اینترنت ماهواره ای استارلینک

مقدمه

اینترنت ماهواره ای یا Satellite Internet همانطور که از اسمش پیداست یک نوع اینترنت است که به صورت ماهواره ای متصل می شود. این نوع اینترنت بیشتر در مواقعی به کار می آید که نمی توان به اینترنت های کابلی یا فیبر نوری دسترسی پیدا کرد. مثلا روستاهای دور افتاده یا در کل مکان های دور افتاده. در این پست درباره اینترنت ماهواره ای و ویژگی های مثبت و منفی آن و همینطور اینترنت ماهواره ای شرکت اسپیس اکس تحت عنوان اینترنت ماهواره ای استارلینک صحبت می کنیم.

شرکت فناوری های اکتشاف فضایی Space Exploration Technologies Corporation

اسپیس‌اکس SpaceX نام یک شرکت است که در حوزه ی هوا و فضا فعالیت می کند و محصولات صنایع هوا فضا تولی می کند. این شرکت که در سال 2002 در کالیفرنیا تاسیس شد و تا به امروز بسیار گسترش یافته. شرکت اسپیس اکس توسط ایلان ماسک تاسیس شد. ایلان ماسک  مهندس، طراح صنعتی، مخترع و شخص نامی تجارت در صنایع پیشرفته آمریکایی و جزو ده شخصیت تأثیرگذار در فناوری است. بنیان‌گذار شرکت‌هایی همچون تسلا موتورز، پی‌پال (که اکنون به ای‌بی تعلق دارد) و اسپیس‌اکس است. ایلان ماسک گفته بود که شرکت اسپیس اکس را تاسیس میکند تا تاثیری بیشتر از انجام کارهای بشر دوستانه کرده باشد. ایلان ماسک به عنوان ثروتمند ترین فرد جهان شناخته می شود. شرکت اسپیس اکس تاکنون راکت‌های فالکون ۱ و فالکون ۹ را تولید کرده ‌است که با این ایده که مجددا قابل استفاده باشند ساخته شدند. این شرکت همینطور یک فضا پیما با نام دراگون را هم طراحی و تولید کرد. و هم اکنون مدل سرنشین دار این فضا پیما در دست تولید است.

اینترنت ماهواره ای چیست؟

اینترنت ماهواره ای از طریق موج هایی که از راه ماهواره فضایی به سمت زمین ارسال میکند کار میکند. کاربر اینترنت ماهواره ای برای استفاده و بهره بردن از این اینترنت باید تجهیزات مخصوصی داشته باشد. برای متصل شدن به این اینترنت تجهیزاتی که شامل یک دستگاه گیرنده/ فرستنده می باشد و البته این تجهیزات قیمت های نسبتا زیادی دارند و علاوه بر آن در کشور ما به سختی قابل تهیه هستند. این دستگاه ها به شما کمک می کند در هر نقطه از دنیا که باشید بتوانید به اینترنت متصل شوید حتی در مکان هایی که هیچگونه امکاناتی وجود ندارد یا فاقد سیگنال های مخابراتی هستند. این اینترنت دو نوع سرویس ارائه می دهد که اولی آپلود و دیگری دانلود است و در یک زمان فقط بهره بردن از یکی از این دو امکان پذیر است. سرعت وب گردی با اینترنت ماهواره ای کم است اما در دانلود سرعت خوبی دارد. بعضی از بانک ها برای گرفتن ارتباط با مرکز داده از اینترنت ماهواره ای استفاده میکنند. البته اینترنت ماهواره ای هم مانند بسیاری از تکنولوژی های به روز مزایا و معایبی دارد که به آنها اشاره می کنیم.

مزایای اینترنت ماهواره ای

اینترنت ماهواره ای ویژگی های مثبت زیادی دارد و مهم ترین مزیت آن این است که در هر جایی از کره خاکی در دسترس است. این اینترنت نیاز به خط تلفن یا حتی سیگنال های خطوط تلفن همراه ندارد. همچنین این نوع اینترنت پهنای باند زیادی را پوشش می دهد و به همین دلیل در زمان های اوج مصرف سرعت دسترسی و کیفیت شما تفاوتی نمی کند.

معایب اینترنت ماهواره ای

از معایب آن می توان به مشکلاتی که در هنگام شرایط جوی نامساعد ایجاد می شود اشاره کرد. شرایط آب و هوایی بر سرعت و کارایی این اینترنت تاثیر زیادی دارد. شرایط آب و هوا روی سیگنال های ماهواره ای تاثیر گذاشته و سرعت آن را تغییر داده یا حتی موجب قطع و وصل شدن آن می شود.

همچنین اینترنت ماهواره ای پینگ بالایی دارد. پینگ میزان دسترسی و سرعت دسترسی شما را به عنوان یک میزبان یا درخواست دهنده به اینترنت معین می کند و می تواند زمان فرستاده شدن یک درخواست یا عمل و سرعت برگشت پاسخ از رایانه ی مقصد را برحسب میلی ثانیه محاسبه کند. سرعت پاسخ ضعیف یا نرخ پینگ بالا در بازی ها تاثیر زیادی دارد. گیمرها برای اینکه بتوانند بازی کنند باید پینگ پایینی داشته باشند و یکی از معایب این نوع از اینترنت سرعت رفت و برگشت پایین یا پینگ بالا میباشد.

اینترنت ماهواره ای استارلینک

پروژه ی جذاب اما بلند پروازانه ی اینترنت ماهواره یا استارلینک ( Starlink ) توسط ایلان ماسک مطرح شد. همینطور این شخص بودجه ی مالی این پروژه را تامین کرد و هدف او از انجام این پروژه راه اندازی اینترنتی پیشرفته تر برای کشور آمریکا یا همه ی جهان با کمک ماهواره ای به نام استارلینک.

در اواخر سال 96 شرکت اسپیس ایکس برای اولین بار ماهواده های اینترنتی اش را که با نام استارلینک راه اندازی کرده بود به مدار کره ی زمین فرستاد. این شرکت در همان زمان اعلام کرد که قصد نهایی و هدفش رسیدن به هزاران ماهواره است که با قرار گرفتن در مدار زمین اینترنت کل دنیا را به سطح پیشرفته برساند. و پرتاب استارلینک به عنوان قدم اول و شروع این پروژه ی بزرگ بود. البته ایجاد اینترنت پر سرعت و ارزان در تمام دنیا هدف نهایی این پروژه است و باید بدانید که احتمالا رسیدن به این نقطه بسیار زمان بر است و در حال حاضر فقط یک آرزوست. اما باید توجه داشت که هر پیشرفتی که امروزه بشر به آن دست پیدا کرده زمانی هدف کاملا دور از ذهن و دست نیافتنی بوده با تلاش برای رسیدن به پیشرفت قطعا زمانی کامیابی حاصل خواهد شد. در حال حاضر سرعت اینترنتی که استارلینک ارائه می دهد بسیار زیاد است اما هزینه های راه اندازی یا استفاده از این اینترنت هنوز بسیار زیاد است. سرعت اینترنت استارلینک 17 تا 60 مگالایت بر ثانیه و گاهی حتی این سرعت بالاتر از 100 مگابایت بر ثانیه نیز ثبت شده و این یعنی شما میتوانید فایلی به حجم یک گیگابایت را در زمانی کمتر از یک دقیقه دانلود کنید که این سرعت در حال حاضر در ایران دست نیافتنی است.

از طرفی در حال حاضر یکی از مشکلات اینترنت ماهواره ای قیمت آن است. قیمت راه اندازی و استفاده از این اینترنت حتی از پرسرعت ترین اینترنت ها هم بیشتر است و هزینه های استفاده از این اینترنت ماهیانه تا 99 دلار ارائه شده.

آزمایش اینترنت استارلینک

در کانادا به صورت رسمی امتحان کردن اینترنت ماهواره ای استارلینک را شروع کرده اند و همین طور آن را در یک منطقه دور افتاده امتحان کردند. شرکت اسپیس ایکس اعلام کرده که میخواهد اینترنت ماهواره ای را برای شهروندان کانادایی راه اندازی کند. سیاست مداران کشور کانادا نیز با این پروژه همکاری کرده و وزارت نوآوری علوم و توسعه اقتصادی کانادا با این شرکت همکاری های لازم را انجام داده. همینطور در ماه گذشته این شرکت اعلام داشت که پروژه ی استارلینک به انگلیس رسیده و حالا به نظر می رسد که تلاش های این شرکت جواب داده چون مشتری های این سرویس اینترنت در انگلیس هم توانسته اند از خدمات اینترنت ماهواره ای استارلینک بهره ببرند.

پست های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها