واقعیت مجازی چیست؟

واقعیت مجازی یا VR (Virtual Reality ) یک فن‌آوری‌ است که با کمک نرم‌افزار‌هایی، تصاویر، صداها و در برخی موارد سایر حواس پنج‌گانه را از طریق سخت‌افزاری به کابر منتقل می‌کند. در این فناوری محیطی مجازی در جلوی چشمان کاربر قرار میگیرد و براساس حرکت های چشم ها سر و حالت بدن کاربر تصاویر و صدا ها در ابعاد مخلف پخش میشوند و بسیار شبیه به واقعیت به نظر میرسند. به عبارت دیگر وقتی که هدست واقعیت مجازی روی سر شخص نصب میشود در جبوی چشمان خود محیطی را مشاهده میکند که براساس تغییر موقعیت بدنش تغییر میکند و ذهن انسان بعد از مدتی می پذیرد که در یک محیط واقعی است. به این ترتیب کاربر این دستگاه، حس حضور در مکانی را تجربه می‌کند که در واقعیت در آن‌جا حضور ندارد. واقعیت مجازی پدیده ای که به تازگی در عرصه تکنولوژی و سرگرمی وارد شده و جذابیت های آن توجه همه را به خود جلب کرده.

چه چیز واقعیت مجازی برای ما جذاب و هیجان انگیز است؟

در پاسخ به این سؤال می توان گفت که واقعیت مجازی یکی از قدیمی ترین و مهمترین پارادایم (الگوواره یا پارادایم، سرمشق و الگوی مسلط و چهارچوب فکری و فرهنگی است که مجموعه‌ای از الگوها و نظریه‌ها را برای یک گروه یا یک جامعه شکل داده‌اند) های حک شده در ذهن ما را می شکند. و آن پارادایم تماشای تصویر متحرک از دریچه ی یک پنجره است. از زمانی که تلویزیون و سینما اختراع شدند و به دسترس مردم رسیدند، همیشه ما فقط می توانستیم به یک صفحه نگاه کنیم و اگر صورتمان را از روبروی آن صفحه برمی گرداندیم اشیا و محیط اطرافمان را مشاهده میکردیم. ولی در فناوری واقعیت مجازی، زمانی که هدست واقعیت مجازی را بر روی سرمان قرار داده ایم، هنگامی که سر خود را حرکت دهیم براساس آن حرکت، تصویر نمایش داده شده نیز تغییر می کند گویی که دقیقاً در آن محیط قرار داریم.

کاربرد های واقعیت مجازی

واقعیت مجازی و پزشکی

عمده ترین کاربرد واقعیت مجازی در پزشکی، استفاده از آن جهت آموزش فعال آناتومی و فیزیولوژی به دانشجویان پزشکی است. با استفاده از این سیستم دانشجویان میتوانند در یک محیط شبیه سازی شده و سه بعدی به صورت موثر و بهینه یادگیری داشته باشند. با استفاده از سیستم آموزش جراحی هزاران بار میتوان روی بیمار عمل جراحی انجام داد تا مهارت جراح به بالا ترین حد برسد. در این سیستم سعی می شود تا با شبیه سازی محیط جراحی امکان تکرار عمل جراحی در طی ساعت های متوالی و طولانی فراهم آید. همینطور از این تکنولوژی در زمینه ی روانپزشکی نیز استفاده میشود. در روانپزشکی، واقعیت مجازی روشی برای درمان اختلالات روانی افرا محسوب میشود. یکی از این موارد درمان بیماری هراس (فوبیا) است. فوبیا ترس شدید از جسم یا وضعیتی خاص است. بیمار با آن که میداند این ترس واقعی نیست دائما دچار اضطرابی است که زندگی او را مختل میکند. این ترس میتواند شامل ترس از فضای بسته، خفگی، خون، ارتفاع، حشرات یا موارد دیگر باشد. در درمان جدید، با استفاده از واقعیت مجازی محیطی که بیمار از آن وحشت دارد شبیه سازی میشود و بیمار با علم به این موضوع که این محیط واقعی نیست، با قرار گرفتن در آن سعی میکند خود را با آن وفق دهد و ترس خود را از بین ببرد. علاوه بر درمان ترس از واقعیت مجازی برای درمان اختلالات روانی دیگر مانند اوتیسم (در خود ماندگی) و حتی مواردی از روان گسیختگی (اسکیزوفرنی) استفاده شده است و نتایج رضایت بخشی حاصل شده است. در سال 2019 اعلام شد که بیمارستان های آمریکا از سونوگرافی با تکنولوژی واقعیت افزوده استفاده خواهند کرد. و این تکنولوژی با همکاری شرکت های مایکروسافت و HTC هم اکنون به صورت آزمایشی در چندین بیمارستان انجام میشود.

واقعیت مجازی در ساختمان سازی

یکی دیگر از کاربردهای واقعیت مجازی امکان ساخت یک نمونه مجازی و شبیه سازی از سازه ی مورد نظر است. قبل از ساخت هر سازه ای میتوان نمونه ی مجازی آن را با استفاده از این تکنولوژی ساخت و برای نشان دادن حس و حال ساختمان از آن استفاده کرد و با این تکنولوژی کل محیط قبل از اینکه به صورت واقعی ساخته شود برای شما شبیه سازی شده و اختیار شما قرار میگیرد. تنها کافی است که هدست VR را بر چشم های خود قرار دهید و چند ثانیه بعد خود را در محیط ساختمان ببینید! شما میتوانید از این تکنولوژی در انواع ساختمان شامل ساختمان های تجاری، مسکونی، کارخانه جات و… به کار بگیرید که به طرز چشم گیری در هزینه نهایی ساخت و ساز به شما کمک خواهد کرد.

آموزش پرواز(خلبانی) با واقعیت مجازی

واضح ترین کاربرد VR در صنعت هوانوردی آموزش است. شبیه سازهای پرواز در سال های اخیر در دسترس همگان قرار گرفته اند و حتی برای استفاده ی خانگی هم محبوب هستند. در فضای تخصصی تر شرکت هایی مثل بویینگ، کابین های هواپیمایی ساخته اند و صحنه های نمایش فیلم، جایگزین پنجره های کابین شده اند. این درحالیست که به عنوان بک ابزار آموزشی موثر، شبیه سازها گران و حجیم هستند.

واقعیت مجازی و سرگرمی

سرگرمی اولین چیزیست که اکثر مردم با شنیدن کلمات ” واقعیت مجازی” به ذهنشان می رسد. ممکن است بازی های ویدیویی مورد علاقه ی اغلب افراد نباشد، اما همه از سرگرم شدن با سینما، تلویزیون یا پارک های تفریحی لذت می برند. به نظر می رسد واقعیت مجازی بیشتر حمایت کننده ی این سرگرمی ها باشد تا اینکه بخواهد جایگزین آن ها شود. VR با ارتقا تکنولوژی و صرفه جویی در هزینه های سنگین، محیط های عجیب و جالب را در دنیای واقعی شبیه سازی می کند. به عنوان مثال پارک های تفریحی در سراسر جهان در حال حاضر از عناصر واقعیت مجازی استفاده می کنند. جاذبه هایی مثل مسابقات Disneyland’s Radiator Springs، که بیش از 200 میلیون دلار هزینه ساخت دارد، قطعا از بین نخواهد رفت اما به خاطر تجربیات استفاده از واقعیت مجازی با هزینه ی کمتر در دسترس خواهد بود.

وقتی نام واقعیت مجازی AR آورده میشود غالب مردم به یاد بازی ها و ویدئو های سرگرمی مربوط به این تکنولوژی می افتند ما در این مقاله سعی کردیم موارد دیگری از قابلیت های این تکنولوژی جذاب را جمع آوری کنیم و گستردگی استفاده از آن را در موضوعات مختلف نشان دهیم.

پست های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها