عبارت های واقعیت مجازی AR، واقعیت افزوده VR و واقعیت ترکیبی MR تا چند سال قبل زیاد به گوش نمی خوردند ولی این روزها بیشتر درباره آنها صحبت می شود. در پست های قبل درباره واقعیت مجازی و واقعیت افزوده و همینطور تفاوت های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده صحبت کردیم و در این پست به بررسی واقعیت ترکیبی می پردازیم.

واقعیت ترکیبی (MR(Mixed Reality

نام واقعیت ترکیبی (MR(Mixed Reality یا واقعیت مخلوط که اندک زمانی است مورد توجه قرار گرفته است نتیجه ی ترکیب دنیای اطراف با دنیای دیجیتال است. واقعیت ترکیبی اشیاء دنیای مجازی یا همان دیجیتال را به دنیای واقعی اطراف ما متصل می کند و این امکان را به کاربر می دهد تا با اشیاء مجازی تعامل برقرار کند. به بیانی دیگر این تکنولوژی در ساختن محیطی که در آن اشیاء واقعی و مجازی می توانند به صورت همزمان وجود داشته باشند و علاوه بر این در تعامل با هم کار کنند استفاده میشود. این تکنولوژی که به عنوان ترکیبی از واقعیت مجازی و واقعیت فزوده به وجود آمده و کاربرد های بسیاری دارد که در ادامه به چند نمونه ازآنها اشاره میکنیم.

در حال حاضر سیستم های واقعیت ترکیبی هنوز درحال توسعه و دستخوش تغییرات هستند. این فناوری هنوز به اندازه ی نرم افزارها یا دستگاه های مجزای VR و AR در دسترس نیست، اما این روزها نمونه هایی از استفاده ی این تکنولوژی یافت میشود.

کاربرد واقعیت ترکیبی در حوزه معماری

شرکت های معماری می توانند از واقعیت ترکیبی نیز مانند واقعیت افزوده در بهبود کار خود و تسهیل کردن روند کار بهره ببرند. برنامه های کاربردی زیادی مانند SketchUp Viewer برای استفاده از این تکنولوژی به وجود آمده. واقعیت مجازی و واقعیت ترکیبی به معمار ها و همینطور کسانی که مشتری این شرکت ها هستند کمک میکند تا با هزینه ی کم نمونه خروجی کار را در ابتدا مشاهده کنند و تغییرات لازم را در آن ایجاد کنند. این بدان معنی است که یک شرکت معماری با ساخت نمونه کار خود بوسیله ی این تکنولوژی ها می تواند پیشبینی تقریبا دقیقی داشته باشد که ساختمان درواقع چگونه ساخته خواهد شد و قبل از ساخت به بررسی نمونه ی آماده شده بپردازند!

واقعیت ترکیبی و آموزش

درواقع یکی از مهم ترین کاربردهای تکنولوژی های حوزه ی واقعیت همین آموزش است. بجای اینکه همه چیز فقط به صورت نوشته های طولانی و حوصله سر بر روی کاغذ باشد میتوان از این تکنولوژی ها برای آموزش استفاده کرد. شاید توضیح دادن شکل آناتومی بدن، سیستم گردش خون و یا هر موضوع دیگری روی کاغذ نامفهوم و سخت باشد اما اگر بشود همه این ها را به صورت تجربی به دانش آموزان نشان داد علاوه بر اینکه انتقال مفهوم مورد نظر به راحتی انجام میشود بلکه خود این روش های آموزش کششی دارد که میتواند هر شخصی را جذب موضوع کند.

کاربرد واقعیت ترکیبی در پزشکی

شبیه‌ سازی کردن یک عمل جراحی واقعی برای تمرین کردن دانشجوهای پزشکی و یا حتی شبیه سازی نمونه سنوگرافی برای متخصصینی که در زمینه مراقبت های زایمان مشغول هستند بهترین گزینه برای آموزش است. گفتیم که از تکنولوژی های حوزه واقعیت می توان در آموزش دانش آموزان استفاده کرد دانش آموزان یا دانشجویان در هر رشته ای که مشغول به آموزش باشند بهترین راه آموزشی قطعا تکنولوژی است، آن هم تکنولوژی های حوزه واقعیت. اما استفاده از این تکنولوژی در آموزش های پزشکی بسیار مهم تر از باقی رشته هاست. زیرا به وجود آوردن امکان تمرین پزشکی بر روی نمونه های شبیه سازی شده که بدون ریسک و خطر هستند بسیار مهم است و از ویژگی های منحصربه فرد این تکنولوژی است. از طرفی یک جراحی شبیه سازی شده با تکنولوژی حوزه واقعیت را می توان هزاران بار تکرار کرد و به تعویق انداخت اما در روش های قدیمی امکان تکرار تمرین و یا به تعویق انداختن جراحی نبود. راحت ترین روش استفاده از این تکنولوژی به وجود آوردن مدل های انسانی است که دانشجویان پزشکی یا پزشک هایی که به تازگی کار خود را شروع کرده اند می توانند برای تقویت مهارت های خود از این روش بهره ببرند. استاد ها می توانند از واقعیت ترکیبی استفاده کنند و شبیه سازی هر گونه جراحی را برای دانشجویان خود آماده کنند.

کار از راه دور

واقعیت ترکیبی این امکان را به شما می دهد تا نیرو کار خود را از هر جایی در دنیا که اراده کنید به کار بگیرید. چالش هایی مانند کرونا که مدتی است کل دنیا را تحت تاثیر قرار داده و روند کاری بسیاری از شرکت ها یا بیزینس ها را تغییر داده و دچار تحول کره یکی از این موارد است. البته این تکنولوژی درگیر زمان یا مکانی خاص نیست. شما می توانید با تکنولوژی های حوزه واقعیت هر زمان که اراده کردید در مکانی که می خواهید حضور پیدا کنید. در این عرصه امکانات بسیاری فراهم آمده تا افراد از هر جای دنیا بتوانند با همکاران یا افراد مورد نظر خود ارتباط بگیرند که یکی از این امکانات از بین بردن موانع زبان است که شما می توانید با زبان خود و به راحتی صحبت کنید و تکنولوژی های به روزی که با واقعیت ترکیبی ترکیب شده اند زبان شما را به زبان مادری طرف مقابل شما تغییر دهد. در شرایطی که افراد مجبور به دور کاری هستند بهره بردن از این تکنولوژی می تواند خسارت ها را به کمترین میزان برساند و موقعیت را به شکلی آماده کند که کارها بدون اینکه با اختلال رو به رو شوند به روند عادی خود ادامه دهند.

کاربرد در حوزه ی مهندسی
واقعیت ترکیبی توانسته به خوبی در حوزه مهندسی همانند باقی رشته جای خود را باز کند. انجام هر کاری در این حوزه با ورود واقعیت ترکیبی با تغییرات شگرفی رو به رو شد که روند انجام مدل سازی های سه بعدی یا امکان نظارت بر پروژه ها از راه دور را بسیار آسان تر می کرد. در رشته مهندسی از روش های مختلفی می شود از واقعیت ترکیبی بهره برد.

کاربرد در بازی و سرگرمی

همانند بقیه ی فناوری های جدید که از آنها در بخش سرگرمی استفاده میشود از واقعیت ترکیبی در به وجود آوردن بازی های جدید استفاده شده و چه بسا در این بخش بیشترین استفاده را هم دارد زیرا همه چیز را هیجان انگیزتر میکند و جذابیت بسیار بالایی دارد.

واقعیت مجازی یا VR در حوزه سرگرمی بیشتر از یک دهه است که استفاده می شود و به همین علت یکی از بهترین تکنولوژی ها از بین واقعیت افزوده و واقعیت ترکیبی محسوب می شود. اما همانطور که می دانید کاربرد واقعیت ترکیبی نیز مانند واقعیت مجازی و واقعیت افزوده تنها به بازی ختم نمی شود.

فناوری‌های AR و VR تا جایی پیشرفت کرده اند که به احتمال زیاد به زودی صنعت فیلم سازی را با تغییرات چشمگیری رو به رو خواهد کرد. در حال حاضر ایده ی داستان پردازی به گونه ای که تعاملی از ترکیب بازی و فیلم باشد در حال گسترش است. در واقع همه چیز در این تکنولوژی جذاب است و همین که با کلیات آن کنار بیاییم، ایده های بسیاری خواهیم یافت. به میزانی که رشد این فناوری ها پیشرفت کندد شاهد اثرگذاری این رشته بر روی هر حوزه ای خواهیم بود و به زودی تماشای فیلم از شکل کنونی خارج شده و با ترکیب با این تکنولوژی می توان موارد بیشتری را از یک فیلم دید، شنید و یا حس کرد.

پست های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها