مقدمه

تبلیغات خدمات عمومی یا (Public Service Advertising (PSA دسته ای مجزا در تبلیغات می باشد که در این مقاله به آن میپردازیم.

تبلیغات خدمات عمومی چیست؟

تبلیغات خدمات عمومی یک نوع از تبلیغات می باشد که در آن هدف های کسی که تبلیغات را انجام می دهد مقاصدی غیر از تجارت هستند و تبلیغ کننده به دنبال سود یا افزایش فروش نیست. توجه این تبلیغات بر روی بالا بردن فرهنگ مردم و یا رفاه عمومی است و در اکثر مواقع به دست شرکت های غیر انتفاعی، گروه های اجتماعی، تشکیلات مذهبی، یا موسسه های تجاری حمایت می شود و هدف های بشر دوستانه دارد. زمانی که شرکت های تبلیغاتی با سازمان های غیر انتفاعی همکاری می کنند تا برخی از اطلاعیه های خدمات عمومی را برای متقاعد کردن مخاطبان و ایجاد آگاهی در مردم برای انتخاب الگوی اجتماعی و رفتارهای سالم شهروندی در نظر بگیرند، این امر به عنوان تبلیغات خدمات عمومی شناخته میشود. آژانس های مختلف رسانه ای فضا و زمان خود را برای گردش این پیام ها در جهت منافع عمومی مردم اختصاص میدهند. حتی در برخی موارد انجمن های خیریه یا دولت ها هزینه های این کمپین های تبلیغاتی را می پردازند تا کنترل بهتری بر چنین تبلیغاتی داشته باشند. به زبان ساده تبلیغات خدمات عمومی را میتوان ادغام و کانال سازی پیامی در جهت منافع عمومی دانست که هدف آن به نمایش درآوردن مسائل عمومی برای مردم عادی است. این هدف همچنین برای تغییر دیدگاه ها و رفتار های عمومی نسبت به هر مسئله اجتماعی خاصی است.

در بیانی دیگر چنین آمده است: این نوع تبلیغات برای اطلاع رسانی یا  تهییج مخاطبان به انجام رفتارهای معین، عموماً برای اهداف غیر تجاری و با استفاده از وسایل ارتباط جمعی طراحی می شود.

در تبلیغات PSA دو عامل اساسی وجود دارد:

1_قدرت و اعتماد پذیری رسانه ها

2_کیفیت برنام های تبلیغاتی

مثال هایی از تبلیغات خدمات عمومی

حمایت از خدمات پشتیبانی معلولیت

سازمان های غیر انتفاعی از تبلیغات خدمات عمومی برای آگاهی دادن به مردم در مورد ماموریت های این گروه ها استفاده می کنند. به عنوان مثال ، Canine Companions for Independence مستقر در کالیفرنیا ، یا CCI ، سگهای کمکی فوق العاده آموزش دیده ای را ارائه می دهد که به مشتریان معلولیت کمک می کنند. سگها به مشتریانی که دارای ناتوانی های جسمی و رشدی هستند ، کمک می کند و درمورد صداهایی مانند زنگ های هشدار یا زنگ در ، به مشتریان کم شنوا هشدار می دهند. CCI مزایای سگ های کمک را تبلیغ می کند و با توزیع اطلاعیه های خدمات عمومی ، مأموریت خود را اعلام می کند. تبلیغات چاپی و تلویزیونی ، بنرهای وب سایت آنلاین و اسکریپت های پخش کننده زنده به عنوان PSA عمل می کنند.

راهنمایی آمادگی اضطراری

ساکنان بسیاری از مناطق ایالات متحده با بلایای طبیعی مانند آتش سوزی ، سیل ، زمین لرزه و گردباد روبرو هستند. آژانس مدیریت اضطراری فدرال و شورای تبلیغات برای ایجاد تبلیغات خدمات عمومی با تأکید بر اهمیت آمادگی اضطراری همکاری کرده اند. خانواده ها ، مشاغل کوچک و متوسط و اسپانیایی زبان ها از جمله مخاطبان این نوع تبلیغات دولتی هستند. تبلیغات خدمات عمومی دراین مورد در نسخه های چاپی ، رادیویی ، فضای باز و وب موجود است.

تاثیر پیام رسان اجتماعی

پیام رسان های اجتماعی در همه جای دنیا بسیار محبوب هستند. انجام یک تبلیغات خوب در این پیام رسان ها بازتاب بسیار زیادی در بین مخاطبین دارد. چند تبلیغ خدمات عمومی می تواند چنان تاثیر عمیق اجتماعی و عاطفی در مخاطب ایجاد کند که تا سالها بعد به در ذهن به یادگار بماند. شورای تبلیغ بسیاری از این کمپین های تبلیغاتی خاص را تولید کرده است . نمونه این تبلیغات تبلیغ رانندگی نکردن در هنگام مستی در آمریکا بسیار مورد استقبال قرار گرفت. در دهه 1980 تبلیغات مختصری که نشان می داد دو دوست با لیوان شراب در حال نوشیدن هستند که با نزدیک شدن لیوان ها به هم صدای جیر جیر لاستیک خرابی قریب الوقوع ماشین در پس زمینه شنیده میشد تا این که لیوان ها به آرامی به هم نزدیک می شدند و تصادف اتفاق می افتاد. در اواخر تبلیغ وقتی لیوان ها در آستانه ی برخورد دیگری هستند دستی بین دو لیوان می آید و از فاجعه جلوگیری میکند. آن اطلاعیه با یک جمله ماندگار شد “دوستان اجازه نمی دهند دوستان در حالت مستی رانندگی کنند” این تبلیغات توسط شورای تبلیغات ایجاد شد و مردم را از خطرات رانندگی در مستی آگاه می کرد.

باید ها و نباید ها در PSA :

برای موفق شدن باید تاثیر عاطفی خوبی در مخاطب خود ایجاد کنید. اگر چیزی روی احساسات یک انسان تاثیر خوبی بگذارد به راحتی پذیرفته می شود و در خاطر نیز می ماند.

سعی کنید با ایجاد حس همزاد پنداری در مخاطب انگیزه ی درست و قوی در او ایجاد کنید تا تشویق به انجام کاری شود که شما خواهان آن هستید.

برای تاثیر گذاری بیشتر از یک تله برای جذب مخاطب استفاده کنید یعنی اگر فکر می کنید موضوعی در ابتدا مخاطب را جذب می کند آن را به کار بگیرید و همینطور در انتخاب جزئیاتی که با یک نگاه کلی بی اهمیت و کوچک به نظر می رسد را در نظر بگیرید. همانطور که می دانید همین جزئیات به نظر بی اهمیت هستند که در انتها کل را تشکیل می دهند و نتیجه ی رضیت بخشی را به نمایش میگذارند. در انتخاب موسیقی دقت زیادی به خرج دهید قطعا موسیقی یک کاردر خاطره ای که ایجاد میشود تاثیر بسیار زیادی دارد. یک موسیقی خوب که با محتوا نیز ارتباط داشته باشد با نتیجه کار پیوند بر قرار کرده و یک اثر همیشه با آن موسیقی خاصی که دارد به خاطر می آید. همینطور استفاده از افکت های جذاب یا تغییر نورها به شکلی که تاثیر بیشتری داشته باشند مهم است.

در پایان نمونه هایی از تبلیغات خدمات اجتماعی را برای شما آورده ایم:

هر شصت ثانیه یک گونه ی جانوری نابود میشود
اگر زباله هایتان را جمع نکنید آنها میمیرند
یکبار برای همیشه آن را کنار بگذارید
لطفا بیشتر مراقب باشید

اینها همه نمونه هایی از تبلیغات خدمات عمومی بودند که سعی در بالا بردن فرهنگ و کمک به شهروندان دارند.

پست های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها