استراتژی تبلیغات 360 درجه یک برنامه جامع است که بر دستیابی به مخاطبان هدف از طریق پلتفرمها و کانالهای متعدد تمرکز دارد.
این نوع استراتژی عموماً شامل ترکیب کانالهای تبلیغاتی سنتی و دیجیتال است و از تمام ابزارهایی که بتوان با مشتری ارتباط برقرار کرد استفاده می کند.
به طور کلی، استراتژی تبلیغات 360 درجه اطمینان حاصل میکند که مشتریان تجربه ای مثبت از ارتباط با برند داشته باشند، فارغ از اینکه در کجا هستند یا از چه دستگاهی استفاده میکنند یا نمیکنند.
به عنوان مثال، ممکن است صبح در مسیر کار، تبلیغی از کوکاکولا روی بیلبورد ببینید.
در زمان استراحت ناهار هنگام مرور فیسبوک، تبلیغ دیگری مشاهده کنید.
وقتی به خانه برمیگردید و در حال تماشای تلویزیون استراحت میکنید، ممکن است با تبلیغی دیگر (و یا حتی کامل تر) مواجه شوید.
مزایای اصلی کمپینهای تبلیغات 360 درجه چیست؟
ایجاد کمپینهای فروش و بازاریابی استراتژیک تر
یکی از مزایای کلیدی تبلیغات ۳۶۰ درجه این است که به شما این امکان را میدهد تا دامنه نفوذ تیمهای فروش و بازاریابی خود را گسترش دهید.
با استفاده از اطلاعاتی که به دست می آورید، میتوانید کمپینهای بازاریابی و فروش را به شکل استراتژیک تری طراحی کنید.
برای مثال، اگر متوجه شوید که مشتریان شما به خرید دکوراسیون منزل علاقه دارند، میتوانید کمپینهایی طراحی کنید که به این علاقه خاص پاسخ دهند.
درک بهتر مشتریان و رفتارهای آنها
این رویکرد به برندها کمک میکند تا مشتریان، رفتارها و علایق آنها را به خوبی درک کنند.
مانند پزشکان که میتوانند تاریخچه پزشکی و عادات بیماران را بررسی کنند.
آیا بیمار به طور منظم معاینات بهداشتی انجام میدهد؟ چه اقداماتی میتوان برای پیشگیری از بیماریها بر اساس تاریخچه پزشکی انجام داد؟
ارائه تجربیات خرید شخصی سازی شده تر
با توجه به اهمیت تجربه کاربری ، تبلیغات 360 درجه به شما کمک میکند تا تجربیات خرید شخصی سازی شده تری را ارائه دهید.
برای مثال، موسسات مالی می توانند از اطلاعات مشتریان، مانند سن آن ها، استفاده کنند تا طرح های بازنشستگی و یا طرح های مرتبط با مشاغل مختلف و اطلاعات مربوطه را به صورت شخصی سازی شده ارسال کنند.
ساخت کمپین تبلیغاتی 360 درجه
برای اینکه کمپین تبلیغات ۳۶۰ درجه شما مؤثر و کارآمد باشد، باید چندین مولفه کلیدی را در نظر بگیرید.
1. شناسایی محل حضور مخاطب هدف
قبل از هرگونه برنامه ریزی برای یک کمپین تبلیغاتی، باید مشخص کنید که مخاطب هدف شما کیست و در کجا قرار دارد.
مهم است که تمرکز خود را محدود کنید تا با پلتفرمهایی کار کنید که مخاطب هدف شما در آنها فعال هستند.
زمانی را برای تحقیق درباره مشتریان هدف خود اختصاص دهید و مشخص کنید که آنها در کجا بیشتر احتمال دارد پیام شما را دریافت کرده و به آن واکنش نشان دهند.
به دنبال نشانههایی از اشتراکات بگردید که اطلاعاتی درباره جمعیتشناسی مشتریان، پلتفرم مورد علاقه، علایق و دیگر ویژگیها ارائه دهد که به شما در ایجاد پرسونای مشتری کمک می کند.
استفاده از نظرسنجیها و پرسشنامهها نیز میتواند اطلاعات بیشتری درباره مخاطبان شما فراهم کند.
2. تعیین هدف و برنامه ریزی
پس از شناسایی کانال های ارتباطی، زمان آن است که هدف کمپین بازاریابی خود را مشخص کنید.
ممکن است هدف شما افزایش آگاهی برند یا راه اندازی یک محصول جدید باشد.
اهداف خود را تعریف کنید تا بتوانید برنامه تبلیغات 360 درجه خود را بر اساس آنها بسازید.
3. ترسیم مسیر مشتری و نقاط تماس
در نهایت، محتوا، پلتفرمها و استراتژیهایی که استفاده میکنید از یک مرحله به مرحله دیگر در قیف فروش متفاوت خواهند بود.
هدف این است که در زمان و مکان مناسب به مخاطب هدف خود برسید. برای انجام این کار، باید با مسیر مشتریان خود بیشتر آشنا شوید.
به مسیر مشتری از زمانی که با برند شما آشنا میشود تا زمانی که خریدی انجام میدهد و بعداً ممکن است به حامی برند شما تبدیل شود، توجه کنید.
نقاط تماس در طول مسیر مشتری تغییر خواهند کرد و شما باید بدانید چگونه در هر مرحله از سفر خرید به مشتریان خود دسترسی پیدا کنید.
برای مثال، در مرحله ارزیابی سفر خریدار، مشتریان به دنبال راه حلهایی برای مشکل خود هستند.
شما باید محتوای مناسب را برای ارسال به مشتریان خود در پلتفرمی که بیشتر احتمال دارد برای جستجوی اطلاعات استفاده کنند، آماده داشته باشید.
6. استفاده از تبلیغات کلیکی
اگر میخواهید محصولات و پیام خود را به سرعت در معرض دید مصرف کنندگان قرار دهید، می توانید در تبلیغات کلیکی (PPC) سرمایه گذاری کنید.
PPC شامل تبلیغات متنی، رسانههای اجتماعی، بنری، ریتارگتینگ و تبلیغات Google Shopping می باشد.
اگرچه نتایج سریع این نوع تبلیغات بسیار جذاب است، اما باید توجه داشته باشید که PPC میتواند به سرعت بودجه شما را مصرف کند.
تبلیغات پرداختی باید بخشی از استراتژی تبلیغات 360 درجه شما باشد، اما نباید تنها بخش آن باشد.
PPC میتواند به افزایش آگاهی از برند و فروش کمک کند، در حالی که رسانههای اجتماعی و سئو نیز باید در کنارش مسیر خود را طی کنند.
برای بهره برداری حداکثری از تبلیغات PPC خود، تست A/B را انجام دهید.
اینکار به شما کمک میکند تا ببینید چه چیزی کار میکند و چه چیزی نه، و به شما امکان میدهد در کمترین زمان تغییرات لازم را صورت دهید.
7. تقویت استراتژی با بازاریابی محتوا
به عنوان بخشی از استراتژی تبلیغات ۳۶۰ درجه خود، بازاریابی محتوا میتواند نقش مهمی ایفا کند.
وقت بگذارید و ایدههای مختلفی از نوع محتوایی که برای برند شما مؤثر است را بررسی کنید. سپس از این لیست برای ارتباط دادن محتوا با مخاطب هدف خود استفاده کنید.
تنوع محتوا مهم است چون شما نمیتوانید به طور قطعی بگویید که کدام نوع محتوا بهترین پاسخ را از مخاطبان دریافت میکند.
سپس میتوانید از این محتوا برای انجام تستها و یافتن آنچه که مخاطب شما بیشتر دوست دارد، استفاده کنید.
هدف بازاریابی محتوا این است که مخاطبان خود را با اطلاعات ارزشمند از برند یا محصول خود آگاه سازید .
این محتوا باید به حل مشکلات مشتریان یا آموزش آنها در مورد مزایای محصولات شما کمک کند.
همزمان، این محتوا باید مخاطبان شما را به انجام یک اقدام خاص (مانند خرید یا عضویت در باشگاه مشتریان) تشویق کند.
8. بازاریابی ایمیلی و پیامکی
با توجه به اینکه احتمالاً فهرستی خوب از مخاطبان خود دارید، استفاده از بازاریابی ایمیلی و پیامکی میتواند به نفع شما باشد.
ارسال ایمیل و پیامک می تواند به شما کمک کند تا سرنخهای خود را پرورش داده و سطحی از اعتماد را برای مخاطبان خود ایجاد کنید.
برای تاثیر بهتر شما باید پیامها را به مخاطبینتان بر اساس مشاغل آنها و یا سن و جنس آنها ، سفارشی سازی کنید.
به دلیل اهمیت شخصی سازی، سیستم های پیامرسان و ابزار مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) خود را به یکدیگر متصل کنید تا کمپین بازاریابی ایمیلی و پیامکی خود را بهتر مدیریت کنید.
تست A/B میتواند به شما کمک کند تا آنچه که مؤثر است و آنچه که نیست را شناسایی کنید، از خطوط موضوعی گرفته تا CTA و تصاویر.
9. بازاریابی حضوری
بازاریابی حضوری سنتی میتواند بخش مفیدی از برنامه تبلیغات 360 درجه شما باشد، زیرا به شما کمک میکند تا ارتباط بهتری با مخاطبان خود برقرار کرده و بازخورد لازم را درباره برند خود دریافت کنید.
برای رسیدن به مشتریان خود میتوانید از نمایشگاههای تجاری، رویدادهای محلی، کنفرانسها و دیگر فعالیتهای مشابه استفاده کنید.
هدف نهایی این نوع بازاریابی این است که نام برند خود را معرفی کرده و اعتماد مخاطبان را جلب کنید.
به جای تمرکز بر ارائههای طولانی و پیچیده، بازاریابی حضوری بیشتر بر روی ایجاد روابط با مشتریان متمرکز است.
10. هم جهت کردن تمامی کانال ها
صرف نظر از کانالهای بازاریابی که تصمیم به استفاده از آنها دارید، حفظ هم راستایی در تمامی آنها کاملاً ضروری است.
شما اکنون با مخاطب هدف و نقاط تماس مشتریان خود به خوبی آشنا هستید.
این اطلاعات باید برای ایجاد برنامه محتوای کلی شما استفاده شود.
کلید موفقیت در این است که اطمینان حاصل کنید پیام شما ( صرف نظر از اینکه در کجا استفاده میشود ) یکسان باشد.
از بیلبوردها گرفته تا پیامکها و پست های فضای مجازی باید پیامی یکسان داشته باشند.
11. نظارت بر نتایج و پیگیری تبدیلها
برای تکمیل برنامه تبلیغات 360 درجه خود، باید نتایج را نظارت کرده و تعداد تبدیلها و منبع آنها را پیگیری کنید.
با برخی کانالها، میتوانید معیارهای خود را حتی روزانه بررسی کنید و این امکان را برای شما فراهم میکند تا به سرعت تغییرات لازم را اعمال کنید.
با ارزیابی منظم این دادهها، خواهید دانست که آیا تحقیقات شما در مورد مخاطب هدف درست بوده است یا نه.
به یاد داشته باشید که باید انعطافپذیر باشید، زیرا نیازهای مخاطبان شما ممکن است به دلیل روندهای جدید، سبک زندگی و غیره تغییر کند.
و در آخر
تحقیق درباره مخاطب هدف است که استراتژی تبلیغات 360 درجه شما را هدایت میکند.
بدون تحقیق در مورد مخاطب، نمیتوانید مراحل بعدی را برای اطمینان از موفقیت تعیین کنید.
پس از اینکه مخاطبان خود را شناختید، میتوانید از رویکرد جامع بازاریابی استفاده کنید که شامل تبلیغات PPC، رسانههای اجتماعی و حتی بازاریابی حضوری است تا برند خود را به سطح بعدی برسانید.
با استراتژی تبلیغات ۳۶۰ درجه خود، محتوای شما باید دقیق و مناسب باشد.
منبع : +