در حالت ایده آل تبلیغاتی خلاقانه است که بدون توضیحات اضافی ارائه شود و تصویر یا ویدئویی که به عنوان محتوای تبلیغاتی منتشر میشود به خودی خود کاملا گویا و واضح باشد و به همان میزان برای انتقال مفهوم و پیام اصلی تبلیغات مفید باشد. بیشتر اوقات مردم دوست ندارند وقت خود را برای دیدن یک پیام بازرگانی یا ویدئو تبلیغاتی بگذارند پس اگر به نبال تهیه ی یک محتوای تبلیغاتی هستید بسیار مهم است که سعی کنید در کوتاه ترین زمان ممکن به دنبال بیشترین تاثیر گذاری باشید. برای مثال اگر یک ویدئوی تبلیغاتی تهیه میکنید چند ثانیه ی ابتدایی ویدئوی شما تا چه حد جذاب است؟ حتما پیش آمده که در یوتیوب یا آپارات به دنبال یک کلیپ یا فیلم خاص باشید و به محض شروع شدن ویدئوی تبلیغاتی که پیش از ویدئو اصلی پخش می شود منتظر گذشت پنج ثانیه ابتدایی تبلیغ هستید تا آن را رد کنید اما آیا تا به حال اتفاق افتاده که محو محتوای تبلیغات شده باشید و بخواهید تا انتها آن را تماشا کنید؟ این پنج ثانیه ابتدایی مهم ترین زمانی است که شما میتوانید توجه مخاطب را به خود جلب کنید تا در مورد ادامه ی تبلیغات کنجکاو شده و آن را رد نکند.

خلاقیت چیست؟

خلاقیت، ترکیبی است از قدرت ابتکار، انعطاف پذیری و حساسیت در برابر نظریاتی که یادگیرنده را قادر می سازد خارج از نتایج تفکر نامعقول، به نتایج متفاوت و مولد بیندیشد که حاصل آن، رضایت شخصی و احتمالاً خوشنودی دیگران خواهد بود. خلاقیت، مستلزم بهره گیری از نوع خاصی از جریان فکری است؛ چیزی که یکی از روان شناسان، به نام گیلفورد، آن را «تفکر واگرا» نامید؛ تفکری که به گونه ای متفاوت از جریان عام فکری جامعه، در حل مسائل، نمود پیدا می کند.

نقش ایده های خلاقانه در تبلیغات چیست؟

ایده های خلاقانه که ذهن بیننده را درگیر خود کنند همیشه بیشترین بازخورد و توجه را به خود جلب میکنند. خلاقیت داشتن یکی از عواملی است که به شما کمک میکند هزینه های تبلیغات خود را کاهش دهید و بیشترین بازگشت سرمایه را داشته باشید. اگر برای انتقال پیام خود به مخاطب به دنبال ایده ای خلاق بگردید از میزان اثر گذاری آن شگفت زده خواهید شد. اگر برای محتوای یک بیلبورد تبلیغاتی به دنبال ایده ای خلاق باشید و به شیوه ای متفاوت خودتان را به مخاطبان معرفی کنید این بیلبورد در مدتی اندک به نتایج مطلوب و خوبی دست خواهید یافت. از سوی دیگر، زمانی ‌که حجم تبلیغات از میزان خاصی فراتر می‌‌رود یقیناً تاثیرات منفی ایجاد شده و موجب ایجاد بی اعتمادی می‌‌شود. هم اکنون در جوامع سرمایه‌داری، افزایش حجم تبلیغات خلاقانه دیده می‌شود شاید به همی‌ن خاطر است که متخصصین تبلیغات درصدد یافتن روش‌های غیرمتعارف و جذاب هستند چرا که روش های قدیمی‌ دیگر پاسخگوی مخاطبان نیستند. تیم خلاقیت بخش ایده پردازی تخصص را در مسیر برقراری ارتباط برند با مخاطبش فعال می کند ارتباطی که باید صمیمی ، ماندگار و صادقانه باشد. این بخش از هر طرف که سفارش مشتری را بررسی می کند تا به یک ایده‌ محوری دست یابد که دربرگیرنده‌ اهداف کوتاه مدت و بلند مدت مشتری باشد، همچنین این مفهوم محوری باید متناسب با بینش خودآگاه ، ناخودآگاه و توانایی مخاطب برند باشد. این مفهوم نشان خواهد داد که باید درباره ارزش اساسی برند به مخاطب چه بگوییم.

ترکیب هنر، سادگی و خلاقیت

مک دونالد یکی از برندهایی است که در ایجاد پوسترهای تبلیغاتی خلاقیت زیادی به خرج میدهد. در این مورد به سادگی با دو چراغ بزرگ که در شب روشن شده و یادآور نام برند است و با کوتاه ترین کلمات میگوید در شب باز هستیم. این واقعیت که استفاده از چراغ ها نیاز به آرم مک دونالد را نفی میکند نشان دهنده اعتماد به نفس بسیار زیاد است. علاوه بر این سه کلمه ی “Open at Night” فقط در طول روز دیده میشود و در شب با روشن شدن چراغ ها مفهوم اصلی انتقال داده میشود. این هنر است که در آن تبلیغات خلاقانه ای را ارائه کنیم که موضوعات سرگرم کننده، تکان دهنده، قابل توجه ، قابل درک، درگیر کننده و عجیب و غریب را به مخاطبان عرضه کرده و در آخر سر هم آن ها را به خرید محصول یا خدمات وادار کنیم، این ها بازی و سرگرمی نیستند بلکه نشان دهنده ی ذهن خلاق و متفکر و درک مخاطب خاص و عام یک طراح است.

اصالت: یک تبلیغ اصیل دربردارنده‌ی عناصری است که نادر یا شگفت‌آور هستند، یا آن چیزی است که دور از بدیهیات و پیش پا افتادگی حرکت می‌کند. تمرکز روی منحصربه ‌فرد نشان دادن ایده تبلیغاتی یا ویژگی‌های مطرح‌شده در تبلیغ است. به عنوان مثال، یک تبلیغ می‌تواند از هنجارهای جامعه یا تجربیات منحصربه‌ فرد تصویری و کلامی استفاده نماید. تعداد زیادی از کمپین‌های تبلیغاتی هر چیزی بجز اصالت هستند.
لوکیشین ابتدایی(الگویی قدیمی) مواد شوینده، یک خانه‌ دار را نشان می‌دهد که با یک شست ‌وشوی به مراتب سفیدتر به وجد آمده است؛ عطرهایی که از مدل‌های بسیار زیبا و مانکن‌های جذاب معرفی می‌شوند و ماشین‌هایی که رانندگی در یک منظره زیبا را به دور از ترافیک نشان می‌دهند.

انعطاف‌پذیری: یک تبلیغ وقتی که به طوری روان و سلیس، محصول را به طیف متنوعی از کاربردها و ایده‌ها پیوند می‌زند، امتیاز بالایی در انعطاف پذیری خواهد گرفت.

جزییات: بسیاری از تبلیغات حاوی جزییاتی غیر منتظره، یا بسط ایده‌های ساده هستند به طوری که تودرتو و پیچیده می‌شوند. یک مثال خوب در این بعد، تبلیغ ماست میوه‌ای Ehrman (یکی از برندهای پیشرو در کشور آلمان) است. در این تبلیغ، فردی پس ازخوردن ماست توت فرنگی لبش را می‌لیسد، در حالی که زبانش شبیه توت فرنگی شده است.

تلفیق: این بعد از خلاقیت در مورد ترکیب و برقراری ارتباط میان اشیاء یا ایده‌هایی است، که به صورت طبیعی با یکدیگر نامرتبط هستند. به عنوان مثال، برند Wrigley یک آگهی بازرگانی را پخش کرده است و در آن اسطبلی از خرگوش را به نمایش می‌کشد! خرگوش‌ها با موز، توت فرنگی و هندوانه تغذیه می‌شوند و دندان‌هایشان شبیه به آدامس‌های Juicy Fruit Squish رشد می‌کنند. این آگهی بازرگانی، اشیا و عناصر نامرتبط (خرگوش و آدامس) را برای ایجاد یک خط داستانی واگرا در هم آمیخته است.

ارزش هنری: تبلیغاتی که دارای سطح بالایی از خلاقیت هنری هستند، کلامی دلنشین و زیبایی بصری یا شنیداری را در بر دارند. کیفیت تولید آنها بالاست، دیالوگ‌های هوشمندانه‌ای دارند، زمینه‌ی رنگی اصیلی دارند و موسیقی آن‌ها به یاد ماندنی است.

مخاطبان اغلب تبلیغاتی را میبینند که یک قطعه هنری با مفهومی ساده است نه تبلیغاتی که صرفا یک آگهی پر سر و صدا باشد.

پست های مرتبط

ارسال دیدگاه برای %s