مدیریت تقاضا چیست ؟

مدیریت تقاضا یک روش برنامه‌ریزی است که شرکت‌ها از آن برای پیش‌بینی و برنامه‌ریزی چگونگی تامین نیازهای خدمات و محصولات  خود استفاده می‌کنند. مدیریت تقاضا ارتباطات بین عملیات و بازاریابی را بهبود می‌بخشد. نتیجه این بهبود، هماهنگی بهتر استراتژی، ظرفیت و نیازهای مشتری است.

در سال ۲۰۱۴، ژورنال جهانی مدیریت و تجارت تحقیقی را منتشر کرد که مدیریت تقاضا “یک پل مهم بین بازار و عملیات داخلی یک شرکت فراهم می‌کند.”

این تحقیق همچنین مفهوم مدیریت تقاضا را “ایجاد تعاملات بین عملیات و بازار با هدف درک بازار و توسعه اقدامات هماهنگ با استراتژی شرکت، ظرفیت تولید و نیازهای پایانی مشتری” معرفی کرد.

این نتایج امروز همچنان اعتبار دارند. یک مدیریت تقاضای مدرن تمام تقاضاهای احتمالی را شناسایی و ثبت کرده، آنها را تفسیر کرده و به بخش‌های مرتبط در سازمان ارتباط می‌دهد.

 مثالی از تقاضای خارجی، ارزیابی بر اساس پرس‌وجوهای مشتری یا سفارش‌های ثبت‌شده می‌باشد، در حالی که ارزیابی تقاضای داخلی ممکن است مقدار مواد اولیه مورد نیاز برای تولید یک محصول جدید و فعالیت‌های تبلیغاتی لازم برای حمایت از راه‌اندازی همان محصول را در نظر بگیرد.

مدیریت تقاضا در لجستیک چیست؟

مدیریت تقاضا بخشی از وظایف لجستیک در زنجیره تأمین را برنامه ریزی میکند. لجستیک بخشی از فرآیند زنجیره تأمین است که جریان محصولات بین مبدأ و مصرف را برنامه‌ریزی و کنترل می‌کند.

نقش مدیریت تقاضا در سازمان

مدیریت تقاضا شامل چند حوزه است، از جمله تقویت سطوح موجودی و برنامه‌ریزی، برنامه‌ریزی تجاری و تبلیغات و خدمات مشتری.

مدیریت تقاضا یک فرآیند است که مدیریت زنجیره تأمین (SCM) را پشتیبانی می‌کند.

مدیریت زنجیره تأمین به مدیریت تمام فعالیت‌های تأمین، توسعه، تولید و تحویل یک سازمان اعمال می‌شود، از جمله  فرآیند جا به جایی مواد، خدمات و کالاها

زنجیره تأمین یک سیستم پیچیده و متصل است که به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد که محصولات را بسازند و به بازار بیاورند. یک شرکت ممکن است حلقه حیاتی در زنجیره تأمین سایر شرکت‌ها باشد.

1.      تقاضا امروزه نقش تعیین‌کننده ای در تأمین دارد:

   – در حال حاضر، تقاضا مشغول کنترل سیاست تأمین است. مدیریت تقاضا در کاهش نوسانات ناشی از انتظارات بالاتر مشتریان و چرخه‌های کوتاه تأمین، نقش مؤثری دارد.

2. پیش‌بینی و برنامه‌ریزی موفق تقاضا به عنوان یک مزیت:

   – مهارت در پیش‌بینی و برنامه‌ریزی تقاضا، به عنوان یک امتیاز رقابتی شناخته می‌شود. این فرآیند به حذف ضایعات و افزایش ارزش در همه حوزه‌های زنجیره تأمین کمک می‌کند.

3. نیاز به داده و توانایی تحلیلی:

   – در بازار جهانی فشرده و رقابتی، برنده شدن نیازمند داشتن توانایی‌های تحلیلی و داده‌های قوی است که مدیریت تقاضا محور مشتری را بهبود بخشد.

هدف اصلی از مدیریت تقاضا:

مدیریت تقاضا به هدف ایجاد یک طرح عملیاتی جهت پاسخ به شرایط فعلی و پیش‌بینی‌شده در بازارهای هدف می‌پردازد.

 این فرآیند اطلاعات و نظرات را به تیم‌های بازاریابی، برنامه‌ریزی تقاضا، تولید و پیش‌بینی فروش ارائه می‌دهد تا به آنها در دستیابی به اهداف شرکت کمک کند.

مدیریت تقاضا در مقایسه با برنامه‌ریزی تقاضا:

مدیریت تقاضا، همانند برنامه‌ریزی تقاضا، به هدف حفظ تعادل میان تأمین و تقاضا می‌پردازد. اما تفاوت آن در این است که مدیریت تقاضا به تقاضای مشتری در دوره‌های کوتاه‌مدت نگاه می‌کند در حالی که برنامه‌ریزی تقاضا به دوره‌های زمانی بلندتر می‌پردازد.

برنامه‌ریزی تقاضا، مشابه مدیریت تقاضا، باعث جلوگیری از تولید کالاهای بیشتر از آنچه می‌توانند با قیمت مطلوبی به فروش برسانند می‌شود.

برنامه‌ریزی تقاضا با تجزیه و تحلیل روند مصرف‌کننده، فروش‌های تاریخی و داده‌های فصلی، قابلیت یک شرکت را برای تأمین تقاضای مشتری به بهترین شکل ممکن در دوران طولانی‌مدت – تا 24 ماه برای بیشتر شرکت‌ها – افزایش می‌دهد.

برنامه‌ریزی تقاضا به عنوان یک ابزار اساسی بسیار حیاتی است، چرا که موجب کاهش موجودی اضافی و افزایش سود و انعطاف پذیری شرکت در برابر تقاضای مشتری می‌شود.

مدیریت تقاضا در مقایسه با مدیریت ظرفیت:

مدیریت تقاضا نوسانات تقاضا را شناسایی می‌کند. در حالی که مدیریت ظرفیت به عنوان یک پاسخ به تقاضا عمل می‌کند. هدف مدیریت ظرفیت اطمینان از دسترسی به منابع است، تا فعالیت‌های تجاری و تولید به هر شرایطی بتوانند پیشرفت کنند.

بطور کلی، تقاضا دچار نوسان میشود در حالی که ظرفیت در دوره‌های کوتاه ثابت باقی می‌ماند.

 فعالیت‌های مدیریت تقاضا اطلاعاتی را ایجاد می‌کند که تیم‌های مدیریت ظرفیت برای مدیریت منابع شرکت – از جمله فناوری و تجهیزات، تولید، نیروی کار و فضاهای دفتری و انبار – برای  تامین بهتر نیازهای آینده نیاز دارند.

اجزا و فرآیند مدیریت تقاضا:

فرآیند مدیریت تقاضا جزءی از زنجیره تأمین است که بین تامین و تقاضا تعادل ایجاد میکند. سه گام اول، مدل‌سازی، پیش‌بینی و برنامه‌ریزی تقاضا، گام چهارم یعنی برنامه‌ریزی تأمین را تغذیه اطلاعاتی میکنند.

اجزاء مدیریت تقاضا:

هر فرآیند مدیریت تقاضا اجزاء خاصی دارد که برای شناسایی و تمرکز بر نیازهای مشتری استفاده می‌شوند.

با توجه به داده‌های گرفته شده از هر عنصر، مدیران به بهترین برنامه برای بهبود عملکرد کلی شرکت و بهینه‌سازی زنجیره تأمین از ابتدا تا انتها می‌رسند.

فرآیند مدیریت تقاضا: مدل‌سازی

– جمع‌آوری داده:

  – تیم برنامه ریزی به اطلاعاتی نیاز دارد که از گروههای فروش و یا بازاریابی گرفته می شود.

  – سپس می‌توانند این مجموعه داده‌ها را در نرم‌افزارهای مدیریت تقاضا و برنامه‌ریزی وارد کنند یا آن‌ها را برای مقاصد مختلف به صورت دستی تجزیه و تحلیل کنند، از جمله:

    – بررسی مدل: بررسی‌ها برای اعتبارسنجی مدل تقاضای فعلی.

    – ارزیابی و آزمون و ساده‌سازی واقعیت: بررسی‌ها برای اعتبارسنجی  هدف های تقاضا از نظر اعتبار بر اساس منطق و آمار.

    – مدلسازی ریاضی: استفاده از معادلات بر اساس داده‌های تاریخی برای بررسی تأثیر تقاضا.

    – جمع‌آوری و آماده‌سازی داده: داده برای ایجاد یک استراتژی برنامه‌ریزی تقاضا استفاده می‌شود.

-پیش‌بینی:

– تعیین اهداف:

  – اطمینان حاصل کنید که هدف شما تیم‌های بازاریابی محصول، برنامه‌ریزی مالی، عملیات و لجستیک را بهبود ببخشد.

– جمع‌آوری و ثبت داده:

  – ادغام داده‌ها از کانال‌های فروش برای داشتن یک تصویر یکپارچه از تقاضای واقعی محصول و درکی از پیش‌بینی‌های فروش.

-بررسی سفارشات، تاریخ‌ها و کانال‌های فروش برای پیش‌بینی رشد و پیش‌بینی روندها و مشاهده سفارش های واقعی.

ارزیابی محصولاتی که نرخ بازگشت بالایی دارند و ایجاد پیشرفت و بهبود در آن ها.

-اندازه‌گیری و تجزیه و تحلیل داده:

  – برای انجام پیش‌بینی‌های آتی، از تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از اتوماسیون و تحلیل پیش‌بینی یا انجام این کار به صورت دستی، یک فرآیند تحلیل داده قابل تکرار را انتخاب کنید.

 با رشد داده‌ها ، شروع به ردگیری اطلاعات اضافی ‌کنید، مانند حجم موجودی فروخته شده و یا بازگشت داده شده و جزئیات دیگر، تا به دنبال فرصت‌های بهبود باشید.

– بودجه‌بندی:

  – بر اساس یک فرآیند ثبت بازخورد، بودجه را به‌روزرسانی کنید تا بر اساس اهداف  منابع را تخصیص دهید.

 پیش‌بینی تقاضا هزینه حمل‌ونقل موجودی را کاهش داده و دقت هزینه بازاریابی، نیازمندی‌های آینده افراد، موجودی و نیازهای تولید جدید را بهبود می‌بخشد.

فرآیند مدیریت تقاضا: برنامه‌ریزی تقاضا

فرآیند برنامه‌ریزی تقاضا  تقاضای محصول یا خدمات را پیش‌بینی می‌کند تا اطمینان حاصل شود که شما قادر به کسب رضایت مشتریان هستید.

 هدف برنامه‌ریزی تقاضا ایجاد تعادل  است؛ سطوح موجودی کافی برای تأمین سفارشات بدون مازاد.

چندین راهنمایی مهم:

1. استفاده از داده‌های فروش گذشته:

   – این اطلاعات الگوهای تقاضای گذشته را نشان میدهد ، بنابراین یک شرکت می‌تواند نوسانات خود را از منظر تاریخی بهتر درک کرده و در پیش بینی ها بهتر عمل کند.

2. مشورت با مشتریان:

   – چرا که داده‌های تاریخی تنها نمی‌توانند روندهای آینده را پیش‌بینی کنند، همکاری با تولیدکنندگان، توزیع‌کنندگان و مشتریان برای تشکیل یک تصویر کامل از تقاضای آتی حیاتی است. این اطلاعات به فرآیند برنامه‌ریزی وارد می‌شوند.

3. مدیریت و ترکیب پیش‌بینی‌ها:

   – باید اطمینان حاصل شود که پیش‌بینی‌ها بازتاب داده‌های به‌روز را نشان می‌دهند تا تصمیم‌گیری‌ها را  بهبود ببخشند. با پیاده‌سازی یک سیستم برای به‌روزرسانی و مدیریت این پیش‌بینی‌ها، اندازه‌گیری پیشرفت و ترکیب دیدگاه‌های جداگانه به سادگی انجام می‌شود.

4. بازنگری داده‌ها:

   – از کارکنان کلیدی برای بازبینی داده ها کمک بگیرید. این کار به بهبود توان تیم‌ها برای اصلاح تقاضا کمک می‌کند.

فرآیند مدیریت تقاضا: برنامه‌ریزی تأمین

برنامه‌ریزی تأمین بخشی از فرآیند مدیریت تقاضا است که توسط مدیریت تأمین یا مدیریت موجودی انجام می‌شود.

هدف این است که مشکلات بحرانی را شناسایی و حل کند، برنامه‌ریزی در نقاط مختلف صورت گیرد و  بهترین پاسخ‌های ممکن بهینه‌سازی موجودی و هزینه‌های خدمات مشتری را شبیه‌سازی کند.

سپس می‌توانید بر اساس بهترین داده‌های موجود و با توجه به نیازهای مشتریان، یک برنامه را بنویسید و اجرا کنید.

-پایداری اهمیت دارد:

  – یک عنصر حیاتی در مدیریت تقاضا، پیدا کردن راهکارهای مداوم برای بهبود انعطاف‌پذیری عملیاتی و کاهش نوسانات تقاضا است.

زمانی که فناوری پشتیبانی از برنامه‌ریزی را دارید، می‌توانید به صورت کارآمد و سریع واکنش نشان دهید. در این صورت، اختلالات شما را دچار مشکل نخواهند کرد و همیشه شما برنامه ای برای حل  اختلالات خواهید داشت.

فعالیت‌های مدیریت تقاضا

فعالیت‌های مدیریت تقاضا به تیم‌ها کمک می‌کنند تا به عمق مسائل وارد شوند و برنامه‌ها را برای پشتیبانی از یک زنجیره تأمین کارآمدتر ایجاد کنند.

این فعالیت‌ها شامل مواردی مانند ظرفیت تقاضا، زنجیره تقاضا، ارتباطات، مدل‌سازی، شکل‌دهی، احساس و اولویت‌بندی می‌شوند.

ظرفیت تقاضا:

-مدیریت تقاضا به شما کمک می‌کند تا ظرفیت تقاضا را بسنجید، مانند زمان تولید، موجودی و منابع.

برنامه‌ریزی ظرفیت امری حیاتی است چرا که مستقیماً روی مراکز هزینه تأثیر می‌گذارد.

زمانی که تقاضا و ظرفیت هماهنگ نیستند ، هزینه‌های عملیاتی تحت تأثیر قرار می‌گیرند  بنابراین ایجاد هماهنگی برای دستیابی به تطابق بین این دو مورد ضروری است.

زنجیره تقاضا:

مفهوم زنجیره تقاضا به تقاضای مشتریان برای محصولات یا خدمات در زمان مشخص بر میگردد و به عنوان “pull” شناخته میشود..

ارتباطات تقاضا:

-در مدل مشارکتی مدیریت تقاضا، شما پیش‌بینی تقاضای مشتری را به تمام سازمان‌ها و تیم‌های تحت تأثیر پیش‌بینی اطلاع می‌دهید. سپس همه با هم طی یک مسیر و هدف مشترک همکاری میکنند.

مدل‌سازی تقاضا:

– مدل‌سازی تقاضا از پایین به بالا کار می‌کند. این فعالیت مولفه‌های تقاضا را به عوامل خارجی و داخلی و جریان تقاضا تجزیه و تحلیل می‌کند و بررسی می‌کند که هر عامل چگونه بر خریدها تأثیر می‌گذارد تا تقاضای آینده را را بتواند پیش بینی کند.

شکل‌دهی تقاضا:

شکل‌دهی تقاضا یک استراتژی عملیاتی در مدیریت زنجیره تأمین است که شرکت از تخفیف قیمت، اشتیاق‌ها و تاکتیک‌های دیگر برای ایجاد انگیزه در مشتریان برای خرید محصولات خاص استفاده می‌کند.

شکل‌دهی تقاضا به کسب و کار کمک می‌کند تا تقاضای یک محصول خاص را با یک تأمین برنامه‌ریزی شده هماهنگ کند.

احساس تقاضا:

احساس تقاضا روی اطلاعات ارسالی به صورت نزدیک  و زمان واقعی تمرکز میکند.

تکنیک‌های جدید برای حس کردن تقاضا به ما امکان می‌دهد تا اقبال و تقاای محصولات یا  خدمات مختلف خود را ارزیابی کنیم ، اینکه چه کسانی خریدار هستند و اینکه کدام محصول یا خدمت بر تقاضای بازار تاثیر دارد.

اولویت‌بندی تقاضا:

– شناسایی و اولویت‌بندی پروژه‌ها پایه مدیریت تقاضا است. با بررسی عوامل خطر احتمالی، ظرفیت سازمانی، ارزش مالی و پیامدها، می‌توانید بر اساس این موارد اولویت‌بندی و برنامه‌ریزی کنید.

 

و در آخر

فعالیت‌های مدیریت تقاضا نیازمند دیدگاه کلی، همکاری و تصمیم‌گیری‌های آگاهانه بر اساس داده‌ها از سوی  مدیران و دپارتمان‌هایشان می باشد و می توان گفت که مدیریت تقاضا شاید توسط یک واحد خاص مدیریت شود ولی از تمامی واحدهای یک سازمان یا شرکت تغذیه اطلاعاتی میشود.

برای همین منظور برای مدیریت هرچه بهتر تقاضا باید اطلاعات به صورت صحیح و به روز بررسی و تحویل بخش مدیریت تقاضا شود تا پیش بینی های لازم و دستور العمل های لازم برای تحلیل و مدیریت تقاضا ارائه گردد


شما میتوانید از طریق این لینک با ما در تماس باشید.

پست های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 نظر
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Hoora
Hoora
3 ماه قبل

مظيىيت و پيشبيني تقاضا مهمترين ركن يك شركت توليديه