مقدمه

حتما قبلا نام سیستم عامل به گوش شما خورده است. در حال حاضر تولید سیستم های عامل هوشمند رو به رشد است و به لطف وجود همین سیستم عامل ها است که کار با دستگاه های مورد استفاده ما مثل رایانه های میزی، تبلت ها و گوشی های هوشمند ساده تر شده. و همینطور این دستگاه ها با بهره بردن از سیستم عامل کارایی های بیشتری برای ما دارند به شکلی که حتی یک گوشی همراه ساده امروزه تبدیل به یک رایانه ی کوچک و یک دستیار مهم برای انجام تمام کارهای روزانه ی ما شده. وقتی که برای اولین بار تلفن همراه در دسترس مردم قرار گرفت تنها یک وسیله ارتباطی ساده بود و کسی تصورش را نمی کرد که بتوان با موبایل های ساده که تنها برای برقراری تماس تلفنی بود ایمیل های کاری فرستاد یا فیلم برداری کرد. در حال حاضر با زیاد شدن و گسترش روزانه ی فناوری های مربوط به رایانه و دستگاه های دیجیتال و متصل شدن به اینترنت با این دستگاه ها، شرکت های بزرگ که سازندگان گوشی های تلفن همراه هستند یا حتی شرکت هایی مثل مایکروسافت برای سهولت در استفاده از دستگاه ها برای مردم عادی به فکر ساخت سیستم عامل افتادند. به دنبال پیگیری این شرکت ها برای ساخت گوشی های تلفن همراه پیشرفته تر تغییرات بزرگی در ساخت تلفن همراه اتفاق افتاد و روزانه امکانات مفید تری به این گوشی ها اضافه می شد که کاربرد های جالب نسل جدید گوشی ها در ابتدا باعث شگفتی مصرف کننده ها و هم اکنون با وجود امکاناتش عضو جدایی ناپذیر زندگی انسان امروزی شده.

سیستم عامل چیست؟

سیستم عامل Operating System مهم ترین نرم افزاری است که با سخت افزارها ارتباط برقرار می کند و به سایر برنامه های موجود امکان اجرا می دهد. این نرم افزار سیستم یا فایل های اساسی است که رایانه شما برای راه اندازی و عملکرد به آن ها نیاز دارد. هر رایانه ی رومیزی ، رایانه لوحی و تلفن هوشمند شامل یک سیستم عامل است که قابلیت های اساسی دستگاه را فراهم می کند.

سیستم عامل های رایج رایانه ها شامل ویندوز ، OS X و لینوکس است. در حالی که هر سیستم عامل متفاوت است ، اکثر آنها رابط کاربری گرافیکی یا رابط کاربری گرافیکی (GUI) ارائه می دهند که شامل دسک تاپ و امکان مدیریت پرونده ها و پوشه ها است. آنها همچنین به شما امکان می دهند برنامه های نوشته شده برای سیستم عامل را نصب و اجرا کنید. ویندوز و لینوکس را می توان روی سخت افزار رایانه استاندارد نصب کرد ، در حالی که OS X برای اجرای روی سیستم های اپل طراحی شده است. بنابراین ، سخت افزاری که انتخاب می کنید بر روی سیستم عامل های شما تأثیر می گذارد.

دلایل ایجاد سیستم عامل

در هر رایانه یا دستگاه تلفن همراه ، وقتی صحبت از نرم افزار می شود ، می توان سیستم عامل را به عنوان پایه ی اصلی اجرای برنامه در نظر گرفت. این به این دلیل است که قبل از اجرای برنامه های دیگر ابتدا باید یک سیستم عامل مناسب وجود داشته باشد. همانطور که از نام آن پیداست ، یک سیستم عامل را می توان به سادگی سیستمی تعریف کرد که به دستگاه ها کمک می کند تا به طور موثر و کارآمد کار کنند. تا مدتی، اصطلاح “سیستم عامل” در درجه اول به معنای سیستم عامل رایانه بود. با این حال ، با پیشرفت تکنولوژی تلفن همراه ، دستگاه های هوشمند تقریباً به اندازه توانایی کامپیوتر قادر به مدیریت هستند. این دستگاه های تلفن همراه همچنین دارای سیستم عامل های خاص خود هستند. از آنجا که سیستم عامل به عنوان رابط کاربری اساسی رایانه عمل می کند ، به طور قابل توجهی بر نحوه تعامل شما با دستگاه تأثیر می گذارد. بنابراین ، بسیاری از کاربران ترجیح می دهند از یک سیستم عامل خاص استفاده کنند. به عنوان مثال ، یک کاربر ممکن است ترجیح دهد از رایانه ای با سیستم عامل X به جای رایانه شخصی مبتنی بر ویندوز استفاده کند. ممکن است کاربر دیگری به جای آیفون که iOS را اجرا می کند ، یک تلفن هوشمند مبتنی بر Android را ترجیح دهد.

دلیل اصلی وجود یک سیستم عامل ، مدیریت منابع سخت افزاری و نرم افزاری دستگاه است. سیستم عامل بر اجرای هر برنامه ای در دستگاه نظارت می کند و همه ی برنامه ها تحت کنترل آن اجرا میشوند. علاوه بر این ، سیستم عامل خدمات مشترک لازم را برای اجرای برنامه های نصب شده فراهم می کند. سیستم عامل به عنوان یک واسطه بین سخت افزار و هر برنامه ای که در دستگاه تلفن همراه یا رایانه در حال اجرا است کار می کند.

برخی از مواردی که سیستم عامل به آنها کمک می کند شامل مدیریت ورودی از کاربران ، ارسال خروجی به دستگاه های خروجی، مدیریت فضاهای ذخیره سازی و کنترل دستگاه های جانبی است. برای درک بهتر سیستم عامل ها، به استفاده از منابع رایانه ای به عنوان یک تقاطع شلوغ نگاه کنید. اگر تقاطع فاقد چراغ راهنمایی باشد، اوضاع می تواند بسیار نامرتب شود. درست مانند چراغ ها ، سیستم عامل به شما اطمینان می دهد که کاربران و برنامه های مختلف به روش کارآمد به منابع محاسباتی موجود دسترسی پیدا می کنند.

بدون سیستم عامل ، هر برنامه بدون رسیدگی به تمام اجزای کامپیوتر و سخت افزار نیاز دارد. این بدان معناست که به روشی برای پذیرش ورودی کاربر با استفاده از صفحه کلید و موس، چاپ اسناد، خواندن و نوشتن در دستگاه های ذخیره سازی ، پیگیری زمان ، ارسال خروجی به صفحه و حتی برقراری ارتباط از طریق شبکه نیاز دارد. این باعث می شود که هر برنامه بسیار گسترده و سنگین باشد.

وقتی توسعه دهندگان نرم افزار برنامه هایی ایجاد می کنند ، باید آنها را برای یک سیستم عامل خاص بنویسند و پیاده کنند. این به این دلیل است که هر سیستم عامل به طور متفاوتی با سخت افزار ارتباط برقرار می کند و دارای یک رابط برنامه کاربردی خاص یا API است که برنامه نویس باید از آن استفاده کند. امروزه بسیاری از برنامه های معروف crossplatform هستند ، به این معنی که برای چندین سیستم عامل ساخته شده انداما هنوز هم اکثر برنامه ها فقط برای یک سیستم عامل در دسترس هستند. بنابراین ، هنگام انتخاب رایانه باید ابتدا اطمینان حاصل کنید که برنامه ای که میخواهید استفاده کنید با سیستم عامل همخوانی دارد یا نه یا درواقع مطمئن شوید که سیستم عامل از برنامه هایی که می خواهید اجرا کنید پشتیبانی کند.

پست های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها