مقدمه

ارز دیجیتال یا Digital currency ارزهایی هستند که به صورت الکترونیکی ذخیره و منتقل می‌شوند و دراصل متشکل از کد های صفر و یک هستند. از واژه آن هم مشخض است که به هر ارزی که در فضای دیجیتال ایجاد شده ارز دیجیتال می گویند. همانطور که احتمالا می دانید یا شایدهم ندانید ارز دیجیتال ویژگی‌هایی مشابه ارز های در دسترس دارد مثل اینکه می توان با آن خرید انجام داد. پول‌های دیجیتال مانند پول‌های فیزیکی، برای خرید کالا و خدمات مورد استفاده قرار می‌گیرند اما هنوز در همه جا نمی توان از آنها استفاده کرد مثلاً می‌توان یک پول مجازی مخصوص یک بازی یا شبکهٔ اجتماعی داشت. پول‌های دیجیتال مانند بیت کوین و آتریوم به عنوان «پول‌های غیرمتمرکز دیجیتال» شناخته می‌شوند؛ معنی غیر متمرکز این است که یک مرکز مشخص برای تولید آن وجود ندارد و مردم هر یک می توانند در رایانه یا جایی که ممکن است برای بقیه نا مشخص است ارز دیجیتال را تولید کنند.

اولین ارز دیجیتال که همه به واسطه آن با با ارز های دیجیتال آشنا شدند بیت کوین بود. بیت کوین یک سیستم جدید برای پرداخت به وجود آورده است. و این ارز اولین شبکه پرداخت از حسابی به حساب دیگر بود که توسط کاربر هایش و بدون اینکه واسطه ای داشته باشد قدرت یافت.

بیت کوین چیست؟

بیت کوین (bitcoin) نوعی ارز دیجیتال است که می‌توان با آن خرید و سرمایه گذاری کرد، به تازگی مزرعه بیت کوین و نحوه ی استخراج بیت کوین توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرده. تراکنش انتقال ارزش بین کیف پول های بیت کوین است که در زنجیره بلوک قرار می گیرد. کیف پول های بیت کوین یک داده مخفی را به نام کلید خصوصی یا دانه نگهداری می کنند ، که برای امضای معاملات استفاده می شود و اثبات ریاضی نشان می دهد که آنها از صاحب کیف پول تهیه شده اند. این امضا همچنین از تغییر معامله توسط کسی پس از صدور آن جلوگیری می کند. کلیه تراکنش ها به شبکه منتقل می شوند و معمولاً طی 10-20 دقیقه و از طریق فرایندی به نام استخراج ، تأیید می شوند. از بین ارزهای دیجیتال موجود بیت کوین اولین و در واقع شناخته شده ترین آنها است که نخستین بار در سال ۲۰۰۸ و پس از بحران به وجود آمده در آن سال توسط فرد یا گروهی به نام ساتوشی ناکاموتو با هدف ذخیره و انتقال امن پول به دنیا معرفی شد. هویت این شخص از ابتدای معرفی این ارز نامعلوم بود و تا به امروز هم همینطور است. گمنامی ساتوشی ناکاموتو همیشه باعث نگرانی هایی بوده که بسیاری از آنها به دلیل فهم نادرست از بیت کوین بر میگردد. نحوه ی کار بیت کوین و نرم افزار بصورت باز منتشر شده است و هر توسعه دهنده ای در هر کجای دنیا میتواند کد آن را بازبینی کرده و یا نسخه تغییر یافته نرم افزار بیت کوین مخصوص خودش را بسازد. خود ساتوشی هم تنها مثل توسعه دهندگان فعلی عمل می کرد، یعنی بیت کوین را کنترل نمی کرد. امروزه هویت مخترع ارز دیجیتال به تنهایی مانند هویت اولین شخصی است که پارچه را اختراع کرد و هم اکنون در همه جای دنیا از آن استفاده می شود بدون این که وابستگی خاصی بین این اختراع و مخترع آن باشد. این ارز دیجیتال با محاسبات بسیار پیچیده ریاضی به صورت رمزهای دیجیتالی به دست می آید و همین موضوع باعث میشود تا ارزش پولی داشته باشد. برای استخراج این رمز ارزها از دستگاه هایی استفاده میشود که خیلی زیاد برق مصرف می کنند به همین دلیل است که در خیلی از کشور ها تولید آن را مقرون به صرفه ندانسته و آن را ممنوع کرده اند. مدتی قبل که عکس قبض برق یک مزرعه بیت کوین در ایران پخش شد مبلغ پرداختی تنها یک ماه آن توجه همه را جلب کرد. این مزرعه بیت کوین تنها در یک ماه چهار میلیارد تومن برق مصرف کرده بود.

مزایای بیت کوین

شما میتوانید ارز دیجیتال را برخلاف پول فیزیکی به وسیله ی یک فلش با خود حمل کنید و همینطور به وسیله ی اسکن یک کد به راحتی آن را منتقل کنید.

ارز دیجیتال بیت کوین به کاربر خود اجازه کنترل تراکنش میدهد. هیچ فردی بدون این که از کاربر اصلی اجازه داشته باشد نمی تواند به اطلاعات حساب شخص دسترسی پیدا کند یا از آن برداشتی انجام دهد. بیت کوین با کد های مخصوص به خود به صورت کاملا امن رمزنگاری شده و امنیت آن در سطح بالایی قرار دارد و مهم تر ازهمه این است که هیچ سازمان به خصوصی نمی تواند به جزئیات حساب ها مشتری ها دسترسی پیدا کند یا آن را تحت کنترل خود قرار دهد.

در حال حاضر یکی از روش هایی که برای کلاهبرداری استفاده میشود انجام دوباره یک تراکنش و برداشت دوباره پول است. بیت کوین که دارای فناوری بلاک چین است از روش های به خصوصی بهره می برد که در آن امکان این گونه کلاهبرداری وجود ندارد.

شاید برای شما نیز جای سوال باشد که برای باز کردن یک حساب بیت کوین چه مدارکی را باید ارائه دهید. باید بگوییم که یکی از ویژگی های جالب ارز دیجیتال بیت کوین این است که بدون داشتن پاسپورت یا ارائه ی مدرک شناسایی میتوانید هر زمان که اراده کنید در هر نقطه از جهان یک حساب بیت کوین باز کنید و به وسیله آن تراکنش انجام دهید. حد و مرزی وجود ندارد که دست و پای شما را ببند یا شما را محدود کند در واقع این ارز دیجیتال به شما به عنوان یک کاربر اجازه می دهد به همه چیز همانطور که میخواهید دسترسی داشته باشید.

هر دولت یا کشوری بنا بر مصالح یا صلاح دید خود ممکن است گاهی بخواهد جلو عملکرد یک سازمان یا انجام یک کار را بگیرد. بهترین ویژگی بیت کوین این است که این ارز به دلیل نا متمرکز بودن و نداشتن یک سرور مرکزی تحت کنترل هیچ نهاد یا دولتی قرار نمیگیرد زیرا دولت ها توانایی دسترسی به آن را ندارند پس با حکم قانونی نیز نمی توان جلو آن را گرفت زیرا بیت کوین قوانین خودش را دارد و در چهارچوب دیگر قوانین عمل نمی کند. تراکنش های این ارز حاوی اطلاعات مشتری هایش نیست و به همین خاطر قابل پیگیری نیست. البته این نامتمرکز بودن و نداشتن مرکز اصلی بدی هایی هم دارد. برای مثال هنگامی که شما کلید خصوصی کیف پول خود را فراموش کنید؛ آن را از دست داده و راهی برای باز پس گیری آن وجود ندارد. این موضوع به این دلیل است که شما تنها کسی هستید که کلید خصوصی خود را در اختیار دارید. سیستم غیرمتمرکز باعث می‌شود که امکان بازگردانی کلید خصوصی به شما وجود نداشته باشد. برخی ارزهای دیجیتال مانند ریپل ویژگی‌هایی برای حل اینگونه مشکلات دارند. مدتی قبل داستان یک آقا که چندسال قبل مقداری بیت کوین برنده شده بود که ارزش آن 240 میلیون دلار بود در خبرگذاری ها پخش میشد و این فرد با فراموش کردن رمز دسترسی به بیت کوین های خود ارز دیجیتال خود را از دست داد. البته شما می توانید با تهیه نسخه پشتیبان از این خطر جلو گیری کنید.

پست های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها