مقدمه

در گذشته پرداخت بسیار ساده و در واقع مانند یک رابطه یک به یک بوده است. برای هر کالا یا خدماتی که می خواستید خریداری کنید به کارمند مربوطه پول نقد میدادید و معامله را تکمیل میکردید. اما امروز روش های پرداخت تبدیل به یک ماشین پیچیده ی جهانی شده است. روش های پرداخت در طول تاریخ دوران های بسیار متفاوت و جالبی را گذرانده است. از مبادله ی کالا به کالا گرفته تا به وجود آمدن اولین سکه های فلزی و بعد از آن پول های کاغذی. شاید بشر هیچگاه فکر نمیکرد که تنها با نزدیک کردن تلفن همراه خود به دستگاه پرداخت مبلغ کالا از حسابش کاسته شود.

با پیشرفت تکنولوژی زندگی انسانها در تمام بخش ها تحت تاثیر این علوم جدید قرار گرفته است. تاثیرات بزرگ و کوچکی که هر شخص به واسطه ی روش زندگی اش گاهی کمتر و گاهی بیشتر تاثیر پذیرفته است. هر روزه مواردی را می شنویم از راه های جدیدی که بانک ها یا کمپانی ها برای مبادله ی کالا ارائه داده اند. اینکه در آینده روش های پرداخت چگونه خواهد بود یا مردم از چه روش هایی استفاده خواهند کرد قطعا از افکار و رویا پردازی های امروز بشر نشات می گیرد. اینکه آیا در آینده از پول های کاغذی استفاده شود یا نه؟ یا اینکه اصلا پول ها به چه صورتی خواهند بود؟ تکنولوژِی همه ی این ها را تحت تاثیر قرار خواهد داد. این دنیای پیچیده در حال حاضر شامل شبکه کارت های بانکی، درگاه های شخصی گرداخت و گیرنده ها یا پردازنده و بسیاری موارد دیگر است.

انواع روش های پرداخت

با پرداخت با QR کد QR

QR کدها برای پرداخت سریع یکی از روش های جدید و خوب هستند. این کدها با با نرم افزار هایی خاص نوشته شده اند و به صورت اسکن کردن کد کار می کنند در این موارد کاربر احتیاج به وارد کردن مشخصات اطلاعات بانکی ندارد و تنها با استفاده از کد ها عملیات پرداخت را انجام می دهد.

بسیاری از کشورهای پیشرفته در چند سال اخیر بیشتر سیستم پرداخت های خود را به روش QR کدها تغییر داده اند. در استرالیا بیشتر معاملات و خرید های مشتری ها و خرده فروشی ها با این کدها پرداخت می شود همچنین طی یک تحقیقات مشخص شد که در اروپا نیز این روش مورد استقبال قرار گرفته و نزدیک به نیمی از شهروندان اروپایی از کد QR استفاده می کنند.

پرداخت کرایه تاکسی با کد QR

بلاکچین (BLOCKCHAIN)

بلاکچین یکی از مواردی است که امروزه زیاد مورد توجه قرار گرفته و بسیاری را کنجکاو کرده در این روش می توان برای پرداخت از ارز های دیجیتال مانند بیت کوین استفاده کرد و همانطور که می دانید از ارز های دیجیتال نیز می شود برای خرید کالا و پرداخت استفاده کرد که البته این روش به دلیل ناشناخته بودن و این که هنوز کاربر های زیادی پیدا نکرده کمتر انجام می شود. هرچند که نمیتوان این ارز را همچون پول های کاغذی در دست گرفت و یا لمس کرد اما شما می توانید ارز دیجیتال را با یک فلش همراه خود داشته باشید. با افزایش محبوبیت ارز های دیجیتال به زودی پرداخت با بلاکچین هم یکی از روش های معمول و محبوب برای پرداخت خواهد بود.

روش های پرداخت بین المللی

برات وصولی

برات های وصولی یک مدل از مدارک مالی هستند که کسی که طلبکار است این اسناد را برای شخصی که باید پولی را پرداخت کند ارسال می کند. اگر فرد بدهکار این مدارک را ( یا همان برات را ) تقبل کند باید در مدتی که در اسناد مشخص شده مبلغ مورد نظر را برای شخص طلبکار انتقال دهد. وقتی که طلبکار در یک کشور و بدهکار در کشور دیگری باشد هر دو طرف قرار داد میتوانند با امضا کردن برات اسنادی وصولی در هنگام بستن قرارداد از این روش پرداخت استفاده کنند. البته باید بگوییم که این پراخت با برات وصولی از طریق بانک بین المللی انجام می شود و همچنین از نظر مالی هم روشی به صرفه است هزینه های پایینی دارد و امنیت آن هم خوب است خیلی از بازرگان ها از این روش استفاده کرده و جزو رایج ترین روش های پرداخت بین المللی محسوب میشود .

نامه یا اعتبار و ضمانت نامه

اعتبار اسنادی (LC) یک ضمانت مالی است که می تواند از طریق بانک افتتاح شود. اعتبار اسنادی راهی مطمئن و مطمئن برای پرداخت کالا است.

قبل از تحریم ها انواع LC در ایران برای واردات و صادرات مورد استفاده قرار می گرفت اما پس از اعمال تحریم ها علیه این کشور ، بانک های ایرانی اعتبار خود را از دست دادند و بازرگانان و صنعتگران برای پرداخت و دریافت پول خود به راهی غیر از LC روی آوردند.

با این حال در حال حاضر برخی از بانک ها در ایران از طریق شرکت های وابسته به ایران در برخی از کشورها که ارتباط مالی خوبی با ایران دارند خدمات LC برای تسهیل تجارت با ایران ارائه می دهند.

سرمایه گذاری مجدد

اعتبار Refinance اعتباری است که تحت یک خط اعتباری کوتاه مدت بین دو بانک یادو موسسه مالی بر اساس توافق نامه پرداخت می شود. از طریق این خط اعتباری ، قیمت کالاهای معامله شده بین خریدار (متقاضی) و تأمین کننده (ذینفع) در زمان ارائه اسناد حمل و نقل به صورت نقدی (در معرض دید) به تأمین کننده پرداخت می شود. سپس بانک افتتاح کننده (بانک صادر کننده) از خریدار دریافت می کند و مبلغ پرداختی توسط بانک مربوطه (تأمین کننده مالی) به فروشنده را بازپرداخت می کند ، به علاوه سود مربوط به آن در یک سال بعد.

تولید و تجارت اشخاص حقیقی و حقوقی با حداقل سابقه اعتباری 5 ساله ، تولیدکنندگان و واردکنندگان داروها و داروها ، تولیدکنندگان خودرو و قطعات توانایی استفاده از این روش را دارند.

روش حساب باز

این روش به عکس روش پیش پرداخت است. این روش برای افراد و شرکت هایی است که صاحبان آن با هم آشنایی یا اعتماد کامل دارند. در این روش ابتدا فروشنده کالای خود را برای خریدار ارسال می کند بدون این که مبلغ آن را دریافت کند و بعد از رسیدن کالا ها مبلغ انتقال پیدا می کند. البته روش هایی وجود دارد که خطر های این نوع پرداخت را کم می کند.

پست های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها