مقدمه
همانطور که می دانید در حال حاضر در دوره ای زندگی می کنیم که به آن عصر دیجیتال می گویند. البته با وجود پیشرفت روز به روز فناوری های دیجیتال ممکن است ما هنوز در ابتدای این عصر باشیم و در آینده شاهد تغییرات بسیار زیاد در روش و سبک زندگی انسان ها به سبب تکنولوژی های جدید خواهیم بود. هر نوع کار صنعت یا سرگرمی ای تحت تاثیر این تحول دیجیتالی قرار می گیرد و به سبب آن تغییر پیدا کرده و ارتقا میابد. صنعت های پتروشیمی، فولاد، غذا، سرگرمی، خودروسازی و… هم اکنون نیز به آرامی در حال تغییر هستند تغییری که در گذر زمان ممکن است احساس نشود ولی کافی است برای درک میزان تغییرات رخ داده به روش کارکرد هر یک از این صنعت ها در یک دهه ی گذشته نگاهی بیندازید. خواهید دید که تغییرات چشمگیری به سبب فناوری های دیجیتال در همه ی اینها رخ داده. در کمتر از نیم قرن قبل در کشور خودمان اگر می خواستیم از حال اطرافیان خود با خبر شویم باید حتما به دنبال یک خط تلفن می گشتیم که کمتر کسی از آن بهره مند بود اما در حال حاضر با وجود فراگیری شبکه های اجتماعی نه تنها در کمتر از چند دقیقه می توانیم از کسی که میخواهیم باخبر شویم بلکه حتی می توانیم همکلاسی های قدیمی خود را نیز با سرچ نام در شبکه های اجتماعی پیدا کنیم. حتما برای شما نیز پیش آمده که با جست و جوی نام یک آشنای قدیمی در اینستاگرام صفحه شخصی او را پیدا کرده باشید. همه می دانیم که تا چه میزان سبک زندگی هایمان تحت تاثیر این تحول دیجیتالی قرار گرفته و برای درک بهتر آن کافی است فقط یک روز را کاملا عادی بگذرانید البته بدون تلفن همراه خودتان. احتمالا اصلا مایل نیستید این چالش را بعد از چند ساعت ادامه دهید یا حتی همین حالا از فکر کردن به آن می توانید تصور کنید چه اتفاقی خواهد افتاد و اصلا مایل به انجام این چالش نباشید. از گرفتن یک تماس تلفنی کاری گرفته تا زدن یک ایمیل یا گوش کردن یک موسیقی همه ی اینها را با گوشی خود انجام می دهیم درواقع گوشی های ما با زیاد شدن امکاناتشان تبدیل به یک رایانه ی جیبی شده اند که بسیاری از کارهای ما را سریعتر و راحت تر کرده اند. ما در عصر دیجیتال زندگی می کنیم زمانی که بسیاری از کارهای ما از طریق کامپیوتر، اینترنت و گوشی هایمان انجام می شود و حجم بسیاری از اطلاعات از طریق فناوری ر دسترس عموم قرار می گیرند. به بیان راحت تر عصر دیجیتال را می توان برهه ای از تاریخ دانست که در آن استفاده از فناوری های دیجیتال در سرتاسر دنیا رایج و گسترده شده و وابستگی بشر به این فناوری ها به بالاترین حدی که تا به الان بوده رسیده و احتمالا در آینده بیشتر هم خواهد شد. در این برهه توسعه دسترسی به فناوری از یک حوزه جغرافیایی فراتر رفته و همچنین مخصوص یک طبقه خاص اجتماعی نیست و به بخش جدایی ناپذیر زندگی بشر امروزی تبدیل شده. هوش مصنوعی، ماشین لرنینگ و… با زندگی روزانه ما پیوند خورده اند و به این صورت نیست که بودن اینها یک ویژگی جدید باشد بلکه کاملا عادی و حتی شاید جزو ابتداییات باشد.
در عصر دیجیتال کسب و کارها وتجارت ها با فناوری های جدید به هم گره خورده اند و لازم و ملزوم یکدیگر هستند. همینطور محصولات و خدمات هم به شکل فراگیری به سمت دیجیتالی شدن می روند به سبب دیجیتالی شدن کالاها و خدمات جدید نیز به وجود آمده اند. در نهایت در این عصر مرکز اصلی ایجاد ارزش در دنیا فناوری های دیجیتال و تکنولوژی هستند که به بخش جدایی ناپذیر زندگی هایمان تبدیل شده است.
تحول دیجیتالی
از آنجا که تحول دیجیتال برای هر شرکتی متفاوت به نظر می رسد ، تشخیص دقیق تعریفی که برای همه کاربرد دارد دشوار است. با این حال ، به طور کلی ، ما تحول دیجیتال را به عنوان ادغام فناوری دیجیتال در تمام زمینه های یک کسب و کار تعریف می کنیم که منجر به تغییراتی اساسی در نحوه فعالیت مشاغل و نحوه ارائه ارزش آنها به مشتریان می شود. تحول دیجیتالی فرآیند استفاده از فناوری های دیجیتال برای ایجاد فرایندهای تجاری جدید ، یا اصلاح موجود – تجارت ، فرهنگ و تجارب مشتری برای تأمین نیازهای تجاری و بازار است. فراتر از آن ، این یک تغییر فرهنگی است که سازمان ها را ملزم می کند به طور مداوم وضعیت موجود را به چالش بکشند ، اغلب آزمایش کنند و از شکست راحت باشند. این گاهی اوقات به معنای دور شدن از فرآیندهای طولانی مدت کسب و کار است که شرکت ها بر اساس اقدامات نسبتاً جدیدی که هنوز در حال تعریف شدن است ، ساخته شده اند.
جورج وسترمن دانشمند و محقق دانشگاه MIT گفته است تحول دیجیتال نشانگردوباره اندیشیدن اساسی درمورد چگونگی استفاده نهادها از فناوری، افراد و فرایندها برای ایجاد تغییرات اساسی در عملکرد تجارت است. تحول دیجیتال نیازمند همکاری مدیران شرکت ها با مدیران فناوری اطلاعات است. برای ایجاد تحول دیجیتالی باید بین بخش های مختلف یک سیستم همکاری های عمیقی شکل بگیرد.
محرک های تحول دیجیتال
یک تجارت ممکن است به چندین دلیل تحول دیجیتالی به خود بگیرد. اما تا حد زیادی ، محتمل ترین دلیل این است که آنها مجبورند: این مسئله مربوط به بقای یک تجارت است. به دنبال همه گیری ، توانایی سازمانی برای انطباق سریع با اختلالات زنجیره تأمین ، زمان فشارهای بازار و تغییر سریع انتظارات مشتری بسیار مهم شده است.
تغریبا همه ی شرکت ها در سال های اخیر به دیجیتالی شدن روی آورده اند و دلیل اصلی آن نیز عقب نماندن از فناوری های جدید و مردم است. انتظارات مشتری ها همچنان در حال افزایش است و برای برآورده کردن این انتظارها باید خدمات و کالا ها و به خصوص نحوه ی ارائه ی خدمات به روز باشد و بخش زیادی از این به روز بودن یعنی همگام بودن با تحول های دیجیتال . رقابت روز افزون برای جذب مشتری ها به تجارت یکی از عوامل مهمی است که باعث شده امروزه همه ی شرکت ها و کسب و کارها به دیجیتالی شدن رویی بیاورند.