چشم‌انداز اقتصاد جهانی در طول دوره COVID۱۹: دنیایی تغییر یافته

کروناویروس بیماری همه گیر در سطح جهانی است که با سرعتی هشدار دهنده گسترش پیدا کرده‌است، میلیون ها نفر را مبتلا و فعالیت اقتصادی را به حالت تعطیل درآورده است . بسیاری کشورها محدودیت‌های شدیدی را برای توقف پخش این ویروس اعمال کرده‌اند. همانطور که سلامت و تلفات انسانی رشد می‌کند، خسارت اقتصادی هم بیشتر میشود و  این بیماری به نحوی این شوک اقتصادی را وارد که جهان در دهه‌های گذشته تجربه نکرده‌است.

پیش‌بینی میشود که کاهش ۲ درصدی تولید ناخالص داخلی جهانی در سال ۲۰۲۰، با وجود تلاش‌های بسیار دولت‌ها برای مقابله با رکود اقتصادی و حمایت مالی از سیاست پولی، پیش‌بینی می‌شود که کاهش ۵.۲ درصدی تولید ناخالص داخلی جهانی در چند دهه آینده، به اوج رکود جهانی برسد. در طول افق طولانی‌تر، انتظار می‌رود رکود شدید ناشی از این بیماری همه‌گیر از طریق سرمایه‌گذاری کم‌تر، فرسایش سرمایه انسانی از طریق کار و مدرسه از دست رفته، و تکه‌تکه شدن تجارت جهانی و ارتباطات تامین شود.

این بحران نیاز به اقدام فوری برای سلامت جهانی ، یامدهای اقتصادی، حفاظت از جمعیت آسیب‌پذیر و ایجاد مرحله‌ای برای بهبود پایدار را دارد و برای بازارهای درحال ظهور و کشورهای در حال توسعه، بسیاری از آن‌ها با آسیب‌پذیری‌های هولناک مواجه هستند، برای تقویت سیستم‌های سلامت عمومی، پرداختن به چالش‌های ناشی از غیررسمی بودن، و اجرای اصلاحاتی که زمانی از رشد پایدار و پایدار برخوردار خواهند شد، حیاتی است.

ادغام تاریخی درآمد سرانه

انتظار می‌رود که این بیماری همه‌گیر در سال ۲۰۲۰ بیش از همه کشورها را به بحران اقتصادی بکشاند، در حالی که سرانه درآمد سرانه در کشورهای جهان از سال ۱۸۷۰ رایج است. پیش‌بینی می‌شود اقتصادهای پیشرفته ۷ درصد کاهش داشته باشند. این ضعف منجر به چشم‌انداز بازار در حال ظهور و اقتصادهای در حال توسعه می‌شود که پیش‌بینی می‌شود ۲.۵ درصد از آن‌ها با شیوع داخلی این ویروس مواجه هستند. این نشان‌دهنده ضعیف‌ترین حضور این گروه از اقتصاد در حداقل شصت سال است

بازارهای نوظهور و اقتصادهای در حال توسعه به دلیل فشارهای اقتصادی از چند بخش زیر فشار قرار خواهند گرفت: فشار بر سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی ضعیف، از دست دادن تجارت و توریسم، کاهش وجوه ارسالی، جریان‌های سرمایه پایین، و شرایط مالی شدید در میان بدهی‌های فزاینده. صادر کنندگان انرژی و یا کالاهای صنعتی به طور خاص مورد ضربه قرار خواهند گرفت. تقاضا برای فلزات و کالاهای مربوط به حمل و نقل مانند لاستیک و پلاتین استفاده‌شده برای قطعات وسیله نقلیه نیز افت کرده‌است. در حالی که بازارهای کشاورزی به خوبی تامین می‌شوند، محدودیت‌های تجاری و اختلالات زنجیره تامین می‌توانند مسائل امنیت غذایی را در برخی مکان‌ها افزایش دهند.

بازارهای نوظهور و اقتصادهای در حال توسعه به دلیل فشارهای اقتصادی از چند بخش زیر فشار قرار خواهند گرفت: فشار بر سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی ضعیف، از دست دادن تجارت و صنعت توریسم، کاهش وجوه ارسالی، جریان‌های با سرمایه پایین، و شرایط مالی نامناسب در میان بدهی‌های فزاینده. صادر کنندگان انرژی و یا کالاهای صنعتی به طور خاصی ضربه خواهند خورد. تقاضا برای فلزات و کالاهای مربوط به حمل و نقل مانند لاستیک و پلاتین استفاده‌شده برای قطعات وسیله نقلیه نیز افت کرده‌است. در حالی که بازارهای کشاورزی به خوبی تامین می‌شوند، محدودیت‌های تجاری و اختلالات زنجیره تامین می‌توانند مسائل امنیت غذایی را در برخی مکان‌ها افزایش دهند

این مقاله ادامه دارد …

منبع : worldbank.org

مقاله مرتبط : آینده مشاغل پسا کرونا

.

پست های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها