جنبش ضدتبلیغاتی برندالیسم در جولای سال ۲۰۱۲ در لندن پایه‌گذاری شد. ‌۲۶ آرتیست بریتانیایی یک کمپین تبلیغات هجو یا تخریبی به راه انداختند. در ماه می سال ۲۰۱۴ چهل فعال برندالیسم ۳۶۵ جایگاه تبلیغات محیطی را در ده شهر انگلستان جایگزین آثار خود کردند؛ ایستگاه اتوبوس، بیلبورد و هر جایگاه دیگری را با طرح‌های مونوکروم و تگ‌رنگ خود آرایش کردند. هدف پشت پوسترها برانگیختن گرایشات ضد تبلیغاتی بود.

سابورتایزینگ (Subvertising) یا تبلیغات هجو چیست؟

واژه‌ای است مرکب از دو واژه Subvert و Advertising که اولی به معنای خرابکاری، تخریب و واژگون‌سازی و دومی به معنای تبلیغات است که از طریق دست‌ انداختن و تمسخر تبلیغات اعم از تجاری و شرکتی، سیاسی و حتی اجتماعی، به طرق مختلف از جمله استفاده از گرافیتی یا باز طراحی تبلیغ یا دستکاری لوگو و شعار تبلیغاتی برند، برای واژگون کردن معنا و جذبه آن‌ها انجام می‌شود.
این کار ممکن است به دلیل اتخاذ رویکرد علیه مصرف‌گرایی، یا با هدف اعتراض در برابر نداشتن مسئولیت اجتماعی از جانب برند تبلیغ‌کننده، تحقیر شدن نژادها یا قومیت‌ها در متن تبلیغ برندی خاص، تحقیر زنان در تبلیغ از نظر جنسیتی، ساده و نابخرد فرض‌کردن مخاطب، نادیده گرفتن شرایط اجتماعی، فریبکاری و دروغگویی برند، یا ضرر زدن به سلامت جامعه یا هدر دادن منابع از طریق این تبلیغ، انجام گیرد.
تبلیغات هجو محیطیِ شهری نوعی وندالیسم است و در بسیاری از شهرهای جهان از جمله ایران ممنوع است.

در ادامه گالری آثار این گروه را ببینید و مستند کوتاهی از فعالیت‌های برندالیسم را مشاهده کنید:

فیلم کوتاه برندالیسم (۲۰۱۴)

پست های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها