روانشناسی تبلیغات [+ 5 تکنیک موثر در روانشناسی تبلیغات]

 روانشناسی تبلیغات به تکنیک‌ ها و استراتژی‌ هایی اشاره دارد که تبلیغ ‌کنندگان برای تأثیرگذاری بر عقاید و انتخاب‌های مخاطبان خود به کار می‌برند. این عبارات و تصاویر اغلب بر اساس دانش روانشناسی اجتماعی، شناختی و عاطفی طراحی شده‌اند تا احساسات ما را تحت تأثیر قرار دهند و ما را به انجام عمل خاصی مانند خرید یک محصول، انتخاب یک برند خاص یا حمایت از یک نظریه علیه نظریه دیگر ترغیب کنند.

روانشناسی تبلیغات چیست؟

یک فرد آمریکایی به طور متوسط روزانه با حدود ۱۰,۰۰۰ تبلیغ روبرو می‌شود.

 اگرچه این تعداد تبلیغات فرصت‌های بی ‌پایانی برای تبلیغ‌ کنندگان فراهم می‌کند تا محصولات یا خدمات خود را به نمایش بگذارند، اما می‌تواند متمایز شدن در این ازدحام تبلیغاتی را دشوار کند.

در اینجا روانشناسی به تبلیغات کمک می‌کند تا در ذهن مصرف ‌کنندگان جا باز کند.

روانشناسی تبلیغات بر ایجاد همدلی و ارتباط عاطفی با یک محصول یا خدمات تمرکز دارد تا شما را به خرید یا استفاده از آن ترغیب کند.

تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۲۱ نشان می‌دهد که جنبه‌های فیزیکی تبلیغات — شامل افراد، تصاویر و حتی رنگ‌ها — می‌تواند بر نحوه‌ی ارتباط ما با آن تبلیغ تأثیر بگذارد.

این ارتباط به نوبه خود، احساسات ما نسبت به برند یا محصول پشت تبلیغ را تحت تأثیر قرار می‌دهد و احتمال انتخاب آن را افزایش می‌دهد.

 

تکنیک‌های روانشناسی مورد استفاده در تبلیغات

تبلیغات بر تأثیرگذاری بر رفتارهای ما متمرکز است تا ما را به خرید یک محصول خاص، استفاده از یک خدمت مشخص یا حمایت از یک هدف خاص ترغیب کند.

برای این کار، متخصصان تبلیغات از مجموعه ‌ای از استراتژی‌ها و تکنیک‌های روانشناختی برای تأثیرگذاری بر ترجیحات و نظرات ما استفاده می‌کنند.

استراتژی های روانشناسی تبلیغات

استفاده از حیوانات بامزه

چه کسی تا به حال در حین مرور شبکه‌های اجتماعی خود متوقف نشده تا یک ویدئوی گربه یا یک میم خنده ‌دار سگ را تماشا کند؟

حیوانات اغلب احساسات مثبتی را با خود می آورند و تبلیغ ‌کنندگان این را می‌دانند.

استفاده از حیوانات در یک تبلیغ ممکن است ما را بیشتر به تماشای آنچه می‌بینیم ترغیب کند.

 همچنین می‌تواند احساسات گرم یا شادی‌آوری را برانگیزد، به‌ طوری که ما پیام تبلیغ را با حسی مثبت مرتبط  می کنیم.

از طرف دیگر، دیدن حیوانات در شرایط سخت می‌ تواند ما را به اقدامی خاص وا دارد.

هنگامی که سگ‌ها یا گربه‌های بی‌خانمان را می‌بینیم که در حال تلاش هستند، بسیاری از ما ترغیب می‌شویم تا زمان یا پول خود را برای کمک به آن‌ها در یافتن خانه‌های امن اهدا کنیم.

استفاده از طنز

خنده می‌تواند اندورفین‌ها را آزاد کند — هورمون‌هایی که مغز ما آزاد می‌کند تا احساسات مثبت را به همراه داشته باشد — و ما را خوشحال کند.

 به همین دلیل بسیاری از تبلیغات از موقعیت‌های خنده ‌دار یا طنز برای انتقال پیام خود استفاده می‌کنند.

 اگر یک تبلیغ ما را به خنده بیاندازد، احتمالاً آن را — و برند یا محصول مورد نظر آن — به یاد خواهیم آورد..

بهره ‌گیری از ترس

این تکنیک اگر به درستی استفاده نشود، می‌تواند نتیجه معکوس دهد زیرا ترس می‌تواند ما را از یک محصول یا برند دور کند.

 با این حال، استفاده از ترس به گونه‌ای که هیجان انگیز باشد یا ما را به اقدامی خاص وا دارد، می‌تواند یک استراتژی بازاریابی مؤثر باشد.

برای مثال، داروهای درمانی از طریق به اشتراک گذاشتن خطرات یا عوارض جانبی برخی بیماری‌ها از ترس بهره می‌برند.

سپس یک راه ‌حل از طریق داروی خود ارائه می‌دهند که ممکن است شما را ترغیب کند تا این گزینه را با پزشک خود مطرح کنید.

ایجاد هیجان

بسیاری از تبلیغات سعی می‌کنند با ایجاد شور و هیجان پیرامون محصول خود، توجه ها را به سمت خود جلب کنند.

 این تکنیک شما را نسبت به آنچه می‌بینید هیجان ‌زده می‌کند و این هیجان سپس به نحوه تفکر شما در مورد محصول یا برند منتقل می‌شود.

به تبلیغات پارک‌های تفریحی فکر کنید که مردم را در حال خوش‌ گذرانی، سوار شدن بر ترن‌های هوایی و لذت بردن از یک روز شاد را نشان می‌دهند.

 این روانشناسی تبلیغات هیجان پیرامون یک شهربازی را به نمایش میگذارد و به شما این با ور را می‌دهد که می‌توانید این هیجان را در صورت بازدید از پارک تجربه کنید.

ایجاد ارتباطات عاطفی

در حالی که بسیاری از تبلیغات خنده ‌دار یا هیجان‌ انگیز هستند، برخی از آن‌ها به روش‌هایی برای تحریک احساسات عاطفی شما متوسل می‌شوند.

 اینکار می‌تواند به صورت زیر آستانه ای باشد، مانند نشان دادن یک خانواده که در حال گذرندان وقت با هم هستند و از غذای یک برند خاص لذت می‌برند، یا می‌تواند مستقیم ‌تر باشد، مانند به تصویر کشیدن افرادی که پس از یک فاجعه به کمک نیاز دارند.

هر طور که تلاش کنند احساسات شما را تحت تاثیر قرار می دهند و احساس همدردی شما را بر می انگیزند

 برای مثال، ممکن است دفعه بعد که قصد دارید یک شام خانوادگی ترتیب دهید، از آن برند خاص غذا بخرید، یا وقتی که احساس میکنید باید به نیازمندان کمک کنید آن خیریه خاص به شما یادآوری شود.

تاثیر رنگ در روانشناسی تبلیغات

رنگ یک ابزار قدرتمند در مبحث روانشناسی تبلیغات است، یک ابزار کارآمد هم در زندگی و هم در دنیای بازاریابی.

 رنگ‌ها یا سایه‌ های مختلف می‌توانند احساسات مختلفی را در مخاطبان برانگیزند.

ممکن است رنگ‌های خاصی را با حالات، خاطرات یا احساسات مختلفی مرتبط بدانیم، و دیدن رنگ‌های خاص می‌تواند بر تفکر و احساس ما تأثیر بگذارد.

 به عنوان مثال، آبی می‌تواند شما را آرام کند، در حالی که قرمز ممکن است باعث تحریک خشم شود.

تحقیقاتی از سال 2017 نشان داده است که رنگ می‌تواند نه تنها بر ادراک ما از یک محصول تأثیر بگذارد، بلکه به ایجاد شناخت برند نیز کمک کند.

به عنوان مثال، نوشیدنی‌های قهوه ممکن است بدون دیدن لوگو یا نشانه‌های دیگری از شرکت، با ایجاد یک طیف خاصی از رنگ سبز یاد آور برند استارباکس باشند.

 چگونه تبلیغات تلویزیونی از روانشناسی استفاده می‌کنند

تبلیغات تلویزیونی ابزاری فوق‌العاده برای تبلیغ‌کنندگان است تا پیام‌های خود را به شیوه‌ای تعاملی به مخاطبان منتقل کنند.

 در کمتر از سی ثانیه، تبلیغات می‌توانند داستانی را برای ما تعریف کرده و ما را به خرید محصول یا استفاده از خدمت مورد نظر ترغیب کنند.

با استفاده از قالب ویدئویی، تبلیغات تلویزیونی می‌توانند از تکنیک‌های متنوعی برای تأثیرگذاری بر احساسات ما، خنداندن ما، یا ایجاد همذات‌ پنداری با افراد یا سناریوهای نمایش ‌داده‌شده استفاده کنند.

 ما می‌توانیم محصولات را در عمل ببینیم که توسط افرادی مشابه خودمان استفاده می‌شوند، یا درکی از این که چگونه یک خدمت می‌تواند زندگی ما را بهتر کند، پیدا می کنیم.

برخی تبلیغات حتی می‌توانند سال‌ها در ذهن ما باقی بمانند و به بخشی از ذهنیت فرهنگی ما تبدیل شوند.

برای مثال،از  تبلیغات انجمن آمریکایی برای پیشگیری از خشونت علیه حیوانات (ASPCA) که با آهنگ “فرشته” از سارا مک‌لاکلان پخش شد، می توان نام برد.

اگرچه این تبلیغات در سال 2007 پخش شد، اما هنوز هم اغلب اولین چیزی است که بسیاری از مردم آمریکا  وقتی حیوانات بدون سرپناه را می بینند ، به ذهنشان خطور میکند.

 ASPCA نه تنها از یک آهنگ محبوب و تصاویر حیوانات برای رساندن پیام خود استفاده کرد، بلکه با تحریک احساسات ما به ایجاد حس همدردی پرداخت.

یک تبلیغ دیگر که توجه بسیاری را جلب کرد، کمپین معروف “زیبایی واقعی” شرکت داو بود.

 به جای استفاده از مدل‌های حرفه‌ ای در تبلیغات خود، این شرکت نشان داد که محصولشان برای همه افراد است و با نمایش بدن‌هایی با شکل‌ها، اندازه‌ها و انواع مختلف، تنوع مصرف‌کنندگان را به تصویر کشید.

این مفهوم در تبلیغات زمانی که این تبلیغات پخش شد، جدید بود و به ایجاد هیجان پیرامون محصولات داو با همذات ‌پنداری با مصرف ‌کنندگان متنوعی که از آن‌ها استفاده می‌کنند، کمک کرد.

 چگونه روانشناسی شناختی در تبلیغات استفاده می‌شود؟

روانشناسی شناختی علم پردازش اطلاعات توسط ذهن ما است.

 تبلیغ‌کنند گان از روانشناسی شناختی برای تأثیرگذاری بر افکار ما و قانع کردن ما برای خرید یا استفاده از محصول یا خدمت خود استفاده می‌کنند.

تحقیقات سال 2019 نشان می‌دهد که روانشناسی تبلیغات اغلب بر روی این بخش از کارکرد ذهن اثر میگذارد:

تاکید بر تجربیات مشترکی که افراد دارند، تا ما لحظات خوشایند زندگی خود را به یاد آوریم و سپس این لحظات را با برند یا محصولی که تبلیغ به آن اشاره کرده است، مرتبط کنیم.

 استفاده از روانشناسی اجتماعی در تبلیغات

روانشناسی اجتماعی یکی دیگر از تکنیک‌هایی است که روانشناسی تبلیغات برای متقاعد کردن بینندگان استفاده می‌کنند.

 این نوع روانشناسی بر اساس تعاملات ما با دیگران است.

تبلیغات اغلب با نمایش اینکه چگونه یک برند یا محصول می‌تواند به ما کمک کند تا تجربیات یا روابط بهتری با اطرافیانمان داشته باشیم، از روانشناسی اجتماعی بهره می‌برند.

به عنوان مثال، یک تبلیغ برای یک مقصد تعطیلات گرمسیری معمولاً گروه‌ها، زوج‌ها یا خانواده‌هایی را نشان می‌دهد که در حال خوشگذرانی در ساحل هستند و این کار باعث می‌شود بینندگان فکر کنند که یک سفر به آنجا می‌تواند لحظات خوشایندی مشابه برای آن‌ها ایجاد کند.

و در آخر

تبلیغات به منظور ترغیب شما به خرید یک محصول خاص، تعامل با یک برند مشخص یا انجام یک عمل خاص است.

 برای موفقیت، بسیاری از تبلیغ‌کنندگان از روانشناسی تبلیغات برای رساندن پیام‌های خود و دستیابی به اهدافشان استفاده می‌کنند.

از نمایش رنگ‌های مناسب گرفته تا استفاده از استراتژی‌هایی مانند نمایش حیوانات بامزه یا خنداندن شما، دنیای تبلیغات از تکنیک‌های زیادی برای دسترسی به احساسات شما استفاده می‌کند.

دفعه بعد که یک تبلیغ را دیدید یا شنیدید، توجه کنید که چگونه شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد: آیا رنگ‌ها احساس خاصی را در شما ایجاد می‌کنند؟

 آیا تصاویر احساسات شما را برانگیخته می کنند؟

آیا سناریو شما را به خنده می‌اندازد؟ اگر اینگونه باشد، این همان روانشناسی تبلیغات است که دارد کار میکند…

منبع:+

پست های مرتبط

ارسال دیدگاه برای %s