مقدمه

همانطور که می دانید نه تنها تجارت ها و کسب و کارها بلکه زندگی روزمره نیز به طور فزاینده ای به اینترنت برنامه های وب و برنامه های تلفن همراه وابسته شده است. در نتیجه شرکت ها دریافتند که بهترین راه برای رقابت در سطح وب، اولویت بندی ایجاد یک رابط کاربری جذاب و مخاطب پسند و کارآمد است که تجربه کاربر را بهتر کند و حس خوبی در کاربر ایجاد کند. در این مقاله رابط کاربری را تعریف می کنیم و به چیستی آن می پردازیم. ممکن است شما نیز عنوان شغل “طراح UI” را در تابلو های کاری مشاهده کرده باشید و این سئوال برایتان پیش آمده باشد که رابط کاربری درواقع چه چیزی است و چه چیزی را می توانیم در آن پیدا کنیم یا یک طراح رابط کاربری دقیقا چه کار می کند؟

رابط کاربری چیست؟

رابط کاربری یا User Interface در سال های اخیر رشد چشمگیری داشته و به یکی از خلاق ترین، نوآورترین و مهیج ترین زمینه های فناوری تبدیل شده است همینطور علاقه مندان زیادی نیز دارد. رابط کاربری (UI) نقطه ای است که کاربر در آن با کامپیوتر، وب سایت یا یک اپلیکیشن شروع به کار و برقراری ارتباط می کند. درواقع هر دکمه یا آیکونی که شما از طریق آن با دستگاه ارتباطی هر چند کوچک برقرار می کنید رابط کاربری محسوب می شود. هدف از به وجود آوردن یک رابط کاربری موثر سهولت و بهبود رابطه و تجربه کاربر با محصول است که حداکثر نتیجه مطلوب را با کمترین تلاش به دست بیاورد.

رابط کاربری باعث ایجاد یک تعامل خوب با محصول می شود و حواس انسان را به خود جلب می کند ( بینایی، شنوایی، لمس و موارد دیگر ). رابط های کاربری شامل دو دسته ورودی که صفحه کلید، موس ، پد لمسی، میکروفون، صفحه لمسی تلفن همراه، قلم های الکترونیکی، دوربین هستند و دستگاه های خروجی مانند مانیتور، بلندگو و چاپگر ها هستند. دستگاه هایی که با چند حس تعامل دارند رابط کاربری چند رسانه ای نامیده می شوند. به عنوان مثال رایانه شما دارای رابط های کاربری بسیاری است که شامل ورودی های لمسی مثل صفحه کلید و موس و یک خروجی دیداری و شنیداری که مانیتور و بلند گو باشد استفاده می کند.

طراحی رابط کاربری User interface design

در طراحی رابط کاربری (UI) طراح رابط کاربری، برای ایجاد یک رابط خوب در نرم افزار یا دستگاه های رایانه ای که کار کردن با آن برای کاربر آسان باشد و با تمرکز بر ظاهر و سبک تلاش میکند. هدف اصلی طراح رابط کاربری ایجاد رابط هایی است که استفاده از آنها برای کاربران آسان و لذت بخش باشد. طراحی UI به رابط های کاربر گرافیکی و سایر شکل ها اشاره دارد به عنوان مثال رابط های کنترل شده صدا. طراحی UX در واقع اسکلت اولیه است، فرایندی است که در آن به افزایش رضایت کاربر و ایجاد یک خاطره و تجربه خوب برای کاربر تلاش می شود و از طرف دیگر طراحی UI طراحی رابط کاربری و پوستی است که بر روی اسکت می آید و چهره و نما را زیبا تر میکند. رنگها، شکلها، تایپوگرافی، انیمیشن ها و زیبایی های بصری همه مربوط به طراحی رابط کاربری هستند. طراحان رابط کاربری مسئول ظاهر و دید بصری محصول هستند.

چرا طراحی رابط کاربری اهمیت دارد؟

رابط کاربری برای برآوردن انتظارات کاربر و پشتیبانی از عملکرد موثر سایت یا اپلیکیشن شما مهم است. یک رابط کاربری به خوبی اجرا شده، باعث ایجاد تعامل موثر بین کاربر و برنامه می شود. هنگام طراحی UI برای سایت خود طراح از سلیقه و رنگ های مورد پسند خود استفاده نمی کند بلکه در انتخاب هر چیزی به طیف مخاطبین بیشترین توجه را دارد و سلیقه کاربر را به سلیقه خود ترجیح می دهد.

با تولد ویندوز 1.0 در دهه 1980 خیلی زود مشخص شد که داشتن یک رابط دیجیتال که برای کاربر جذاب باشد در ساخت یک تجربه کاربری به یاد ماندنی و لذت بخش از اهمیت بالایی بر خوردار است. علی رغم این موضوع درست در سال 2007 ( سالی که اپل با اولین آیفون خود صنعت فناوری را دگرگون کرد ) بود که مفهوم طراحی رابط کاربری مهم شد و انقلابی در این زمینه به پا شد. طراحی UI با وجود دستگاه های صفحه لمسی و ویـژگی های پیچیده آن ها کاملا متحول شد.

مهمترین عناصر اصلی یک UI عالی :

معماری اطلاعات یا Information architecture: عملکرد یک سایت با توجه به معماری اطلاعات ساخته می شود. ساختار و سازماندهی محتوای وب سایت شما باید به روشی منطقی برای استفاده کاربر ساخته شده باشد به صورتی که همه چیز به راحتی قابل ردیابی باشد و کاربر نخواهد موضوعی را کشف کند. سلسله مراتب در معماری اطلاعات بسیار مهم است. ترتیب رسیدن به هر محتوا باید به آسانی مشخص شده باشد و کاربر سازماندهی محتوایی را که می بیند انتخاب کند و بداند چگونه باید به بخشی که در ذهن دارد دسترسی داشته باشد یا از کدام قسمت باید آن را پیدا کند.

برای مثال : بخش منو را به سادگی با آیکون مخصوص خود مشخص کرده باشید. عناصر پیمایش ( دکمه ها، آیکون ها، برگه ها )، برچسب اصطلاحات، باکس یا نوار جست و جو و به طور کلی همه به درستی مشخص شده باشد و دسترسی کاربر به آنها آسان باشد.

طراحی تعاملی Interactive design : عناصر طراحی تعاملی ID با ارائه نمونه هایی از ورودی کاربر ، تبدیل خوانندگان منفعل به شرکت کنندگان فعال هستند. در طراحی تعاملی کوشش می شود که طراحی به صورتی باشد که از نظر کاربر همه چیز راحت زیبا و کاربردی باشد. هدف طراحی تعاملی ایجاد یک رابط کاربری با کیفیت بالا و زیباست که تجربه خوبی در کاربر ایجاد کند.

مثال: ویژگی های شبکه های اجتماعی ، دکمه ها ، دکمه ها.

طراحی بصری Visual design : اهمیت ارزش زیبایی بصری را نمی توان دست کم گرفت. درست است که اگر سایت یا اپلیکیشن فقط زیبایی داشته باشند ولی کارایی نداشته باشند استفاده نخواهند شد ولی زیبایی بصری همیشه اهمیت زیادی دارد. استفاده درست از رنگها، فونت زیبا، ایجاد کنتراست خوب و استفاده از عکس ها و فیلم های زیبا برای جلب توجه و بازدید مخاطبان بسیار مهم است.

مثال: کنتراست خوب ، رنگ های جذاب ، استفاده درست از فضاهای سفید ، تایپوگرافی ، بهینه سازی موبایل.

پست های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها