بازی‌وارسازی یا گیمیفیکیشن «اجرای رابط کاربری بازی‌وار، برای افزایش سرعت و ایجاد لذت در انجام عملیات الکترونیکی» یا به زبان ساده‌تر استفاده از خصوصیت‌ها و تفکرات بازی‌گونه است در زمینه‌هایی که ماهیت بازی ندارند.

این مکانیزم‎ها با بهره‌گیری از عناصر مختلف، رضایت درونی مخاطب را بالا برده و آنها را به استفادۀ دوباره از کالا یا خدمات تشویق می‌کنند. گیمیفیکیشن مزایای زیادی دارد، از جمله:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

گنجاندن لذت در استفاده از یک مفهوم، سرویس یا کالای خاص، بهبود تجربه کاربر از طریق افزودن عناصری همچون صدا، تصویر، ویدیو، چالش و…، ساده کردن رابط کاربری، حفظ مشتری، افزایش وفاداری مشتریان، آموزش کارکنان و غیره.
طبق برخی آمار، فروشنده‌ها مدعی هستند که استراتژی‌های گیمیفیکیشن می‌تواند تعاملات کاربران و مخاطبان را ۱۰۰ تا ۱۵۰ درصد افزایش دهد.
پیش‌بینی می‌شود ارزش این صنعت تا سال ۲۰۱۸ به ۵٫۵ میلیارد دلار برسد. این رقم در سال ۲۰۱۳ بالغ بر ۴۲۱ میلیون دلار بوده است. یکی از بخش‌های حیاتی گیمیفیکیشن، برنامه‌های وفاداری است؛ مثل کارت‌های تبلیغاتی، کارت کلوب و کوپن‌ها. هدف این برنامه‌ها تقویت ارتباط بین کاربر و محصول یا برند است. این ارتباط به خاطر روانشناسی رفتاری به وجود آمده است و در سه مرحله اتفاق می‌افتد، کارت وفاداری به مشتری ارائه می‌شود.

مشتری عمل مورد نظر را، که عموماً خرید کردن است انجام می‌دهد، مشتری جایزه‌اش را به سکل تخفیف یا کوپن دریافت می‌کند. این مراحل بارها و بارها تکرار می‌شود. هر بار که مشتری وارد این پروسه می‌شود، هم زمان و پول هزینه می‌کند، هم خودش را بیشتر و بیشتر وابسته به محصول یا برند می‌کند. برایان بورک گفته که «گیمیفیکیشن پایدار، می‌تواند مشتری را به طرفدار تبدیل کند. امروزه مردم دیگر به حداقل‌ها راضی نیستند، چیز بیشتری می‌خواهند؛ تفریح می‌خواهند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

این هفت راه، برای شاد نگه داشتن اکثر مشتریانتان ضروری است: با مشتری‌ها در تعامل باشید به مشتری‌ها خدمات سفارشی ارائه دهید، مشتری‌ها را به بخش کلیدی کسب و کارتان تبدیل کنید.

برای کمپانی، محصول یا خدماتی که ارائه می‌دهید، یک برند ایجاد کنید، به مشتری‌ها انگیزه بدهید، رفتار ویژه‌ای برای بهترین مشتری‌هایتان در نظر بگیرید.
خوش بگذرانید!

کاربردهای گیمیفیکیشن در حوزه کاری

کاربردهای تجاری: کاربردهای فراوانی مثل مدیریت اطلاعات، مدیریت مالی، مدیریت ارتباطات با مشتریان در این حوزه وجود دارد.

آموزش کارکنان برای انگیزش و ایجاد رقابت در کارکنان:  آموزش و تمرین دادن کارکنان در محل کار برای انگیزش و ایجاد رقابت در کارکنان ضروری است.

مدیریت منابع انسانی: فرآیند جذب و استخدام منابع انسانی و انگیزش پرسنل به کمک وظایف و فرآیندهای بازی کاری شده، امکان‌پذیرتر خواهد بود.

تشکیل تیم و کنفرانس: برای بهبود همکاری، ایجاد تیم های بهتر و اثربخش تر، تیم های سازمانی از شرکت‌های طراحی بازی نظیر GoGames و دیگر شرکت‌های مشابه برای تشویق و سرگرم کردن شرکت کننده‌ها استفاده می‌کنند.

نمونه بازی سازی برای سلامت:

پست های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها