اکثر مردم در دنیای امروزی هر روز در معرض تبلیغات رسانه‌ای و محیطی فراوانی قرار دارند، جهان امروز و محیطی که در آن زندگی می‌کنیم به دلایل اجتماعی و اقتصادی مکانی است برای رد و بدل شدن متوالی پیام‌های تبلیغاتی به مخاطب، طوری که هر شهروند روزانه با بیش از ۱۵۰۰ تبلیغ مواجه است.

یکی از وظایف مدیریت شهری و شهرداری‌ها که ایفای صحیح آن، نقش مهمی در ساماندهی فضای شهری و منظر شهری دارد، رسیدگی به امور تبلیغات محیطی – اعم از تابلوها، بیلبوردها، دیوار نوشته‌ها، لامپ‌های نئون و ال ای دی، سردر مغازه‌ها و… است. بعضی از این تبلیغات جزئی از مبلمان شهری به حساب می‌آیند و برخی در ایجاد تصویر ذهنی بیننده موثرند و می‌توانند بر ادراک زیبایی محیط و کیفیت آن تأثیر بگذارند. پس تبلیغات محیطی نیازمند ساماندهی و مدیریت از طریق قانون و همچنین تهیۀ طرح‌های مطالعاتی و اجرایی توسط شهر دار‌ی‌هاست؛ چراکه شرح خدمات طرح‌های توسعه شهری مانند طرح جامع و تفصیلی شامل چنین مواردی نمی‌گردد. شاید در نگاه اول به موضوع مدیریت تبلیغات محیطی به نظر برسد که چنین مسئله‌ای نیاز به پژوهش ندارد و می‌توان بر اساس درک عامی که از قضیه وجود دارد و مبتنی بر تجربه و سلایق هنری، این عمل را به انجام رساند، اما باید توجه داشت که یافتن راه حل مناسبی جهت پیدا کردن مبنا و معیار در طراحی فضاها مسئله‌ای است که به ویژه در سال‌های اخیر معماران، طراحان شهری و گرافیست‌های محیطی را به خود مشغول کرده است.

طرح مسئله و ضرورت تحقیق

ظالمانه است اگر یگوییم تبلیغات محیطی در شهرمان با فرهنگ غنی ایرانی همخوانی ندارد؛ اما حداقل باید پذیرفت که این وضعیت فعلی چشم نواز نیست و به لحاظ فرمی و اندکی هم محتوا، آرامش بصری را برای شهروندان به ارمغان ندارد. با وجود سود سرشار وجود رقابت شدید در عرصۀ تبلیغات محیطی، شرایط به گونه‌ای رقم خورده که خود مدیران شهری هم به این نکته اذعان دارند که وضعیت فعلی تبلیغات در این حوزه به سامان نیست. از سوی دیگر تا هنگامی که تعاریف روشن و پایه‌ای برای ساماندهی بخش تبلیغات شهری تبیین نشود مدیریت این عرصه مثمر ثمر نخواد بود. اهمیت تبلیغات به ویژه تبلیغات محیطی از آن جهت است که مخاطب آن همه شهروندان هستند و به صورت انتخابی عمل نمی‌کند و سمت و سوی آن تمام اقشار اجتماعی را هدف می‌گیرد. گاهی هم با رقابت بین شرکت‌های تبلیغاتی موجب شده که شرکت‌های تبلیغاتی صرفاً به پر کردن فضای رسانه‌ای خود بیندیشند بی شک یکی از علل این پدیده و آشفتگی نبود یک استراتژی و برنامه هدفمند برای بخش تبلیغات است. دستیابی به هیچ برنامه‌ریزی استراتژیکی هم بدون دستیابی به اطلاعات درست، نمی‌تواند خط مشی درستی تلقی شود. دستیابی به اطلاعات صحیح و مطالعات هدف‌دار می‌تواند تصمیم‌گیری مناسب را برای مدیرانی متولی امر فراهم کند.

طبعاً در عرصۀ تبلیغات محیطی بعضی از دستگاه‌های حقیقی و برخی حقوقی حضور دارند. بنابراین لازمۀ یک مشارکت همه‌جانبه در برای دستیابی به تبلیغاتی فاخر و ارزشمند ضروری است. در مبحث فرهنگی تبلیغات نیز توجه به این نکته ضرورت دارد که این بخش به عنوان یک بخش فرهنگ‌ساز بایستی از حمایت‌های مدیریت فرهنگی شهری که وظیفۀ فرهنگ‌سازی را بر عهده دارد، برخوردار باشد. مسئلۀ دیگر، تفرق و آشفتگی بصری و ایجاد شده توسط تنوع بیش از حد، عدم هماهنگی و نا‌همگونی این تابلو‌ها، بنرها، آگهی‌ها و بطور کلی تبلیغات محیطی ایجاد شده و منظر و سیمای زشتی را به شهر‌های ما بخشیده است. بنابراین لازم است در این زمینه از ابعاد مختلف به پژوهش پرداخته شود و به صورتی جامع از طریق مطالعات کتابخانه‌ای و میدانی، معیارها و ضوابطی برای طراحی فرم، تعیین رنگ، نوع خط مورد استفاده، تعیین اندازۀ نحوۀ مکان‌یابی و برنامه‌ریزی آنها تدوین گردد.

تعریف تبلیغات:            

تبلیغ ریشه در زندگی انسان ها دارد و عملی است که در آن فروشنده یا تولید کننده ای با انجام امری سعی می کند که خریدار بالقوه را از تولید این محصول آگاه کند. این عمل با روش های گوناگونی انجام می شود.یکی از مهمترین دلایل جهت تبلیغ محصولات تنوع و وسعت انتخاب ها در کالاها و خدمات می باشد که باعث گستردگی حوزه انتخاب خریداران شده است. برای حل مشکل انتخاب در تصمیم گیری و راهنمایی خریداران و تسهیل و تسریع انتخاب، تبلیغات صورت می گیرد.

انواع تبلیغات:

تبلیغات محیطی، تبلیغات اینترنتی ، تبلیغات پست مستقیم، تبلیغات مجلات، تبلیغات روزنامه ای، تبلیغات رادیویی و تلوزیونی و تبلیغات پیامکی.

تبلیغات محیطی:

عبارت است از ارائه و نمایش و ابلاغ هر نوع پیام با استفاده از ابزار های گوناگون بصری) رسانه های تبلیغات محیطی ( با اهداف بازرگانی، فرهنگی و اجتماعی که توسط پیام دهنده در فضاهای عمومی شهر در معرض دید مخاطبان و گیرندگان پیام قرار می گیرد.

تبلیغات محیطی به هر نوع تبلیغ خارج از نقطه ی نهایی خرید مشتری اطلاق می گردد.دیوار نوشته ها، بیلبورد ها، تبلیغات داخل خطوط مترو، ایستگاه های اتوبوس، پل های عابر و مکان های عمومی مانند هتل ها، پارک ها، شهر ها و …مکان های خوبی برای تبلیغات محیطی هستند. تبلیغات محیطی یا همان تبلیغات شهری یکی از اثر گذار ترین روش ها برای تجارت های محلی بشمار می روند و یک شیوه ی مناسب برای بخاطر آوردن نام محصول قبل از ورود مشتری به مراکز خرید و در واقع آخرین شانس تولید کنندگان جهت معرفی محصولشان است.

 

 

انواع تبلیغات محیطی:

بیلبورد ها، تلوزیون های تبلیغاتی ثابت و سیار، بنر ها، تابلو های پرتابل،تابلو های تک پایه، لامپ های ال ای دی و نئون، تابلو های سردر فروشگاه ها، دیوار نوشته ها، سایه بان جلوی درب فروشگاه ها، حروف درج شده روی پنجره ی فروشگاه ها و ویترین مغازه ها بیاورد یا آگهی نما بهترین ابزار عالی جهت معرفی محصول و خدماتی شما می باشد. بیلبورد به تابلو های بزرگی گفته می شود که فضای مناسبی برای نصب آگهی را در اختیار دولت، صنعتگران و عرصه کنندگان کالا می گذارد و امروزه بیشتر به معنای تابلو های بسیار بزرگ و نور پردازی شده است که بر پایه های بلندی قرار گرفته و از فواصل دور قابل دیده شدن هستند.

مزایای تبلیغات محیطی:

تضمین دیده شدن:از آنجایی که تبلیغات محیطی در مکانهای عمومی و در معرض دید قرار دارند، بنابراین توسط افراد زیادی دیده می شوند. بیننده حق انتخابی ندارد و در هر صورت تبلیغ را می بیند. در بسیاری از روش های تبلیغات، بیننده حق انتخاب دارد. مثلا در تبلیغات تلوزیونی، بیننده با رسیدن به بخش آگهی های بازرگانی، می تواند کانال را عوض کند ولی در تبلیغات محیطی، احتمال دیده شدن بسیار زیاد است.

امکان دیده شدن به صورت مکرر:

تبلیغات محیطی معمولاً مدت زیادی در معرض دید هستند. برخلاف تبلیغات در تلوزیون یا مجلات، افرادی که از مکان‌های خاص به طور روزانه عبور می‌کنند، بارها تبلیغات شما را خواهند دید و احتمال خرید آنان افزایش افزایش خواهد یافت. بسیاری از خریداران، زمانی خرید می‌کنند که تبلیغی را بارها دیده باشند.

پست های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها