پروژه های خلاقانه استفاده می شود، آنها همچنین می توانند برای مواردی مانند تجزیه و تحلیل رقبا استفاده شوند. گاهی اوقات حتی مفید است که چند تابلوی خلق و خو ایجاد کنید که عناصر مختلف پروژه را برجسته می کند تا بتوانید قبل از شروع، یک تصویر کلی و بصری ارائه دهید.

2. چشم انداز را روشن می کند


در حالی که ممکن است پروژه خود را با چشم‌انداز روشنی در ذهن شروع کرده باشید، (همانطور که اغلب اتفاق می‌افتد)، وقتی شروع به تمرکز روی کارهای دیگر و برخورد با سایر اعضای تیم کردید، به راحتی می‌توانید هدف اصلی خود را فراموش کنید. وجود مودبرد روی یک صفحه نمایش به شما کمک می کند تا هدف اصلی را به شما یادآوری کند. نگاه منظم به مودبرد خود نیز می تواند به اطلاع رسانی تمام تصمیمات خردی که برای رسیدن به هدف اصلی می گیرید، کمک کند.

آنها همکاری را آسان می کنند


جمله معروف “یک عکس ارزش هزار کلمه را دارد” در مورد مودبرد بسیار مرتبط است.

گاهی اوقات، در حالی که می‌توانید سعی کنید و توضیح دهید که می‌خواهید یک طرح چگونه به نظر برسد یا سعی کنید یک مفهوم را به تصویر بکشید، واضح‌ترین شکل توضیح از طریق مثال‌های بصری است.

این می‌تواند به این دلیل باشد که یادگیری انسان از راه بصری می تواند راحت تر باشد.

همکاری آسان به این واقعیت بستگی دارد که یک تیم هدف را درک کند و خلاصه ای واضح از آنچه از آنها انتظار می رود داشته باشد.

مودبرد به دستیابی به این امر کمک می کنند.

در این مثال تصویری، می‌توانیم ببینیم که چگونه اعضای مختلف تیم می‌توانند به ایده‌های اساسی پیش‌نویس‌شده در مودبرد اولیه دسترسی پیدا کنند. در اینجا، این تیم در حال توسعه یک عطر است. هنگامی که مدیر خلاق مودبرد را توسعه داد، همه از عطرسازان گرفته تا کپی‌رایترها، عکاسان و طراحان می‌توانند از آن برای اطلاع از تصمیمات خود استفاده کنند و امکان همکاری آسان در طول فرآیند توسعه را فراهم کنند.

3. مودبردها مشتریان را در مراحل اولیه درگیر می کنند


اگر برای پروژه ای مأمور شده اید، می خواهید اطمینان حاصل کنید که مشتری شما در اسرع وقت به طور واضح در مورد ایده های شما اطلاع پیدا می کند، می توانید از تکرار مجدد کارهای مشابه جلوگیری کنید. در حالی که می توانید به صورت شفاهی مفهوم خود را در یک جلسه بیان کنید، واضح ترین راه برای انتقال ایده های خود این است که آنها را به صورت بصری به مشتری خود ارائه دهید.

شما همچنین می توانید چندین ماکت بسازید تا انواع مختلفی را برای آنها انتخاب کنید.

این تمایل به جمع‌آوری داده ها و ایده ها در واقع می‌تواند به خوبی در جریان کار طراحی به شما کمک کند. چگونه؟ از طریق ایجاد مودبرد. این می تواند تقریباً شامل هر چیزی باشد: عکاسی، طرح ها یا تصاویر، پالت های رنگی، بافت ها، کلمات توصیفی.

هر چیزی که به شما کمک کند جهت پروژه خود را مشخص کنید.

شروع فرآیند طراحی با مودبرد به دو دلیل ایده خوبی است:

1) به شما کمک می کند. جمع‌آوری ایده‌ها و الهام‌بخشی قبل از شروع طراحی می‌تواند فرآیند طراحی را ساده‌تر کند و زمان خیره شدن به یک صفحه خالی را کاهش دهد!

همچنین به طور بالقوه می‌تواند با دریافت تأییدیه مشتری در مورد یک مفهوم پیش از اجرا، شما را از زمان و تلاش زیادی نجات دهد.

هیچ‌کس دوست ندارد احساس و انرژی خود را در پروژه‌ای صرف کند، فقط برای اینکه مشتری آن را رد کند!

2) به مشتریان کمک می کند. ایجاد یک مودبرد برای ارائه به مشتریان به آنها ایده می دهد که محصول نهایی چگونه خواهد بود و به همه افراد درگیر این امکان را می دهد که قبل از انجام کار زیاد در مورد یک موضوع توافق کنند. همچنین به جلوگیری از هرگونه سوء تفاهمی که ممکن است از تلاش برای توصیف یک مفهوم طراحی به صورت شفاهی ناشی شود، جلوگیری می کند. ممکن است دو نفر یک چیز را بگویند اما معنایی کاملاً متفاوت داشته باشد، بنابراین یک نمایش بصری می تواند به همه کمک کند تا در یک راستا گام بردارند.

اکنون که درک خوبی از اینکه چگونه مودبردها می‌توانند مفید باشند، دریافت کرده‌اید، بیایید به نکاتی در مورد چگونگی بهره‌گیری حداکثری از فرآیند مودبردینگ نگاهی بیندازیم:

1. خودتان آن را انجام دهید


مودبردها از الهام بیرونی استفاده نمی کنند.

اگر در حال انجام برندینگ هستید، شاید برای یک شرکت یا وب سایت، می توانید یک مودبرد از عناصر طراحی مختلفی که ایجاد کرده اید و در نظر دارید در طراحی نهایی استفاده کنید ایجاد کنید و آن را برای تایید ارائه دهید. به این ترتیب، مجبور نیستید تمام کارهای جمع‌آوری محصول نهایی را انجام دهید اما مشتری شما همچنان سبک کلی، به‌علاوه ویژگی‌هایی مانند لایه های احتمالی اثر، تصاویر، انتخاب فونت‌ها و پالت‌های رنگی را به تنهایی ببیند. در اینجا کلیت کار گنجانده شده است.

مثلا برنامه سفر خود را با این الگوی مودبرد کلاژ ژاپنی با الگوی قرمز اسکالوپ ایجاد کنید.

2. کیفیت برند را با محتوا مطابقت دهید


از سوی دیگر، مودبرد ممکن است شامل مواردی باشد که هرگز در پروژه ظاهر نمی شوند اما به این دلیل انتخاب شده اند که نشان دهنده کیفیت یک برند هستند یا فقط یک احساس یا زیبایی شناسی خاص را نشان می دهند. در اینجا، مودبرد Vivek Venkatraman به برخی از ویژگی‌هایی که این برند با آنها شناخته می شود، مانند گرم، تابستان، و فضای باز اشاره می‌کند و تصاویری را پیدا می‌کند که با آن مطابقت دارند: کودکانی که در یک روز گرم با اسپری شیر آتش نشانی بازی می‌کنند، عینک آفتابی روی میز پیک نیک، قوطی نوشیدنی خنک. این تابلو به‌جای گنجاندن عناصر طراحی ممکن مانند طراحی قبلی، دارای تصاویری است که بیشتر موضوعی هستند. آنها چیزی در مورد شرکت می گویند (سبک آن، مخاطبانش) که نقطه پرش را برای کار طراحی واقعی فراهم می کند.

می‌توانید تصاویری را انتخاب کنید که نشان‌دهنده برند شما هستند یا می‌توانند به عنوان بخشی از آن شناسایی شوند.

الگوی Moodboard طراحی داخلی تصویر کرم و مشکی را امتحان کنید.

3. بیشتر از یکی انجام دهید


برای طراحان معمول است که دو یا سه مفهوم مختلف (یا “comps” – مخفف “طرح جامع، ماکتی از طرح پیشنهادی یا comprehensive layout”) برای یک پروژه ارائه دهند. مودبرد یک راه عالی برای ارائه طرح پیشنهادی هستند.

در زیر، خواهید دید که چگونه Jared Erickson سه مفهوم برند متمایز و یک مودبرد برای هر کدام ایجاد کرد.

اولین مورد ظاهری تمیز و مدرن با پالت رنگی گرم دارد:

دومی با شکل‌های منحنی، رنگ‌بندی تیره و بافت‌های پریشان حس یکپارچه‌تری دارد:

سومی دارای تأثیر مشخص شهری، معماری، با اشکال هندسی، خطوط مستقیم و لبه های تیز است:

با یک الگو متناسب با نیازهای مختلف خود بازی کنید.

4. برو به منبع


گاهی اوقات ممکن است از زیبایی شناسی طراحی یک دوره خاص الهام بگیرید:

ویکتوریایی، مدرن اواسط قرن و غیره. وقتی ویلیام یاربرو یک پروژه برندسازی شخصی را شروع کرد، می خواست سبک «عصر طلایی سفرهای هوایی» را تکرار کند. دهه 1950 و 60. بنابراین او المان های اصلی آن دوران مانند کارت پستال ها و برچسب های چمدان را پیدا کرد که ایده های خوبی برای تایپوگرافی و جفت و جور کردن رنگ ها ارائه می دهد.

عکس‌های خودتان می‌تواند شروعی عالی برای حالت روحی شما باشد، مانند الگوی کلاژ عکس سفر تابستانی.

5. خودت را محدود نکن


چیزهایی که در مودبرد خود قرار می دهید لزوماً نباید مستقیماً با پروژه شما مرتبط باشد.

به عنوان مثال، این مودبرد کارولین فارینو برای یک پروژه رابط کاربری است.

اما از آنچه او به عنوان یک “جهت بصری تازه و سبک” توصیف می کند، از طیف گسترده ای از منابع الهام گرفته شده است. مثل بسته بندی مواد غذایی. فقط به این دلیل که چیزی از ژانر متفاوتی نسبت به پروژه شما گنجانده شده است، به این معنی نیست که نمی توانید از آن برای کمک به تعیین جهت طراحی خود استفاده کنید.

هیچ چیز خارج از محدوده نیست.

6. سازماندهی کنید


مودبردها می توانند هر چیزی باشند که شما نیاز دارید، از کلاژ یک جلسه طوفان فکری گرفته تا طرح کلی یک پروژه منظم. برای این مودبرد طراحی وب، Matt Cole شامل انتخاب سبک های معمولی مانند فونت ها و پالت رنگ می شود اما همچنین طرح هایی را برای عناصر واقعی سایت مانند دکمه های قابل کلیک، نمادها، سرفصل ها و محتوای ویژه به تصویر می کشد.

7. تمام اصول خود را پوشش دهید


اگر رویکرد سازمان‌یافته را انتخاب کنید، بخش بزرگی از آن (مخصوصاً اگر مودبرد را به رئیس یا مشتری ارائه می‌دهید) شامل اطمینان از داشتن یک برنامه خوب فکر شده است که تمام نکات مورد نیاز را برآورده می‌کند. سارا آلبیندا تمام موارد ضروری برای پروژه مشتری خود را پوشش می دهد: فونت ها و تایپوگرافی، منوها، نمادها، رنگ ها و حتی صفت هایی که سبک را توصیف می کنند. وقتی نوبت به نشستن و شروع طراحی می رسد، داشتن یک طرح بصری مانند این به شما یک نقشه راه آماده برای طراحی شما می دهد و گردش کار شما را سرعت می بخشد.

8. ایده های خود را اجرا کنید


هیچ راهی بهتر از نمایش ایده های طراحی خود در عمل وجود ندارد.

این به ویژه برای کارهای برندسازی موثر است.

در اینجا، اشلی جانکوفسکی کار لوگو و سایر عناصر برند خود را بر روی کارت‌های ویزیت همراه با عکاسی به نمایش می‌گذارد تا به مشتریانش ایده دهد که ممکن است در برنامه‌های کاربردی واقعی چگونه به نظر برسد.

9. آزمایش کنید


مودبردها می توانند نه تنها برای الهام گرفتن، بلکه برای تنظیم دقیق یک ایده طراحی خاص مفید باشند.

همانطور که آدریان کانتلمی در زیر انجام داده است.

او با رنگ‌ها و زمینه‌های مختلف هم برای لوگوی کامل و هم برای نسخه‌ی مختصر مونوگرام آزمایش می‌کند.

10. چند توضیح اضافه کنید


به قول معروف، یک تصویر می تواند هزاران کلمه را ترسیم کند اما خود کلمات نیز ابزار قدرتمندی هستند.

از آنها برای توضیح و یا افزایش ماهیت بصری مودبرد خود استفاده کنید.

توصیف‌های کوتاه، مانند توصیف‌های موجود در مودبرد اشلی بنت، می‌تواند به شفاف‌سازی اطلاعات مهم کمک کند یا جای چیزی را پر کند تا در زمانی که تصاویر با هم ارتباط برقرار نمی‌کنند یا جایی برای نشان دادن ندارید، به کار بیایند.

13. ترکیب و مطابقت


ترکیب طراحی خود مانند آرم‌ها، نمادها، و انتخاب‌های فونت در مرکز بالای این تابلوی طراحی وب از Zenman با الهاماتی که در جاهای دیگر پیدا می‌کنید می‌تواند مفید باشد. به این ترتیب، می توانید به راحتی ظاهر عناصر طراحی را که قبلاً به آنها متعهد شده اید، با سبک کلی که امیدوارید به دست آورید، چفت کنید.

12. سبکی را انتخاب کنید


انتخاب یک سبک یکپارچه کننده برای طراحی شما می تواند به شما یک تم بصری بدهد تا از روی آن کار کنید و مفاهیم ذهنی شما را بیشتر در کنار هم نشان دهد. لیزا ریکمن سبک طراحی “مسطح” و یک طرح رنگ محدود را برای ظاهری روشن انتخاب کرد.

13. متناسب سازی کنید و موفق شوید


آیا دو پروژه مرتبط دارید که نیاز به یک نگاه ثابت دارند؟

ایجاد یک مودبرد برای هر یک، مانند کاری که Tricia LoPiccolo در زیر انجام داده است، تضمین می کند که شما برای هر دو برند باقی بمانید. اما این تکنیک همچنین شما را قادر می سازد تا تغییرات جزئی ایجاد کنید و به راحتی تشخیص دهید که آیا تغییرات همچنان با ظاهر کلی کار می کنند، به خصوص اگر همزمان روی آنها کار می کنید.

14. روی یک چیز تمرکز کنید


اگر انجام یک مودبرد برای پروژه به طور کلی بسیار طاقت فرسا است،

سعی کنید هر بار روی یک عنصر تمرکز کنید.

در اینجا، نیکی کلارک طرح رنگی پروژه خود را مشخص می کند.

او رنگ‌هایی را انتخاب می‌کند که اقلامی را تداعی می‌کنند که با شخصیت برند ساحلی او مرتبط است.

خورشید، موج‌سواری، صخره‌های مرجانی.

این یک حرکت هوشمندانه است زیرا پالت رنگی به طور ناخودآگاه روی ذهن بینندگان کار می کند تا مشخص کند که برند در مورد چیست.

در اینجا برخی از آن رنگ‌ها به همراه انتخاب فونتش آورده شده است. با یک عنصر طراحی شروع کنید.

هر بار یکی دیگر را اضافه کنید و قبل از اینکه متوجه شوید، یک مودبرد کامل خواهید داشت و در راه رسیدن به یک طرح کاملاً توسعه یافته خواهید بود.

15. زمینه را در نظر بگیرید


این مودبرد چیدمان مجله Zehno شامل عناصر طراحی است که مختص سبک مجله است

و یا به طور معمول در نشریات مشابه یافت می‌شود.

به عنوان مثال، ( حرف Q غول‌پیکر) برای شروع یک بلوک متنی است یا علامتی برای تنظیم یک نقل قول.

توجه به زمینه یک طرح و تلاش برای پیش‌بینی هر گونه الزاماتی که ممکن است همراه با آن باشد،

به استقبال خوب از مودبرد شما کمک می‌کند.

16. اصلاح و ارسال مجدد


هنگام کار با یک مشتری، مودبردینگ ممکن است یک فرآیند چند مرحله ای باشد.

در اینجا، طراح گرافیک Breanna Rose توضیح می‌دهد که چگونه یک مودبرد اولیه ایجاد کرده است

اما پس از چند تغییر جزئی که مشتری‌اش درخواست کرده بود،

در نهایت به تابلویی رسید که زیبایی‌شناسی کاملاً متفاوتی داشت که بسیار بیشتر به میل مشتری بود.

متوجه خواهید شد که اولین مفهوم آن، روشنی و کمی رنگ دریایی است:

مفهوم دوم، در حالی که برخی از تصاویر مشابه را به اشتراک می‌گذارد، تاریک‌تر است

و ظاهری پیچیده‌تر و به سبک دهه 60 میلادی دارد:

17. کار کردن یک موضوع


یکی دیگر از رویکردهای ممکن هنگام کار با مشتری، ایجاد یک یا چند مودبرد بر اساس مضامین یا ویژگی هایی است

که شخص یا شرکت گفته است که مایل به برقراری ارتباط از آن طریق است.

سامانتا زوکر و تیم طراحی Reboot برای کمک به مشتری خود در تعریف سبک بصری سازمان خود، سه جهت مختلف بصری ایجاد کردند که هر کدام موضوع خاص خود را دارند. برای هر یک از این سه جهت، سامانتا یک قدم جلوتر رفت و دو تابلوی اضافی (علاوه بر اولین مودبرد الهام‌بخش) جمع‌آوری کرد.

یکی با عناصر گرافیکی خاص که با موضوع (الگوها، طرح‌های رنگی، فونت‌ها و غیره) مطابقت دارد

و دیگری شامل نشریاتی که از سبک مشابهی استفاده کرده اند.

موضوع: قابل اعتماد و مدرن.

توضیحاتی از سامانتا: «برای این مورد، ما از سنت طراحی شرکتی استفاده می‌کنیم

که بر رنگ‌های سرد و خطوط تمیز برای انتقال زیبایی‌شناسی قوی و مدرن تأکید دارد.

فونت ها از نوع ساده و باریک هستند که با فونت بدنه سریف تکمیل می شوند تا تاکید بر اعتبار/اعتماد را تقویت کنند.

عناصر طراحی برای تم قابل اعتماد و مدرن:

کاربردهای واقعی تم مدرن و قابل اطمینان:پ

موضوع: زیبا و حرفه ای

توضیحات از سامانتا: «این گزینه مجموعه‌ای از رنگ‌های گرم و المان های سنتی را با استفاده از بافت ترکیب می‌کند

تا زیبایی‌شناسی حرفه‌ای را ارائه دهد که توسط دست انسان ساخته می‌شود.

ما از حروف کلاسیک با برجسته‌ترین نوع احساس انسانی برای ارائه یک کار سبک استفاده می‌کنیم.

پالت رنگ این طرح سنتی را با زبان بصری قابل دسترس و جذابی ارائه داده است.

عناصر طراحی برای تم زیبا و حرفه ای:

ضمیمه های واقعی از تم زیبا و حرفه ای:

موضوع: گسترش نام تجاری موجود (پر انرژی، رنگارنگ، ساده و متمرکز بر مردم)

توضیحات از سامانتا: «این مفهوم یک سبک بصری را معرفی می‌کند که به شدت بر برند تکیه دارد.

این زیبایی‌شناسی در حالی که از رنگ‌ها و احساس برند می آید،

یکباره زیبایی‌شناسی منحصربه‌فردی ایجاد می‌کند و رنگ‌های برند را در جهتی «انسانی» به کار می‌گیرد

و رنگ‌های طبیعی‌تری را ایجاد و معرفی می‌کند.

پردازش‌های گرافیکی از سبک سوئیسی تمیز و روشن و از رنگ‌های ثابت نشات می‌گیرد.»

عناصر طراحی برای موضوع:

کاربردهای واقعی تم:

مودبردها ابزارهای مفید و همه کاره هستند.

اگر تا به حال سعی نکرده اید یکی از آن ها را به عنوان بخشی از فرآیند طراحی خود ایجاد کنید،

آن را برای پروژه بعدی خود امتحان کنید،

سپس برگردید و پای همین مقاله به ما اطلاع دهید که چگونه پیش رفت!

منبع: سایت canva.com

( کانون تبلیغاتی ایران زمین)

پست های مرتبط

3.5 2 رای ها
امتیازدهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 نظر
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
trackback

[…] دیگر، ترکیب رنگ ها، المانها و…) باشند. با استفاده از مود برد در کوتاه ترین زمان برایتان روشن می شود که به چه سبک […]